Naukowcy z Forda i Heinza badajÄ… możliwość wykorzystania wÅ‚ókien pomidorów do stworzenia odnawialnego materiaÅ‚u kompozytowego, który posÅ‚uży w produkcji pojazdów. SzczególnÄ… uwagÄ™ badacze zwracajÄ… na wysuszone skórki pomidorów, które mogÄ… peÅ‚nić rolÄ™ wsporników instalacji elektrycznej w samochodach Forda lub pojemników wykorzystywanych przez klientów Forda do przechowywania monet i innych niewielkich przedmiotów.
„Badamy możliwość wykorzystania produktów ubocznych przedsiÄ™biorstw przetwórstwa spożywczego w branży motoryzacyjnej”, powiedziaÅ‚a Ellen Lee, specjalista ds. badaÅ„ nad tworzywami sztucznymi z Forda. „Naszym celem jest opracowanie wytrzymaÅ‚ego i lekkiego materiaÅ‚u, który zachowa wysoki standard, jakie prezentujÄ… nasze auta, a jednoczeÅ›nie obniży negatywny wpÅ‚yw naszej firmy na Å›rodowisko naturalne.”
Prawie dwa lata temu Ford rozpoczÄ…Å‚ wspóÅ‚pracÄ™ z firmami Heinz , Coca-Cola Company, Nike Inc. oraz Procter & Gamble w celu przyspieszenia opracowania tworzywa sztucznego pochodzenia roÅ›linnego, które bÄ™dzie wykorzystywane do wytwarzania wszystkiego, poczÄ…wszy od materiaÅ‚ów, a skoÅ„czywszy na opakowaniach, przy zachowaniu wyższej wydajnoÅ›ci ekologicznej w porównaniu z obecnie wykorzystywanymi materiaÅ‚ami na bazie ropy naftowej.
Naukowcy z firmy Heinz pracowali nad innowacyjnymi sposobami przetwarzania skórek, Å‚odyg i ziaren z ponad dwóch milionów ton pomidorów, które firma wykorzystuje rocznie do produkcji swoich bestsellerowego produktu - ketchupu Heinz. Przedstawiciele Heinza zwrócili siÄ™ po pomoc do Forda.
„JesteÅ›my szczęśliwi, że nasze badania spotkaÅ‚y siÄ™ z pozytywnym odzewem”, powiedziaÅ‚ Vidhu Nagpal, wicedyrektor dziaÅ‚u badawczo-rozwojowego firmy Heinz. „JesteÅ›my obecnie na bardzo wczesnym etapie prac i wciąż borykamy siÄ™ z wieloma niewiadomymi, jednak z niecierpliwoÅ›ciÄ… oczekujemy na pozytywne rezultaty naszych badaÅ„, które przysÅ‚użą siÄ™ zarówno firmom Heinz i Ford, jak i przyszÅ‚ym projektom zwiÄ…zanym z opracowaniem tworzyw sztucznych pochodzÄ…cych w 100 procentach z roÅ›lin.”
Dążenie Forda do zredukowania, ponownego wykorzystywania i przetwarzania produktów jest częściÄ… globalnej strategii zrównoważonego rozwoju, która zakÅ‚ada obniżenie niekorzystnego oddziaÅ‚ywania firmy na Å›rodowisko naturalne przy jednoczesnym przyspieszeniu rozwoju samochodów z wydajnymi paliwowo technologiami na caÅ‚ym Å›wiecie. W ostatnich latach Ford zwiÄ™kszyÅ‚ wykorzystanie przetworzonych materiaÅ‚ów niemetalowych pochodzenia roÅ›linnego. W portfolio Forda znajduje siÄ™ obecnie osiem materiaÅ‚ów pochodzenia roÅ›linnego wykorzystywanych w produkcji seryjnej, w tym wprowadzone w zeszÅ‚ym roku komponenty konsoli wzmacniane wÅ‚óknami celulozy czy wsporniki instalacji elektrycznej wypeÅ‚nione sieczkÄ…. Inne przykÅ‚ady to materiaÅ‚y kompozytowe na bazie kokosu, przetworzone materiaÅ‚y z baweÅ‚ny wykorzystywane w produkcji dywaników i obić siedzeÅ„, a także sojowe pianki siedzisk foteli i zagÅ‚ówków.
Informacje o firmie Ford Motor Company
Ford Motor Companyz centralÄ… w Dearborn, w stanie Michigan w USA, wytwarza i sprzedaje pojazdy na szeÅ›ciu kontynentach, zatrudniajÄ…c okoÅ‚o 183 tys. pracowników i prowadzÄ…c produkcjÄ™ w 65 zakÅ‚adach na caÅ‚ym Å›wiecie. Obecnie do koncernu należą marki samochodów Ford i Lincoln. Firma Å›wiadczy także szerokÄ… gamÄ™ usÅ‚ug finansowych za poÅ›rednictwem spóÅ‚ki Ford Motor Credit Company. WiÄ™cej informacji na temat produktów i aktualnej oferty rynkowej można znaleźć odwiedzajÄ…c witrynÄ™ internetowÄ… http://corporate.ford.com.
Informacje o firmie H.J. Heinz Company
Firma H.J. Heinz Company, dziaÅ‚ajÄ…ca w oparciu o slogan „Good Food Every Day™”, to jeden z najwiÄ™kszych na Å›wiecie producentów zdrowej, przystÄ™pnej i peÅ‚nowartoÅ›ciowej żywnoÅ›ci, specjalizujÄ…cy siÄ™ w produkcji ketchupów, sosów, daÅ„ gÅ‚ównych, zup, przekÄ…sek oraz produktów spożywczych dla niemowlÄ…t. Heinz oferuje peÅ‚ne wartoÅ›ci odżywczych produkty o doskonaÅ‚ej jakoÅ›ci i dobrym smaku na wszystkie okazje, zarówno dla domu i restauracji, jaki i dla biura i na wynos. Globalna rodzina markowych produktów Heinza obejmuje ketchup Heinz®, sosy, zupy, fasolkÄ™, makarony, produkty spożywcze dla niemowlÄ…t (stanowiÄ…ce ponad jednÄ… trzeciÄ… caÅ‚kowitej sprzedaży Heinza), produkty z ziemniaka Ore-Ida®, przystawki Weight Watchers® Smart Ones®, przekÄ…ski T.G.I. Friday’s® oraz produkty spożywcze dla niemowlÄ…t Plasmon. Heinz jest znany ze swoich produktów na szeÅ›ciu kontynentach, przy czym najbardziej rozpoznawalny jest ketchup Heinz®.