-
Volkswagen wspólnie z Fordem inwestuje w firmÄ™ Argo AI specjalizujÄ…cÄ… siÄ™ w platformach dla pojazdów autonomicznych, której wartość szacowana jest na ponad 7 miliardów dolarów. Inwestycja pozwoli obydwu firmom na niezależne zastosowanie na globalnÄ… skalÄ™ systemów autonomicznej jazdy firmy Argo AI we wÅ‚asnych modelach.
-
Ford wykorzysta moduÅ‚owÄ… platformÄ™ MEB Volkswagena do produkcji aut elektrycznych i opracuje co najmniej jeden bezemisyjny, wysoko wolumenowy model, który znajdzie siÄ™ w sprzedaży w Europie w 2023 roku.
-
Ford i Volkswagen prowadzÄ… zgodnie z planem prace konstrukcyjne w dziedzinie aut dostawczych i pick-upów Å›redniej wielkoÅ›ci, które od 2022 roku majÄ… być oferowane w okreÅ›lonych regionach przez każdÄ… markÄ™. Wspólne prace pozwalajÄ… znacznie ograniczyć koszty.
-
W globalnej wspóÅ‚pracy Forda i Volkswagena nie przewiduje siÄ™ żadnych zwiÄ…zków kapitaÅ‚owych miÄ™dzy koncernami, ma ona każdego roku przynosić znaczne korzyÅ›ci finansowe.
Prezes ZarzÄ…du dr Herbert Diess (Volkswagen AG), Jim Hackett (Ford) oraz Bryan Salesky (Argo AI) potwierdzili, że Volkswagen i Ford zainwestujÄ… w firmÄ™ Argo AI specjalizujÄ…cÄ… siÄ™ w rozwiÄ…zaniach z zakresu jazdy autonomicznej. DziÄ™ki przyszÅ‚ej wspóÅ‚pracy z Volkswagenem i Fordem opracowany przez Argo AI Self Driving System (SDS) bÄ™dzie pierwszym systemem sÅ‚użącym do jazdy autonomicznej, jaki ma zostać zastosowany komercyjnie zarówno w Europie, jak i w USA.
Fakt, że obydwie firmy operują w globalnej skali stwarza ponadto firmie Argo AI możliwość zastosowania nowej technologii na kolejnych rynkach. Volkswagen i Ford zamierzają niezależnie wykorzystywać w swoich modelach system SDS firmy Argo AI w celu rozbudowy usług mobilnych.
SDS ma umożliwić automatycznÄ… jazdÄ™ na poziomie 4 wedÅ‚ug SAE, a przede wszystkim otworzyć nowe możliwoÅ›ci w zakresie wspólnego korzystania z pojazdów (ridersharing) i usÅ‚ug kurierskich w centrach miast poprzez zastosowanie pojazdów poruszajÄ…cych siÄ™ automatycznie.
Ford i Volkswagen otrzymajÄ… takie same udziaÅ‚y w firmie Argo AI i Å‚Ä…cznie obejmÄ… znacznÄ… wiÄ™kszość udziaÅ‚ów firmy. PozostaÅ‚e udziaÅ‚y zostanÄ… przeznaczone dla pracowników Argo AI. Porozumienie wejdzie w życie pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich instytucji nadzorczych oraz po speÅ‚nieniu warunków umowy.
Jim Hackett, CEO Forda, powiedziaÅ‚: „Ford i Volkswagen nadal pozostanÄ… konkurentami; wspóÅ‚praca obydwu firm z Argo AI zwiÄ™kszy efektywność, stworzy efekt skali i zwiÄ™kszy zasiÄ™g geograficzny w dziedzinie autonomicznej jazdy. Globalna wspóÅ‚praca w wielu obszarach spowoduje, że z peÅ‚nÄ… energiÄ… bÄ™dziemy mogli prowadzić prace nad inteligentnymi pojazdami”.
Jako jeden z pierwszych producentów samochodów Ford wykorzysta również moduÅ‚owÄ… platformÄ™ MEB Volkswagena sÅ‚użącÄ… do produkcji aut elektrycznych. Od 2023 roku Ford bÄ™dzie oferowaÅ‚ w Europie bezemisyjny wielkoseryjny model skonstruowany na platformie MEB. Ford spodziewa siÄ™ w Europie sprzedaży na poziomie ponad 600.000 sztuk w ciÄ…gu szeÅ›ciu lat. Ponadto Ford zbada możliwość zaoferowania na europejskim rynku drugiego modelu bazujÄ…cego na platformie MEB.
Elementem europejskiej strategii Forda jest wykorzystywanie wÅ‚asnych atutów i ich rozbudowa. Oznacza to nacisk na pojazdy użytkowe, atrakcyjne crossovery i importowane modele o statusie ikony, jak Mustang czy Explorer.
Od 2016 roku Volkswagen zainwestowaÅ‚ w opracowanie platformy MEB siedem miliardów dolarów. W ciÄ…gu najbliższych 10 lat ma na niej bazować ponad 15 milionów samochodów koncernu VW.
Ford inwestuje Å‚Ä…cznie 11,5 miliarda dolarów w elektryfikacjÄ™ swojej globalnej palety modeli. W tej kwocie zawiera siÄ™ też wspóÅ‚praca z Volkswagenem w zakresie wykorzystania platformy MEB. DziÄ™ki niej Ford zamierza zwiÄ™kszyć ofertÄ™ elektrycznych aut przeznaczonych dla klientów w Europie oraz zrealizować wÅ‚asne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.
„W przyszÅ‚oÅ›ci coraz wiÄ™cej klientów bÄ™dzie korzystaÅ‚o z opracowanych przez koncern Volkswagen innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ w zakresie konstrukcji pojazdów elektrycznych, a wraz z nimi skorzysta Å›rodowisko naturalne. Nasza wspóÅ‚praca z Fordem rozwija siÄ™ coraz bardziej obiecujÄ…co. Sprawdzamy kolejne możliwoÅ›ci” – powiedziaÅ‚ Herbert Diess. „ZwiÄ™kszenie zakresu wykorzystania naszej moduÅ‚owej platformy MEB zmniejsza koszty konstrukcji bezemisyjnych samochodów i pozwala na jeszcze wiÄ™ksze i szybsze upowszechnienie aut elektrycznych na caÅ‚ym Å›wiecie. Poprawia to sytuacjÄ™ obydwu przedsiÄ™biorstw dziÄ™ki zwiÄ™kszeniu efektywnoÅ›ci kapitaÅ‚u, dalszy wzrost i zwiÄ™kszenie konkurencyjnoÅ›ci”.
WspóÅ‚praca przedsiÄ™biorstw wykracza poza wspólnÄ… inwestycjÄ™ w Argo AI, nie przewiduje siÄ™ jednak wymiany wzajemnych udziaÅ‚ów. Kieruje niÄ… wspólne gremium, w którego skÅ‚ad wchodzÄ… osoby zarzÄ…dzajÄ…ce z obydwu przedsiÄ™biorstw, na czele zaÅ› stojÄ… prezesi zarzÄ…dów – Diess i Hackett.
Volkswagen i Ford prowadzÄ… wspólne prace rozwojowe nad pickupami Å›redniej wielkoÅ›ci przeznaczonymi do sprzedaży na caÅ‚ym Å›wiecie od 2022 roku oraz nad majÄ…cymi zadebiutować później użytkowymi vanami.
Równe udziaÅ‚y w Argo AI
Volkswagen zainwestuje w firmÄ™ Argo AI Å‚Ä…cznie 2,6 miliarda dolarów. Z jednej strony poprzez udostÄ™pnienie Å›rodków finansowych w wysokoÅ›ci jednego miliarda dolarów, z drugiej wnoszÄ…c swojÄ… firmÄ™ Autonomous Intelligent Driving (AID), której wartość okreÅ›la siÄ™ na 1,6 miliarda dolarów. W AID pracuje 200 ekspertów, wiÄ™kszość z nich nad nowymi rozwiÄ…zaniami technicznymi w dziedzinie jazdy autonomicznej na potrzeby koncernu Volkswagen.
Poza tym w ciÄ…gu trzech lat Volkswagen wykupi od Forda udziaÅ‚y w Argo AI o Å‚Ä…cznej wartoÅ›ci 500 milionów dolarów. Ford zainwestuje jeszcze 600 milionów dolarów z zakomunikowanej wczeÅ›niej gotówkowej inwestycji w wysokoÅ›ci miliarda dolarów w Argo AI. Wartość Argo AI – wÅ‚Ä…cznie z kompletnymi inwestycjami Forda i Volkswagena – wyniesie ponad 7 miliardów dolarów.
W otwarciu nowych dziedzin działalności związanych z jazdą autonomiczną Volkswagen i Ford widzą znaczny potencjał do zyskownego wzrostu.
Argo AI planuje Å›cisÅ‚Ä… wspóÅ‚pracÄ™ z Fordem i Volkswagenem. Obydwa koncerny samochodowe majÄ… uzyskać dostÄ™p do technologii, którÄ… wykorzystajÄ… do rozwoju i wielkoseryjnej produkcji pojazdów autonomicznych. Rozważa siÄ™ bezpieczne, niezawodne i staÅ‚e wykorzystanie tego rodzaju aut w dziedzinie ridesharingu i dostaw towarów.
Bryan Salesky, wspóÅ‚twórca i CEO firmy Argo AI, stwierdziÅ‚: „Argo AI dziÄ™ki swojej jasno okreÅ›lonej misji i obietnicy partnerów, że wykorzystajÄ… opracowane rozwiÄ…zania techniczne w swoich samochodach mogÅ‚o zatrudnić najlepszych ekspertów. DziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu z AID nasz zespóÅ‚ zyska jeszcze bardziej miÄ™dzynarodowy charakter. Jestem pewien, że również to pozwoli zyskać dla Argo AI jeszcze wiÄ™cej doskonaÅ‚ych specjalistów na Å›wiecie. Ponadto, dziÄ™ki zaangażowaniu Forda i Volkswagena, rozwiÄ…zania Argo AI znajdÄ… zastosowanie na niemal wszystkich rynkach Ameryki PóÅ‚nocnej i Europy, w samochodach różnych marek i o różnej konstrukcji”.
Siedziba AID w Monachium stanie siÄ™ gÅ‚ównÄ… europejskÄ… kwaterÄ… Argo AI zarzÄ…dzanÄ… przez Karlheinza Wurma, obecnie CEO firmy AID. Po poÅ‚Ä…czeniu z AID wzroÅ›nie liczebność zespoÅ‚u Argo AI z dotychczasowych 500 do 700 zatrudnionych na caÅ‚ym Å›wiecie. Wraz z centralÄ… koncernu znajdujÄ…cÄ… siÄ™ w Pittsburghu w Pensylwanii oraz siedzibÄ… w Monachium Argo AI prowadzi pięć centrów rozwojowych – pozostaÅ‚e znajdujÄ… siÄ™ w Dearborn (Michigan), Cranbury (New Jersey) i w Palo Alto (Kalifornia). Argo AI testuje razem z Fordem system SDS w Miami i Waszyngtonie DC. Tam wÅ‚aÅ›nie planuje siÄ™ wprowadzenie w przyszÅ‚oÅ›ci komercyjnych usÅ‚ug mobilnych.
Ford wykorzysta moduÅ‚owÄ… platformÄ™ MEB Volkswagena do produkcji 600.000 samochodów
Ford zamierza skonstruować wÅ‚asny samochód elektryczny korzystajÄ…c z moduÅ‚owej platformy MEB Volkswagena. Model opracowany w niemieckim centrum Forda w Kolonii-Merkenich ma siÄ™ pojawić na rynku w 2023 roku.
Obydwa przedsiÄ™biorstwa zamierzajÄ… ponadto rozszerzać wspóÅ‚pracÄ™ w dziedzinie samochodów elektrycznych. Ford i Volkswagen przeksztaÅ‚cajÄ… siÄ™ w dostawców pojazdów opracowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i oferowanych w przystÄ™pnej cenie. Elektryczne Å›rodki transportu majÄ… dla obydwu firm znaczenie strategiczne.
Umowa z Fordem jest jednym z filarów strategii Volkswagena w dziedzinie elektromobilnoÅ›ci. ZwiÄ™ksza ona zakres elektryfikacji w przemyÅ›le samochodowym i wspiera globalne wysiÅ‚ki, aby wdrożyć cele okreÅ›lone w paryskim porozumieniu klimatycznym, przewidujÄ…ce neutralność pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla w 2050 roku.
Planowa wspóÅ‚praca w dziedzinie użytkowych vanów i pick-upów
Ford i Volkswagen realizujÄ… zapowiedzianÄ… wczeÅ›niej wspóÅ‚pracÄ™ w dziedzinie lekkich pojazdów dostawczych i pick-upów Å›redniej wielkoÅ›ci – zwiÄ™kszy ona konkurencyjność firm na kluczowych rynkach. WspóÅ‚praca ta spowoduje też znaczÄ…cy wzrost efektywnoÅ›ci obydwu przedsiÄ™biorstw.
W ramach wspóÅ‚pracy Ford skonstruuje i bÄ™dzie produkowaÅ‚ dla siebie oraz dla Volkswagena picku-upy Å›redniej wielkoÅ›ci przeznaczone dla klientów w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce PoÅ‚udniowej. ZostanÄ… one wprowadzone do sprzedaży na najważniejszych rynkach prawdopodobnie w 2022 roku.
Poza tym na potrzeby obydwu firm Ford zamierza opracować i rozpocząć w 2022 roku produkcjÄ™ wiÄ™kszych użytkowych vanów dużych aut dostawczych, które miaÅ‚yby być sprzedawane w Europie. Z kolei Volkswagen – także dla obydwu partnerów – przygotuje miejskiego vana oferowanego w Europie i na wybranych rynkach na Å›wiecie.
Zarówno Ford, jak i Volkswagen majÄ… bardzo szerokÄ… ofertÄ™ lekkich pojazdów dostawczych sprzedawanych na caÅ‚ym Å›wiecie, wÅ›ród których znajdujÄ… siÄ™ takie modele, jak Fordy Transit i Ranger czy Volkswageny Transporter, Caddy i Amarok.
Volkswagen i Ford zakÅ‚adajÄ…, że Å›wiatowy popyt na Å›redniej wielkoÅ›ci pick-upy oraz na samochody użytkowe bÄ™dzie nadal rósÅ‚ w ciÄ…gu najbliższych piÄ™ciu lat. Poprzez Å›cisÅ‚Ä… wspóÅ‚pracÄ™ przedsiÄ™biorstwa te zamierzajÄ… szybciej wprowadzać na rynek nowe rozwiÄ…zania techniczne oraz innowacje, a także jeszcze lepiej wykorzystać moce produkcyjne w swoich fabrykach.