Zielone Å›wiatÅ‚o dla technologii Ford BlueCruise 2, 3 od brytyjskiego Departamentu Transportu oznacza, że kierowcy skomunikowanych Mustangów Mach-E mogÄ… już korzystać z możliwoÅ›ci prowadzenia w trybie «hands-off, eyes-on» (bez korzystania z rÄ…k, pod kontrolÄ… wzroku) na liczÄ…cych 3 700 kilometrów odcinkach autostrad w Anglii, Szkocji i Walii 4, które zostaÅ‚y dopuszczone jako Blue Zones.
BlueCruise podnosi na wyższy poziom komfort jazdy i wygodÄ™ podróżowania, wynikajÄ…ce z korzystania z zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. System monitoruje oznaczenia dróg, znaki ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci i zmieniajÄ…ce siÄ™ warunki drogowe, dziÄ™ki czemu może przejęć kontrolÄ™ nad ukÅ‚adem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i poÅ‚ożeniem na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpiecznÄ…, staÅ‚Ä… odlegÅ‚ość od pojazdów poprzedzajÄ…cych – aż do caÅ‚kowitego zatrzymania siÄ™ w sytuacji, kiedy porusza siÄ™ w korku.
Ponadto, zaawansowany system kamer na podczerwień nieustannie kontroluje stan koncentracji kierowcy, aby zachować bezpieczeństwo i pewną kontrolę nad prowadzeniem.
„Nie co dzieÅ„ można powiedzieć, że jednÄ… stopÄ… stanęło siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci, jednak Ford BlueCruise, bÄ™dÄ…cy pierwszym systemem prowadzenia samochodu bez użycia rÄ…k, homologowanym w kraju europejskim, jest znaczÄ…cym krokiem naprzód dla naszej branży – powiedziaÅ‚ Martin Sander, dyrektor generalny, Ford Model e w Europie. „WspóÅ‚czesne autostrady mogÄ… być wymagajÄ…ce nawet dla najbardziej doÅ›wiadczonych kierowców, a w wielu osobach budzi niepewność. BlueCruise może wykonać część «ciężkiej pracy», dziÄ™ki czemu jazda po autostradzie stanie siÄ™ mniej uciążliwa, a kierowcy zyskajÄ… poczucie pewnoÅ›ci siebie i komfortu.”
Jako pierwsi bÄ™dÄ… mogli aktywować subskrypcjÄ™ BlueCruise6 wÅ‚aÅ›ciciele Fordów Mustangów Mach-E z rocznika modelowego 2023 5 w Wielkiej Brytanii. Pierwsze 90 dni otrzymuje siÄ™ wraz z zakupionym pojazdem, a po nich w miesiÄ™cznej subskrypcji w cenie 17,99 funtów brytyjskich wÅ‚aÅ›ciciel kupuje aktywacjÄ™, która w elastycznym rozliczeniu pokrywa dÅ‚uższe podróże i urlopowe wypady, pozwala także wÅ‚Ä…czać zaawansowany system wspomagania kierowcy na czas przewidywanego wykorzystania pojazdu.
„Dzisiejszy dzieÅ„ wyznacza ważny moment dla naszej branży, ponieważ Ford BlueCruise staje siÄ™ pierwszym tego typu systemem jazdy pozwalajÄ…cym na prowadzenie samochodu bez korzystania z rÄ…k, który otrzymaÅ‚ homologacjÄ™ w Wielkiej Brytanii” – powiedziaÅ‚a Lisa Brankin, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…ca Ford UK & Ireland. „Zawsze dążyliÅ›my do tego, aby tego rodzaju systemy byÅ‚y dostÄ™pna dla naszych klientów, a BlueCruise to kolejny krok na tej drodze, dziÄ™ki któremu jazda po autostradzie stanie siÄ™ bardziej komfortowym doÅ›wiadczeniem.”
Zaawansowany system wspomagania kierowcy BlueCruise, opracowany podczas testów Forda, które obejmowaÅ‚y przejechanie ponad 1,1 miliona km na caÅ‚ym Å›wiecie i zapewniÅ‚y mu intuicyjnÄ…, budzÄ…cÄ… zaufanie obsÅ‚ugÄ™ oraz funkcjonowanie, jest kamieniem milowym na drodze Forda do osiÄ…gniÄ™cia przodownictwa we wdrażaniu nowoczesnych rozwiÄ…zaÅ„ mobilnoÅ›ci.
„To wspaniaÅ‚a wiadomość, że Ford wybraÅ‚ nas na europejskÄ… premierÄ™ swojego systemu BlueCruise i jestem szczęśliwy, że nasz kraj po raz kolejny staje na czele innowacji – powiedziaÅ‚ Jesse Norman, minister stanu ds. transportu Wielkiej Brytanii. „Najnowsze zaawansowane systemy wspomagajÄ…ce kierowcÄ™ sprawiajÄ…, że jazda jest pÅ‚ynniejsza i Å‚atwiejsza, ale mogÄ… również sprawić, że drogi bÄ™dÄ… bezpieczniejsze dziÄ™ki zmniejszeniu marginesu bÅ‚Ä™dów kierowców”.
Ford spodziewa się, że BlueCruise zostanie aktywowany w innych krajach europejskich, gdy pozwolą na to warunki prawne, a w najbliższych latach będzie wprowadzał system w kolejnych modelach Forda.
Bez korzystania z rÄ…k, pod kontrolÄ… wzroku
BlueCruise wykorzystuje możliwoÅ›ci opracowanego przez Forda tempomatu adaptacyjnego (IACC), 2 który pozwala na automatyczne podążanie za ruchem drogowym w granicach dozwolonej prÄ™dkoÅ›ci, aż do caÅ‚kowitego zatrzymania. Tryb «bez korzystania z rÄ…k» pozwala kierowcom na jazdÄ™ z rÄ™kami zdjÄ™tymi z kierownicy na dopuszczonych odcinkach autostrad w tzw Blue Zone, jeÅ›li nadal zwracajÄ… uwagÄ™ na drogÄ™ przed sobÄ… – co podnosi komfort podczas dÅ‚ugich podróży.
Przed przejÅ›ciem do jazdy w trybie «bez korzystania rÄ…k», pojazdy wyposażone w BlueCruise potwierdzajÄ…, że widoczne sÄ… oznaczenia pasa ruchu, że kierowca koncentruje wzrok na drodze i że zostaÅ‚y speÅ‚nione wszystkie inne warunki. System wykorzystuje animowane przejÅ›cia miÄ™dzy ekranami, zawierajÄ…ce tekst i niebieskie podÅ›wietlenie, aby poinformować, że aktywna jest funkcja jazdy «bez korzystania rÄ…k», co jest czytelne nawet dla osób z zaburzeniem rozpoznawania barw.
BlueCruise może funkcjonować do prÄ™dkoÅ›ci 130 km/h, wykorzystujÄ…c zestaw piÄ™ciu radarów, które wykrywajÄ… i Å›ledzÄ… pozycjÄ™ i prÄ™dkość innych pojazdów na drodze. Kamera skierowana do przodu wykrywa oznakowanie poziome pasów ruchu i znaki ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci, a co najważniejsze, system wykorzystuje również kamerÄ™ na podczerwieÅ„ skierowanÄ… w stronÄ™ kierowcy, umieszczonÄ… pod tablicÄ… rozdzielczÄ…, która monitoruje aktywność oczu kierowcy i pozycjÄ™ jego gÅ‚owy – nawet jeÅ›li nosi on okulary przeciwsÅ‚oneczne, system upewnia siÄ™, czy prowadzÄ…cy koncentruje siÄ™ na drodze.
JeÅ›li system wykryje spadek uwagi kierowcy, najpierw na kokpicie wyÅ›wietlane sÄ… komunikaty ostrzegawcze, nastÄ™pnie pojawiajÄ… siÄ™ ostrzeżenia dźwiÄ™kowe, a później aplikowane jest dziaÅ‚anie systemu hamulcowego i samochód zwalnia, caÅ‚y czas zachowujÄ…c kontrolÄ™ nad ukÅ‚adem kierowniczym. System reaguje podobnie, jeÅ›li kierowca nie umieÅ›ci rÄ…k na kierownicy, gdy zostanie o to poproszony podczas opuszczania odcinka Blue Zone.
Ford wspóÅ‚pracuje również z organami prawodawczymi i rozważa możliwoÅ›ci wprowadzenia BlueCruise poprzez przyszÅ‚Ä… aktualizacjÄ™ oprogramowania Ford Power-Up do modeli Mustang Mach-E wyposażonych w opcjonalny pakiet Tech Pack lub Tech Pack + i wyprodukowanych przed rokiem 2023.
Jak rodził się system
Aby zweryfikować dziaÅ‚anie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy najnowszej generacji, w tym BlueCruise i towarzyszÄ…cych mu rozwiÄ…zaÅ„, inżynierowie Forda przeprowadzili testy na odcinkach europejskich dróg o dÅ‚ugoÅ›ci 160 000 km. WczeÅ›niej pojazdy testowe pokonaÅ‚y ponad 965 tys. km w USA i Kanadzie, zanim system trafiÅ‚ na te rynki w zeszÅ‚ym roku. Jazdy próbne w Wielkiej Brytanii pomogÅ‚y sprawdzić zdolność radzenia sobie z okolicznoÅ›ciami, z którymi kierowcy spotykajÄ… siÄ™ na co dzieÅ„, takimi jak niewyraźne oznaczenia pasów, zÅ‚e warunki pogodowe, czy roboty drogowe.
„Nie bez powodu BlueCruise Forda zostaÅ‚ pierwszym systemem prowadzenia bez korzystania z rÄ…k, dopuszczonym do użytku w kraju europejskim: udowodniliÅ›my, że potrafi wspierać kierowcÄ™, a jednoczeÅ›nie egzekwować koncentracjÄ™ jego uwagi na drodze, dla podniesienia bezpieczeÅ„stwa wszystkich pasażerów. Oznacza to, że BlueCruise może zwiÄ™kszyć komfort podróży także innych użytkowników dróg” – powiedziaÅ‚ Torsten Wey, gÅ‚ówny inżynier dziaÅ‚u systemów wspomagania kierowcy w Ford of Europe.
BlueCruise to najnowszy dodatek do pakietu systemów Mustanga Mach-E, który obejmuje również ukÅ‚ad przedkolizyjnego aktywnego wspomagania hamowania, 2 asystenta parkowania 2.0 2 oraz system Å‚Ä…cznoÅ›ci Forda SYNC 4A 7, obsÅ‚ugiwany przez 15,5-calowy ekran dotykowy.
Ponadto zdalne aktualizacje oprogramowania Ford Power-Up, korzystające z łączności zapewnianej przez modem FordPass Connect 8, gwarantują ciągłe udoskonalanie pojazdu i dodawanie nowych funkcji bez wizyt w stacjach obsługi.
Mustang Mach-E, potrafiÄ…cy pokonać 600 km w trybie w peÅ‚ni elektrycznym na jednym Å‚adowaniu akumulatora9, może korzystać z najwiÄ™kszej w Europie sieci punktów Å‚adowania Forda Blue Oval Charge Network, liczÄ…cej ponad 450 tys. Å‚adowarek. Mach-E jest jednym z dziewiÄ™ciu w peÅ‚ni elektrycznych modeli Forda, które znajdÄ… siÄ™ w ofercie marki do koÅ„ca 2024 roku. Do 2035 r. Ford planuje osiÄ…gnąć zerowy poziom emisji dla wszystkich modeli europejskiej gamy i dąży do neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla dla wszystkich swoich zakÅ‚adów i dostawców w Europie.
Jak działa BlueCruise
Po wÅ‚Ä…czeniu przez klienta poprzez menu ustawieÅ„ systemów wspomagania kierowcy, funkcja prowadzenia w trybie bez korzystania z rÄ…k BlueCruise uaktywnia siÄ™, gdy pojazd wykryje, że wjechaÅ‚ na odcinek drogi publicznej, dopuszczony jako Blue Zone, a tempomat adaptacyjny 2 jest aktywny. Po opuszczenia odcinka Blue Zone, system powróci do funkcji tempomatu adaptacyjnego.
- Aby BlueCruise mógÅ‚ siÄ™ aktywować, kierowca musi trzymać rÄ™ce na kierownicy i mieć wzrok skierowany na drogÄ™. Po otrzymaniu wskazówek na wyÅ›wietlaczu, kierowca ma możliwość zdjÄ™cia rÄ…k z kierownicy, bez odrywania wzroku od drogi, co pozwala pojazdowi na:
- Utrzymywanie prÄ™dkoÅ›ci poprzedzajÄ…cych pojazdów, aż do wybranej prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej, a także do caÅ‚kowitego zatrzymania, dziÄ™ki czemu poruszanie siÄ™ na odcinkach autostradowych Blue Zone jest mniej wymagajÄ…ce niż kiedykolwiek wczeÅ›niej, zarówno w pÅ‚ynnym ruchu, jak i w korkach
- Dostosowanie maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci pojazdu do ograniczeÅ„ pionowej sygnalizacji na poboczu drogi, na konstrukcjach bramowych nad pasami i w systemie nawigacji, a także wykorzystanie systemu inteligentnego ogranicznika prÄ™dkoÅ›ci 2, który dostosowuje pÅ‚ynnie prÄ™dkość przed ostrymi zakrÄ™tami
- Wybieranie pozycji zgodnej z oznaczeniami pasów ruchu, miÄ™dzy innymi wykorzystanie funkcji korygowania pozycji na pasie 2, której dziaÅ‚anie pasażerowie odczuwajÄ… jako bardziej naturalne, ponieważ samochód delikatnie odsuwa siÄ™ od pojazdów na sÄ…siednich pasach, co kierowcy zwykle robiÄ… intuicyjnie, gdy jadÄ… obok wiÄ™kszych ciężarówek
- Umożliwienie kierowcy tymczasowego przejęcia kontroli nad kierownicą, a następnie automatyczne ponowne uaktywnieniem systemu BlueCruise, jeśli kierowca ponownie zdejmie ręce z kierownicy, jadąc na odcinku Blue Zone
1 Stowarzyszenie SAE International stworzyÅ‚o klasyfikacjÄ™ poziomów autonomii pojazdów, w której Poziom 2 – częściowa automatyzacja jazdy – jest definiowany jako trwaÅ‚e i specyficzne dla danej dziedziny wykonywanie przez system dynamicznego zadania prowadzenia pojazdu, w ramach którego jest on zdolny do automatycznych podzadaÅ„, polegajÄ…cych na sterowaniu zarówno ruchem w osi pojazdu jak i poprzecznych, przy czym oczekuje siÄ™, że do kierowcy należą nadal takie podzadania, jak: wykrywanie obiektów i zdarzeÅ„ oraz reagowanie na nie, a także nadzorowanie systemu automatyki jazdy.
2 Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę.
3 Ford BlueCruise to funkcja jazdy autostradowej bez korzystania z rÄ…k. Kierowca może zdjąć rÄ™ce z kierownicy tylko wtedy, gdy znajduje siÄ™ na odcinku Blue Zone, dopuszczonym dla tego systemu. Zawsze obserwuj drogÄ™ i bÄ…dź przygotowany na ponowne przejÄ™cie kontroli nad pojazdem. Mimo wsparcia systemów należy zachować zasady bezpieczeÅ„stwa na drodze. SzczegóÅ‚owe informacje i ograniczenia zamieszczono w instrukcji obsÅ‚ugi. [Zestaw BlueCruise Prep Kit zawiera urzÄ…dzenia wymagane do funkcjonowania systemu]. NiezbÄ™dne jest zakupienie subskrypcji BlueCruise, która obejmuje korzystanie z danych, regularne aktualizacje map i przyszÅ‚e udoskonalenia funkcji. Aby skorzystać z BlueCruise należy dokonać aktywacji w systemie swojego Mustanga Mach-E za pomocÄ… aplikacji FordPass App.
4 NiedostÄ™pne w Irlandii PóÅ‚nocnej.
5 Mustang Mach-E rocznik modelowy 2023, produkcja od listopada 2022. r. Sprawdź w dokumentacji pojazdu lub u dealera Forda indywidualną datę produkcji pojazdu.
6 Funkcje BlueCruise stanowiÄ… standardowe wyposażenie egzemplarzy Mustang Mach-E z rocznika modelowego 2023 Subskrybenci otrzymujÄ… pierwsze 90 dni bezpÅ‚atnej wersji próbnej systemu, z którego mogÄ… zrezygnować w dowolnym momencie. Przed wÅ‚Ä…czeniem BlueCruise musi zostać aktywowany FordPass Connect.
7 Nie prowadź samochodu, gdy jesteÅ› zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urzÄ…dzeÅ„ mobilnych. w miarÄ™ możliwoÅ›ci korzystaj z systemów sterowania gÅ‚osem. Niektóre systemy mogÄ… nie być dostÄ™pne, kiedy pojazd znajduje siÄ™ w ruchu. Nie wszystkie systemy sÄ… kompatybilne ze wszystkimi telefonami.
8 FordPass Connect (opcjonalne wyposażenie w wybranych modelach), aplikacja FordPass dla smartfonów i bezpÅ‚atne usÅ‚ugi Å‚Ä…cznoÅ›ci z sieciÄ… sÄ… wymagane w przypadku korzystania z funkcji zdalnych (szczegóÅ‚y można znaleźć w warunkach użytkowania FordPass). UsÅ‚ugi zdalne dla pojazdów skomunikowanych i ich funkcjonowanie zależą od dostÄ™pnoÅ›ci wybranej sieci. ZmieniajÄ…ca siÄ™ technologia / sieci komórkowe / systemy pojazdu mogÄ… ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać dziaÅ‚anie usÅ‚ug korzystajÄ…cych z sieci. UsÅ‚ugi dla pojazdów skomunikowanych nie obejmujÄ… hotspotu Wi-Fi.
9 Zgodnie ze ÅšwiatowÄ… ZharmonizowanÄ… ProcedurÄ… Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w peÅ‚ni naÅ‚adowanym akumulatorze można osiÄ…gnąć zasiÄ™g do 600 km (przewidywana wartość docelowa wg WLTP), zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasiÄ™g pojazdu może różnić siÄ™ od deklarowanego w zależnoÅ›ci od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).