Dla Volkswagena ograniczenie emisji CO2 w Å‚aÅ„cuchu dostaw jest kluczowym elementem strategii, która zakÅ‚ada, że Grupa stanie siÄ™ dostawcÄ… usÅ‚ug mobilnoÅ›ci z neutralnym bilansem emisji dwutlenku wÄ™gla do 2050 roku. Producent stosuje przy tym podejÅ›cie oparte na analizie tzw. gorÄ…cych punktów: koncentruje siÄ™ na ograniczaniu emisji CO2 w miejscach, gdzie powstaje ich najwiÄ™cej podczas procesu produkcji samochodu. Poza elektrycznym ukÅ‚adem napÄ™dowym wraz z akumulatorem i komponentami z aluminium dotyczy to przede wszystkim stali. W przyszÅ‚ych projektach, takich jak Trinity (to w peÅ‚ni skomunikowany z otoczeniem samochód elektryczny nowej generacji, który bÄ™dzie produkowany w Wolfsburgu od 2026 r.) zastosowanie stali o obniżonym Å›ladzie wÄ™glowym może zatem znaczÄ…co przyczynić siÄ™ do poprawy ogólnego bilansu CO2. Do koÅ„ca 2022 r. obaj partnerzy chcÄ… uzgodnić wielkoÅ›ci dostaw stali o niskiej emisji CO2 w latach 2025-2030.
Firma Salzgitter AG postawiÅ‚a sobie za cel znaczne zmniejszenie emisji CO2 przy produkcji stali. BÄ™dzie to możliwe dziÄ™ki wdrożeniu programu transformacji „SALCOS – Salzgitter Low CO2-Steelmaking” (produkcja stali o obniżonym Å›ladzie wÄ™glowym). Zamiast koksu, który jest dziÅ› używany przy produkcji surówki w wielkich piecach, koncern chce w przyszÅ‚oÅ›ci wytwarzać stal z wykorzystaniem ekologicznego wodoru i energii odnawialnej. W tym celu w Salzgitter budowane sÄ… elektrolizery do produkcji wodoru, instalacje do bezpoÅ›redniej redukcji oraz piece elektryczne. Krok po kroku Salzgitter AG chce ograniczyć emisjÄ™ CO2 o ponad 95 procent do roku 2033. PozwoliÅ‚oby to uniknąć emisji jednego procenta caÅ‚kowitej emisji CO2 w Niemczech.
WspóÅ‚praca obu firm, zwiÄ…zana z „zielonÄ…” stalÄ… już siÄ™ rozpoczęła. W ubiegÅ‚ym roku Grupa Volkswagen testowaÅ‚a stal o niskim Å›ladzie wÄ™glowym z Salzgitter AG. ZostaÅ‚a ona wyprodukowana w hucie w Peine z wykorzystaniem zÅ‚omu, a emisja CO2 zostaÅ‚a obniżona o 66 procent. W tym roku Volkswagen planuje zakup kolejnych 3000 ton takiej stali.
Innym ważnym elementem umowy jest stworzenie systemu recyklingu stali w obiegu zamkniÄ™tym pomiÄ™dzy gÅ‚ównym zakÅ‚adem Volkswagena w Wolfsburgu a hutÄ… w Salzgitter. Grupa Volkswagen przekaże pozostaÅ‚oÅ›ci stali z produkcji firmie Salzgitter AG, która je przetopi i przetworzy na nowe produkty stalowe, a nastÄ™pnie dostarczy do Wolfsburga, gdzie bÄ™dÄ… wykorzystane do produkcji samochodów. Celem na przyszÅ‚ość jest rozszerzenie tego „zamkniÄ™tego obiegu” stali na inne zakÅ‚ady produkcyjne Grupy Volkswagen.
„Zakupy sÄ… dla Grupy Volkswagen niezwykle ważne na drodze do neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji CO2. Chcemy osiÄ…gnąć ten cel najpóźniej do 2050 roku. Już dziÅ› część naszej produkcji jest neutralna pod wzglÄ™dem emisji CO2 w ujÄ™ciu bilansowym – na przykÅ‚ad produkcja ID.3 w Zwickau. Transformacja na elektromobilność znacznie zwiÄ™kszyÅ‚a znaczenie zakupów w kontekÅ›cie dekarbonizacji: o ile do tej pory Å‚aÅ„cuch dostaw odpowiadaÅ‚ za 17 procent emisji CO2 w caÅ‚ym cyklu życia Golfa, to w przypadku ID.3 wartość ta wzrosÅ‚a już do 42 procent. Dla dalszej poprawy naszego bilansu CO2 kluczowe bÄ™dzie maksymalne wykorzystanie materiaÅ‚ów – przede wszystkim stali. Ważnym krokiem jest stosowanie surowca o obniżonej emisji CO2, a także recykling pozostaÅ‚oÅ›ci poprodukcyjnych. DziÄ™ki ‘zielonej’ stali i recyklingowi sprawimy, że w przyszÅ‚oÅ›ci Å‚aÅ„cuchy dostaw Volkswagena bÄ™dÄ… jeszcze bardziej przyjazne dla Å›rodowiska” – powiedziaÅ‚ Murat Aksel, czÅ‚onek zarzÄ…du Grupy Volkswagen ds. zakupów.
„Dekarbonizacja spoÅ‚eczeÅ„stwa i gospodarki może siÄ™ udać tylko dziÄ™ki wspóÅ‚pracy silnych partnerów. Nasz wspólny projekt jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem nowego sposobu prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci – gospodarki cyrkularnej z zamkniÄ™tymi przepÅ‚ywami materiaÅ‚owymi. Bliskie sÄ…siedztwo zakÅ‚adów produkcji stali i samochodów to kolejny plus naszej wspóÅ‚pracy. DostarczajÄ…c ekologicznÄ… stal i odbierajÄ…c pozostaÅ‚oÅ›ci stali z produkcji samochodów, wspieramy naszego dÅ‚ugoletniego klienta, firmÄ™ Volkswagen, w realizacji jej celów klimatycznych. Jest to kolejny bardzo konkretny krok w kierunku rozszerzenia i wzmocnienia rynkowych struktur gospodarki cyrkularnej” – skomentowaÅ‚ Gunnar Groebler, prezes zarzÄ…du Salzgitter AG.