Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso prowadzÄ…cy TS050 Hybrid #8 wystartowali z pole position i zakoÅ„czyli wyÅ›cig po 388 intensywnych, czÄ™sto dramatycznych okrążeniach na torze Circuit de La Sarthe.
Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López, którzy kilkakrotnie wysuwali siÄ™ na prowadzenie samochodem z numerem 7, uzyskali wynik o 2 okrążenia sÅ‚abszy od kolegów z zespoÅ‚u i zajÄ™li drugie miejsce. CaÅ‚odobowe zmagania kierowców obserwowaÅ‚o 256 900 kibiców. Rezultat obu samochodów wzmocniÅ‚ pozycjÄ™ Toyoty jako lidera w Mistrzostwach Åšwiata WyÅ›cigów DÅ‚ugodystansowych (WEC).
Toyota jest drugim japoÅ„skim producentem, który wygraÅ‚ wyÅ›cig w Le Mans, zaÅ› Kazuki Nakajima – pierwszym japoÅ„skim kierowcÄ…, który zajÄ…Å‚ w nim pierwsze miejsce za kierownicÄ… japoÅ„skiego samochodu. Marka zadebiutowaÅ‚a w najbardziej znanym wyÅ›cigu dÅ‚ugodystansowym na Å›wiecie w 1985 roku i od tamtej pory szeÅ›ciokrotnie stanęła na podium, w tym piÄ™ciokrotnie zajęła drugie miejsce (1992, 1994, 1999, 2013 i 2016).
ZwyciÄ™stwo w Le Mans to wynik intensywnych wysiÅ‚ków inżynierów TOYOTA GAZOO Racing z oÅ›rodków rozwojowych w Higashi-Fuji i Kolonii, które nieustannie doskonalÄ… technologiÄ™ hybrydowÄ… prototypów TS050 Hybrid. ZwyciÄ™ski samochód zużyÅ‚ w ten weekend o 35% mniej paliwa niż jego poprzednik w 2012 roku, kiedy Toyota powróciÅ‚a do wyÅ›cigów dÅ‚ugodystansowych.
Oba samochody Toyoty zaciÄ™cie ze sobÄ… rywalizowaÅ‚y o pierwsze miejsce w ciÄ…gu caÅ‚ego wyÅ›cigu i wielokrotnie na zmianÄ™ wysuwaÅ‚y siÄ™ na prowadzenie. Na odcinku ponad 5 km jechaÅ‚y równo, nie ustÄ™pujÄ…c drugiemu. Samochód #8 zostaÅ‚ dwukrotnie ukarany, ale jedna kara nie ominęła także auta #7. To wymagaÅ‚o od Fernando Alonso imponujÄ…cego nocnego sprintu, aby zaÅ‚oga auta #8 mogÅ‚a pozostać konkurencyjna w ciÄ…gu dnia, kiedy wszyscy kierowcy jechali bardzo dobrze. W samochodzie #8 wyÅ›cig ukoÅ„czyÅ‚ Kazuki Nakajima z przewagÄ… dwóch okrążeÅ„ nad bliźniaczym autem #7. Samochód #3 zespoÅ‚u Rebellion zajÄ…Å‚ trzecie miejsce, 12 okrążeÅ„ za liderem.
„Nareszcie wygraliÅ›my Le Mans 24h. To oczywiÅ›cie krok do kolejnego wyzwania, dlatego chcÄ™ prosić o nieustanne kibicowanie naszemu zespoÅ‚owi. DziÄ™kujÄ™ kierowcom za Å›wietnÄ… jazdÄ™ do koÅ„ca. Uzyskali najdÅ‚uższy dystans w naszej 20-letniej historii startów w tym wyÅ›cigu. JednoczeÅ›nie bardzo siÄ™ cieszÄ™ z kondycji naszych samochodów, które pokonaÅ‚y nawet 388 okrążeÅ„, okoÅ‚o 5300 km. ChcÄ™ też podziÄ™kować naszym fanom, którzy wspierali nas od wielu lat, partnerom i dostawcom części, którzy walczyli razem z nami, i oczywiÅ›cie wszystkim czÅ‚onkom zespoÅ‚u oraz wspóÅ‚pracownikom” – powiedziaÅ‚ Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.
“To zdecydowanie najwiÄ™ksze zwyciÄ™stwo w mojej karierze. Trudno mi to przyjąć do wiadomoÅ›ci, bo na ostatnich okrążeniach nie mogÅ‚em zapomnieć o tym, co siÄ™ staÅ‚o w 2016 roku. Kiedy w koÅ„cu przekroczyÅ‚em tÄ™ ostatniÄ… liniÄ™, to byÅ‚o coÅ› wyjÄ…tkowego. GratulujÄ™ zaÅ‚odze samochodu #7, oni także wykonali Å›wietnÄ… pracÄ™” – skomentowaÅ‚ Sebastien Buemi z TS050 Hybrid #8.
“To byÅ‚o niesamowite. Wszyscy wiemy, jak ważny i prestiżowy jest wyÅ›cig w Le Mans w Å›wiecie motorsportu i jako zespóÅ‚ osiÄ…gnÄ™liÅ›my wspaniaÅ‚y wynik. Każda chwila przypominaÅ‚a mi, jak trudny i dÅ‚ugi jest to wyÅ›cig. Wszystko mogÅ‚o siÄ™ wydarzyć, wiÄ™c staraliÅ›my siÄ™ robić swoje i zachować spokój. Na szczęście wszystko poszÅ‚o dobrze. Rywalizacja byÅ‚a zaciÄ™ta, oba samochody Toyoty byÅ‚y bardzo blisko – po 23 godzinach różnica wynosiÅ‚a do jednej minuty. ChcieliÅ›my zdobyć pierwsze i drugie miejsce i siÄ™ udaÅ‚o, wiÄ™c bardzo siÄ™ cieszÄ™” – dodaÅ‚ Fernando Alonso, kierowca TS050 Hybrid #8.
TOYOTA GAZOO Racing powróci do akcji za 9 tygodni. W weekend 17-19 sierpnia zostanie rozegrany 6-godzinny wyÅ›cig na brytyjskim torze Silverstone – trzecia runda mistrzostw FIA WEC.