Dla wielu motocyklistów po dwudziestce, reprezentujących tzw. generację Z, która dorastała w erze cyfrowej, motocykle są czymś więcej niż tylko środkiem transportu. Muszą być manifestacją ich sposobu myślenia i indywidualizmu. Wymagania tych użytkowników różnią się od oczekiwań motocyklowego mainstreamu, a wyrazem tego są maszyny, które przemawiają do ich upodobań. Muszą one stanowić uzupełnienie ich stylu życia, ale również dawać możliwości nadania im indywidualnych cech. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest model CMX500 Rebel, który tradycję uzupełnił nowymi, przełomowymi ideami.
CMX500 Rebel prezentował klasyczny, ponadczasowy wygląd, wzbogacony jednak nowatorskimi, współczesnymi elementami stylizacyjnymi, co sprawiło, że w momencie wprowadzenia na rynek, przed sezonem 2017, natychmiast okazał się hitem. Od tego czasu cieszy się niesłabnącą popularnością, także wśród kobiet, które stanowią 33% właścicieli. Dzięki temu został on najlepiej sprzedającym się europejskim „customem” w 2021 roku.
W modelu na rok 2020, za sprawą zmienionych ustawień fotela i zawieszenia, poprawiono komfort i funkcjonalność modelu. Otrzymał on pełne oświetlenie w technologii LED, odnowione reflektory przednie i tylne, diodowe kierunkowskazy oraz wskaźnik załączonego biegu. Dopracowany układ wydechowy, w tym nowy czujnik spalin, zapewnił maszynie zgodność z normą EURO5.
Rebel jest łatwy w prowadzeniu i eksploatacji, ma swój charakter, a jednocześnie pozwala właścicielowi na skorzystanie z nieograniczonej fantazji przy nadawaniu motocyklowi indywidualnych cech. W modelu CMX500 Rebel na rok 2022 nie dokonano zmian technicznych, jednak będzie on dostępny w nowej, atrakcyjnej wersji kolorystycznej.
Opis modelu
Prace nad Rebelem rozpoczęły się w Ameryce Północnej, a ich celem było rozpalenie wyobraźni młodego pokolenia motocyklistów nieco innymi środkami od stosowanych w przypadku tradycyjnych maszyn typu cruiser. Napędzany dwucylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 471 cm3, rozwijającym płynnie moc i dysponującym już w dolnym zakresie obrotów wysokim momentem obrotowym, CMX500 Rebel może być używany przez osoby posiadające prawo jazdy kategorii A2. Smukłe nadwozie oraz niskie siedzisko ułatwiają kierowcy jazdę przy niewielkich prędkościach, a odległość kierownicy wymagająca delikatnego wyprostowania ramion i zamontowane centralnie podnóżki zapewniają mu naturalną, zrelaksowaną pozycję.
Stalowa rama rurowa nadaje motocyklowi cech pozbawionego wszelkich zbędnych elementów „bobbera”. Rebel otrzymał wykończenie w ciemnej tonacji z minimalnym użyciem lakieru. Z wersji dla jednego kierowcy może on zmienić się w pojazd dla dwojga, na co pozwala łatwy montaż i demontaż siedziska za pomocą dwóch śrub.
CMX500 Rebel na rok modelowy 2022 jest dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:
Pearl Organic Green **NOWOŚĆ**
Mat Jeans Blue Metallic
Graphite Black
Mat Axis Grey Metallic
Kluczowe funkcje
Wyposażenie i stylistyka
Smukły i niski, w stylu „bobbera”
Negatywowy wyświetlacz LCD z białym podświetleniem i wskaźnikiem załączonego biegu
Łatwe w demontażu siedzisko pasażera i tylne podnóżki
Dostępny zestaw fabrycznych akcesoriów
Twórcom modelu Rebel przyświecały dwa kluczowe słowa: PROSTY (SIMPLE) i SUROWY (RAW). Trudno zrobić wiele niewielkim nakładem – to sztuka sama w sobie i doskonalenie stylistycznego minimalizmu, gdzie każdy szczegół ma znaczenie.
Udało się to jednak twórcom Rebela, osadzonego na grubych oponach motocykla typu „bobber”, z niskim, smukłym nadwoziem, zwieńczonym stromo pochylonym zbiornikiem paliwa o pojemności 11,2 l i grubą kierownicą. Wszystko to sprawia, że motocyklista „mocno siedzi w maszynie”. Każdy element surowej formy motocykla wyraża indywidualizm jego użytkownika.
Dla podkreślenia smukłej sylwetki Rebela zastosowano estetykę wyciemnienia każdego detalu, który na to pozwalał. Pełne oświetlenie wykonano w technologii LED, a charakterystyczny okrągły reflektor ma zwartą soczewkę o średnicy 175 mm i mocowanie z odlewanego ciśnieniowo aluminium. Bardzo wąskie, owalne światło tylne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej pasują do niskiej sylwetki Rebela. Niewielkie, okrągłe kierunkowskazy LED z tyłu mają średnicę zaledwie 55 mm, natomiast w przednie kierunkowskazy wkomponowano okrągłe światła pozycyjne.
Prędkościomierz jest kompaktową tarczą o średnicy 100 mm z negatywowym wyświetlaczem LCD i białym podświetleniem - jest efektowny i czytelny. Dodatkowymi elementami są tu wskaźniki załączonego biegu i zużycia paliwa. Stacyjka mieści się poniżej lewego boku zbiornika paliwa.
Siedzisko pasażera i tylne podnóżki można łatwo zdemontować. W ofercie dodatkowych akcesoriów znalazły się: tylny bagażnik, oparcie, skórzane i nylonowe sakwy na siodło; a także naklejki na zbiornik i osłonę licznika.
Rebel w wersji S – w kolorze Matte Axis Grey Metallic – jest sprzedawany z zestawem fabrycznie montowanych akcesoriów: osłoną reflektora, przyciemnianą szybką, osłonami widelca i amortyzatorów w stylu retro, a także siedziskiem z przeszyciami o wzorze karo.
Silnik
- Dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 471 cm3, odpowiedni dla kierowców z prawem jazdy kategorii A2
- Wysoki moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów
- Sprzęgło antyhoppingowe
- Wydech 120 mm w stylu „shotgun”
Ośmiozaworowy, chłodzony cieczą, dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 471 cm3, który napędza Hondę Rebel, pochodzi z usportowionego modelu CBR500R. Poprawiono w nim jednak mapowanie wtrysku paliwa PGM-FI oraz zmieniono ustawienia czasów otwarcia zaworów i zapłonu pod kątem jazdy turystycznej. Oznacza to, że charakter motocykla nie jest już tak skoncentrowany na wysokich osiągach, jak ma to miejsce w modelu CBR. Korekty dla Rebela sprawiły, iż w dolnym zakresie obrotów dostępny jest wysoki moment obrotowy, który płynnie i liniowo wzrasta w całym zakresie obrotów. Z maksymalnym momentem obrotowym 43,3 Nm, osiąganym przy 6000 obr./min, idzie w parze maksymalna moc 46 KM, którą motocykl osiąga przy 8500 obr./min.
Jednostka napędowa zachowuje równowagę pomiędzy rozmiarami, a rozwijaną elastycznie mocą. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 67 mm x 66.8 mm, ze stopniem sprężania 10,7:1. W głowicy cylindrów użyto popychaczy rolkowych, a regulacja zaworów za pomocą podkładek pozwala ograniczyć masę rozrządu, zmniejszając obciążenia sprężyn zaworowych i ograniczając siły tarcia.
Cichy łańcuch rozrządu (SV) ma sworznie z nałożoną zewnętrzną warstwą z dodatkiem wanadu, co zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zanieczyszczenia. Średnica zaworów ssących wynosi 26,0 mm, wylotowych 21,5 mm.
Tarcie zmniejszono przez dodanie prążków na płaszczu tłoka. Takie wykończenie zwiększa powierzchnię płaszcza, wprowadzając szczeliny, które zostają wypełnione olejem, co służy lepszemu smarowaniu w układzie tłok-cylinder. Proces kąpieli solnej AB 1 stosowany po azotowaniu izonitowym, tworzy ochronną warstwę oksydacyjną.
Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek wyrównoważający siły pierwszego rzędu znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Oba koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty, dzięki zmniejszonej bezwładności.
W skrzyni korbowej użyto odśrodkowo odlewanych, cienkościennych tulei. Taka konstrukcja wewnętrzna redukuje straty „pompowania”, występujące przy przesunięciu zapłonu w cylindrach o 180 stopni. Głęboka miska olejowa ma pojemność 3,2 litra. Sześciobiegowa skrzynia biegów została zaprojektowana tak, aby zapewnić łatwą zmianę przełożeń, zwłaszcza w mieście. Sprzęgło antyhoppingowe ułatwia zmiany biegu, jednocześnie wygładzając szarpnięcia tylnego koła podczas szybkiej redukcji przełożeń.
Układ wydechowy typu 2-1 oczyszcza gazy spalinowe w pierwszej komorze katalizatora, który następnie przepuszcza je do drugiej komory rezonatora, a wytwarzany dźwięk ma ciężki pulsujący charakter, który komponuje się z przyrostem momentu obrotowego. Czujnik liniowego przepływu powietrza (LAF) i wewnętrzne modyfikacje tłumika o średnicy 120 mm pomagają w spełnieniu przez silnik normy EURO 5.
Podwozie
- Nisko zawieszona rurowa rama stalowa
- Elastyczne, sprężyste tłumienie z przodu i z tyłu; amortyzatory z zasobnikami azotu
- Opony: przednia o wymiarach 130/90-16, tylna – 150/80-16
Dla podkreślenia niskiego zawieszenia Rebela, atrakcyjna stalowa rama rurowa przytrzymuje silnik w trzech punktach i została zaprojektowana tak, aby była jak najwęższa w okolicy bioder kierowcy. Nowe charakterystyki pracy sprężyn i objętość oleju w amortyzatorach zapewniają elastyczność tłumienia i płynne pokonywanie nierówności. Wyprzedzenie wynosi 110 mm, przy kącie pochylenia główki ramy 28°; przy czym widelec ustawiono pod kątem 30° – takie parametry, w połączeniu z rozstawem osi, wynoszącym 1490 mm, pozwalają na niską pozycję siedziska, które znajduje się na wysokości 690 mm. Zamontowane centralnie podnóżki ułatwiają przyjęcie naturalnej pozycji podczas jazdy i stabilne, neutralne prowadzenie.
W ramie zastosowano innowacyjną tylną pętlę, która oddziela grubsze siodełko od wykończonego teksturą metalowego błotnika. Przykręcana rama pomocnicza z odlewu aluminium daje swobodę w kwestii dostosowania pojazdu do indywidualnego gustu właściciela.
41-milimetrowe golenie widelca są rozstawione szeroko w odległości 230 mm, co wpływa zarówno na komfort i sztywność motocykla, jak i jego prezencję. Rurowy, stalowy wahacz o średnicy 45 mm współpracuje z podwójnymi amortyzatorami z zasobnikami azotu dysponującymi 5-stopniowym ustawieniem napięcia wstępnego.
Standardowo montowane są opony Dunlop w rozmiarze 130/90-16 z przodu i 150/80-16 z tyłu. Wyrazisty i prosty styl 16-calowych, odlewanych felg aluminiowych o pochylonych ramionach komponuje się z wykorzystującą ten sam motyw przednią tarczą hamulcową o średnicy 296 mm. Przednia tarcza hamulcowa współpracuje z dwutłoczkowym zaciskiem hamulcowym, a tylną wyhamowuje zacisk jednotłoczkowy.
Akcesoria
Do motocykla, stworzonego z myślą o personalizacji, opracowano całą gamę oryginalnych akcesoriów Hondy, dostępnych oddzielnie lub jako część pakietów ‘comfort’ i ‘travel’, gotowych do przykręcenia bezpośrednio do Rebela CMX500.
Osłona reflektora
Oparcie siedzenia pasażera
Osłona na licznik
Regulowana dźwignia hamulca
Naklejka na zbiornik paliwa
Tylny bagażnik
Sakwy na siedzisko (skórzane lub nylonowe)
Gniazdo 12 V
Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
DOHC chłodzony cieczą
|
Pojemność skokowa (cm³)
|
471
|
Liczba zaworów na cylinder
|
4
|
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)´
|
67 mm x 66,8 mm
|
Stopień sprężania
|
10,7:1
|
Moc maksymalna
|
34 kW przy 8500 obr/min
|
Maks. moment obrotowy
|
43,3 Nm przy 6000 obr/min
|
Pojemność układu smarowania
|
3,2 litra
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
Elektroniczny wtrysk PGM-FI
|
Zbiornik paliwa
|
11,2 l
|
Zużycie paliwa
|
3,7 l/100 km
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
Pojemność akumulatora
|
12 V
|
Moc alternatora
|
0,5 kW
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Typ sprzęgła
|
Mokre wielopłytkowe
|
Typ skrzyni biegów
|
6-biegowa
|
Przeniesienie napędu
|
Łańcuch
|
RAMA
|
|
Typ
|
Stalowa dwubelkowa rurowa (diament)
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) mm
|
2205 x 820 x 1090
|
Rozstaw osi
|
1490 mm
|
Kąt pochylenia kolumny
|
28°
|
Wyprzedzenie
|
110
|
Wysokość siedziska
|
690 mm
|
Prześwit
|
125 mm
|
Masa własna
|
191 kg
|
Promień skrętu
|
2,8 m
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przód
|
Widelec teleskopowy 41 mm
|
Tył
|
Podwójne amortyzatory Showa
|
KOŁA
|
|
Obręcz przednia
|
16M/C x MT3.00
|
Obręcz tylna
|
16M/C x MT3.50
|
Opona przednia
|
130/90-16M/C 67H
|
Opona tylna
|
150/80-16M/C 71H
|
HAMULCE
|
|
Układ ABS
|
Dwukanałowy
|
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
|
|
Zespół wskaźników
|
Cyfrowy
|
Reflektor
|
LED
|
Światła tylne
|
LED
|
Należy pamiętać Wszystkie dane techniczne mogą jeszcze ulec zmianie. Zużycie paliwa to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą, bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i stanu pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.