Prowadzenie samochodu w obszarach miejskich to konieczność ciÄ…gÅ‚ego stawiania czoÅ‚a sytuacjom skomplikowany, wielowarstwowym, różnym zachowaniom różnych typów kierowców, a także nieprzerwanym zagrożeniom korkami czy kolizjami. JeÅ›li chcemy zachować nieograniczonÄ… mobilność, konieczne jest, by systemy drogowe byÅ‚y w stanie radzić sobie z tymi zjawiskami.
Jako wiodÄ…cy w Å›wiecie wytwórca samochodów premium, BMW Group odgrywa aktywnÄ… rolÄ™ w ksztaÅ‚towaniu mobilnoÅ›ci osobistej i zrównoważonej. Dlatego wÅ‚aÅ›nie specjaliÅ›ci z BMW Group sÄ… zaangażowani w inicjatywÄ™ badawczÄ… o nazwie UR:BAN (akronim od niemieckiego okreÅ›lenia „przestrzeÅ„ urbanistyczna: ukierunkowane na użytkownika systemy wsparcia i zarzÄ…dzanie sieciÄ…”), gdzie zajmujÄ… siÄ™ wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ…cymi inteligentnymi systemami wsparcia kierowcy i zarzÄ…dzania ruchem drogowym. Badania skupiajÄ… siÄ™ przede wszystkim na czÅ‚owieku i jego różnorodnym rolom w systemie ruchu drogowego – kierowcy, moto/cykliÅ›cie, pieszym, planiÅ›cie drogowym… Inicjatywa zrzesza 31 partnerów z branż motoryzacyjnej, poddostawczej, elektronicznej, programistycznej, z instytutów badawczych i zarzÄ…dów miast. W ramach inicjatywy prowadzone sÄ… prace nad trzema projektami: „Kognitywne wsparcie”, „System drogowy zintegrowany online” i „Czynniki ludzkie w ruchu drogowym”. We wszystkich trzech projektach BMW Group jest jednym z kluczowych graczy.
Pierwszy z projektów ma na celu integracjÄ™ systemów wsparcia już dziÅ› szeroko stosowanych w nowoczesnych autach – systemów czyniÄ…cych prowadzenie samochodu bezpiecznym – z nowej generacji systemami, które otaczajÄ… ochronÄ… także cyklistów i pieszych. W tym projekcie bierze aktywny udziaÅ‚ badawczy pojazd BMW serii 5, który potrafi samodzielnie rozpoznać poszczególne części ciaÅ‚a czÅ‚owieka w szerokim przedpolu samochodu, i na podstawie ich wyglÄ…du lub ruchu rozpoznać np. kierunek przemieszczania siÄ™ tego uczestnika ruchu – a tym samym potencjalne zagrożenie, że osoba ta wejdzie w pole kolizyjne z autem. Celem badaÅ„ jest stworzenie systemu, który byÅ‚by w stanie nieprzerwanie nadzorować caÅ‚e otoczenie samochodu i rozpoznawać jak najwiÄ™cej typów zagrożeÅ„.
Drugi z projektów skupia siÄ™ na możliwoÅ›ciach uczynienia ruchu pojazdów w mieÅ›cie pÅ‚ynnym i jak najwydajniejszym, gdzie zużycie paliwa i emisja szkodliwych substancji byÅ‚yby zminimalizowane na drodze kanalizacji przemieszczania siÄ™ oraz dostosowywania prÄ™dkoÅ›ci i dynamiki ruchu oraz hamowania do sytuacji, które dopiero majÄ… siÄ™ pojawić, a które sÄ… rozpoznawane w wyniku wielokanaÅ‚owego obserwowania i wzajemnego informowania siÄ™ systemów poszczególnych aut o gÄ™stoÅ›ci ruchu, cyklach Å›wiateÅ‚, zdarzeniach i zachowaniach kierowców. Celowi temu ma sÅ‚użyć opracowywany jako system poÅ‚Ä…czony w sieć z systemami innych samochodów Asystent koordynacji i deceleracji. Obecnie w ramach projektu BMW testuje systemy wsparcia zamontowane w modelach BMW X5 oraz BMW serii 4, które przesyÅ‚ajÄ… gromadzone dane do interaktywnego Mobilnego Centrum Wymiany Danych, gdzie poddawane sÄ… analizie i docelowo po skoordynowaniu rozsyÅ‚ane z powrotem do pojazdów, by wesprzeć kierowcÄ™ w ekonomizacji dziaÅ‚aÅ„.
Trzeci z projektów skupia siÄ™ z kolei na innowacyjnych systemach rozpoznajÄ…cych zachowania ludzi uczestniczÄ…cych w ruchu, szczególnie kierowców i szczególnie w sytuacjach, gdzie czas stanowi najważniejszy czynnik. BMW Group prowadzi tu dwa subprojekty – „Możliwość kontroli” oraz „Przewidywanie zachowania i intencji”.