-
Stoisko Ericssona na Targach w Hanowerze wyposażone w sieć 5G
i ukazujące interakcję pomiędzy człowiekiem a robotem w czasie rzeczywistym
-
Wspólny projekt badawczy firm Ericsson, Audi i Sick
-
Bezpieczna wspóÅ‚praca ludzi i maszyn zapewniona dziÄ™ki niskim opóźnieniom koÅ„cowym
Podczas Targów Hanowerskich 2019, zobaczyć można ekscytujÄ…cy pokaz bliskiej wspóÅ‚pracy ludzi i maszyn. Szwedzka firma Ericsson wyposażyÅ‚a swe stoisko w sieć 5G i wraz ze swoimi partnerami technologicznymi, firmami Audi i Sick, prezentuje interakcjÄ™ pomiÄ™dzy czÅ‚owiekiem a robotem w czasie rzeczywistym. PoruszajÄ…cy siÄ™ po ekspozycji bezprzewodowy robot wchodzi w interakcjÄ™ z gośćmi wystawy.
W przyszÅ‚oÅ›ci bezprzewodowe roboty bÄ™dÄ… pracowaÅ‚y rÄ™ka w rÄ™kÄ™ z ludźmi. KluczowÄ… dla bezproblemowej ich wspóÅ‚pracy, jest kwestia wspóÅ‚dziaÅ‚ania w czasie rzeczywistym. RozwiÄ…zaniem jest tu zastosowanie technologii 5G o bardzo niskich opóźnieniach koÅ„cowych, wynoszÄ…cych poniżej dziesiÄ™ciu milisekund oraz o wysokim poziomie stabilnoÅ›ci sieciowej. 5G czyni wspóÅ‚pracÄ™ ludzi i maszyn jeszcze bezpieczniejszÄ…. Pokaz na stoisku Ericssona na Targach Hanowerskich jest przykÅ‚adem, jak wyglÄ…dać bÄ™dzie takie wspóÅ‚dziaÅ‚anie w fabryce. Robot wyposażony jest w czujniki poÅ‚Ä…czone z sieciÄ… 5G. W momencie, gdy czÅ‚owiek wyciÄ…ga rÄ™kÄ™
w kierunku robota, ruch ten jest wykrywany przez czujniki. Na wyciÄ…gniÄ™cie rÄ™ki robot reaguje podajÄ…c czÅ‚owiekowi paczkÄ™ miÄ™towych cukierków. „W przyszÅ‚oÅ›ci 5G bÄ™dzie miaÅ‚o zasadnicze znaczenie dla umożliwienia takim bezprzewodowym robotom elastycznej, niezawodnej i bezpiecznej interakcji z ludźmi w Å›rodowiskach produkcyjnych” – wyjaÅ›nia Jan-Peter Meyer-Kahlen, szef ICT Development Center Eurolab Aachen. „Bowiem tylko 5G daje robotom możliwość reakcji w czasie rzeczywistym i z bardzo niskim opóźnieniem koÅ„cowym.”
„Interakcja pomiÄ™dzy czÅ‚owiekiem a robotem, jakÄ… zobaczyć możemy na Targach Hanowerskich, to dopiero poczÄ…tek. WprowadzajÄ…c standard 5G do produkcji samochodów zyskujemy zupeÅ‚nie nowe możliwoÅ›ci Å‚Ä…czenia maszyn z wykorzystaniem fal radiowych” – mówi dr Henning Löser, szef laboratorium produkcyjnego Audi, w którym już od roku 2018 cztery pierÅ›cienie wraz z Ericssonem testujÄ… możliwoÅ›ci lokalnej sieci 5G na potrzeby produkcji samochodów. „JesteÅ›my absolutnie przekonani co do potencjaÅ‚u nowej technologii. Dlatego chcemy zbudować wÅ‚asnÄ… sieć 5G, która w przyszÅ‚oÅ›ci uÅ‚atwi sprawnÄ… i elastycznÄ… produkcjÄ™.”
Sebastian Heidepriem, szef wydziaÅ‚u technologii bezprzewodowych w firmie SICK AG dodaje: „W poÅ‚Ä…czeniu z bezprzewodowÄ… komunikacjÄ… przemysÅ‚owÄ…, technologia 5G ma kluczowe zalety dla wykorzystania jej w naszych rozwiÄ…zaniach czujników. Ten rodzaj komunikacji pozwala na fundamentalne zmiany w architekturze oprogramowania, co w konsekwencji umożliwia wdrożenie elastycznej automatyzacji. Dlatego też ciÄ…gle oceniamy przydatność technologii 5G dla zastosowaÅ„ przemysÅ‚owych. Jej zaletÄ… jest na przykÅ‚ad to, że pojazdy przemysÅ‚owe mogÄ… korzystać z 5G nie tylko w halach produkcyjnych, ale również na zewnÄ…trz i na drogach publicznych. PrzykÅ‚ad zastosowania robotyki pokazany na Targach Hanowerskich pokazuje, w jaki sposób, dziÄ™ki niezawodnej komunikacji z niskim opóźnieniem, ludzie i roboty bÄ™dÄ… mogli w przyszÅ‚oÅ›ci lepiej wspóÅ‚pracować".