Na caÅ‚ym Å›wiecie jest mnóstwo wspaniaÅ‚ych miejsc do czerpania przyjemnoÅ›ci z jazdy, ale tylko w Niemczech kierowca znajdzie zarówno szybkie autostrady, jak i tory wyÅ›cigowe, na których może doÅ›wiadczyć „w peÅ‚ni wyÅ›cigowych osiÄ…gów” Nissana GT‑R NISMO.
Rodowód
Nissan GT‑R NISMO 2020 to kulminacja możliwoÅ›ci dwóch najważniejszych symboli marki Nissan: GT‑R – reprezentujÄ…cego 50 lat chlubnej historii, rodowodu i wyÅ›cigowych sukcesów Å›ledzonych przez rzeszÄ™ fanów na caÅ‚ym Å›wiecie – oraz NISMO, czyli NISsan MOtorsports International Co., wewnÄ™trznego dziaÅ‚u tuningowego Nissana, który z maniakalnÄ… wrÄ™cz perfekcjÄ… dopracowuje najdrobniejsze szczegóÅ‚y. Zgodnie z tym, czego można spodziewać siÄ™ po NISMO, GT‑R NISMO z roku modelowego 2020 jest bardziej ekstremalnÄ…, torowÄ… wersjÄ… modelu GT‑R. JednoczeÅ›nie samochód staÅ‚ siÄ™ dojrzalszy dziÄ™ki udoskonaleniom wprowadzonym wedÅ‚ug rygorystycznych zaÅ‚ożeÅ„, oraz jest jeszcze bardziej bezkompromisowy i dostarcza jeszcze wiÄ™cej satysfakcji z jazdy po drogach publicznych.
W GT‑R NISMO 2020 najważniejsza jest peÅ‚na równowaga. Nowe, sprawdzone w wyÅ›cigach turbosprężarki, ulepszone sterowanie zmianÄ… biegów, lżejsze podzespoÅ‚y, obniżona caÅ‚kowita masa oraz zmodernizowane hamulce, koÅ‚a i opony – to rozwiÄ…zania, które przyczyniÅ‚y siÄ™ do skrócenia czasu okrążenia toru testowego Nissana o 2,5 sekundy, nie wspominajÄ…c o poprawie stabilnoÅ›ci przy typowych dla modelu GT‑R wysokich prÄ™dkoÅ›ciach, dochodzÄ…cych do 300 km/h. Oto jak Nissan uzyskaÅ‚ tÄ™ znaczÄ…cÄ… poprawÄ™ osiÄ…gów.
Zbudowany według koncepcji kaizen
Dążenie do perfekcji wymaga uporu i wytrwaÅ‚oÅ›ci. Potrzeba ciÄ…gÅ‚ej ewolucji i doskonalenia to wÅ‚aÅ›nie kaizen. Zgodnie z tym podejÅ›ciem zespóÅ‚ odpowiedzialny za GT‑R NISMO na każdym etapie prac nad pojazdem z wÅ‚asnej inicjatywy podejmowaÅ‚ ambitne wyzwania. ZastanawiajÄ…c siÄ™ nad poszczególnymi detalami, konstruktorzy z wrodzonej ciekawoÅ›ci zadawali sobie pytanie: „a gdyby tak...?”. Pojedyncze drobne usprawnienia mogÄ… wydawać siÄ™ maÅ‚o istotne, ale gdy poÅ‚Ä…czyć je w caÅ‚ość, nie sposób nie zauważyć różnicy. Tak wÅ‚aÅ›nie dojrzewa charakter samochodu. Nie chodzi wyÅ‚Ä…cznie o liczby i mierzalne osiÄ…gi, ale o caÅ‚oÅ›ciowy efekt – o to jak GT‑R NISMO zespala siÄ™ z ciaÅ‚em kierowcy i jakie odczucia towarzyszÄ… jego wÅ‚aÅ›cicielowi na ulubionej trasie lub torze wyÅ›cigowym.
Hiroshi Tamura i jego zespóÅ‚
Hiroshi Tamura, gÅ‚ówny specjalista ds. produktu – znany jako „Mr. GT-R” – od ponad 30 lat pracuje dla Nissana. AngażujÄ…c siÄ™ w rozwijanie i doskonalenie modelu GT‑R, ma on wkÅ‚ad w prawie każdy etap ewolucji modelu, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem podwozia.
Od najmÅ‚odszych lat byÅ‚ pasjonatem najbardziej legendarnych sportowych Nissanów. Jako 10‑latek oglÄ…daÅ‚ Takahashiego Kunimitsu w niebiesko-biaÅ‚ym wyÅ›cigowym 2000 Skyline GT‑R w czasie fascynujÄ…cego finiszu na bardzo mokrym torze Fuji Speedway, kiedy pokonaÅ‚ mocnych rywali w takich samochodach jak na przykÅ‚ad Mazda RX3. Od tego czasu Tamura wiedziaÅ‚ już, że chce nie tylko oglÄ…dać GT‑R, ale także mieć wkÅ‚ad w jego sukcesy. DziÅ› Tamura stara siÄ™, aby GT‑R ewoluowaÅ‚ z każdym rokiem, wyprzedzajÄ…c coraz liczniejszych konkurentów, w tym najdroższe super-, a niekiedy nawet hipersamochody.
Turbiny GT3 do silnika VR38DETT
UdziaÅ‚ w wyÅ›cigach uszlachetnia. Nie inaczej jest w przypadku GT‑R NISMO 2020. Podobnie jak w wyÅ›cigach, kluczem do Å›wietnego rezultatu jest precyzja. Każdy silnik VR38DETT jest od poczÄ…tku do koÅ„ca montowany rÄ™cznie w specjalnym, sterylnym pomieszczeniu przez najwyższej klasy mechaników zwanych takumi. Owa Å›cisÅ‚a elita majÄ…ca prawo używania tego tytuÅ‚u pracuje z zaangażowaniem i precyzjÄ… godnymi rzemieÅ›lnika-artysty. Jak każdy artysta, takumi podpisuje swoje dzieÅ‚o, umieszczajÄ…c na silniku specjalnÄ… aluminiowÄ… tabliczkÄ™ ze swoim nazwiskiem na dowód, że jednostka speÅ‚nia wyznaczony standard.
Nowe turbosprężarki zastosowane w samochodzie sÄ… takie same, jak podzespoÅ‚y w GT3, czyli wyÅ›cigowej wersji GT‑R. KoÅ‚o turbiny ma 10 Å‚opatek (o jednÄ… mniej w porównaniu z aktualnym modelem), a same Å‚opatki sÄ… o 0,3 mm cieÅ„sze. PrzekÅ‚ada siÄ™ to na obniżenie masy aż o 14,5%, a tym samym na zmniejszenie bezwÅ‚adnoÅ›ci (o 24%), a wiÄ™c na wiÄ™kszÄ… dynamikÄ™ reakcji. Mniejsza liczba Å‚opatek oznacza zmniejszenie przepÅ‚ywu gazów – dlatego też zastosowano nowÄ… pÅ‚ytÄ™ uszczelniajÄ…cÄ…, aby zapobiec wypÅ‚ywaniu spalin za Å‚opatkami i radykalnie poprawić efektywność ich przepÅ‚ywu. W trakcie najnowszej analizy przepÅ‚ywu i obciążeÅ„ szczególnÄ… uwagÄ™ zwrócono na konstrukcjÄ™ i profil Å‚opatek. Nowy ksztaÅ‚t optymalizuje efektywność, a wiÄ™ksza prÄ™dkość przepÅ‚ywu gazów wylotowych przekÅ‚ada siÄ™ na poprawÄ™ dynamiki doÅ‚adowania i przyspieszenia, a wiÄ™c na elastyczność na poszczególnych biegach w każdej sytuacji.
Na poniższym wykresie przedstawiono poprawÄ™ elastycznoÅ›ci w porównaniu z poprzednim GT‑R NISMO przyspieszajÄ…cym od 110 km/h i 4000 obr./min na czwartym biegu (w trybie manualnym). Reakcja na dodanie gazu jest natychmiastowa. SÄ…siedni wykres przedstawia poprawÄ™ elastycznoÅ›ci silnika o 20% w reakcji na wciskanie pedaÅ‚u przyspieszenia, od zera do peÅ‚nego otwarcia przepustnicy. Pomimo tego, że moc silnika siÄ™ nie zmieniÅ‚a (441 kW / 600 KM), kierowca odczuwa to jako dalsze „wzmocnienie” ogólnego charakteru rÄ™cznie skÅ‚adanego silnika VR38DETT. Zmodyfikowany tytanowy tÅ‚umik charakteryzuje siÄ™ bardziej wyrazistym, ale nie natarczywym tonem rozbrzmiewajÄ…cym w kabinie. Z zewnÄ…trz lżejszy ukÅ‚ad wydechowy można rozpoznać po rÄ™cznie polerowanych koÅ„cówkach.
W trybie R udoskonalona 6‑biegowa przekÅ‚adnia dwusprzÄ™gÅ‚owa zmienia biegi bardziej agresywnie i intuicyjnie dziÄ™ki nowemu algorytmowi adaptacyjnego sterowana przeÅ‚ożeniami (ASC). Wybiera on optymalne przeÅ‚ożenia w każdej sytuacji drogowej, co można zauważyć zwÅ‚aszcza przy hamowaniu i zbliżaniu siÄ™ do zakrÄ™tu, kiedy to zespóÅ‚ napÄ™dowy dziaÅ‚a jeszcze precyzyjniej, a redukcja nastÄ™puje szybciej, aby ograniczyć podsterowność przy wchodzeniu w zakrÄ™t. Wyższe obroty silnika przy niższym przeÅ‚ożeniu zapewniajÄ… też lepsze przyspieszenie na dynamicznym wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu.
Aerodynamika, stylistyka i solidna dawka wÅ‚ókna wÄ™glowego
GT‑R NISMO 2020 przeszedÅ‚ ewolucjÄ™ pod wzglÄ™dem aerodynamicznym. Zmiany majÄ… charakter Å›ciÅ›le funkcjonalny – sÅ‚użą poprawie chÅ‚odzenia takich stref, jak przedziaÅ‚ silnika czy hamulce, bez uszczerbku dla wspóÅ‚czynnika czoÅ‚owego oporu powietrza, który wynosi 0,26.
Najmocniejszy i najbardziej ekskluzywny GT‑R wyróżnia siÄ™ na tle pozostaÅ‚ych wersji iloÅ›ciÄ… wÅ‚ókna wÄ™glowego zastosowanego w caÅ‚ym samochodzie. WiÄ™kszość komponentów jest lżejsza w porównaniu z dotychczasowym modelem. Dotyczy to obu zderzaków, przednich bÅ‚otników (‑4,5 kg), pokrywy przedziaÅ‚u silnika (-2 kg), dachu (-4 kg), spojlerów progowych, bagażnika i tylnego spojlera. Zgodnie z zasadÄ… kaizen każdy element udoskonalono pod kÄ…tem obniżenia masy, zwiÄ™kszenia siÅ‚y dociskajÄ…cej i poprawy wÅ‚asnoÅ›ci aerodynamicznych. Tylko na elementach nadwozia zaoszczÄ™dzono w ten sposób 10,5 kilograma. Dalsze prawie 20 kilogramów zniknęło dziÄ™ki zastosowaniu zmodernizowanych lub zupeÅ‚nie nowych podzespoÅ‚ów.
NajwiÄ™kszym elementem z wÅ‚ókna wÄ™glowego jest dach. To nowe rozwiÄ…zanie w modelu na 2020 rok pozwoliÅ‚o istotnie zmniejszyć masÄ™ samochodu tam, gdzie ma to najwiÄ™ksze znaczenie. W ten sposób obniżone zostaÅ‚o poÅ‚ożenie Å›rodka ciężkoÅ›ci, co wpÅ‚ynęło na poprawÄ™ wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych i wrażeÅ„ z jazdy. Sam panel dachu jest wykonany z wykorzystaniem pionierskiej w skali Å›wiatowej techniki polegajÄ…cej na poÅ‚Ä…czeniu pÅ‚yty termoplastycznej z wÅ‚ókna wÄ™glowego formowanej w procesie Prepreg Compression Molding z warstwÄ… lekkiej i twardej pianki. Uzyskana konstrukcja z wÅ‚ókna wÄ™glowego charakteryzuje siÄ™ ciaÅ›niejszym i lżejszym splotem, co przekÅ‚ada siÄ™ na lepszÄ… izolacjÄ™ akustycznÄ… i estetykÄ™. Inne poddane zmianom elementy z wÅ‚ókna wÄ™glowego to wloty powietrza na pokrywie przedziaÅ‚u silnika, które sÄ… teraz wbudowane w kompozytowÄ… strukturÄ™.
Stylistyka nowych przednich bÅ‚otników jest silnie inspirowana wyÅ›cigowym GT‑R GT3. ZnajdujÄ…ce siÄ™ w nich żaluzjowe szczeliny zwiÄ™kszajÄ… siÅ‚Ä™ dociskajÄ…cÄ… o 7 kG, nie tworzÄ…c dodatkowego oporu aerodynamicznego. Wentylowane bÅ‚otniki testowane w tunelu aerodynamicznym pomagajÄ… w uzyskaniu niezakÅ‚óconego przepÅ‚ywu powietrza wokóÅ‚ reszty nadwozia, bez turbulencji przy tylnym spojlerze, co zapewnia jeszcze lepszÄ… stabilność przy wysokiej prÄ™dkoÅ›ci. DrugÄ… funkcjÄ… otworów wentylacyjnych w bÅ‚otnikach jest odprowadzanie z komory silnika rozgrzanego powietrza o podwyższonym ciÅ›nieniu.
Nissan GT‑R NISMO 2020 jest dostÄ™pny w kolorze czerwonym, czarnym perÅ‚owym (Jet Black Pearl), srebrnym (Super Silver, lakier czterowarstwowy) oraz biaÅ‚ym perÅ‚owym (Pearl White, lakier trójwarstwowy). Niezależnie od koloru nadwozia lusterka boczne sÄ… zawsze czarne, co także odróżnia NISMO od innych wersji modelu GT‑R.
Hamulce: zaciski Brembo i karbonowo-ceramiczne tarcze
ZupeÅ‚nie nowy ukÅ‚ad hamulcowy do GT‑R NISMO 2020 jest efektem wspóÅ‚pracy Nissana z wÅ‚oskim producentem hamulców Brembo. Specjalnym dużym zaciskom towarzyszÄ… karbonowo-ceramiczne tarcze – najwiÄ™ksze, jakie dotychczas montowano w japoÅ„skich samochodach wyczynowych: 410 mm z przodu i 390 mm z tyÅ‚u.
6‑tÅ‚okowe zaciski z przodu i 4‑tÅ‚okowe zaciski z tyÅ‚u sÄ… wyjÄ…tkowo sztywne. Nowa konstrukcja pozwoliÅ‚a znacznie skrócić czas reakcji hamulców. PedaÅ‚ hamulca ma bardziej elastycznÄ… i progresywnÄ… charakterystykÄ™, i dostarcza peÅ‚nej informacji zwrotnej, uÅ‚atwiajÄ…c precyzyjne sterowanie siÅ‚Ä… hamowania. Kierowca może szybciej i skuteczniej zmniejszać prÄ™dkość, a wydajność hamulców nie spada nawet po ich rozgrzaniu.
Jest to zasÅ‚ugÄ… przede wszystkim karbonowo-karborundowej struktury tarcz. Ich zastosowanie pozwoliÅ‚o także obniżyć masÄ™ nieresorowanÄ… o 16,3 kilograma. Oprócz tarcz osadzonych na pÅ‚ywajÄ…cych aluminiowych flanszach i powiÄ™kszonych zacisków nowoÅ›ciÄ… sÄ… też specjalnie opracowane klocki hamulcowe generujÄ…ce wiÄ™ksze tarcie w caÅ‚ym zakresie pracy. Nowe klocki powodujÄ… także wrażenie sztywniejszej i bardziej zdecydowanej reakcji na operowanie pedaÅ‚em hamulca.
Poprawiono również chÅ‚odzenie przednich tarcz, zmieniajÄ…c kÄ…t, pod którym powietrze wpada przez otwory wentylacyjne – dziÄ™ki temu wiÄ™cej powietrza jest kierowane na Å›rodek tarczy. KoÅ„cowym akcentem jest termoodporny żóÅ‚ty lakier pokrywajÄ…cy zaciski hamulców. Wytrzymuje on temperaturÄ™ ponad 1000 stopni Celsjusza i nie odbarwia siÄ™ wskutek intensywnego użytkowania i cyklicznych zmian temperatury.
Zintegrowany kształt zwiększający sztywność (zaciski przednie)
Modyfikacje właściwości jezdnych, przyczepności i charakterystyki układu kierowniczego
Specjalnie dostrojone zawieszenie GT‑R NISMO 2020 poprawia stabilność w zakrÄ™tach (przeciążenie boczne), sterowność kierunkowÄ… oraz komfort jazdy. UkÅ‚ad kierowniczy dziaÅ‚a jeszcze bardziej liniowo i precyzyjnie. Nawet przy prÄ™dkoÅ›ciach dochodzÄ…cych do 300 km/h wymagane sÄ… tylko minimalne korekty.
20‑calowe obrÄ™cze kóÅ‚ RAYS z kutego aluminium, przeznaczone specjalnie do GT‑R NISMO 2020, sÄ… lżejsze Å‚Ä…cznie o 100 gramów, a nowy 9‑ramienny wzór zwiÄ™ksza ich sztywność mimo obniżonej masy. BiaÅ‚o-czerwone logo NISMO wyciÄ™te szlifem diamentowym na obrÄ™czach podkreÅ›la ich wyjÄ…tkowość.
Nowo zaprojektowane opony Dunlop sÄ… wykonane z innej niż dotychczas mieszanki i charakteryzujÄ… siÄ™ przyczepnoÅ›ciÄ… zwiÄ™kszonÄ… o 7%. Z bieżnika przednich opon usuniÄ™to jeden rowek, co zwiÄ™ksza powierzchniÄ™ kontaktu z podÅ‚ożem o 11%. Bark opony jest nieco bardziej zaokrÄ…glony, wiÄ™c kiedy samochód przechyla siÄ™ w zakrÄ™cie, powierzchnia kontaktu gumy z podÅ‚ożem jest wiÄ™ksza, co poprawia przyczepność. Ogólnie siÅ‚a boczna przenoszona przez oponÄ™ wzrosÅ‚a o 5%. Oznacza to również poprawÄ™ sterownoÅ›ci i stabilnoÅ›ci w jeździe na wprost w porównaniu z dotychczasowym modelem bez zwiÄ™kszania oporów toczenia.
Starannie dostrojone amortyzatory Bilstein DampTronic majÄ… zmniejszonÄ… sztywność odbicia (o 20%) i dobicia (o 5%). Zmiana charakterystyki amortyzatorów jest podyktowana ogólnym obniżeniem masy pojazdu o prawie 30 kilogramów. Zmodyfikowana charakterystyka sprężyn przyczynia siÄ™ do zwiÄ™kszenia liniowoÅ›ci reakcji ukÅ‚adu kierowniczego oraz lepszego trzymania siÄ™ drogi.
Zgodnie z koncepcjÄ… kaizen wiele uwagi poÅ›wiÄ™cono także detalom podwozia i jego konstrukcji. Specjalny rodzaj poÅ‚Ä…czeÅ„ miÄ™dzy zgrzewami na podwoziu i nadwoziu sprawia, że kierowca ma poczucie wiÄ™kszej sztywnoÅ›ci podwozia, a samochód pÅ‚ynniej pokonuje nierównoÅ›ci i Å‚atwiej nad nim zapanować nawet w czasie ekstremalnej jazdy.
Komfortowa kabina
Zaprojektowane przez Recaro przednie fotele GT‑R NISMO zostaÅ‚y ulepszone na potrzeby modelu na 2020 rok i jeszcze lepiej podtrzymujÄ… kierowcÄ™ i pasażera*. Uzyskano to poprzez zastosowanie trzywarstwowej struktury, w której dwie warstwy wÅ‚ókna wÄ™glowego sÄ… przedzielone gÅ‚ównÄ… sekcjÄ… w sposób zapewniajÄ…cy lepsze podparcie górnej części ciaÅ‚a. UzupeÅ‚nienie wÅ‚ókna wÄ™glowego wewnÄ™trznym stelażem poprawiÅ‚o sztywność skrÄ™tnÄ… foteli (o ok. 20%), przeciwdziaÅ‚ajÄ…c odksztaÅ‚ceniom konstrukcji przy dynamicznym pokonywaniu zakrÄ™tów, a także zapewniajÄ…c lepsze ogólne podparcie przy hamowaniu. Nie spowodowaÅ‚o to jednak wzrostu masy – przeciwnie: każdy fotel jest teraz lżejszy o 1,4 kilograma.
DostÄ™pna jest tylko jedna wersja kolorystyczna wnÄ™trza: specjalna czarna skóra NISMO z czerwonymi akcentami. Czerwone elementy foteli to syntetyczny zamsz, a koÅ‚o kierownicy, deska rozdzielcza i podsufitka zostaÅ‚y obszyte ciemnoszarÄ… AlcantarÄ….
* Niedostępne na rynkach USA i w Kanadzie.
Nissan rozpoczÄ…Å‚ wÅ‚aÅ›nie przyjmowanie zamówieÅ„ na GT-R NISMO z roku modelowego 2020. Jego cena na rynek polski wynosi 915 000 zÅ‚.