FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1680 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1140 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Nowa AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2020
  Dodano: 2019-09-24
Wyświetlono: 130 razy
Nowa AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2020
Minęły ponad trzy dekady, odkąd Honda XRV650 Africa Twin po raz pierwszy wjechała na rynek europejski. Motocykl, który odziedziczył tę nazwę pojawił się w sprzedaży w 2016 roku jako CRF1000L Africa Twin i był zupełnie nową konstrukcją, jednocześnie zachowując esencję i ducha oryginału. Jaka jest nowa Africa Twin 2020?
foto © Honda

  • Ewolucja dużego wyprawowego motocykla typu adventure Hondy. Jego mocną stroną staną się teraz długodystansowe podróże i wygoda w każdych warunkach jazdy.
  • Zwiększono pojemność silnika, podnosząc moc i moment obrotowy, przy tym spełniając normę EURO5.
  • Zredukowano wagę o 5 kg.
  • Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy IMU (Inertial Measurement Unit) zarządza obecnie trybami jazdy i systemem HSTC, a także trzema dodatkowymi układami - hamowania w czasie pokonywania zakrętów (Cornering ABS), kontrolą podnoszenia kół (Wheelie Control, Rear Lift Control) i nową funkcją wykrywania zakrętów w wersji z przekładnią DCT. (Jako opcja dostępna jest również elektroniczna regulacja zawieszenia)
  • Kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT wyposażono w Apple CarPlay® i łączność Bluetooth.
  • Podwójne reflektory LED oferują światła do jazdy dziennej (DRL) oraz doświetlanie zakrętów. Tempomat, podgrzewane manetki i gniazdo elektryczne ACC są również wyposażeniem standardowym motocykla.

 

 

1. Wprowadzenie

 

Istotą pierwszej Hondy Africa Twin była znakomicie dobrana równowaga między mocą i masą, tę cechę również przeniesiono do nowego modelu. Dzięki wyjątkowemu, atletycznemu wyglądowi, dającemu przyjemność z jazdy, funkcjonalnemu silnikowi i sprawnemu, wygodnemu podwoziu, CRF1000L Africa Twin okazał się prawdziwie nowoczesnym i na tyle wszechstronnym pojazdem, by zdobyć ogromną popularność zarówno wśród poszukiwaczy przygód z całego świata, jak i wśród osób dojeżdżających motocyklem do pracy w mieście, czy wśród weekendowych turystów.

 

W 2018 r. Africa Twin zarówno w wersji z manualną skrzynią biegów, jak i ze skrzynią dwusprzęgłową (DCT) otrzymał elektroniczną kontrolę przepustnicy (TBW) oraz 3 tryby jazdy, rozszerzone opcje hondowskiego systemu kontroli momentu obrotowego (HSTC), a także układy dolotowy i wydechowy dopracowane pod kątem reakcji i brzmienia silnika. Na tej samej platformie zbudowano motocykl Africa Twin Adventure Sports - z tymi samymi aktualizacjami, ale z ulepszoną ochroną przed wiatrem, większym zasięgiem, uzyskanym dzięki powiększeniu zbiornika paliwa; z zawieszeniem o większym skoku – dzięki czemu powstała odmiana motocykla jeszcze lepiej dostosowana do długich wypraw.

 

Silny popyt w Europie (i na innych kontynentach) na oba modele, z ponad 87 000 egzemplarzami sprzedanymi na całym świecie od czasu premiery w 2016 roku, daje nadzieję, że rok 2020 będzie dla Africa Twin przełomowy.

 

Komfort jazdy, możliwości techniczne i wszechstronność nowego CRF1100L Africa Twin Adventure Sport* znacznie wzrosły, dzięki dodatkowej opcji elektronicznej regulacji zawieszenia Showa (Showa EERA™). Ponadto model CRF1100L Africa Twin odświeżono, nadając mu agresywny, kompaktowy styl enduro i znacznie lepsze możliwości terenowe. Zyskał więcej mocy i momentu obrotowego przy mniejszej masie - zgodnie z zasadami określonymi przed laty przy konstruowaniu pierwszego modelu Africa Twin.

 

2. Opis modelu

 

Nowy CRF1100L Africa Twin Adventure Sports współdzieli ramę, silnik i pozycję kierowcy ze zorientowanym silniej na jazdę terenową modelem CRF1100L Africa Twin, ale ma swoje odmienne zadania. Można je określić jako zdolność pokonywania długich dystansów i codzienną funkcjonalność, zarówno w podróżach po asfalcie, jak i na bezdrożach. Wynika to z zastosowania większego zbiornika paliwa o pojemności 24,8 litra, dokładniejszej ochrony przed wiatrem (zarówno od przodu, jak i z boku), regulowanej wysokości szyby, dużej osłony pod silnikiem, aluminiowego tylnego bagażnika oraz z użycia bezdętkowych opon. Gniazdo elektryczne ACC i podgrzewane manetki są wyposażeniem standardowym.

 

Aby uzyskać optymalne tłumienie zawieszenia z przodu i z tyłu, Africa Twin Adventure Sports jest również opcjonalnie wyposażona w system Showa EERA™. Cztery domyślne tryby pracy - SOFT, MID, HARD i OFF-ROAD - obejmują wszystkie warunki jazdy, a tryb USER umożliwia dalsze dostrajanie systemu. Napięcie wstępne tylnej sprężyny można regulować podczas postoju.

 

Podobnie jak w Africa Twin 2020, silnik dostarcza 7% więcej mocy maksymalnej i 6% więcej maksymalnego momentu obrotowego, a w porównaniu z poprzednią wersją jest znacznie mocniejszy w całym zakresie prędkości obrotowych. Emisja spalin jest zgodna z wymogami normy EURO5.

 

Rama również została przekonstruowana, wprowadzono przykręcaną aluminiową ramę pomocniczą. Również aluminiowy wahacz oparto na rozwiązaniu znanym z crossowego modelu CRF450R. Istotną zmianą w Africa Twin Adventure Sports jest zastosowanie sześcioosiowego bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), który pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła (nowość w modelu 2020), działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z ustawieniem terenowym), system kontroli unoszenia tylnego koła podczas hamowania i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT.

 

 

Podwójne światła LED do jazdy dziennej (DRL) zapewniają wzorową widoczność na drodze i poprawiają bezpieczeństwo, a tempomat jest wyposażeniem standardowym. Africa Twin Adventure Sports posiada także trzystopniowe doświetlanie zakrętów, również zarządzane przez IMU, które automatycznie dostosowuje pole oświetlenia do kąta pochylenia motocykla.

 

Pozycja kierowcy zapewnia pełną kontrolę, siedzenie jest węższe a kierownica podwyższona. 6,5-calowy ekran dotykowy TFT z kolorowym wielofunkcyjnym wyświetlaczem (MID) oferuje głęboką interakcję z systemami zainstalowanymi w motocyklu (w tym Showa EERA™), a także kontrolę nad Apple CarPlay® i łącznością Bluetooth.

 

3. Kluczowe elementy

 

3.1 Wyposażenie i stylistyka

 

  • Owiewki chroniące kierowcę, regulowana wysokość szyby, niższe położenie siedzenia
  • Zbiornik paliwa o pojemności 24,8 l, aluminiowe wstawki, tylny bagażnik i osłona pod silnikiem
  • Światła do jazdy dziennej (DRL), dodatkowe światła doświetlające zakręty
  • Tempomat, podgrzewane manetki i gniazdko elektryczne ACC
  • 6,5-calowy ekran dotykowy TFT jako wielofunkcyjny wyświetlacz (MID - Multi Information Display)
  • Apple CarPlay® umożliwiający obsługiwanie smartfona iPhone® poprzez ekran MID oraz łączność Bluetooth

 

Powiększone przednie owiewki, zaprojektowane z myślą o długodystansowych podróżach, zapewniają lepszą ochronę przed wiatrem i warunkami pogodowymi, czemu służy też 5- stopniowa regulacja wysokości szyby. Africa Twin Adventure Sports dzieli teraz wysokość siedzenia z Africa Twin, z regulacją w zakresie 850-870 mm.

 

Część tylna motocykla została zwężona, a samo siedzenie jest węższe o 40 mm, co ułatwia dosięgnięcie podłoża. Jego kształt został również starannie wyprofilowany, aby umożliwić łatwiejsze przesuwanie się do przodu lub do tyłu. Jako akcesoria dostępne są siedzenia niskie 825-845 mm i wysokie 875-895 mm.

 

Pozycja kierowcy jest teraz taka sama jak w modelu Africa Twin, zapewniając pionową pozycję jazdy i wygodną kontrolę nad pojazdem. Duże osłony dłoni są wyposażeniem standardowym, podobnie jak podgrzewane manetki i gniazdo elektryczne ACC.

 

Zbiornik paliwa o pojemności 24,8 l, przy zużyciu paliwa w cyklu WMTC wynoszącym 4,8 l/100 km, oferuje potencjalny zasięg, przekraczający 500 km. Duża osłona pod silnikiem, aluminiowe wstawki i aluminiowy tylny bagażnik są elementami specyfikacji standardowej.

 

 

Nowe podwójne reflektory LED zapewniają lepsze oświetlenie drogi. Dbając o wysoki poziom bezpieczeństwa nowy model został wyposażony w dodatkowe dwa światła, które zależnie od prędkości i kąta pochylenia motocykla (kontrolowanego przez IMU) automatycznie doświetlają drogę podczas pokonywania. Światła do jazdy dziennej (DRL) również automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia i zapewniają odpowiednio kontrastowe, dobrze widoczne światło w każdych warunkach.

 

Kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami Africa Twin. Wybór trybu jazdy zlokalizowano w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, by wyświetlał różne poziomy informacji dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.

 

Motocykl wyposażono w Apple CarPlay®, umożliwiając obsługę smartfona iPhone® za pomocą ekranu dotykowego MID. Można również korzystać z aplikacji nawigacyjnych, a za pomocą zestawu słuchawkowego Bluetooth można nawiązywać i odbierać połączenia. Smartfon iPhone® można podłączyć do portu ładowania USB znajdującego się po prawej stronie ekranu MID. Bezprzewodowa łączność Bluetooth umożliwiająca obsługę telefonu bez jego dotykania, to także opcja dla iPhone® lub smartfona z Androidem, obsługę telefonu można wtedy prowadzić korzystając z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.

 

Przednie i tylne kierunkowskazy mają funkcję sygnału awaryjnego hamowania (ESS). Podczas nagłego hamowania z prędkości powyżej 50 km/h światła awaryjne migają, aby ostrzec innych użytkowników drogi o intensywnym spadku prędkości. W modelu 2020 roku tempomat jest wyposażeniem standardowym, co ułatwi dalekie podróże po autostradzie.

 

3.2 Podwozie

 

  • Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) umieszczono w centralnej części motocykla
  • System Showa EERA™ jest wyposażeniem opcjonalnym
  • Przekonstruowana, lżejsza rama z przykręcaną aluminiową ramą pomocniczą
  • System ABS z funkcją hamowania w zakrętach daje większą pewność pracy, posiada też ustawienia do jazdy w terenie
  • Nowe charakterystyki amortyzatorów i sprężyn dla zawieszenia Showa z przodu i z tyłu
  • Zastosowano opony bezdętkowe

 

Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych właściwości szosowych w modelu Africa Twin Adventure Sports, jest sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10 (IMU), umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia wzdłużnego (przód – tył), kąt obrotu (znoszenia) oraz przyspieszenie zmian. Pozwala to na zarządzanie przyczepnością tylnego koła za pomocą elektronicznej przepustnicy TBW i systemu HSTC, przyczepnością przedniego koła przy hamowaniu poprzez system ABS w czasie pokonywania zakrętów, unoszeniem przedniego koła (Wheelie Control), a także unoszeniem tylnego koła (Rear Lift Control).

 

W połączeniu z nowym systemem IMU ewolucja modelu 2020 objęła przeprowadzoną od początku analizę balansu wytrzymałości i sztywności stalowej częściowo podwójnej ramy kołyskowej w celu zwiększenia jej wszechstronnych możliwości w czasie jazdy drogowej i terenowej.

 

Sztywność wokół główki ramy została zoptymalizowana, aby poprawić wyczucie przyczepności z przodu, główne belki są również cieńsze i prostsze, wyeliminowano też przednią poprzeczkę ramy. W rezultacie rama jest lżejsza o 1,8 kg od stosowanej dotychczas.

 

Przykręcana aluminiowa rama pomocnicza zastępuje integralną stalową konstrukcję z poprzedniej wersji motocykla i jest od niej węższa o 40mm. Jej szerokość wynosząca 195 mm ma kluczowe znaczenie dla łatwiejszego kontaktu stóp z podłożem. Aluminiowy wahacz jest konstrukcją całkowicie nową i jest o 500 g lżejszy od poprzednika, a konstrukcyjnie wywodzi się z wahacza stosowanego w modelu CRF450R. Zoptymalizowana sztywność poprawia przyczepność tylnego koła i odczucia kierowcy.

 

Do regulacji siły tłumienia z przodu i z tyłu oraz wstępnego napięcia sprężyn w celu dopasowania ich do obciążenia i warunków jazdy służy elektroniczna regulacja jazdy Showa, która jest nową opcją w Africa Twin Adventure Sports.

 

Showa EERA™ dostosowuje siłę tłumienia do wybranego trybu jazdy i ma za zadanie dostarczenie najlepszych reakcji zawieszenia w różnych warunkach jazdy, zależnie od potrzeb – więcej komfortu jazdy przy niższych prędkościach i więcej stabilności przy wyższych prędkościach.

 

Dane wejściowe są zbierane z czujników skoku zawieszenia i z jednostki (IMU). Dostępne są trzy ustawienia drogowe: SOFT zapewnia najniższą siłę tłumienia dla płynniejszej reakcji, wszechstronny tryb MID działa jako ustawienie uniwersalne, z kolei tryb HARD zapewnia najwyższe siły tłumienia zarówno przy małych, jak i dużych szybkościach ruchu zawieszenia i jest przeznaczony do bardziej sportowej jazdy.

 

Dostępne jest też ustawienie OFF-ROAD, które stopniowo zwiększa siłę tłumienia przedniego widelca wraz ze wzrostem prędkości ruchu zawieszenia i wykorzystuje wyższe siły tłumienia tylnego amortyzatora.

 

Napięcie wstępne sprężyny tylnej można regulować elektronicznie podczas postoju, korzystając z czterech ustawień domyślnych: 1) jazda solo, 2) jazda solo z bagażem, 3) jazda z pasażerem i 4) jazda z pasażerem i bagażem. Opcja USER umożliwia precyzyjne dostrojenie siły tłumienia z przodu i tyłu oraz wybór spośród 24 punktów napięcia wstępnego sprężyny tylnej.

 

Africa Twin Adventure Sports jest również dostępna ze standardowym zawieszeniem Showa. Przy długości skoku wynoszącej 230 mm, odwrócony przedni widelec 45 mm Showa zapewnia pochłanianie dużych nierówności. Jego charakterystyka została zmieniona w celu poprawy działania zawieszenia w terenie i na szosie. Tłumienia odbicia i dobicia są w pełni regulowane. Odlewana aluminiowa górna półka oraz kuta dolna połączone są drążonym aluminiowym trzonem i łączą się z widelcem za pomocą dwóch śrub na górze i na dole.

 

Podobnie zmieniono i dopasowano do przedniego zawieszenia tylny amortyzator Showa, który zapewnia skok 220 mm i przy cylindrze 46 mm posiada zewnętrzny zbiornik oleju, co pozwoliło uzyskać stabilną kontrolę tłumienia w ekstremalnych warunkach jazdy w terenie. Wstępne napięcie sprężyny można regulować za pomocą pokrętła na korpusie amortyzatora; tłumienie odbicia i dobicia są również w pełni regulowane.

 

Wewnętrzne powierzchnie punktów obrotu wahaczy wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (600 MPa), a łącząca je górna rura poprzeczna służy jako górne mocowanie amortyzatora za pośrednictwem przegubu kulowego.

 

IMU mierzy kąt pochylenia, opóźnienie (z pomocą czujników prędkości koła przedniego i tylnego), uwzględnia uślizg przedniego i tylnego koła, by precyzyjnie zarządzać ciśnieniem podczas hamowania w systemie ABS. Jeśli system wykryje nagłe podniesienie tylnego koła, precyzyjnie kontroluje siłę hamowania, aby zachować stabilność. Podczas postoju, działanie układu ABS na tylne koło można wyłączyć, szykując się do jazdy w terenie.

 

Prześwit wynosi 250 mm rozstaw osi 1575 mm, kąt pochylenia główki ramy, to 27°, wyprzedzenie wynosi 30’/113 mm. Masa motocykla z płynami jest o 5 kg lżejsza i wynosi 238 kg, a ze skrzynią DCT 248 kg. System Showa EERA™ to dodatkowe 2 kg.

 

Tak jak poprzednio mocowane promieniowo kompaktowe dwuczęściowe, czterotłokowe zaciski hamulcowe współpracują z podwójnymi pływającymi tarczami typu “wave” o średnicy 310 mm poprzez spiekane klocki hamulcowe. Tylna tarcza typu “wave” o średnicy 256 mm jest perforowana.

 

Aby ułatwić naprawę przebitej opony, przednie i tylne koła szprychowe 21/18 cali (szprychy wykonano ze stali nierdzewnej) są wyposażone w bezdętkowe opony Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T lub Metzeler Karoo Street w rozmiarze 90/90-21M/C 54H i

 

150/70R18 M/C 70H. Opony z blokowym kostkowym bieżnikiem (Continental 90/90-21M/C 54S i 150/70B 18M/C 70Q) są również dopuszczone do montażu.

 

3.3 Silnik

 

  • Pojemność skokowa wzrosła do 1084 cm3, co pozwoliło uzyskać moc maksymalną 75 kW i maksymalny moment obrotowy 105 Nm
  • Osiągnięto to dzięki nowej głowicy cylindrów, zmienionym czasom zaworowym i skokom zaworów oraz zmianom w korpusie przepustnicy i w układzie wydechowym
  • Przełożenia manualnej skrzyni biegów i materiał, z którego wykonane są koła zębate zoptymalizowano, zmniejszając masę przekładni
  • Tłumik wyposażono w aktywny zawór kontroli wydechu (ECV), dążąc do uzyskania lepszego brzmienia przy niskich obrotach i lepszych osiągów przy wysokich obrotach silnika

 

Podstawowa budowa 8-zaworowego rzędowego silnika SOHC pozostaje niezmieniona w modelu 2020, ale silnik ma nieco większą pojemność skokową wynoszącą 1084 cm3, zamiast 998 cm3. W rezultacie moc maksymalna wzrosła z 70 kW do 75 kW przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy z 99 Nm do 105 Nm przy 6250 obr/min. Co ważne, wyraźny wzrost zarówno mocy, jak i momentu obrotowego odczuwa się od 2500 obr/min, aż do obrotów maksymalnych.

 

 

Aby uzyskać większą pojemność, nie zmieniano średnicy cylindrów - 92 mm, natomiast powiększono skok tłoka do 81,5 mm (zamiast 75,1 mm), przy stopniu sprężania wynoszącym 10,1:1. Tuleje cylindrowe są teraz wykonywane z aluminium. Oprócz wielu innych oszczędności masy, w skrzyni biegów i innych miejscach, sam silnik współpracujący z manualną skrzynią biegów jest teraz o 2,5 kg lżejszy (z masą 66,4 kg), a wersja silnika łączona z przekładnią DCT ma masę o 2,2 kg mniejszą (74,9 kg), niż w poprzedniej generacji modelu.

 

Tak jak poprzednio, wał korbowy posiada wykorbienia przesunięte o 270° i nierównomierne odstępy między momentami zapłonu, co powoduje charakterystyczny pulsacyjny odgłos silnika i poprawia wyczucie przyczepności tylnego koła. Głowica cylindra została jednak całkowicie przekonstruowana, podobnie jak korpus przepustnicy o średnicy powiększonej do 46 mm; rozstaw cylindrów i ich średnice są teraz wyrównane, aby stworzyć gładki profil wlotu powietrza. Ustawienia elektronicznego modułu silnika ECU są nowe, kąt wtryskiwacza paliwa został zmodyfikowany w celu zapewnienia bardziej bezpośredniego rozpylania w przemodelowanych komorach spalania z dwiema świecami zapłonowymi.

 

Rozrząd SOHC Unicam Hondy jest wyposażeniem modelu CRF450R w specyfikacji do wyścigów motocrossowych, a nisko osadzony wałek rozrządu przyczynia się do zwartej budowy głowicy cylindrów. W modelu 2020 zoptymalizowano czasy zaworowe, a skoki zaworów zwiększono do 10,1 mm po stronie dolotu i do 9,3 mm po stronie wydechu (z 9,2/8,6 mm).

 

Aby poradzić sobie ze zwiększonym przepływem powietrza i spalin, zakończenie wydechu zaopatrzono w aktywny zawór kontrolny wydechu (ECV), bardzo zbliżony do stosowanego w modelu CBR1000RR Fireblade. Zawór ten zwiększa zarówno osiągi silnika, jak i jego sprawność. otwierając się przy wyższych obrotach i nadaje przyjemne pulsacyjne brzmienie wydechu przy niższych obrotach.

 

Skrzynia korbowa jest podzielona pionowo, pompa wodna umieszczona w obudowie sprzęgła, a termostat jest zintegrowany z głowicą cylindrów. Wersje manualna i DCT silnika mają wspólne skrzynie korbowe, z niewielkimi różnicami zewnętrznymi, pompa wody i pompa oleju napędzane są przez wałki wyrównoważające silnika.

 

Miska olejowa ma półsuchą konstrukcję ze zbiornikiem oleju w dolnej części skrzyni korbowej. Umożliwia to obniżenie głębokości miski, ograniczając wysokość silnika. Ponieważ pompa zasilana ciśnieniowo znajduje się w zbiorniku, z którego dostarcza olej, nie ma potrzeby stosowania ciśnieniowego kanału zasilającego. Siły bezwładności drugiego rzędu są neutralizowane wzajemnie ruchem posuwisto-zwrotnym tłoków, podczas gdy siły bezwładności pierwszego rzędu są redukowane przez zastosowanie dwóch wałków wyrównoważających.

 

W modelu 2020 poprawiono precyzję kół zębatych wałków wyrównoważających, co pozwoliło na rezygnację z podwójnych kół zębatych, a dodanie pierścienia zębatego na wale korbowym poprawiło wykrywanie przerw zapłonu, co ułatwia spełnienie wymogów OBD2/EURO5. Dodatkowo pod kątem normy EURO5 zastąpiono czujnik tlenu (sonda lambda) w układzie wydechowym czujnikami LAF (Linear Air Fuel) umieszczonymi w rurach za kolektorem wydechowym, aby umożliwić znacznie dokładniejszy pomiar składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

 

Wykonane z aluminium: zabierak i tarcza dociskowa sprzęgła, wykorzystują krzywki „wspomagające”, aby ułatwić zmianę biegu na wyższy oraz krzywki „poślizgowe”, używane przy hamowaniu silnikiem i przy redukcji biegów. Średnica sprzęgła została zmniejszona, a sprężyny sprzęgłowe pracują przy zmniejszonej sile napięcia, dzięki czemu dźwignia sprzęgła pracuje delikatniej. Koła zębate mają zmienioną geometrię i wykonane są z bardziej wytrzymałego materiału. System umożliwiający zmianę biegu na wyższy bez użycia sprzęgła i zamykania przepustnicy (tzw. Quickshifter) pozostaje dostępny jako opcja.

 

3.4 Systemy elektroniczne zarządzające podwoziem i silnikiem

 

  • System HSTC dzięki sygnałom z modułu IMU może precyzyjniej działać w czasie jazdy terenowej
  • System kontroli unoszenia przedniego koła (Wheelie Control) posiada 3 poziomy czułości i jest zasilany sygnałami z modułu IMU
  • Tryb OFF-ROAD (teren) dołącza do standardowych trybów TOUR (turystyka), URBAN (miasto) i GRAVEL (szuter)
  • Dwa tryby USER (użytkownik) pozwalają na pełną indywidualizację ustawień

 

Silnik Africa Twin zyskał zalety, które wniosła elektroniczna kontrola przepustnicy (TBW) w modelu z 2018 roku. Umożliwiło to znacznie lepsze zarządzanie mocą silnika (i jego charakterem), a także rozszerzyło działanie układu kontroli momentu obrotowego (HSTC), dbającego o przyczepności tylnej opony. W modelu 2020 inteligentna ewolucja systemu doprowadziła do „napędzania” go sygnałami z sześcioosiowego modułu pomiarowego IMU*.

 

System oferuje 4 poziomy mocy i 3 poziomy hamowania silnikiem. Nadal występuje 7 poziomów czułości HSTC, ale charakterystyka działania została zoptymalizowana i dostosowana do pracy z danymi wejściowymi, przekazywanymi w czasie rzeczywistym przez IMU (kąty znoszenia, pochylenia i prędkości ich zmian). Czułość poziomów interwencji została zoptymalizowana, aby umożliwić kierowcy precyzyjniejszy wybór stopnia uślizgu tylnej opony podczas jazdy w terenie. System HSTC można też całkowicie wyłączyć.

 

System kontroli unoszenia przedniego koła współpracuje z modułem IMU mierzącym kąty i przyspieszenia, układem kontroli momentu obrotowego silnika oraz elektroniczną kontrolą przepustnicy; kierowca może wybierać pomiędzy 3 poziomami pracy Wheelie Control.

 

Poziom 1 pozwala na zamierzone unoszenie koła, ale tłumi każdy jego nagły ruch, poziom 3 całkowicie blokuje podnoszenie przedniego koła, poziom 2 jest pośredni. Kontrolę unoszenia przedniego koła można całkowicie wyłączyć.

 

Wprowadzono 4 domyślne ustawienia trybów jazdy: TOUR, URBAN, GRAVEL i OFF-ROAD, które obejmują większość warunków jazdy i sytuacji drogowych oraz 2 konfigurowalne ustawienia użytkownika. Nawet w domyślnych trybach jazdy można zmienić niektóre parametry – w systemie HSTC między poziomami 1-7 (plus wyłączenie), w Wheelie Control między poziomami 1-3 (plus wyłączenie) i w przekładni DCT w trybie S poziomy 1-3 zmiany biegów.

 

  • Tryb TOUR wykorzystuje najwyższy poziom mocy (1) do jazdy turystycznej z pasażerem i bagażami oraz hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
  • Tryb URBAN dobrze sprawuje się w szerokim zakresie warunków jazdy i wykorzystuje moc na średnim poziomie (2), hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
  • Tryb GRAVEL najbardziej łagodzi moc silnika (4) i hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny, pracując w trybie terenowym, a działania ABS na tylne koło nie można wyłączyć.
  • Tryb OFF-ROAD wykorzystuje nieco więcej mocy silnika (3) i maksymalnie łagodzi hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny pracując w trybie terenowym, ale możliwe jest wyłączenie działania ABS na tylne koło.
  • Tryby USER 1 i 2 dają kierowcy możliwość zestawienia dwóch różnych, spersonalizowanych ustawień, z wyborem poziomu mocy silnika 1-4, poziomu intensywności hamowania silnikiem 1-3, ABS (tryb drogowy/tryb terenowy).

 

 

3.5 Przekładnia dwusprzęgłowa DCT

 

  • Błyskawiczna, płynna zmiana biegów, zarówno w trybie manualnym (MT), jak i w trybach automatycznych D oraz S
  • Tryb pracy S (z 3 poziomami działania) pozwala na zmiany biegów w górę i w dół przy wyższych obrotach niż tryb D, sprzyjając bardzo dynamicznej jeździe
  • Przełącznik G służy podwyższeniu przyczepności tylnego koła w jeździe terenowej
  • Czujnik kątowy, pozwalający dostosować mapę zmiany przełożeń do nachylenia drogi
  • Moduł IMU pozwala na dalszą modyfikację momentów zmiany biegów, wykrywając pokonywanie zakrętów.

 

Honda sprzedała ponad 100 000 motocykli wyposażonych w DCT w całej Europie od czasu, gdy system pojawił się jako opcja w VFR1200F, dziesięć lat temu, w 2009 roku. O akceptacji rynku dla tej przekładni świadczy fakt, że w ostatnim roku finansowym motocykle wyposażone w DCT stanowiły 48% europejskiej sprzedaży tych modeli, w których przekładnia DCT była opcją.

 

Unikalny system przekładni DCT zapewnia stałą, superszybką płynną zmianę biegów i bardzo szybko korzystanie z tej przekładni staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Wykorzystuje ona dwa sprzęgła, jedno do ruszania oraz załączania biegów 1, 3 i 5, drugie do biegów 2, 4 i 6, z wałkami głównymi każdego sprzęgła umieszczonymi jeden wewnątrz drugiego, co służy zwartości budowy przekładni.

 

Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie drugie sprzęgło zostaje załączone.

 

Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy dwa sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona.

 

Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy.

 

Dostępne są trzy tryby pracy przekładni. Tryb MT zapewnia pełną manualną kontrolę, umożliwiając kierowcy ręczną zmianę biegów za pomocą przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy. Tryb automatyczny D jest idealny do jazdy po mieście i na autostradzie, zapewniając największą oszczędność paliwa. Tryb automatyczny S oferuje trzy poziomy bardziej sportowej jazdy, jako że elektroniczny moduł sterujący pracą przekładni pozwala na zwiększenie obrotów silnika nieco wyżej przed zmianą biegu. W tym trybie przekładnia wcześniej redukuje biegi, zapewniając skuteczniejsze hamowanie silnikiem.

 

W trybach D lub S, przekładnia DCT oferuje możliwość natychmiastowej ręcznej interwencji, jeśli kierowca uzna to za potrzebne. Wystarczy wtedy za pomocą przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy dokonać zmiany biegu w górę lub w dół. Po takiej interwencji, po określonym czasie DCT bezproblemowo powraca do trybu automatycznego i wznawia zmienianie biegów w zależności od położenia przepustnicy, prędkości pojazdu i załączonego biegu.

 

Przekładnia DCT zastosowana w Africa Twin jest również w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych, o czym świadczy dodatkowy przełącznik G dostępny na ekranie dotykowym TFT. Włączenie opcji G podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT poprawia wyczucie przyczepności oraz kontrolę nad motocyklem poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów.

 

Kolejną funkcją przekładni DTC jest pomiar kąta nachylenia drogi, do którego dostosowywana jest mapa zmiany przełożeń, co zapewnia optymalne obroty zmiany biegów przy podjeżdżaniu na wzniesienie i ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad motocyklem.

 

Nową funkcją przekładni DCT w CRF1100L Africa Twin jest wykrywanie zakrętów. Gdy IMU rozpozna, że motocykl znajduje się na zakręcie, system subtelnie dostosowuje program zmiany biegów tak, aby wykonać zmianę przełożenia w najbardziej naturalnym momencie.

 

 

4. Akcesoria

 

Asortyment oryginalnych akcesoriów Hondy, przeznaczonych do modelu Africa Twin Adventure Sports został poszerzony o opcje bagażowe, w tym wysokiej klasy 42-litrowy aluminiowy kufer centralny i kufry boczne, a także duży (58 l) plastikowy kufer centralny i kufry boczne, dwie wysokości siedzeń (niższe 825-845 mm i wyższe 870-895 mm), zestaw powiększonej szyby i deflektora, torbę 4,5 l zakładaną na zbiornik paliwa, boczne osłony zbiornika, osłony silnika, boczne rury oraz światła przeciwmgielne LED i stopkę centralną.

 

 

Dane techniczne (SILNIK)

Typ

SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam

Pojemność skokowa

1084 cm3

Średnica cylindra i skok

92 mm x 81,5 mm

Stopień sprężania

10,1:1

Moc maksymalna

75 kW (102 KM) przy 7500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy

105 Nm przy 6250 obr/min

Poziom hałasu

73 dB

Pojemność układu smarowania

4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT)

SYSTEM PALIWOWY

Zasilanie

PGM-FI

Zbiornik paliwa

24,8 l

Emisja CO2

112 g/km MT

110 g/km DCT

Zużycie paliwa

4,9 l/100 km MT

4,8 l/100 km DCT

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Rozrusznik

Elektryczny

Pojemność akumulatora

12V-6Ah akumulator litowo-jonowy (20h)

Moc alternatora

0,49 kW/5000 obr/min

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ sprzęgła

Mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping

DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi

Typ skrzyni biegów

6-biegowa manualna (6-biegowa DCT)

RAMA

Typ

Częściowo podwójna, kołyskowa

PODWOZIE

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2330 mm x 960 mm x 1560 mm (1620 mm z szybą w górnej pozycji)

Rozstaw osi

1575 mm

Kąt pochylenia kolumny

27,5°

Wyprzedzenie

113 mm

Wysokość siedziska

850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm)

 

Prześwit

250 mm

 

Masa własna

238 kg (DCT 248 kg)

Z zawieszeniem Showa EERATM 240 kg MT (DCT 250 kg)

 

ZAWIESZENIE

Przednie

Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm

EERATM - odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm, Showa EERATM z regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 230 mm

Tył

Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm.

EERATM - jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym Showa, hydrauliczna zdalna regulacja napięcia wstępnego i elektroniczna kontrola tłumienie odbicia i dobicia, przemieszczenie koła 220 mm.

KOŁA

Przednie

21M/C x MT2.15, stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Tył

18M/C x MT4.00, stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Obręcz przednia

21"

Obręcz tylna

18"

Opona przednia

90/90-21M/C 54H (bezdętkowa)

Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer / AX41T Metzler Karoo Street

Opona tylna

150/70R18M/C 70H (bezdętkowa)

Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T Metzler Karoo Street

HAMULCE

Układ ABS

2-kanałowy współpracujący z IMU Wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym

Przednie

Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu

Tył

Falista tarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła

 



Źródło: Honda, informacja Mototarget.pl

 Pisaliśmy również
» Honda Africa Twin 2020
» Nowe modele CRF1100L Africa Twin i Africa Twin Adventure Sports trafią do Europy już w roku 2019
 Inne artykuły
» Elektryczny Volkswagen ID.3 potrafi komunikować się z kierowcą i otoczeniem za pomocą świateł 2019-10-15
  Volkswagen ID.3, Volkswagen ID. Light ID.3 – pierwszy model z całkowicie nowej rodziny elektrycznych samochodów z ID. w nazwie – wyznacza przyszłość marki Volkswagen. Do rodziny ID. będą należały modele różnych segmentów, ale wszystkie będą imponować dynamiką, nowoczesnym designem i in... więcej »

» Volkswagen Samochody Dostawcze: od początku roku sprzedaż w Polsce wzrosła o 25 procent 2019-10-15
  Volkswagen Samochody Dostawcze wyniki finansowe Przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku, marka Volkswagen Samochody Dostawcze sprzedała w Polsce 9844 pojazdy. To o 25 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (I – IX 2018: 7873 szt.). Na całym świecie w tym samym czasie sprzedano 369... więcej »

» Elektryczna Mazda zadebiutuje już w przyszłym tygodniu na Salonie Motoryzacyjnym w Tokio 2019-10-15
  Mazda EV premiera grafika Nowy samochód elektryczny Mazdy został zaprojektowany z myślą o dostarczeniu wszystkim pasażerom poczucia „otulenia otwartością”. Celem było sprawienie, by każda chwila spędzona w samochodzie stała się komfortowym doświadczeniem, które pozwoli klie... więcej »

» Nowe hybrydy plug-in – Ford Transit i Tourneo umożliwiają bezemisyjną jazdę bez obaw o zasięg 2019-10-15
  Transit PHEV 2019 Ford jest pierwszym producentem oferującym układy napędowe PHEV w segmencie rynku samochodów dostawczych o ładowności jednej tony. Do sprzedaży trafia właśnie najnowszy Transit Custom Plug-In Hybrid.... więcej »

» SEAT Ibiza i Leon w nowej odsłonie FR Black 2019-10-15
  FR Black, Ibiza FR Black 2019 SEAT wprowadza limitowaną edycję specjalną FR Black do modeli Ibiza oraz Leon. Nowa wersja wyposażenia dedykowana jest tym klientom, którzy poszukują jeszcze bardziej sportowego, unikalnego designu, a jednocześnie cenią komfort i funkcjonalność. Nowe odsłony k... więcej »

» Volkswagen e-Crafter z tytułem Ekologicznego Dostawczego Samochodu Roku 2019-10-14
  EkoFlota nagroda 2019 W dniach od 9 do 11 października na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyły się czwarte już Targi EkoFlota. To impreza będąca okazją do zaprezentowania najbardziej aktualnej oferty na rynku pojazdów niskoemisyjnych oraz rozwiązań ułatwiających tworz... więcej »

» Prezes Volkswagen Group Polska: Grupa Volkswagen od 2016 roku wdraża najbardziej kompleksową inicjatywę elektryfikacji w globalnym przemyśle motoryzacyjnym 2019-10-14
  ID.3 Impact mobility rEVolution 2019 „Impact mobility rEVolution 2019” to największe w Polsce międzynarodowe wydarzenie poświęcone przyszłości motoryzacji, elektromobilności i rozwojowi inteligentnej mobilności. W czasie dwóch dni wystąpiło aż 150 przedstawicieli branży motoryzacyjnej... więcej »

» Zimowy przegląd w ASO Honda 2019-10-14
  Honda Africa Twin 2020 Początek sezonu to czas, w którym motocykliści budzą się z zimowego snu. Pierwsze oznaki wiosny to zwykle sygnał, żeby umówić się na serwis i wykonać podstawowe czynności. W tym miejscu zazwyczaj spotykamy się z sytuacją, że maszyna czeka, temperatura sprzyja,... więcej »

» T-Roc w wersji R jest już dostępny w Polsce [CENA] 2019-10-14
  T-Roc R 2019 Mocny jak prawdziwy samochód sportowy, wszechstronny jak typowy SUV – od teraz topową odmianą T-Roca jest wersja R. Dzięki silnikowi o maksymalnej mocy 221 kW/300 KM, kompaktowy crossover przygotowany przez dział Volkswagen R przyspiesza do 100 km/h w 4,... więcej »

» Badania nad źródłami energii odnawialnej 2019-10-14
  Mitsubishi logo MITSUBISHI MOTORS CORPORATION (MMC) bierze udział w wspólnych badaniach źródeł energii odnawialnej, prowadzonych na wyspie Sumba w Indonezji. Celem badania jest zapewnienie energii ze źródeł fotowoltaicznych, które mogą sprawdzić się na odległych wyspach, gdzi... więcej »

» Volvo S60 Polestar Engineered niebawem w Polsce 2019-10-14
  S60 T8 Polestar Engineered W środę 9 października w Volvo Car Warszawa zaprezentowano najnowszą, limitowaną wersję modelu S60 T8 Polestar Engineered. Ten sportowy i jednocześnie ekologiczny samochód już niebawem trafi na polski rynek w bardzo krótkiej serii. Model pokazuje także kolejny... więcej »

» Wyniki handlowe Audi we wrześniu 2019: sprzedaż nowych samochodów na całym świecie wzrosła o 4,5 procent 2019-10-10
  Audi wyniki 2019 Cztery pierścienie zamknęły wrzesień wynikami sprzedaży o 4,5 procent lepszymi niż wrzesień 2018. W ubiegłym miesiącu koncern dostarczył do klientów 145 400 nowych samochodów. Wyniki na poszczególnych, kluczowych rynkach były jednak bardzo zróżnicowane. Podcza... więcej »

» Nowy Golf na pierwszych szkicach 2019-10-10
  Golf 2020 Jeśli istnieje samochód, który zasłużył na miano bestsellera przez dziesięciolecia, jest nim właśnie Golf. Doskonalony z generacji na generację, ugruntował swoją pozycję na świecie. Volkswagen zaprezentuje Golfa ósmej generacji 24. października podczas światow... więcej »

» Nowy Ford Galaxy Vignale i udoskonalony S-MAX – bardziej stylowe, wygodniejsze i lepiej skomunikowane 2019-10-10
  S-MAX GALAXY 2019 Ford wprowadził udoskonalenia dla stylowego, sportowego samochodu rekreacyjnego S-MAX i przestronnego samochodu osobowego Galaxy, proponując jeszcze bardziej charakterystyczną stylistykę, większy komfort i lepszą łączność dla kierowców i pasażerów.... więcej »

» Elektryczne Volvo XC40 z nowym systemem operacyjnym Android opracowanym przez firmę Google 2019-10-10
  Volvo EV srodek Nowe elektryczne Volvo XC40 będzie rewolucyjne dla naszej marki nie tylko z uwagi na zastosowany rodzaj napędu. Nasz pierwszy „elektryk” zadebiutuje z nowym system pokładowym opracowanym przez Google’a. Nie jest to znany już wcześniej system ... więcej »

» SuperVolvo! Czyli S60 T8 Polestar Engineered w pełnej krasie [FOTORELACJA] 2019-10-10
  S60 T8 Polestar Engineered 405 KM, przyspieszenie do 100 km/h w 4,4 s., zawieszenie Öhlins, wzmocnione hamulce firmy Brembo i dwa silniki elektryczne – tak w skrócie można opisać Volvo S60 T8 Polestar Engineered.... więcej »

» Jak zarządzać 16 milionami części dziennie? 2019-10-09
  Seat innowacje SEAT Martorell W zakładach SEAT-a w Martorell właśnie ruszyła innowacyjna Wieża Kontrolna, koordynująca ponad 16 milionami części, z których każdego dnia produkuje się samochody. Wprowdzenie systemu pozwoli klientom na zmianę specyfikacji samochodów nawet po złożeniu zamówie... więcej »

» Elektryczny Volkswagen ID.3 zaprezentowany w Polsce podczas: Impact mobility rEVolution 2019 2019-10-09
  Volkswagen ID.3 polska premiera Zaledwie miesiąc po światowej premierze ID.3 podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie, Volkswagen zaprezentował w Polsce swój najnowszy, w pełni elektryczny samochód, pierwszy z rodziny modeli ID. skonstruowanych na nowej platformie podłogowej MEB. Volkswag... więcej »

» Marka Volkswagen wprowadza nową stronę internetową 2019-10-09
  Volkswagen nowa strona internetowa Marka Volkswagen we wrześniu zaprezentowała swoją nową identyfikację wizualną, teraz nadszedł czas na wprowadzenie nowej strony internetowej. Na jednej platformie znajdą się treści i oferty odnoszące się do nowych modeli, usług, jazd próbnych, finansowania, a ... więcej »

» Thomas Sedran nowym prezesem odpowiedzialnym za lekkie samochody dostawcze w ACEA - Europejskim Stowarzyszeniu Producentów Samochodów 2019-10-09
  Thomas Sedran Volkswagen Thomas Sedran, prezes zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze, został wybrany na stanowisko prezesa komitetu Generalnego Zarządu ds. lekkich samochodów dostawczych stowarzyszenia ACEA (LCV-GM). W jego rękach spoczywa teraz reprezentowanie interesów wszystkich p... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126
Wyświetlane: 0 - 20 z 22504 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |