-
dwóm statkom firmy Siem Car Carriers AS napÄ™dzanym pÅ‚ynnym gazem ziemnym nadano uroczyÅ›cie nazwy w porcie w Xiamen w Chinach
-
od stycznia 2020 roku Volkswagen bÄ™dzie wykorzystywaÅ‚ do transportu miÄ™dzy EuropÄ… a AmerykÄ… PóÅ‚nocnÄ… frachtowce zdolne pomieÅ›cić 4.700 samochodów
-
mniejsza emisja szkodliwych substancji: dwutlenku wÄ™gla do 25%, tlenków azotu do 30%, czÄ…stek staÅ‚ych do 60% i tlenków siarki do 100%
Na temat strategicznego znaczenia tego faktu dla logistyki koncernu Volkswagen, szef dziaÅ‚u – Thomas Zernechel – powiedziaÅ‚: „Å»eby zmniejszyć emisjÄ™ szkodliwych substancji wchodzimy na teren dotÄ…d nieznany. Obydwa statki sÄ… pierwszymi na Å›wiecie frachtowcami do przewozu samochodów napÄ™dzanymi gazem LNG i wykorzystywanymi do transportu peÅ‚nomorskiego. Obok rosnÄ…cej liczby samochodów ciężarowych napÄ™dzanych LNG, wykorzystania „zielonej energii” w coraz wiÄ™kszej liczbie poÅ‚Ä…czeÅ„ kolejowych oraz obok wykorzystania biopaliwa do przewozów drogÄ… morskÄ… na krótkich dystansach, te dwa nowe statki zasilane gazem LNG sÄ… ważnym elementem zbliżajÄ…cym nas do realizacji strategicznego celu jakim jest neutralny dla Å›rodowiska transport.
Christiane Eckert, dyrektorka do spraw strategii i Å›rodowiska w dziale produkcji koncernu nadaÅ‚a statkowi nazwÄ™ wypowiadajÄ…c formuÅ‚Ä™: „ChrzczÄ™ ciÄ™ imieniem SIEM CONFUCIUS. Niech twoje pierwsze spotkanie z morzem bÄ™dzie dobre, obyÅ› zawsze pÅ‚ywaÅ‚ po spokojnych wodach i miaÅ‚ siedem stóp wody pod kilem!”. Christiane Eckert nazwaÅ‚a także drugi statek – SIEM ARISTOTLE. „CieszÄ™ siÄ™, że dwa pierwsze statki zasilane gazem LNG bÄ™dÄ… od przyszÅ‚ego roku transportowaÅ‚y samochody, to ważny krok we wdrażaniu naszej strategii „goTOzero”, wedÅ‚ug której produkcja i logistyka majÄ… odbywać siÄ™ w taki sposób, by nie obciążaÅ‚y Å›rodowiska”.
Statki zastÄ™pujÄ… dwa z Å‚Ä…cznie dziewiÄ™ciu frachtowców napÄ™dzanych mazutem, które sÄ… wykorzystywane przez dziaÅ‚ logistyki koncernu na trasie atlantyckiej miÄ™dzy EuropÄ… a AmerykÄ… PóÅ‚nocnÄ…. SIEM CONFUCIUS po przybyciu do Europy bÄ™dzie od stycznia 2020 roku używany do transportu wÅ‚aÅ›nie na tej trasie; drugi statek doÅ‚Ä…czy do niego wiosnÄ… 2020 roku.
Silniki zasilane gazem LNG zużywajÄ… do 25% mniej dwutlenku wÄ™gla, do 30% mniej tlenków azotu, do 60% czÄ…stek sadzy i do 100% tlenków siarki.
Każdy z frachtowców wyposażonych w najnowoczeÅ›niejsze rozwiÄ…zania techniczne ma dÅ‚ugość 200 m i szerokość 38 m, na każdym znajduje siÄ™ 13 pokÅ‚adów do transportu samochodów, pojemność rejestrowa każdego z nich wynosi 7.500 RT, co oznacza, że mogÄ… przewieźć jednorazowo okoÅ‚o 4.700 samochodów. Do tej pory do transportu aut wykorzystywano kilka mniejszych statków zasilanych gazem LNG i tylko na krótszych trasach, dziaÅ‚ logistyki koncernu jest wiÄ™c pionierem w wykorzystaniu tego rodzaju napÄ™du we frachtowcach oceanicznych.
Obydwa transportowce sÄ… wyposażone w silniki okrÄ™towe Dual-Fuel o mocy 12.600 kW każdy, z bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa i systemem oczyszczania spalin MAN Energy Solutions koncernu Volkswagen. Oprócz pÅ‚ynnego, gÅ‚Ä™boko chÅ‚odzonego gazu ziemnego jednostki te mogÄ… być też zasilane przyjaznym dla Å›rodowiska tzw. e-gazem lub biogazem. PracujÄ…c w trybie eco-speed silnik rozpÄ™dza statek do prÄ™dkoÅ›ci 16,5 wÄ™zÅ‚a (30,6 km/h). ZasiÄ™g i liczba aut transportowanych przez statek wyposażony w dwa zbiorniki o pojemnoÅ›ci 1.800 m3 każdy sÄ… porównywalne z możliwoÅ›ciami konwencjonalnych frachtowców oceanicznych z silnikami zasilanymi mazutem.
„Wykorzystanie gazu LNG jako źródÅ‚a energii do napÄ™du statków jest podstawÄ… zmian, jakie w zakresie nowych źródeÅ‚ energii dokonajÄ… siÄ™ w transporcie morskim” – skomentowaÅ‚ Uwe Lauber, CEO MAN Energy Solutions. „Statki wykorzystujÄ…ce do napÄ™du gaz mogÅ‚yby być w przyszÅ‚oÅ›ci zasilane również paliwami syntetycznymi, które sÄ… neutralne dla klimatu. DziÄ™ki temu projektowi Volkswagen wykonuje pionierskÄ… pracÄ™ w zakresie dekarbonizacji Å›wiatowego transportu”.
DziaÅ‚ logistyki koncernu organizuje, koordynuje i odpowiada za 7.700 przewozów morskich rocznie. Codziennie dla potrzeb koncernu morza i oceany przemierza kilkaset statków liniowych i jedenaÅ›cie frachtowców wyczarterowanych do przewozu samochodów. Każdego roku przewożą one 2,8 miliona nowych samochodów. Do tego należy doliczyć 250.000 kontenerów, którymi drogÄ… morskÄ… transportuje siÄ™ komponenty do produkcji aut i części zamienne.