TÅ‚o tej historii
Kryzys finansowy z lat 2008-2009 postawiÅ‚ na gÅ‚owie caÅ‚y motoryzacyjny Å›wiat. Szczególnie mocno ucierpiaÅ‚y koncerny amerykaÅ„skie, które na przestrzeni kilku dziesiÄ™cioleci aktywnie przejmowaÅ‚y kolejnych producentów aut. Volvo byÅ‚o jednÄ… z kilku europejskich marek, należących do Forda. OczywiÅ›cie mowa wyÅ‚Ä…cznie o oddziale Volvo produkujÄ…cym samochody osobowe. TrafiÅ‚ on w rÄ™ce Amerykanów w 1999 roku. Transakcja opiewaÅ‚a na kwotÄ™ grubo ponad 6 miliardów dolarów. Druga część koncernu – Volvo AB – produkujÄ…ca m.in. ciężarówki, maszyny budowlane i autobusy pozostaÅ‚a w rÄ™kach Szwecji. ZresztÄ… do dzisiaj widać, że te firmy stanowiÅ‚y kiedyÅ› jednÄ… caÅ‚ość. Na starym torze doÅ›wiadczalnym można byÅ‚o przez wiele kolejnych lat spotkać ekipy inżynierów testujÄ…ce zarówno ciężarówki, jak i samochody osobowe. Firmy wspólnie Å‚ożą na utrzymanie muzeum, gdzie auta ciężarowe stojÄ… razem z osobowymi. Przez niemal dwadzieÅ›cia lat, firmy wspólnie organizowaÅ‚y prestiżowe regaty Volvo Ocean Race oraz prestiżowe turnieje golfowe. Ale wtedy, w 2010 roku, gdy Volvo Cars przechodziÅ‚o w rÄ™ce ChiÅ„czyków, nikt tego nie wiedziaÅ‚. Atmosfera w motoryzacyjnym Å›wiecie byÅ‚a raczej nerwowa.
Rok 2010
W 2010 roku inna szwedzka firma samochodowa, chyliÅ‚a siÄ™ ku upadkowi i zostaÅ‚a i kilka razy zmieniaÅ‚a wÅ‚aÅ›ciciela, by ostatecznie upaść. W Stanach Zjednoczonych ledwie opadÅ‚ kurz po zamkniÄ™ciu piÄ™ciu lokalnych marek. Od dwóch lat nie istniaÅ‚ koreaÅ„ski czebol. Trzy lata wczeÅ›niej rozpadÅ‚ siÄ™ mariaż niemiecko-amerykaÅ„ski. Pięć lat wczeÅ›niej zamkniÄ™to popularnÄ… markÄ™ aut brytyjskich. Volvo również nie mogÅ‚o pochwalić siÄ™ wówczas najlepszÄ… kondycjÄ…. W 2009 roku sprzedaż Volvo Cars wynosiÅ‚a nieco ponad 334 000 aut rocznie. ByÅ‚a ona odlegÅ‚a od wyników ponad 400 000 aut rocznie. A takie wyniki Volvo osiÄ…gaÅ‚o już wiele lat wczeÅ›niej. W gamie marki znajdowaÅ‚o siÄ™ kilka modeli, które miaÅ‚y już swoje lata. Marka miaÅ‚a ogromny potencjaÅ‚, ale wymagaÅ‚a ogromnych inwestycji.
10 lat w kilku liczbach
W 2010 roku, kiedy doszÅ‚o do przejÄ™cia, pod skrzydÅ‚ami nowego wÅ‚aÅ›ciciela sprzedaż marki udaÅ‚o siÄ™ podnieść o ponad 15%, osiÄ…gajÄ…c poziom 373 000 aut. W kolejnych latach sprzedaż rosÅ‚a osiÄ…gajÄ…c poziom 700 000 pojazdów w 2019 roku. Dziesięć lat temu Szwedzi dysponowali zaledwie dwoma fabrykami samochodów, które takiego wolumenu aut nie byÅ‚yby w stanie wytworzyć. Obecnie Volvo Cars ma 6 fabryk: jednÄ… w USA, trzy w Chinach, a jej europejskie zakÅ‚ady zostaÅ‚y rozbudowane. Ta liczba nie dotyczy fabryk silników, elementów karoserii i montowni. Tych jest jeszcze wiÄ™cej. Liczba pracowników wzrosÅ‚a z 21 500 (2011) do 43 000 (2019). Przychody marki wzrosÅ‚y ze 126 do 274 mld koron szwedzkich. Zysk operacyjny urósÅ‚ z 1,6 do 14,3 mld rocznie. W 2015 roku firma zrezygnowaÅ‚a ze wszystkich silników dostarczanych przez innych producentów. Na przestrzeni lat byÅ‚y to jednostki dostarczane przez Forda, grupÄ™ PSA, czy wczeÅ›niej Renault. Wszystkie zostaÅ‚y zastÄ…pione silnikami wÅ‚asnej konstrukcji. W 2015 Å›wiatÅ‚o dzienne ujrzaÅ‚ model XC90 drugiej generacji. Posadowiony na pÅ‚ycie podÅ‚ogowej SPA, z systemem pokÅ‚adowym Sensus, z licznymi systemami bezpieczeÅ„stwa aktywnego, wÅ‚asnymi silnikami i nowym designem. Ten samochód rozpoczÄ…Å‚ bardzo szybki pochód nowych modeli, którymi Volvo zaczęło sypać jak z kapelusza. S90, V90, V90 Cross Country, XC60, V60, S60, XC40. W ciÄ…gu czterech lat marka wymieniÅ‚a wszystkie modele w ofercie. Przy okazji usunęła z oferty jednostki piÄ™cio- i szeÅ›ciocylindrowe starszej konstrukcji, które rozbiÅ‚yby siÄ™ o próg nowych obostrzeÅ„ w zakresie emisji CO2. Marka intensywnie rozwijaÅ‚a gamÄ™ hybryd Å‚adowanych z gniazdka. ByÅ‚ to strategiczny i uprzedzajÄ…cy ruch, którego skutki widać najlepiej teraz, w Å›wietle nowych limitów emisji gazów cieplarnianych, jakim muszÄ… sprostać producenci aut. Obecnie wszystkie samochody Volvo korzystajÄ… z pÅ‚yt podÅ‚ogowych SPA i CMA oraz wszelkich innych technologii rozwiniÄ™tych przez wÅ‚asne dziaÅ‚y badawczo-rozwojowe. To wszystko jest już częściÄ… rozdziaÅ‚u Volvo i Geely.
Plany marki na przyszłość
Obecnie Volvo Cars jest silniejsze niż kiedykolwiek. DziÄ™ki Geely rozpoczÄ™liÅ›my nowÄ… fazÄ™ sukcesu, która wyniosÅ‚a nas na zupeÅ‚nie inny poziom. CaÅ‚kowicie odnowiliÅ›my naszÄ… gamÄ™ produktów, wzmocniliÅ›my nasze miejsce na Å›wiatowym rynku aut, prawie podwoiliÅ›my naszÄ… sprzedaż i przeszliÅ›my z progu rentownoÅ›ci do osiÄ…gania zysku. IdÄ…c dalej, bÄ™dziemy nadal rozwijać naszÄ… dziaÅ‚alność razem z Geely – powiedziaÅ‚ Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars.
W nadchodzÄ…cych latach Volvo Cars chce być liderem w dziedzinie elektryfikacji. Do 2025 r. poÅ‚owÄ™ jej sprzedaży majÄ… stanowić auta w peÅ‚ni elektryczne, a pozostaÅ‚Ä… część – hybrydy. Rozwijana jest już platforma podÅ‚ogowa SPA2, która ma być bazÄ… dla elektrycznych modeli przyszÅ‚oÅ›ci.
Volvo jest także jednym z liderów jazdy autonomicznej oraz umocniÅ‚o swojÄ… pozycjÄ™ w segmencie premium. Zakupienie Volvo Cars przez Geely to jeden z najbardziej pozytywnych przykÅ‚adów motoryzacyjnych przejęć ostatnich lat.