Volvo w Polsce zwiększa udziały rynkowe
Marzec i kwiecieÅ„ minęły w Polsce pod znakiem spadków sprzedaży caÅ‚ej branży motoryzacyjnej. Spadek na polskim rynku aut do 3,5t w marcu wyniósÅ‚ -40%, a w kwietniu -66%. Od poczÄ…tku roku sprzedaż w Polsce spadÅ‚a o 34%. W tym trudnym otoczeniu rynkowym, polski oddziaÅ‚ Volvo radzi sobie bardzo dobrze. Spadki sprzedaży sÄ… znacznie niższe niż Å›rednia dla caÅ‚ej branży. Od poczÄ…tku roku do koÅ„ca kwietnia, spadek sprzedaży Volvo wyniósÅ‚ -12,4% (rejestracje), co pozwoliÅ‚o awansować Volvo na trzynastÄ… pozycjÄ™ w kraju. Warto wspomnieć, że spadek sprzedaży odnotowali wszyscy spoÅ›ród 30 najwiÄ™kszych importerów aut osobowych w Polsce.
W odseparowanej sprzedaży kwietniowej samochodów osobowych w naszym kraju, Volvo awansowaÅ‚o na 9 miejsce (674 rejestracje). Po czterech miesiÄ…cach udziaÅ‚ rynkowy naszej marki wzrósÅ‚ z 2,38 do 3,17%, a w odseparowanej sprzedaży kwietniowej 4,4%.
Europa – kwiecieÅ„ pod znakiem epidemii
KwiecieÅ„ byÅ‚ dla Volvo Cars w Europie miesiÄ…cem o najniższej sprzedaży w tym roku. Spadek kwiecieÅ„ do kwietnia wyniósÅ‚ -66%, co przekÅ‚adaÅ‚o siÄ™ na 9283 sprzedane auta. Dla porównania w kwietniu 2019 roku sprzedano na Starym Kontynencie 27 963 samochody marki Volvo. W wielu krajach w tym czasie salony samochodowe byÅ‚y zamkniÄ™te, a tradycyjna sprzedaż aut praktycznie zamarÅ‚a. SpowolniÅ‚ biznes miÄ™dzy innymi w Niemczech, WÅ‚oszech, Francji, Wielkiej Brytanii, czy Belgii. Dla porównania sprzedaż w marcu 2020 wyniosÅ‚a 24 258 sztuk, co przekÅ‚adaÅ‚o siÄ™ na spadek -35% (marzec 2020 do marca 2019). Luty w Europie zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ dla Volvo na lekkim plusie (+1.9% – luty do lutego). Te trzy zestawione ze sobÄ… wyniki sprzedaży z kolejnych miesiÄ™cy pokazujÄ… rozwój epidemii w naszej części Å›wiata.
Sytuacja po drugiej stronie Atlantyku
Pandemia koronawirusa dotarÅ‚a do USA później, niż do Europy. Jeszcze w lutym tamtejsi dealerzy raportowali +18,2% wzrostu (luty 2020 do lutego 2019). W marcu sprzedaż szybko wyhamowaÅ‚a do poziomu -42,7%. W kwietniu spadek wyniósÅ‚ -53,8%. Tym samym spadek sprzedaży w Stanach Zjednoczonych jest niższy niż w Europie. Także ten liczony od pierwszych czterech miesiÄ…cach poczÄ…tku roku (-23,3% w USA, -30,3% w Europie). Spadki za oceanem sÄ… wynikiem licznych ograniczeÅ„ naÅ‚ożonych na obywateli w ramach zaleceÅ„ „stay at home”.
Chiny, czyli od -81,5% spadku do 21% wzrostu
MieszkaÅ„cy PaÅ„stwa Åšrodka jako pierwsi doÅ›wiadczyli skutków gospodarczych zwiÄ…zanych z rozwijajÄ…cÄ… siÄ™ pandemiÄ… koronawirusa. Tam spowolnienie gospodarcze pojawiÅ‚o siÄ™ najwczeÅ›niej, a teraz najwczeÅ›niej obserwowane sÄ… wyraźne oznaki ożywienia gospodarczego. Spadek Volvo w Chinach w lutym wyniósÅ‚ -81,5 % (luty 2020 do lutego 2019). W tym ogromnym PaÅ„stwie nasza marka sprzedaÅ‚a wówczas zaledwie 1205 aut wobec 6516 w analogicznym okresie ubiegÅ‚ego roku. W marcu spadek sprzedaży w Chinach wynosiÅ‚ już tylko -16,2% (marzec do marca), a z chiÅ„skich salonów wyjechaÅ‚o ponad 9500 naszych aut. W kwietniu sprzedaż wyniosÅ‚a +20,8%, a klienci kupili 14 728 nowych Volvo. DziÄ™ki dobrym wynikom kwietniowym, spadek sprzedaży w Chinach po pierwszych czterech miesiÄ…cach wynosi zaledwie -15,6%. Tak szybkiego odradzania siÄ™ rynku możemy życzyć wszystkim pozostaÅ‚ym regionom.
Åšwiat – podsumowanie
Podczas pierwszych czterech miesiÄ™cy 2020 roku Volvo sprzedaÅ‚o na caÅ‚ym Å›wiecie 163 649 aut, co oznacza 24,9% spadek w porównaniu do analogicznego okresu ubiegÅ‚ego roku. Rok temu w tym czasie sprzedano 217 855 pojazdów. Najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ modelem marki byÅ‚ tradycyjnie już XC60. Na drugim miejscu umocniÅ‚ siÄ™ model XC40, przed XC90.
JednoczeÅ›nie Volvo realizuje politykÄ™ zwiÄ™kszania udziaÅ‚u sprzedaży modeli Recharge. To nazwa zbiorcza samochodów w peÅ‚ni elektrycznych i hybryd typu plug-in. W okresie styczeÅ„-kwiecieÅ„ 2020 firma podwoiÅ‚a udziaÅ‚ sprzedaży tych niskoemisyjnych aut z 7 do 14%. W dobie zaostrzonych norm emisji CO2 na terenie UE, jest to bardzo dobra wiadomość.