Niezwykle ważnÄ… rolÄ™ odegraÅ‚a tu wspóÅ‚praca techników z dziaÅ‚u rozwoju aut seryjnych ze specjalistami z sekcji Motorsport. „Kiedy ci sami inżynierowie, którzy budujÄ… nasze pojazdy wyÅ›cigowe, pracujÄ… nad projektem nowego samochodu GT przeznaczonego na publiczne drogi, to nastÄ™puje najbardziej bezpoÅ›redni transfer techniki, jaki mogÄ™ sobie wyobrazić” – powiedziaÅ‚ Andreas Preuninger, dyrektor linii modeli GT.
Ponad 160 godzin korekt w tunelu aerodynamicznym
PostÄ™p technologiczny nowego 911 GT3 jest widoczny zwÅ‚aszcza w dziedzinie aerodynamiki. Po raz pierwszy w seryjnym Porsche zamontowano „zawieszone” tylne skrzydÅ‚o z mocowaniem w ksztaÅ‚cie Å‚abÄ™dziej szyi, podobnym jak w wyÅ›cigowym samochodzie GT 911 RSR oraz w pucharowym 911 GT3 Cup. Ponieważ dwa aluminiowe wsporniki utrzymujÄ… element skrzydÅ‚a od góry, strumieÅ„ powietrza może bez zakÅ‚óceÅ„ przebiegać pod spodem – bardziej wrażliwym aerodynamicznie. Nowy design pozwoliÅ‚ na zmniejszenie strat przepÅ‚ywu oraz zwiÄ™kszenie siÅ‚y docisku. Ponadto, w poÅ‚Ä…czeniu z wieloma innymi zabiegami, zaowocowaÅ‚ dobrze zrównoważonymi warunkami niekorzystnego unoszenia. „Opracowanie aerodynamiki nowego 911 GT3 wymagaÅ‚o przeprowadzenia okoÅ‚o 700 symulacji. Ponad 160 godzin spÄ™dziliÅ›my na dostrajaniu samochodu w tunelu aerodynamicznym” – powiedziaÅ‚ Mathias Roll, inżynier ds. aerodynamiki. KÄ…t natarcia nowego tylnego skrzydÅ‚a można regulować – do wyboru sÄ… cztery różne pozycje. Także przedni dyfuzor ustawia siÄ™ w czterech pozycjach. „Przy 200 km/h, i to w fabrycznej specyfikacji, nowe 911 GT3 wytwarza o 50% wiÄ™kszÄ… siÅ‚Ä™ docisku niż jego poprzednik. W ustawieniu z maksymalnÄ… siÅ‚Ä… docisku wzrost ten wynosi ponad 150%” – dodaÅ‚ Roll. Podobnie jak w wyÅ›cigach balans aerodynamiczny nowego 911 GT3 można indywidualnie dostosowywać do warunków na torze i indywidualnego stylu jazdy. „Zarówno komponenty, jak i metody ich rozwoju przypominajÄ… rozwiÄ…zania stosowane w naszych autach wyÅ›cigowych” – wyjaÅ›niÅ‚ inżynier. „W naszym ultranowoczesnym tunelu aerodynamicznym w Weissach nie tylko jeździmy na wprost – symulujemy każdÄ… możliwÄ… sytuacjÄ™ na drodze. Sprawiamy, że samochód przechyla siÄ™ poprzecznie i wzdÅ‚użnie oraz odchyla od toru jazdy, tak aby odwzorować fizyczne wpÅ‚ywy na torze”.
Wysokoobrotowy silnik z wyścigowym DNA
Testy rozwojowe 4-litrowego wysokoobrotowego, wolnossÄ…cego silnika na stanowiskach badawczych byÅ‚y jeszcze bardziej czasochÅ‚onne. „W sumie motor nowego GT3 pracowaÅ‚ na stanowisku testowym przez ponad 22 tysiÄ…ce godzin. Podczas testów wielokrotnie symulowaliÅ›my typowe profile torów, a przez bardzo dÅ‚ugi czas jednostka pracowaÅ‚a na peÅ‚nym gazie” – powiedziaÅ‚ Thomas Mader, menedżer projektu silników drogowych aut GT. Silnik spontanicznie odpowiada na wciÅ›niÄ™cie pedaÅ‚u gazu i bazuje na wyÅ›cigowej jednostce wyÅ›cigowego samochodu GT3 – 911 GT3 R. w niemal niezmienionym wydaniu trafia również do 911 GT3 Cup. Jego moc – 375 kW (510 KM), osiÄ…gana przy 8400 obr./min – jest o 10 KM wyższa niż w poprzednim GT3. Elektroniczny ogranicznik wkracza do akcji dopiero przy 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wzrósÅ‚ z 460 do 470 Nm.
Podobnie jak w sporcie motorowym za precyzyjnÄ… pracÄ™ zaworów przy wysokich obrotach odpowiadajÄ… sztywne popychacze zaworowe. Sprawdzona technika VarioCam zapewnia sterowanie waÅ‚kiem rozrzÄ…du dostosowane do prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika i stanu obciążenia. WaÅ‚ korbowy o dużych Å›rednicach Å‚ożysk, szerokie panewki oraz powlekane plazmowo tuleje cylindrowe zapewniajÄ… mniejsze straty tarcia, a przy tym ograniczajÄ… zużycie eksploatacyjne. „UkÅ‚ad indywidualnych przepustnic jest zaczerpniÄ™ty ze Å›wiata motorsportu i znacznie poprawia responsywność” – powiedziaÅ‚ Mader, specjalista ds. silników.
Z powodu znacznych przyspieszeÅ„ wzdÅ‚użnych i poprzecznych, jakie nowe 911 GT3 generuje na torach, szczególne znaczenie ma zaopatrzenie wysokoobrotowego silnika w olej. Podobnie jak w autach przeznaczonych do sportu motorowego ukÅ‚ad smarowania korzysta z suchej miski olejowej z oddzielnym zbiornikiem oleju. Siedem stopni zasysania oleju sprawia, że jest on szybko i skutecznie kierowany z powrotem do zewnÄ™trznego zbiornika. Smarowanie mocno obciążonych panewek korbowodowych odbywa siÄ™ bezpoÅ›rednio z pompy, przez waÅ‚ korbowy. „Silnik naszego wyÅ›cigowego 911 GT3 Cup zasadniczo różni siÄ™ (od jednostki 911 GT3) tylko dwoma komponentami: ukÅ‚adem wydechowym i jednostkÄ… sterujÄ…cÄ…. CaÅ‚a reszta jest identyczna” – wyjaÅ›niÅ‚ Mader.
Inżynierowie i kierowcy rozwojowi przetestowali silnik nowego 911 GT3 także poza stanowiskami testowymi. „Aby speÅ‚nić surowe normy, w czasie projektowania przeprowadziliÅ›my 600 testów emisji spalin” – powiedziaÅ‚ Thomas Mader. Wprowadzono również bardzo surowe standardy dotyczÄ…ce trwaÅ‚oÅ›ci jednostki napÄ™dowej: musiaÅ‚a ona perfekcyjnie, bez przerwy, pracować na odcinku ponad 5000 km, podczas pokonywania owalu wÅ‚oskiego toru Nardò ze staÅ‚Ä… prÄ™dkoÅ›ciÄ… 300 km/h; postoje przewidziano jedynie na tankowanie.
Porsche oferuje nowe 911 GT3 w cenie od 883 tys. zł. Dostawy pierwszych egzemplarzy przewidziano na maj 2021 r.