Marka Volkswagen i InsightOut Lab regularnie analizujÄ… wiedzÄ™ i nastawienie Polaków do elektromobilnoÅ›ci. Jednak tym razem raport dotyczy nie opinii czy stanu wiedzy ogóÅ‚u Polaków na temat aut elektrycznych, ale doÅ›wiadczeÅ„ wÅ‚aÅ›cicieli „elektryków”. W badaniu EV Klub Polska zrealizowanym we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen i InsightOut Lab na pytania odpowiadali użytkownicy BEV, zrzeszeni w EV Klub Polska.
Wyniki badania pokazujÄ…, że popularne stereotypy na temat zbyt maÅ‚ego zasiÄ™gu i problemów z Å‚adowaniem „elektryków” nie majÄ… wiele wspólnego z rzeczywistoÅ›ciÄ…. WÅ‚aÅ›ciciele samochodów elektrycznych chÄ™tnie wyruszajÄ… swoimi autami w wakacyjne podróże. Również w te bardzo dalekie, liczÄ…ce 1000 a nawet 2000 km, czyli przekraczajÄ…ce zasiÄ™g każdego BEV na jednym Å‚adowaniu akumulatora. Podczas wyjazdu kierowcy zwykle zatrzymujÄ… siÄ™ 1-2 razy na Å‚adowanie. WÅ›ród ankietowanych wÅ‚aÅ›cicieli BEV, którzy wyjeżdżali w ostatnie wakacje na urlop swoim autem, nikomu nie zdarzyÅ‚o siÄ™ unieruchomienie samochodu z powodu rozÅ‚adowania baterii.
Podróże przewyższajÄ…ce zasiÄ™gi
Jednym z pokutujÄ…cych stereotypów na temat aut elektrycznych jest kwestia maÅ‚ej odlegÅ‚oÅ›ci, którÄ… pojazd może pokonać na jednym Å‚adowaniu. W badaniu InsightOut Lab i Volkswagena ze stycznia 2021 r. w sumie aż 77% ankietowanych zgodziÅ‚o siÄ™ z twierdzeniem, że BEV majÄ… za maÅ‚y zasiÄ™g. Co, zdaniem respondentów, może oznaczać „zbyt maÅ‚y” zasiÄ™g?
W innym pytaniu z tego samego badania ankietowani byli proszeni o podanie zasiÄ™gu, który ich zdaniem majÄ… obecnie auta elektryczne. W sumie 61% osób stwierdziÅ‚o, że BEV dysponujÄ… zasiÄ™giem do 200 km, 21% wskazaÅ‚o na przedziaÅ‚ 201-300 km, a 9% na 301-400 km. O wiÄ™kszych zasiÄ™gach wiedziaÅ‚a tylko niewielu badanych, w sumie tylko 9%.
Z badania wÅ›ród czÅ‚onków EV Klub Polska wynika, że w rzeczywistoÅ›ci auta elektryczne majÄ… zdecydowanie wiÄ™ksze zasiÄ™gi niż sÄ…dzÄ… Polacy. Wprawdzie najwiÄ™cej respondentów, 30%, deklaruje posiadanie auta o zasiÄ™gu 200-300 km. Jednakże kolejna, tylko nieznacznie mniej liczna grupa, może przejechać miÄ™dzy 400 a 500 km. 23% badanych dysponuje zasiÄ™giem 300-400 km. Natomiast niemal 1/5 badanych posiada auto o zasiÄ™gu przekraczajÄ…cym 500 km.
Zdecydowana wiÄ™kszość wÅ‚aÅ›cicieli aut elektrycznych, 79%, wyjeżdżaÅ‚a swoimi autami w podróże wakacyjne. Pokonywane przez nich trasy czÄ™sto kilkukrotnie przewyższaÅ‚y zasiÄ™gi ich samochodów. Dotyczy to przede wszystkim tych osób, które wyjechaÅ‚y w trasÄ™ dÅ‚uższÄ… niż 1000 km, czyli ponad ¼ ankietowanych, wyjeżdżajÄ…cych na wakacje BEV-em. Dla najwiÄ™kszej grupy wÅ‚aÅ›cicieli „elektryków”, dokÅ‚adnie dla 39%, najdÅ‚uższa pokonana trasa liczyÅ‚a miÄ™dzy 300 a 600 km.
Niewiele przerw w podróży
Z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab i Volkswagena w kwietniu 2020 r. wynika, że podczas 500 kilometrowej podróży samochodem Polacy odpocznÄ… w sumie od 30 min. do 1 godziny. Tak twierdzi 45% ankietowanych, którzy wczeÅ›niej zadeklarowali, że dbajÄ… o wypoczynek w trakcie dÅ‚ugich podróży autem. Druga pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci grupa, 32%, zrobi przerwy nieprzekraczajÄ…ce Å‚Ä…cznie 30 min. 18% badanych twierdzi, że zjedzie z trasy na 1-2 godziny. PozostaÅ‚e 5% respondentów potrzebuje przerw trwajÄ…cych w sumie ponad 2 godziny.
Nawyki wÅ‚aÅ›cicieli aut elektrycznych, dotyczÄ…ce czasu przerw w podróży, nie różniÄ… siÄ™ zasadniczo od przyzwyczajeÅ„ polskich kierowców ogóÅ‚em. Z badania wÅ›ród wÅ‚aÅ›cicieli aut elektrycznych wynika, że w ostatnie wakacje podczas podróży 52% zatrzymywaÅ‚o siÄ™ na Å‚adowanie baterii 1-2 razy. Kolejna pod wzglÄ™dem liczebnoÅ›ci grupa, 24%, potrzebowaÅ‚a 3-4 postojów. W mniejszoÅ›ci sÄ… zarówno kierowcy, zatrzymujÄ…cy siÄ™ 5 lub wiÄ™cej razy, jak i ci, którym w peÅ‚ni naÅ‚adowana bateria wystarczyÅ‚a na pokonanie caÅ‚ej trasy.
Warto dodać, że liczba Å‚adowaÅ„ pozostaje silnie zwiÄ…zana z dÅ‚ugoÅ›ciÄ… pokonywanej trasy. Podczas podróży na dystansie do 600 kilometrów aż 72% badanych Å‚aduje auto 1-2 razy, a 14% ani razu. Na trasach o dÅ‚ugoÅ›ci 600-1000 kilometrów nadal w wiÄ™kszoÅ›ci sÄ… osoby Å‚adujÄ…ce auto 1-2 razy. Jest ich 57%. Natomiast dokÅ‚adnie ¼ badanych zatrzymuje siÄ™ 3-4 razy. Podczas najdÅ‚uższych tras, liczÄ…cych ponad 1000 kilometrów, przerw na Å‚adowanie jest oczywiÅ›cie najwiÄ™cej. 47% ankietowanych zatrzymywaÅ‚o siÄ™ 3-4 razy, a 38% powyżej 5 razy.
Ile czasu zajmowaÅ‚o Å›rednio wÅ‚aÅ›cicielom BEV Å‚adowanie auta podczas podróży wakacyjnej? 43% ankietowanych szacuje, że miÄ™dzy 30 a 45 minut. Kolejna grupa, 39%, potrzebowaÅ‚a 20-30 minut. W sumie tylko 18% respondentów, czyli mniej niż 1 na 5 ankietowanych, spÄ™dzaÅ‚ na Å‚adowaniu auta dÅ‚użej niż 45 min.
Przerwa na ładowanie to okazja na posiłek lub kawę
Najczęściej wskazywane odpowiedzi na pytanie, co robiÄ… wÅ‚aÅ›ciciele aut elektrycznych, gdy ich samochód siÄ™ Å‚aduje, sÄ… Å‚atwe do przewidzenia. NajwiÄ™cej ankietowanych je posiÅ‚ek (32%) lub pije kawÄ™ (27%). Wyraźnie mniej osób przeglÄ…da internet lub social media (10%). Zakupy robi także niewielu ankietowanych, mniej niż co 10 z nich.
Najmniej wÅ‚aÅ›cicieli BEV w czasie przerwy na Å‚adowanie auta czyta (gazetÄ™ lub książkÄ™) tudzież gra w gry elektroniczne lub oglÄ…da filmy. MogÅ‚oby siÄ™ wydawać, że skoro wiÄ™kszość przerw na Å‚adowanie trwa poniżej 45 minut to po prostu ankietowani uznajÄ…, że to zbyt maÅ‚o czasu, aby poczytać, pograć lub obejrzeć film. Jednak gdy przerwa trwa dÅ‚użej, te aktywnoÅ›ci również nie pojawiajÄ… siÄ™ w deklaracjach badanych osób.
Rozładowanie elektryka praktycznie się nie zdarza
LÄ™k zwiÄ…zany z zasiÄ™giem (ang. range anxiety) to termin używany na okreÅ›lenie niepokoju kierowcy auta elektrycznego o to, czy w akumulatorach wystarczy energii, aby dojechać do celu. Na ten temat czÄ™sto dyskutujÄ… prowadzÄ…cy i goÅ›cie podcastu Elektrycznie Tematyczni. WedÅ‚ug autorów definicji tego zjawiska w Wikipedii, lÄ™k zwiÄ…zany z zasiÄ™giem jest jednÄ… z barier w rozwoju elektromobilnoÅ›ci. Jednak z badania EV Klub Polska zrealizowanego we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen i InsightOut Lab wynika, że jest on bezprzedmiotowy. WÅ›ród 127 ankietowanych wÅ‚aÅ›cicieli aut elektrycznych, którzy w ostatnie wakacje wyjechali swoim BEV na urlop, nikomu nie przydarzyÅ‚o siÄ™ caÅ‚kowite rozÅ‚adowanie i unieruchomienie pojazdu.
Nota metodologiczna
Badanie zrealizowaÅ‚ EV Klub Polska w dn. 22.09-2.10.2021 wÅ›ród swoich czÅ‚onków. AnkietÄ™, przygotowanÄ… przez InsightOut Lab i markÄ™ Volkswagen, wypeÅ‚niÅ‚o 160 osób, które sÄ… wÅ‚aÅ›cicielami aut elektrycznych.