W codziennym u偶ytkowaniu fotele Standard GT oraz Competition Sport oferowane w nowym modelu Chevroleta Corvette ró偶ni膮 si臋 od siebie jak dobrze skrojony garnitur od profesjonalnego stroju sportowego.
„Ulepszenie foteli by艂o dla nas jednym z kluczowych elementów modernizacji wn臋trza modelu Corvette. Od pocz膮tku wiedzieli艣my, 偶e oferta nie mo偶e si臋 ogranicza膰 do jednego rodzaju siedze艅”, zdradza Tadge Juechter, g艂ówny in偶ynier ds. modelu Corvette. „Cz臋艣膰 u偶ytkowników doje偶d偶a Corvette do pracy, inni lubi膮 ruszy膰 w dalsz膮 tras臋, s膮 te偶 tacy, dla których liczy si臋 dynamiczna jazda i sportowe zmagania. Dzi臋ki rozbudowanej ofercie foteli nabywca mo偶e wybra膰 rozwi膮zanie najlepiej odpowiadaj膮ce jego potrzebom i indywidualnemu stylowi jazdy”. Warto w tym miejscu wspomnie膰, 偶e czwarta generacja modelu Corvette (1984-1996) by艂a ostatni膮, która oferowa艂a mo偶liwo艣膰 wyboru foteli.
Nowe fotele Competition Sport dost臋pne b臋d膮 od grudnia tego roku. Ogromn膮 rol臋 w procesie ich produkcji odegra艂a technologia cyfrowego mapowania nacisku, któr膮 wykorzystuje si臋 do skanowania cia艂a osób zasiadaj膮cych na fotelach w celu opracowania ich optymalnej konstrukcji.
Aby dopracowa膰 konstrukcj臋 foteli Competition Sport w modelu Corvette, in偶ynierowie wykorzystali technologi臋 dynamicznego, cyfrowego mapowania nacisku cia艂a na fotel, skanuj膮c plecy oraz dolne partie cia艂a kierowców testowych podczas dynamicznej jazdy na torze wy艣cigowym. Trzeba jednocze艣nie podkre艣li膰 wyj膮tkowo艣膰 tego rozwi膮zania, bowiem wi臋kszo艣膰 tego typu testów wykonywana jest tylko z wykorzystaniem technologii mapowania statycznego.
Cyfrowe mapowanie nacisku polega na wykonaniu obrazu ilustruj膮cego nacisk pleców oraz dolnych partii cia艂a kierowcy na powierzchni臋 fotela. Powstaje w ten sposób mapa sk艂adaj膮ca si臋 z ponad 4,6 tysi膮ca danych punktowych uzyskiwanych w ka偶dej sekundzie. Dane te przesy艂ane s膮 nast臋pnie do komputera, który generuje graficzne odzwierciedlenie nacisku oraz podparcia, jakie zapewnia testowany fotel.
Podczas testów foteli nowej generacji modelu Corvette po raz pierwszy wykorzystano innowacyjny proces oceny pracy fotela, wykraczaj膮cy poza standardow膮 ocen臋 poziomu komfortu. Ocen臋 oparto na subiektywnych opiniach kierowców testowych o ró偶nych gabarytach i posturach – od ros艂ych m臋偶czyzn po filigranowe kobiety.
Do budowy nowych foteli u偶yto nowoczesnych materia艂ów. Konstrukcja foteli obejmuje mi臋dzy innymi lekk膮, wzmocnion膮 ram臋 ze stopu magnezu. Jej niezwykle wytrzyma艂a struktura w po艂膮czeniu ze sztywnym tylnym panelem oparcia gwarantuje w艂a艣ciwe podparcie pleców kierowcy, nawet w czasie bardzo dynamicznej jazdy.
Sportowe fotele nowej Corvette przetestowano na torze i zmodyfikowano pod k膮tem w艂a艣ciwego podparcia w czasie wykonywania manewrów z bardzo du偶膮 pr臋dko艣ci膮. Podczas testów podpórki fotela by艂y modyfikowane przy pomocy ta艣my i pianki a偶 do uzyskania kszta艂tu, który idealnie sprawdza艂 si臋 na torze.
Przeprojektowano równie偶 boczne poduszki powietrzne, które zamiast w podparciu bocznym fotela, umieszczono w dodatkowym, osobnym wa艂ku, dzi臋ki czemu siedzisko jest w臋偶sze, sztywniejsze i pewniej przytrzymuje cia艂o kierowcy.
Mimo 偶e tak wiele uwagi po艣wi臋cono pracy fotela podczas dynamicznej jazdy, nie zaniedbano kwestii komfortu podró偶owania. Uda艂o si臋 rozwi膮za膰 problem konstrukcyjny zwi膮zany z niewielk膮 przestrzeni膮 monta偶ow膮, dzi臋ki czemu Chevrolet Corvette Stingray po raz pierwszy b臋dzie móg艂 by膰 wyposa偶ony w podwójny system ogrzewania i wentylacji foteli.
„Wi臋kszo艣膰 nabywców modelu Corvette z pewno艣ci膮 uzna fotele GT za bardzo wygodne i w pe艂ni odpowiadaj膮ce ich potrzebom, ale klienci, którzy zechc膮 poszale膰 swoj膮 Corvette na torze, na pewno doceni膮 dodatkowe podparcie, jakie zapewnia fotel Competition Sport”, przekonuje Ryan Vaughan, kierownik ds. projektowania wn臋trz modeli wyczynowych. „Obie opcje pokazuj膮, jak wiele wysi艂ku w艂o偶ono w dopracowanie foteli nowej Corvette i mo偶na 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e to najlepsze fotele, jakie kiedykolwiek oferowa艂 ten model”.