Herbert Diess, CEO koncernu Volkswagen, stwierdziÅ‚: „W nowy rok weszliÅ›my dynamicznie i jesteÅ›my na dobrej drodze, o czym Å›wiadczÄ… dobre wyniki pierwszego kwartaÅ‚u. JednoczeÅ›nie zdecydowanie wprowadzamy zmiany, dziÄ™ki którym staniemy siÄ™ przedsiÄ™biorstwem neutralnym dla klimatu, skoncentrowanym na oprogramowaniu i oferujÄ…cym usÅ‚ugi mobilnoÅ›ci. Kontynuujemy ofensywÄ™ w dziedzinie samochodów elektrycznych i znacznie jÄ… poszerzamy wprowadzajÄ…c nowe atrakcyjne modele. JesteÅ›my też na wÅ‚aÅ›ciwej drodze w kluczowym obszarze, jakim jest cyfryzacja – tu także poczyniliÅ›my wielkie postÄ™py. W dalszej części roku możemy osiÄ…gnąć jeszcze dużo wiÄ™cej”.
Arno Antlitz, CFO koncernu Volkswagen, powiedziaÅ‚: „Koncern Volkswagen osiÄ…gnÄ…Å‚ w pierwszym kwartale dobre wyniki finansowe. Operacyjna stopa zwrotu wyniosÅ‚a 7,7 procent. PrzepÅ‚yw gotówki netto w wysokoÅ›ci 5,5 miliardów euro jest dowodem dobrej sytuacji finansowej koncernu, także w tych peÅ‚nych wyzwaÅ„ warunkach. W odpowiedzialny sposób poradziliÅ›my sobie ze skutkami pandemii Covid-19 oraz z trudnoÅ›ciami w dostawach póÅ‚przewodników, nadal inwestowaliÅ›my w elektryfikacjÄ™ i cyfryzacjÄ™ naszych samochodów, a jednoczeÅ›nie pracowaliÅ›my nad poprawÄ… sytuacji w zakresie kosztów. Braki w zaopatrzeniu caÅ‚ego przemysÅ‚u w póÅ‚przewodniki bÄ™dÄ… miaÅ‚y w drugim kwartale zapewne nieco wiÄ™ksze skutki niż dotÄ…d. Mimo to pozytywnie oceniamy perspektywy caÅ‚ego roku i dlatego podnieÅ›liÅ›my prognozy dotyczÄ…ce wyników finansowych”.
Dobre wyniki biznesowe
Dostawy dla klientów koncernu Volkswagen w pierwszym kwartale znacznie wzrosÅ‚y w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku, gdy mocno wpÅ‚ynęła na nie pandemia Covid-19. Dostawy te wzrosÅ‚y o 21,2 procent do 2,4 milionów samochodów. UdziaÅ‚ w Å›wiatowym rynku aut osobowych zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ w tym samym okresie o 0,2 punktu procentowego do 12,4 procent. Ważnym czynnikiem wzrostu dostaw okazaÅ‚y siÄ™ Chiny, najwiÄ™kszy pojedynczy rynek zbytu dla koncernu. Tutaj wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem byÅ‚ najwiÄ™kszy i wyniósÅ‚ +61,4 procent.
Z sukcesem kontynuowano ofensywÄ™ koncernu w dziedzinie samochodów elektrycznych, która również przyczyniÅ‚a siÄ™ do uzyskania pozytywnych wyników. Dostawy zelektryfikowanych modeli w pierwszych trzech miesiÄ…cach roku zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ w porównaniu z rokiem poprzednim ponad dwukrotnie i wyniosÅ‚y 133.300 samochodów. 59.900 klientów (+78 procent) zdecydowaÅ‚o siÄ™ na zakup auta elektrycznego typu BEV, a 73.400 osób (+178 procent) na model hybrydowy typu plug-in (PHEV).
Na skutek zwiÄ™kszonej sprzedaży i wzrostu popytu na auta z wyższÄ… marżą przychód koncernu ze sprzedaży znacznie wzrósÅ‚ – o 13,3 procent do 62,4 (55,1) miliardów euro, przewyższajÄ…c wynik sprzed pandemii, czyli z roku 2019 (60,0 miliardów euro). Zysk operacyjny w pierwszym kwartale ubiegÅ‚ego roku na skutek pandemii wyniósÅ‚ jedynie 0,9 miliarda euro. W bieżącym roku okazaÅ‚ siÄ™ wielokrotnie wiÄ™kszy, osiÄ…gajÄ…c poziom 4,8 miliardów euro. Operacyjna stopa zwrotu wyniosÅ‚a 7,7 procent. GÅ‚ówne przyczyny poprawy wyników w porównaniu z poprzednim rokiem to wiÄ™ksza sprzedaż, optymalizacja oferty produktowej oraz pozytywne skutki dziaÅ‚aÅ„ w zakresie zabezpieczenia dostaw surowców. Pozytywny efekt przyniosÅ‚y ponadto rezultaty realizowanych programów optymalizacji kosztów. Negatywnie na wynikach odbiÅ‚y siÄ™ z kolei jednokrotne nakÅ‚ady na restrukturyzacjÄ™ w wysokoÅ›ci 0,4 miliarda euro.
Mocno wzrósÅ‚ również zysk przed i po opodatkowaniu wynoszÄ…c 4,5 (0,7) oraz 3,4 (0,5) miliarda euro. Zysk na każdÄ… akcjÄ™ uprzywilejowanÄ… osiÄ…gnÄ…Å‚ tym samym wysoki poziom 6,51 (0,48) euro.
DziaÅ‚ samochodów: bardzo dobry wynik w zakresie przepÅ‚ywu gotówki, ponowny wzrost pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej netto
Odpowiedni sposób zarzÄ…dzania surowcami oraz skuteczne dziaÅ‚ania w zakresie zmniejszenia kosztów i zapewnienia pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej miaÅ‚y pozytywny wpÅ‚yw na wyniki finansowe koncernu. PrzepÅ‚yw gotówki netto w dziale samochodów wyniósÅ‚ 4,7 (-2,5) miliarda euro i byÅ‚ ponaddwukrotnie wyższy niż w pierwszym kwartale 2019 roku (2,0 miliardy euro), a wiÄ™c jeszcze przed pandemiÄ…. PrzepÅ‚yw gotówki netto bez obciążeÅ„ wynikajÄ…cych z fuzji i przejęć oraz bez skutków zwiÄ…zanych ze sprawÄ… diesli wyniósÅ‚ 5,5 (-1,5) miliarda euro. Także pÅ‚ynność finansowa netto w dziale samochodów zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ do wysokiego poziomu 29,6 miliarda euro. Na koniec 2020 roku wynosiÅ‚a ona 26,8 miliarda euro.
Koszty badaÅ„ i rozwoju – z powodu niezbÄ™dnych nakÅ‚adów na nowe modele i rozwiÄ…zania technologiczne – zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ do 4,0 (3,6) miliardów euro. UdziaÅ‚ nakÅ‚adów na badania i rozwój wyniósÅ‚ w zeszÅ‚ym roku 8,0 procent, co wynikaÅ‚o z niskiego przychodu ze sprzedaży spowodowanego pandemiÄ…; w bieżącym roku udziaÅ‚ ten zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 7,7 procent. Wyższa dyscyplina w zakresie kosztów oraz wiÄ™ksze wykorzystanie synergii wewnÄ…trz koncernu pozwoliÅ‚o uzyskać znaczny postÄ™p w zakresie inwestycji. ZmniejszyÅ‚y siÄ™ one w porównaniu z poprzednim rokiem o 7,8 procent do 1,9 (2,1) miliarda euro. W zwiÄ…zku z tym udziaÅ‚ inwestycji zmalaÅ‚ znacznie do 3,7 (4,7) procent i byÅ‚ niższy niż przed pandemiÄ… w pierwszym kwartale 2019 roku (4,0 procent).
Prognozy na 2021 rok
DziÄ™ki dobrej sytuacji biznesowej w pierwszym kwartale 2021 roku koncern Volkswagen zwiÄ™kszyÅ‚ prognozowane wartoÅ›ci zysku operacyjnego, przepÅ‚ywu gotówki netto i pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej netto.
Grupa zakÅ‚ada, że dostawy dla klientów w 2021 roku – przy zaÅ‚ożeniu, że uda siÄ™ skutecznie zwalczyć pandemiÄ™ Covid-19 – bÄ™dÄ… znacznie wiÄ™ksze niż w zeszÅ‚ym roku, mimo nadal trudnej sytuacji na rynku. Wyzwania wynikajÄ… przede wszystkim z wahaÅ„ koniunktury, rosnÄ…cej walki konkurencyjnej, niepewnej sytuacji na rynkach surowcowym i dewizowym, koniecznoÅ›ci zabezpieczenia Å‚aÅ„cucha dostaw oraz z zaostrzenia wymagaÅ„ w zakresie emisji szkodliwych substancji. Przychód koncernu Volkswagen ze sprzedaży bÄ™dzie w 2021 roku zapewne znacznie wyższy niż rok wczeÅ›niej. Rentowność operacyjna sprzedaży ma wedÅ‚ug przewidywaÅ„ koncernu wynieść w 2021 roku od 5,5 do 7,0 procent.
W dziale samochodów spodziewany jest dużo wiÄ™kszy przepÅ‚yw gotówki netto w porównaniu z minionym rokiem, z mniejszym odpÅ‚ywem gotówki z powodu sprawy diesli i znacznie wiÄ™kszym skutkiem wynikajÄ…cym z fuzji i przejęć – który spowoduje znaczÄ…cy wzrost pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej netto. Prognozy przygotowano uwzglÄ™dniajÄ…c aktualnÄ… strukturÄ™ koncernu Volkswagen. Planowane nabycie wszystkich znajdujÄ…cych siÄ™ w obrocie akcji firmy Navistar International Corporation i wynikajÄ…ce z tego skutki dla wyników finansowych nie zostaÅ‚y uwzglÄ™dnione w prognozach koncernu Volkswagen.