Pojawienie siÄ™ na rynku Lexusa LC 400 nie byÅ‚o dzieÅ‚em przypadku. Debiutancki model miaÅ‚ zmierzyć siÄ™ z najwiÄ™kszymi producentami, którzy od lat nadawali rytm w klasie premium.
„Klasykami interesujÄ™ siÄ™ od lat. Obecnie w mojej kolekcji znajduje siÄ™ wiele unikatowych sportowych Toyot i wyszukanych wersji Lexusów. WÅ›ród nich warto wymienić kilka modeli Celiki GT4, CorollÄ™ Proto IFC czy SuprÄ™ MKIV. Posiadany przeze mnie LS 400 jest jednym z najciekawszych modeli. Pochodzi z 1991 roku i ma przebieg 108 tys. km. To naprawdÄ™ bardzo dobry samochód, którego linia nadwozia przetrwaÅ‚a próbÄ™ czasu. Jazda nim sprawia wiele frajdy, a wyposażenie – mimo prawie trzech dekad na karku – nie pozostawia wiele do życzenia. Na liÅ›cie można znaleźć miÄ™dzy innymi wspomaganie kierownicy uzależnione od prÄ™dkoÅ›ci jazdy, pamięć poÅ‚ożenia kolumny kierowniczej czy skrzyniÄ™ biegów uczÄ…cÄ… siÄ™ stylu jazdy kierowcy” – mówi Konrad Romanowski, diler Toyoty i kolekcjoner japoÅ„skich samochodów.
Miliony przejechanych kilometrów i test paznokcia
W prace nad pierwszÄ… generacjÄ… flagowej limuzyny Lexusa zaangażowano 60 projektantów, 1400 konstruktorów oraz 2300 techników i 200 pracowników pomocniczych. Wszyscy pracowali w 24 zespoÅ‚ach. Zbudowano 450 prototypów nadwozia, prawie 900 prototypów silników i ponad 400 prototypowych pojazdów – 100 z nich zostaÅ‚o poddanych testom zderzeniowym, a kierowcy testowi przejechali prawie 3 miliony kilometrów.
Podczas prac nad pierwszÄ… generacjÄ… flagowego Lexusa zadaniem jednego z czÅ‚onków zespoÅ‚u byÅ‚o zweryfikowanie ergonomii wszystkich przeÅ‚Ä…czników i przycisków w kabinie. Podczas prób, aby sprawdzić wygodÄ™ korzystania z samochodu przez różnych użytkowników, zostaÅ‚y wykorzystane trzy zestawy sztucznych paznokci.
Każdy detal flagowej limuzyny zostaÅ‚ przemyÅ›lany – jak informuje producent – co najmniej dwukrotnie dokÅ‚adniej niż u konkurentów. W proces produkcyjny wÅ‚Ä…czono 300 dodatkowych procedur kontrolnych – oprócz tych stosowanych przy produkcji innych modeli Toyoty. W efekcie nowa fabryka Lexusa w mieÅ›cie Tahara uzyskaÅ‚a pierwsze miejsce w Å›wiecie pod wzglÄ™dem niezawodnoÅ›ci produktów. Dodatkowo dziÄ™ki pracy inżynierów Lexus opatentowaÅ‚ setki nowych rozwiÄ…zaÅ„.
Pierwsza generacja modelu LS 400 pojawiła się w salonach sprzedaży w 1989 roku. W pierwszym miesiącu sprzedano ponad 2,9 tys. egzemplarzy!
Lexus LS 400 na rynku wtórnym
Egzemplarze z lat 90. zostaÅ‚y uznane za prawdziwych burzycieli dotychczasowego porzÄ…dku w Å›wiecie luksusu. WzbudzaÅ‚y entuzjastyczne komentarze i zadziwiaÅ‚y swoich użytkowników komfortem i pÅ‚ynnoÅ›ciÄ… pracy ukÅ‚adu napÄ™dowego.
Silnik V8 do dzisiaj uznawany jest za jednostkÄ™ niezawodnÄ… i wrÄ™cz kultowÄ…. Wibracje towarzyszÄ…ce pracy silnika ograniczono do minimum, dziÄ™ki idealnemu wyważeniu podzespoÅ‚ów i obniżeniu tolerancji wykonania elementów o 50 proc.
„Jednostka napÄ™dowa jest konstrukcjÄ… wprost idealnÄ…. Bez wiÄ™kszych problemów wytrzymuje przebiegi na poziomie kilkuset tysiÄ™cy kilometrów. Lexus zastosowaÅ‚ w tym modelu silnik V8 o pojemnoÅ›ci 4 litrów. Motor generuje 245 KM, co z kolei przekÅ‚ada siÄ™ na osiÄ…gi. Pomimo swoich niemaÅ‚ych gabarytów LS 400 osiÄ…ga pierwszÄ… setkÄ™ już po 8 sekundach. Jeżeli chodzi o spalanie, to wiele zależy od naszego stylu jazdy, ale musimy przygotować siÄ™ na okoÅ‚o 11–13 litrów na 100 kilometrów. Trzeba przyznać, że biorÄ…c pod uwagÄ™ gabaryty i klasÄ™ samochodu, sÄ… to wartoÅ›ci caÅ‚kowicie akceptowalne. OczywiÅ›cie przy mocniejszym wciskaniu pedaÅ‚u gazu apetyt wzroÅ›nie do nawet 18 litrów” – dodaje Romanowski.
Ile obecnie kosztuje pierwsza generacja Lexusa LS 400 na polskim rynku samochodów używanych? Warto zaznaczyć, że samych egzemplarzy nie ma zbyt wiele. WÅ‚aÅ›ciciele tych samochodów niechÄ™tnie siÄ™ ich pozbywajÄ…. Ceny najtaÅ„szych egzemplarzy zaczynajÄ… siÄ™ od okoÅ‚o 7 tys. zÅ‚. Zadbane kosztujÄ… okoÅ‚o 20–25 tys. zÅ‚, a prawdziwe pereÅ‚ki osiÄ…gajÄ… ceny ponad 50 tys. zÅ‚.
Niewiele wiÄ™cej ofert można znaleźć na rynku niemieckim. Tu jednak – tradycyjnie już – ceny samochodów sÄ… nieco wyższe. ZaczynajÄ… siÄ™ w przeliczeniu od okoÅ‚o 14 tys. zÅ‚, a za najdroższe egzemplarze trzeba zapÅ‚acić nawet 60 tys. zÅ‚!
LS po raz piÄ…ty
Najnowsza odsÅ‚ona Lexusa LS to już piÄ…ta generacja tego przeÅ‚omowego samochodu. DostÄ™pna jest w salonach od wakacji. W nowej wersji limuzyny wolnossÄ…cy V8 zastÄ…piono szeÅ›ciocylindrowym silnikiem widlastym z podwójnym turbodoÅ‚adowaniem, skonstruowanym od podstaw w oparciu o technologie rodem ze sportowych bolidów. Rozwija on moc 421 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 600 Nm – parametry znacznie lepsze, niż piÄ™ciolitrowego V8 – zapewniajÄ…c jednoczeÅ›nie mniejsze zużycie paliwa. Z silnikiem wspóÅ‚pracuje pierwsza w segmencie luksusowych limuzyn 10-biegowa przekÅ‚adnia automatyczna (wypróbowana wczeÅ›niej w sportowym coupe Lexus LC), odznaczajÄ…ca siÄ™ czasami przeÅ‚Ä…czania biegów porównywalnymi ze skrzyniami dwusprzÄ™gÅ‚owymi. UkÅ‚ad napÄ™dowy zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4,5 sekundy.