Wydajne wieloprocesorowe systemy audio, które dostÄ™pne sÄ… w najnowszych samochodach klasy premium oferujÄ… nie tylko genialnÄ… wrÄ™cz jakość dźwiÄ™ku, ale równoczeÅ›nie stanowiÄ… integralnÄ… część rozbudowanego systemu informacyjnego. W bardzo wielu przypadkach za projekt integracji samochodu z systemem audio odpowiada znany producent. W przypadku Lexusa jest to znana każdemu audiofilowi firma Mark Levinson. PowstaÅ‚a ona w 1972 roku, a wspóÅ‚praca z japoÅ„skim producentem luksusowych samochodów trwa od 2000 roku.
Nowy Lexus LS również zostaÅ‚ wyposażony w system przygotowany przez specjalistów z Mark Levinson. W kabinie wykorzystano nowe metody tÅ‚umienia dźwiÄ™ku - należy do nich system aktywnego tÅ‚umienia haÅ‚asu ANC (Active Noise Control), który niweluje haÅ‚as przez emitowanie z gÅ‚oÅ›ników dźwiÄ™ków o przeciwnej fazie. DziÄ™ki temu wnÄ™trze auta staÅ‚o siÄ™ ciche i relaksujÄ…ce.
Mark Levinson QLI Reference 3D Surround wykorzystuje zestaw 24 wysokowydajnych gÅ‚oÅ›ników rozmieszczonych w 16 miejscach kabiny i 16-kanaÅ‚owy wzmacniacz Mark Levinson Reference.
Technologia QLI rozdziela różne źródÅ‚a dźwiÄ™ku – wokale, instrumenty i dźwiÄ™ki tÅ‚a, budujÄ…ce przestrzeÅ„ – na oddzielne strumienie, podobnie jak w oryginalnej aranżacji. SÄ… one nastÄ™pnie miksowane, by zrekonstruować peÅ‚ne, trójwymiarowe Å›rodowisko dźwiÄ™kowe.
Nie tylko odpowiednio zaprojektowana kabina i system audio wpÅ‚ywajÄ… na odbiór sÅ‚uchanej muzyki. W uzyskaniu odpowiedniej ciszy pomagajÄ… również koÅ‚a redukujÄ…ce haÅ‚as. ObrÄ™cze o Å›rednicach 20 cali majÄ… wewnÄ…trz komorÄ™ rezonansowÄ… z otworem, dziÄ™ki czemu tÅ‚umiÄ… szum powietrza wytwarzany przez opony. Szum ten powstaje w efekcie deformacji opony podczas toczenia, która wywoÅ‚uje drgania znajdujÄ…cego siÄ™ wewnÄ…trz niej powietrza. W przypadku nowych kóÅ‚ fale dźwiÄ™kowe trafiajÄ… przez otwór do komory rezonansowej, gdzie ich ciÅ›nienie akustyczne rozpraszane jest w postaci ciepÅ‚a. Konstrukcja nowych kóÅ‚ odznacza siÄ™ także wiÄ™kszÄ… sztywnoÅ›ciÄ… i mniejszÄ… masÄ….