„Listy” („Letters”) to stworzona w ramach nowej kampanii marketingowej trójwymiarowa instalacja autorstwa pioniera sztuki perceptualnej Michaela Murphy’ego, wyrażajÄ…cÄ… doznania klientów Lexusa. Niemal piÄ™ciometrowa praca skÅ‚ada siÄ™ z ponad dwóch tysiÄ™cy zawieszonych pod sufitem ukÅ‚adanek origami wykonanych z listów z podziÄ™kowaniami, które klienci przysÅ‚ali do dealerów Lexusa. OglÄ…dane z jednego punktu, ukÅ‚adanki origami tworzÄ… ksztaÅ‚t nowej limuzyny LS, a widziane z innej strony – logo Lexusa.
– „Lexus troszczy siÄ™ o doznania swych goÅ›ci tak samo, jak o jakość swoich samochodów” – mówi Cooper Ericksen, wiceprezes Lexusa ds. marketingu – „Wykorzystane do stworzenia kompozycji prawdziwe listy z podziÄ™kowaniami dla naszych dealerów pokazujÄ…, że każda interakcja, duża czy maÅ‚a, przyczynia siÄ™ do zbudowania wyjÄ…tkowego zadowolenia klientów Lexusa. Te doznania sprawiajÄ…, że Lexus jest wÅ‚aÅ›nie tym, czym jest”.
Wraz z zaistnieniem marki w roku 1989, Lexus przeksztaÅ‚ciÅ‚ rynek samochodów luksusowych, wprowadzajÄ…c nowy poziom obsÅ‚ugi, zadowolenia klientów i jakoÅ›ci, jakiego nigdy wczeÅ›niej nie oferowaÅ‚ żaden z wiodÄ…cych producentów. To podejÅ›cie, ujÄ™te w Karcie Lexusa, staÅ‚o siÄ™ inspiracjÄ… dla kampanii „Listy” – cenić klienta jako ważnÄ… osobÄ™, robić wszystko dobrze za pierwszym razem i zawsze przekraczać oczekiwania.
– „Karta Lexusa mówi dealerom i wspóÅ‚pracownikom, że klientów należy traktować jak goÅ›ci we wÅ‚asnym domu i robić wszystko, aby obsÅ‚użyć ich jak najlepiej” – dodaje Ericksen.
Instalacji towarzyszy stworzone przez Lexusa 60-sekundowe wideo, ukazujÄ…ce goÅ›ci czytajÄ…cych swe rÄ™cznie pisane listy z podziÄ™kowaniami dla dealerów oraz rzemieÅ›lnika Lexusa, który starannie skÅ‚ada i wiesza każdy list.
Jeden z klientów pisze: „Z ogromnÄ… wdziÄ™cznoÅ›ciÄ… piszÄ™ o waszych wspaniaÅ‚ych pracownikach”, inny zaÅ› zauważa: „Eric sam zaoferowaÅ‚, że przyjedzie mi pomóc zaraz po zamkniÄ™ciu salonu” i „Brad powitaÅ‚ mnie osobiÅ›cie na stanowisku serwisowym”. Kobieta koÅ„czy swój list sÅ‚owami „Może to siÄ™ wydawać drobnostkÄ…, ale dla matki takie rzeczy sÄ… bardzo ważne. Moje trzyletnie dziecko zauważyÅ‚o podejÅ›cie pracownika Lexusa i powiedziaÅ‚o ‘On chciaÅ‚ wszystko sprawdzić, żebyÅ›my byli bezpieczni, prawda?”
Wideo jest udostępniane w serwisach Hulu i Pandora, a także prezentowane w innych serwisach i sieciach społecznościowych.
Murphy nazywa swe dzieÅ‚a sztukÄ… perceptualnÄ…, ponieważ gÅ‚ówny nacisk kÅ‚adzie w nich na percepcjÄ™ odbiorców.
– „PoÅ‚Ä…czyÅ‚em swe zdolnoÅ›ci manualne z pasjÄ… tworzenia doznaÅ„” – mówi Murphy.
Realizacja projektu zajęła setki godzin, a samo składanie i wieszanie origami trwało niemal 200 godzin.
– „To bardzo precyzyjna praca” – dodaje Murphy – „NiedokÅ‚adność wiÄ™ksza od jednego milimetra uznawana jest za bÅ‚Ä…d”.
Instalacja „Listy” – mierzÄ…ca okoÅ‚o 2,5 metra szerokoÅ›ci i 5 metrów dÅ‚ugoÅ›ci, zawieszona ponad 4 metry nad ziemiÄ… – zostaÅ‚a zaprojektowana tak, by daÅ‚o siÄ™ jÄ… transportować, dziÄ™ki czemu bÄ™dzie jÄ… można prezentować na różnych imprezach korporacyjnych i dealerskich w caÅ‚ym kraju. WiÄ™cej informacji można znaleźć pod adresem www.lexus.com/guest-experience
Michael Murphy
Michael Murphy to znany i poważany artysta wizualny, jeden z pionierów sztuki perceptualnej i jeden z pierwszych i najlepszych twórców dużych instalacji trójwymiarowych. Murphy wspóÅ‚pracowaÅ‚ wczeÅ›niej z wieloma popularnymi markami, w tym Nike, Air Jordan, TIME, NPR i Disney, a także ze sztabem wyborczym prezydenta Obamy. OkazaÅ‚ siÄ™ idealnym wyborem dla kampanii „Listy” nie tylko ze wzglÄ™du na swÄ… nowatorskÄ… technikÄ™, ale i na to, że jego dzieÅ‚a oddziaÅ‚ujÄ… zarówno ksztaÅ‚tem, jak i przeżyciami.