Lexus LX (czyli Luxury Crossover) trafiÅ‚ na rynek w roku 1996. MiÄ™dzy JaponiÄ… a USA trwaÅ‚a od pewnego czasu „wojna celna” i Amerykanie grozili obÅ‚ożeniem japoÅ„skich samochodów luksusowych cÅ‚em w wysokoÅ›ci 100 procent. Zapowiedź ta nie dotyczyÅ‚a jednak pojazdów terenowych, co Lexus postanowiÅ‚ wykorzystać i w rekordowo krótkim czasie przygotowaÅ‚ nowy model.
Flagowy SUV powstaÅ‚ na bazie sprawdzonej konstrukcji macierzystego koncernu – legendarnej Toyoty Land Cruiser. ZewnÄ™trznie model LX 450 różniÅ‚ siÄ™ od Land Cruisera J80 wÅ‚aÅ›ciwie tylko grillem chÅ‚odnicy, dekoracjÄ… drzwi i felgami. Dla zapewnienia wiÄ™kszego komfortu zastosowano bardziej miÄ™kkie zawieszenie i skuteczniejsze wygÅ‚uszenie nadwozia. Luksusowe wnÄ™trze zaopatrzono w trzy rzÄ™dy skórzanych foteli mieszczÄ…ce siedem osób, system audio ze zmieniaczem na sześć CD i elektryczny szyberdach. NapÄ™d zapewniaÅ‚ szeÅ›ciocylindrowy, rzÄ™dowy silnik 4,5 l 160 kW, którego moc przekazywana byÅ‚a na obie sztywne osie z elektronicznie blokowanymi mechanizmami różnicowymi.
Lexus LX 450 spotkaÅ‚ siÄ™ ze znakomitym przyjÄ™ciem i w pierwszym roku sprzedaży znalazÅ‚ ponad pięć tysiÄ™cy nabywców, – o 20 procent wiÄ™cej, niż przewidywano – a w roku kolejnym sprzedaż przekroczyÅ‚a dziewięć tysiÄ™cy sztuk.
Druga generacja
Dwa lata po premierze modelu na rynek trafiÅ‚a jego druga generacja, LX 470. Samochód, w którego konstrukcji wykorzystano pÅ‚ytÄ™ podÅ‚ogowÄ… i wiele elementów Land Cruisera J100, napÄ™dzaÅ‚ mocniejszy silnik V8 o pojemnoÅ›ci skokowej 4,7 l. Przednie koÅ‚a wyposażono w zawieszenie niezależne, zastosowano także zaawansowane systemy AHC (Adjustable Height Control) i AVS (Adaptive Variable Suspension). Pierwszy z nich pozwala dostosować wysokość zawieszenia do warunków oraz umożliwia opuszczenie samochodu dla uÅ‚atwienia wsiadania i wysiadania, a drugi odpowiada za automatycznÄ… regulacjÄ™ charakterystyki amortyzatorów, niezależnie dla każdego z kóÅ‚.
Usprawnienia wprowadzane w kolejnych latach obejmowaÅ‚y m.in. zwiÄ™kszenie mocy silnika z 230 do 235 KM, a nastÄ™pnie do 268 KM, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji niepożądanych substancji. CzterobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ… zastÄ…piÅ‚a piÄ™ciostopniowa. Zabezpieczenia przednich foteli wzbogacono o boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Wyposażenie opcjonalne uzupeÅ‚niono o 11-gÅ‚oÅ›nikowy system audio klasy premium, system DVD dla pasażerów tylnych siedzeÅ„, Å‚Ä…cze Bluetooth oraz kamerÄ™ cofania. W roku 2002 sensacjÄ… staÅ‚o siÄ™ wyposażenie Lexusa LX w pierwszy w Å›wiecie samochodowy aktywny system noktowizyjny, wyÅ›wietlajÄ…cy na przedniej szybie obraz z kamery dziaÅ‚ajÄ…cej w podczerwieni.
Jeszcze więcej mocy
Rok 2007 przyniósÅ‚ premierÄ™ modelu LX 570. Trzecia generacja flagowego SUV-a Lexusa zostaÅ‚a zaprojektowana od podstaw i nie miaÅ‚a pierwowzoru w rodzinie Land Cruisera – odpowiednik, J200, pojawiÅ‚ siÄ™ później. Nowy silnik V8 o pojemnoÅ›ci 5,7 l rozwijaÅ‚ moc 383 KM i maksymalny moment obrotowy 583 Nm. W ukÅ‚adzie przeniesienia napÄ™du zastosowano szeÅ›ciostopniowÄ… sekwencyjnÄ… skrzyniÄ™ biegów oraz centralny mechanizm różnicowy typu Torsen.
Na liÅ›cie wyposażenia pojawiÅ‚y siÄ™ liczne zaawansowane rozwiÄ…zania uÅ‚atwiajÄ…ce jazdÄ™, poprawiajÄ…ce bezpieczeÅ„stwo i zwiÄ™kszajÄ…ce komfort, w tym systemy Crawl Control, Hill-start Assist Control, „terenowy” ABS poprawiajÄ…cy skuteczność hamowania na nawierzchniach takich jak piasek czy szuter, asystent parkowania, a także funkcje bezpieczeÅ„stwa czynnego – automatyczne hamowanie awaryjne, automatyczne Å›wiatÅ‚a przednie i aktywny tempomat radarowy – oraz audiofilski system Mark Levinson z 19-gÅ‚oÅ›nikami.
LX 570 przechodziÅ‚ face-liftingi w latach 2010, 2012 i 2015. Modernizowaniu systemów pojazdu towarzyszyÅ‚y wyraźne zmiany wyglÄ…du zewnÄ™trznego, odzwierciedlajÄ…ce ewolucjÄ™ stylistyki Lexusa – LX zyskaÅ‚ przede wszystkim grill w charakterystycznym ksztaÅ‚cie klepsydry. W roku 2015 przedstawiono wersjÄ™ LX 450d z 4,5-litrowym dieslem o mocy 268 KM, przeznaczonÄ… na rynki Rosji, Ukrainy, Nowej Zelandii, RPA, Azerbejdżanu oraz Indii.
GX, czyli Grand Crossover
Powodzenie flagowego SUV-a LX – oraz wprowadzonego w 1998 r. bestsellerowego RX, który de facto zapoczÄ…tkowaÅ‚ zupeÅ‚nie nowy segment luksusowych crossoverów – zachÄ™ciÅ‚o Lexusa do stworzenia nowego modelu, który wypeÅ‚niÅ‚by lukÄ™ miÄ™dzy LX i RX. Tak powstaÅ‚ przedstawiony w roku 2002 Lexus GX (Grand Crossover), podobnie jak jego wiÄ™kszy brat oparty na solidnej ramie podwoziowej. Tak jak w przypadku LX, postanowiono oprzeć siÄ™ na dobrze sprawdzonej konstrukcji – w nowym GX wykorzystano podwozie, ukÅ‚ad mechaniczny i prawie caÅ‚Ä… karoseriÄ™ Toyoty Land Cruiser Prado (J120), modyfikujÄ…c jedynie przód nadwozia. Komfortowa kabina Prado zyskaÅ‚a jeszcze bardziej luksusowy charakter. Standardem byÅ‚y dwa rzÄ™dy foteli, opcjonalny trzeci rzÄ…d siedzeÅ„ umożliwiaÅ‚ podróżowanie nawet oÅ›miu osób.
W ukÅ‚adzie napÄ™dowym wykorzystano znany z Lexusa LX 470 silnik V8 o pojemnoÅ›ci skokowej 4,7 l, piÄ™ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ… z elektronicznym sterowaniem oraz blokowany centralny dyferencjaÅ‚ typu Torsen. Samochód otrzymaÅ‚ pneumatyczne tylne zawieszenie oraz systemy AVS (Adaptive Variable Suspension) i DAC (Downhill Assist Control). W roku 2003 udostÄ™pniono jako opcjÄ™ system KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System), dostosowujÄ…cy dziaÅ‚anie drążków stabilizujÄ…cych do warunków jazdy w sposób zwiÄ™kszajÄ…cy skok kóÅ‚ podczas jazdy terenowej i zmniejszajÄ…cy przechyÅ‚y nadwozia na szosie. W roku 2004 silnik wzbogacono o inteligentny ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du VVT-i, zwiÄ™kszajÄ…c jego moc do 201 kW.
Komfort i bezpieczeństwo
Premiera drugiej generacji Lexusa GX miaÅ‚a miejsce w 2009 roku na miÄ™dzynarodowej wystawie motoryzacyjnej w chiÅ„skim Guangzhou. GX 460 zaopatrzono w silnik V8 o pojemnoÅ›ci skokowej 4,6 l, mocy maksymalnej 224 kW i maksymalnym momencie obrotowym 446 Nm, wspóÅ‚pracujÄ…cy z nowÄ…, szeÅ›ciostopniowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów i blokowanym centralnym mechanizmem różnicowym typu Torsen. System KDSS staÅ‚ siÄ™ wyposażeniem standardowym. WspóÅ‚czynnik oporu powietrza nowego nadwozia (Cx) udaÅ‚o siÄ™ obniżyć do wartoÅ›ci 0,35. Trzeci rzÄ…d siedzeÅ„ w kabinie mieszczÄ…cej do siedmiu osób wyposażono w mechanizm elektrycznego skÅ‚adania. Lista opcji wyposażenia wnÄ™trza wzbogaciÅ‚a siÄ™ o trójstrefowÄ… klimatyzacjÄ™, ogrzewanie drugiego rzÄ™du siedzeÅ„ i kierownicy oraz semianilinowÄ… tapicerkÄ™.
Wiele uwagi poÅ›wiÄ™cono zwiÄ™kszeniu bezpieczeÅ„stwa jazdy, czemu sprzyjaÅ‚y m.in. aktywne zagÅ‚ówki oraz dziesięć poduszek powietrznych, w tym chroniÄ…ce kolana osób siedzÄ…cych z przodu i boki pasażerów podróżujÄ…cych z tyÅ‚u, a także szereg mechanizmów bezpieczeÅ„stwa aktywnego, takich jak system przeciwkolizyjny PCS czy funkcja ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu.
W roku 2012 pojawiÅ‚a siÄ™ wersja GX 400 z czterolitrowym silnikiem V6 o mocy 202 kW i piÄ™ciobiegowym automatem, która zastÄ…piÅ‚a GX 460 na rynku chiÅ„skim.
We wrzeÅ›niu 2013 roku zaprezentowano zmodernizowanego GX, który otrzymaÅ‚ firmowy grill Lexusa w ksztaÅ‚cie klepsydry, nowe reflektory LED i diodowe Å›wiatÅ‚a do jazdy dziennej.
Zarówno flagowy SUV Lexus LX, jak i nieco mniejszy GX cieszÄ… siÄ™ dużym powodzeniem niemal na caÅ‚ym Å›wiecie. Choć próżno ich szukać w salonach japoÅ„skiej marki premium nad WisÅ‚Ä…, można je od czasu do czasu spotkać na polskich drogach, jest to jednak efekt importu prywatnego.