-
dwa podstawowe silniki do kilku modeli od VW Up! do Passata: trzy lub cztery cylindry, moc od 66 kW (90 KM) do 110 kW (150 KM), także jako tzw. łagodna hybryda
-
wiele nowych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych: efektywny system spalania mieszanki wyróżniajÄ…cy siÄ™ wysokim stopniem sprężania, turbosprężarka VTG, system odÅ‚Ä…czania części cylindrów, aluminiowa obudowa waÅ‚u korbowego z pokryciem plazmowym
„Skrót TSI oznacza zastosowanie turbodoÅ‚adowania i systemu bezpoÅ›redniego wtrysku benzyny” – mówi dr Frank Welsch, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Volkswagena ds. Rozwoju Technicznego. „Już od 15 lat produkujemy nieduże silniki TSI, doskonalÄ…c je dziÄ™ki coraz nowszym rozwiÄ…zaniom technicznym. Jednostki 1.0 TSI i 1.5 TSI to bardzo oszczÄ™dne nowoczesne silniki, dziÄ™ki którym mamy dzisiaj konkurencyjnÄ… przewagÄ™”.
Moc i oszczÄ™dność. Zarówno w wersji trzy-, jak i czterocylindrowej, o mocy 90 czy 150 KM – kompaktowe silniki TSI evo Å‚Ä…czÄ… dynamikÄ™ z niedużym zużyciem paliwa. W ofercie Golfa dostÄ™pny jest np. 1.0 eTSI w wersji z ukÅ‚adem tzw. Å‚agodnej hybrydy. OsiÄ…ga on moc 81 kW (110 KM) oraz moment obrotowy o wartoÅ›ci 200 Nm w przedziale od 2.000 do 3.000 obr/min. Trzycylindrowa jednostka napÄ™dowa pozwala uzyskać Golfowi prÄ™dkość maksymalnÄ… 202 km/h.
Od EA 211 do EA 211 evo. Jednostki 1.5 TSI i 1.0 TSI pochodzÄ… z rodziny silników oznaczonej skrótem EA 211, które po raz pierwszy zastosowano w 2012 roku w Golfie 7. Czterocylindrowe jednostki napÄ™dowe w 2016/17 roku poddano gruntownej modyfikacji, zwiÄ™kszajÄ…c jednoczeÅ›nie do 1,5 litra ich pojemność, która wczeÅ›niej wynosiÅ‚a 1,4 i 1,2 litra. W 2019 roku przeprowadzono zmiany trzycylindrowej jednostki 1.0. Od tego czasu obydwa silniki sÄ… oznaczane jako EA 211 TSI evo.
DostÄ™pne tylko w dwóch wersjach różniÄ…cych siÄ™ pojemnoÅ›ciÄ… – 999 i 1.498 cm3 – silniki te zapewniajÄ… szerokie spektrum mocy. 1.0 TSI osiÄ…ga 66 kW (90 KM) i 85 kW (115 KM), 1.5 TSI z kolei może mieć moc 96 kW (130 KM) lub 110 kW (150 KM). Inna nowinka pojawiÅ‚a siÄ™ na rynku w tym roku: w Golfach każdy z tych silników może pracować w ukÅ‚adzie tzw. Å‚agodnej hybrydy wyposażony w 48-woltowÄ… instalacjÄ™ elektrycznÄ…. Zmniejsza siÄ™ wtedy zużycie paliwa, roÅ›nie dynamika i prÄ™dkość z jakÄ… silnik rozwija swojÄ… moc.
Udoskonalony cykl Millera. Zależnie od liczby cylindrów i mocy, kompaktowe jednostki napÄ™dowe TSI evo wyposażono w różne elementy techniczne. Silnik czterocylindrowy o mocy 96 kW (130 KM) oraz silnik trzycylindrowy dziaÅ‚ajÄ… w tzw. cyklu Millera. Gdy jednostka nie pracuje pod peÅ‚nym obciążeniem, a wiÄ™c w wiÄ™kszoÅ›ci codziennych sytuacji, zapotrzebowanie na paliwo okazuje siÄ™ mniejsze. Dzieje siÄ™ tak z powodu wczeÅ›niejszego zamykania siÄ™ zaworów dolotowych, co zmniejsza straty na przepustnicy i umożliwia uzyskanie wysokiego stopnia sprężania – 12,5:1 w wypadku jednostki czterocylindrowej i 11,5:1 w silniku trzycylindrowym.
Mniejsza ilość powietrza nie powinna jednak powodować ani spadku mocy, ani momentu obrotowego; przeciwdziaÅ‚ajÄ… temu wyrafinowane rozwiÄ…zania techniczne. Aby zwiÄ™kszyć wypeÅ‚nienie komór spalania podczas przyspieszania autem, stale zmienia siÄ™ poÅ‚ożenie waÅ‚ka rozrzÄ…du, który steruje pracÄ… zaworów dolotowych – sÅ‚uży do tego dziaÅ‚ajÄ…cy niezwykle szybko i precyzyjnie system hydrauliczny. WaÅ‚ek, który steruje pracÄ… zaworów wydechowych także zmienia swoje poÅ‚ożenie.
TurbosprężarkÄ™ wyposażono w turbinÄ™ o zmiennej geometrii (VTG) – to rozwiÄ…zanie dostÄ™pne po raz pierwszy w popularnych silnikach benzynowych. Pozwala ono na uzyskanie ciÅ›nienia sprężania o wartoÅ›ci 2,3 barów w silniku czterocylindrowym o mocy 96 kW (130 KM) i nawet 2,8 barów w trzycylindrowej jednostce napÄ™dowej. DziÄ™ki temu obydwa silniki sÄ… w stanie wytwarzać swój maksymalny moment obrotowy już przy bardzo niskich obrotach. W jednostce 1.0 TSI sprężarka wytrzymuje temperaturÄ™ spalin wynoszÄ…cÄ… 950 stopni Celsjusza i uzyskuje maksymalne obroty o wartoÅ›ci 289.000 obr/min.
System ACT odÅ‚Ä…czajÄ…cy cylindry. Kolejnym rozwiÄ…zaniem zmniejszajÄ…cym zużycie paliwa w jednostce 1.5 TSI jest Active Cylinder Technology (ACT). Gdy silnik pracuje pod niskim lub Å›rednim obciążeniem system ten powoduje wyÅ‚Ä…czenie z pracy drugiego i trzeciego cylindra poprzez dezaktywacjÄ™ wtrysku, zapÅ‚onu i zaworów. OdÅ‚Ä…czenie odbywa siÄ™ bÅ‚yskawicznie i praktycznie niezauważalnie. ZwiÄ™ksza siÄ™ wtedy efektywność dziaÅ‚ajÄ…cych cylindrów, podczas gdy te odÅ‚Ä…czone nie powodujÄ… niemal żadnych strat – wystarczy nacisnąć pedaÅ‚ gazu, by ponownie je uruchomić.
CiÅ›nienie wtrysku o wartoÅ›ci 350 barów. UkÅ‚ad wtryskowy typu common-rail we wszystkich benzynowych silnikach TSI evo pracuje z maksymalnym ciÅ›nieniem 350 barów i w jednym suwie pracy może dokonać piÄ™ciu pojedynczych wtrysków paliwa. Benzyna jest rozpraszana na bardzo drobne czÄ…stki, mieszanka jest tworzona bardzo precyzyjnie, a emisja szkodliwych substancji okazuje siÄ™ niska. Za silnikiem zamontowano filtr czÄ…stek staÅ‚ych, zatrzymujÄ…cy niemal wszystkie drobinki sadzy jakie pozostaÅ‚y w spalinach.
Aluminiowa obudowa waÅ‚u korbowego z pokryciem plazmowym. Wykonanie obudowy waÅ‚u korbowego z aluminium sprawia, że silniki TSI evo sÄ… bardzo lekkie. Jednostka trzycylindrowa waży zaledwie 88 kg. Zarówno w niej, jak i w silniku czterocylindrowym o mocy 110 kW (150 KM) zastosowanie nowych technologii powoduje zmniejszenie tarcia wewnÄ™trznego – Å›cianki cylindrów pokryto warstwÄ… żelaza o gruboÅ›ci 100 mikrometrów, naniesionÄ… przy użyciu natrysku plazmowego. OptymalnÄ… temperaturÄ™ pracy silników 1.5 TSI i 1.0 TSI zapewnia ukÅ‚ad chÅ‚odzenia. Ważnym elementem jest kolektor wydechowy znajdujÄ…cy siÄ™ w gÅ‚owicy cylindrów – przyczynia siÄ™ on do szybkiego rozgrzania silnika, a przez to wczesnego uruchomienia ukÅ‚adu oczyszczania spalin.