W艣ród rzadkich okazów znalaz艂y si臋 takie samochody, jak Experimental GT, Diplomat A coupé oraz GTC Genève Concept, a tak偶e — jako przyk艂ad obecnego stylu we wzornictwie Opla — nowa Corsa. Wystawa pokazuje, 偶e interesuj膮ca stylistyka to jedna z podstawowych warto艣ci marki Opel; przes艂aniu temu firma Opel wierna jest od 1964 roku, kiedy to otworzy艂a w艂asne studio projektowe – pierwsze nale偶膮ce do europejskiego producenta samochodów. To w艂a艣nie wtedy projektowanie i rozwijanie stylistyki przysz艂ych modeli po raz pierwszy powierzono profesjonalnym projektantom i modelarzom, nie za艣, jak by艂o to norm膮 wcze艣niej, zwyk艂ym rysownikom i wykonawcom modeli. Opel zaprasza wszystkich sympatyków marki oraz osoby zainteresowane histori膮 motoryzacji na swoje stoisko o powierzchni 650 m2 w Hali nr 2 w Essen.
Pocz膮tki stylistyki samochodowej
Kolekcja klasyków firmy Opel liczy oko艂o 500 samochodów reprezentuj膮cych ponad 150-letnie do艣wiadczenie in偶ynierskie marki oraz ró偶ne style i epoki projektowania. Firma Opel wkroczy艂a do 艣wiata motoryzacji w 1899 roku z pojazdem Patentmotorwagen „System Lutzmann” (patentowany pojazd silnikowy „System Lutzmann”). Pocz膮tkowo punktem wyj艣cia dla wszystkich producentów pojazdów silnikowych by艂y pojazdy zaprz臋gowe, ale ju偶 na samym pocz膮tku ubieg艂ego stulecia podj臋to pierwsze próby zbudowania konstrukcji zaprojektowanej jako automobil.
In偶ynierowie firmy Opel ju偶 wtedy eksperymentowali z op艂ywowymi kszta艂tami, a Oplom z tamtych czasów cz臋sto nadawano przydomek „Torpedo,” nawi膮zuj膮cy do ich aerodynamicznego przodu. Wp艂yw takiej estetyki na wygl膮d przysz艂ych samochodów rós艂 z czasem.
W 1964 roku firma Opel z siedzib膮 w Rüsselsheim jako pierwszy europejski producent samochodów otworzy艂a w艂asne centrum projektowe, nazwane tak dla odró偶nienia od funkcjonuj膮cych dotychczas „pracowni stylistycznych”. By艂a to pierwsza struktura odpowiedzialna za stylistyk臋 samochodów nale偶膮ca do producenta spoza Ameryki Pó艂nocnej. W zaledwie rok po uruchomieniu centrum zespó艂 projektantów i modelarzy Opla przedstawi艂 swój pierwszy produkt, który zadebiutowa艂 na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie (IAA) w 1965 roku. Imponuj膮cy Opel Experimental GT by艂 pierwszym samochodem koncepcyjnym zaprojektowanym w pe艂ni przez europejskiego producenta. Nikt si臋 nie spodziewa艂, 偶e Opel móg艂by zaprezentowa膰 tak bardzo sportowy samochód koncepcyjny. Jeszcze mniej prawdopodobna wydawa艂a si臋 my艣l, 偶e producent z Rüsselsheim wprowadzi ów wizjonerski i wyznaczaj膮cy trendy pojazd na drogi. Mimo to w 1968 roku firma Opel zaprezentowa艂a sportowego GT gotowego do produkcji seryjnej. Dzi艣 Opel GT jest jednym z najbardziej po偶膮danych klasycznych samochodów na rynku.
Modele klasy premium z Rüsselsheim, znane jako seria KAD, s膮 obecnie nie mniej poszukiwanymi rarytasami jak wspomniany Opel GT. W艣ród nich bardzo szczególne miejsce zajmuje Diplomat A Coupé z 1965 roku. Podobnie jak Experimental GT, obchodzi on w tym roku 50. urodziny i jest prawdziw膮 rzadko艣ci膮. W latach 1964–1968 pracownia karoseryjna Karmann z Osnabrück zbudowa艂a tylko 347 egzemplarzy coupé opartego na sedanie Diplomat V8.
W 1969 roku Opel ponownie wzbudzi艂 sensacj臋 na IAA we Frankfurcie, prezentuj膮c kolejny pojazd studyjny. Opel CD (Coupé Diplomat) zelektryzowa艂 bran偶owych ekspertów swoj膮 niezwyk艂膮, smuk艂膮 sylwetk膮. Nadwozie z w艂ókna szklanego oparto na platformie krótszej o oko艂o 30 centymetrów ni偶 w modelu Diplomat B, przy rozstawie osi wynosz膮cym 2,5 metra. Dla celów demonstracyjnych szklan膮 kopu艂臋 dachu kabiny, po艂膮czon膮 z szyb膮 czo艂ow膮, mo偶na by艂o z艂o偶y膰 do ty艂u. Model przekrojowy prezentowany na Techno Classica pozwala zapozna膰 si臋 z wysoce innowacyjnymi — jak na owe czasy — rozwi膮zaniami Opla CD.
W 1975 roku na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie zadebiutowa艂 kolejny zapieraj膮cy dech w piersiach model studyjny, któremu stosownie do miejsca premiery nadano nazw臋 Genève Concept. Projektanci z dzia艂u zaawansowanej in偶ynierii stworzyli dwumiejscowe sportowe coupé, tym razem z silnikiem umiejscowionym centralnie. Jego sylwetka by艂a jeszcze smuklejsza i bardziej op艂ywowa. Oczywi艣cie i tym razem nie zabrak艂o chowanych reflektorów.
Opel prezentuje tak偶e ciekawe propozycje studyjne w segmencie ma艂ych samochodów. Na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 1982 roku mo偶na by艂o zobaczy膰 Cors臋 Spider — ma艂y dwumiejscowy roadster, którego sylwetk臋 narysowa艂 projektant firmy Opel, Hideo Kodama. By艂a to zapowied藕 zupe艂nie nowej gamy ma艂ych, mniejszych od Kadetta samochodów, która zadebiutowa艂a jesieni膮 1982 roku jako Corsa. Pojazdy z tej linii, sprzedane w liczbie ponad 12,4 miliona egzemplarzy, nale偶膮 dzi艣 do najpopularniejszych w samochodów w tym segmencie.
Studyjna Insignia z 2003 roku, a przede wszystkim GTC Concept z 2007 roku, da艂y pocz膮tek nowej erze stylistyki Opla, któr膮 mo偶na stre艣ci膰 w ha艣le: „Po艂膮czenie rze藕biarskiego artyzmu z niemieck膮 precyzj膮”. Muskularne p艂aszczyzny nadwozia i trójwymiarowe reflektory to znaki rozpoznawcze studyjnych modeli autorstwa Marka Adamsa, g艂ównego projektanta firmy Opel.
Najnowszym przyk艂adem tej nowej stylistyki jest pi膮ta generacja Opla Corsy, która równie偶 znajdzie si臋 na stoisku producenta z Rüsselsheim. W stylu nowej Corsy mo偶na dostrzec podobie艅stwa do eleganckiego Opla ADAM, np. nisko osadzon膮 os艂on臋 ch艂odnicy. W po艂膮czeniu z reflektorami w kszta艂cie skrzyde艂 i charakterystycznym dla Opla przet艂oczeniem z boku nadwozia jest ona aktualnym przyk艂adem rozwoju wzornictwa marki Opel.