„Zapach nowego samochodu” jest kluczowym atrybutem każdego nowego auta, a inżynierowie Nissana doÅ‚ożyli wszelkich staraÅ„, aby sprawić, że bÄ™dzie on idealny. Stanowi on ważny element budujÄ…cy u klientów poczucie dumy z posiadania nowego pojazdu.
Peter Karl Eastland jest gÅ‚ównym inżynierem ds. wrażeÅ„ zapachowych w Nissan Technical Centre Europe. Skromna nazwa stanowiska nie odzwierciedla wyjÄ…tkowej i być może zaskakujÄ…cej roli, jakÄ… Peter odgrywa w tworzeniu europejskiej gamy samochodów Nissana.
Efekty jego ostatnich prac można sprawdzić w nowym Nissanie Qashqai, który trafiÅ‚ do sprzedaży w Europie w lipcu br. SzczególnÄ… uwagÄ™ zwrócono w nim na podniesienie komfortu w kabinie – od wyposażenia i wykoÅ„czenia, przez dobór odpowiednich materiaÅ‚ów, w tym nowej skóry najwyższej jakoÅ›ci, po przyjaznÄ… dla użytkownika technologiÄ™. DbaÅ‚ość o szczegóÅ‚y przy dopracowywaniu każdego aspektu nowego modelu znajduje odzwierciedlenie także w niezwykle istotnej kwestii, jakÄ… jest zapewnienie odpowiedniego, niezakÅ‚óconego wrażenia zapachowego na pokÅ‚adzie.
DopeÅ‚nieniem tytuÅ‚u magistra chemii w dziedzinie medycyny sÄ…dowej, uzyskanego na uniwersytecie w Leicester w Wielkiej Brytanii, jest fakt, że Peter obdarzony jest niezwykle wyostrzonym zmysÅ‚em wÄ™chu. To dar, z którego zdaÅ‚ sobie sprawÄ™ już w mÅ‚odym wieku.
Wraz z zespoÅ‚em zÅ‚ożonym z innych inżynierów i techników Peter jest odpowiedzialny za zagwarantowanie, że zapachy we wnÄ™trzu nowego samochodu Nissana zostanÄ… dobrze przyjÄ™te przez klientów.
„Naszym celem jest dostarczanie najlepszych doznaÅ„ sensorycznych naszym klientom. Podczas gdy gusty i preferencje zmieniajÄ… siÄ™ z czasem, to zapach pozostaje kwestiÄ… niezmiennÄ…. Dlatego też nasza praca polega miÄ™dzy innymi na doborze materiaÅ‚ów idealnych pod wzglÄ™dem zapachu, aby móc uzyskać harmoniÄ™ wszystkich zmysÅ‚ów” – mówi Peter Karl Eastland, gÅ‚ówny inżynier ds. wrażeÅ„ zapachowych w Nissan Technical Centre Europe.
Proces uzyskania pożądanych doznaÅ„ zapachowych Å‚Ä…czy w sobie obiektywne i subiektywne kryteria, i jest przedmiotem rygorystycznej, niezwykle szczegóÅ‚owej procedury, która gwarantuje osiÄ…gniÄ™cie idealnego „zapachu nowego samochodu”.
„Zapach nowego samochodu jest nie tylko wynikiem procesu produkcyjnego. W pracach nad nowym samochodem poÅ›wiÄ™camy dÅ‚ugie miesiÄ…ce, aby starannie przeanalizować wykorzystanie materiaÅ‚ów i substancji chemicznych, w tym tkaniny pokrywajÄ…cej siedzenia, klejów oraz polimerów, aby upewnić siÄ™, że ich poÅ‚Ä…czenie nie spowoduje nieprzyjemnego zapachu dla pasażerów” – powiedziaÅ‚ David Moss, starszy wiceprezes ds. badaÅ„ i rozwoju w regionie AMIEO.
„Jest to dowód na ogromne zaangażowanie Nissana, aby doÅ›wiadczenie posiadania nowego samochodu dokÅ‚adnie odpowiadaÅ‚o oczekiwaniom klientów, również w tak szczególnej dziedzinie jak zapach” – dodaje David.
We wspóÅ‚pracy z zespoÅ‚ami inżynierskimi i produkcyjnymi, Peter i jego zespóÅ‚ testujÄ… wszystkie materiaÅ‚y, takie jak na przykÅ‚ad miÄ™kki materiaÅ‚ zastosowany w siedzeniach pokrytych trójwymiarowym pikowanym wzorem diamentu w nowym Nissanie Qashqai. Testy prowadzone sÄ… w warunkach rzeczywistych, bo wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci chemiczne – takie jak zapach – mogÄ… zmieniać siÄ™, np. wraz ze zmianÄ… temperatury. W przypadku gdy okaże siÄ™, że nowy materiaÅ‚ czy substancja chemiczna majÄ… negatywny wpÅ‚yw na ogólnÄ… atmosferÄ™ w kabinie, Peter i jego koledzy z zespoÅ‚u poszukujÄ… alternatywy, która nie zaburzy idealnego zapachu nowego samochodu.
„Gdy dobieram materiaÅ‚y, zawsze skupiam siÄ™ na potrzebach klientów. Każda zmiana lub nowy projekt sprawiajÄ…, że nowe zapachy muszÄ… zostać uwzglÄ™dnione w ramach szerszej oceny skutków wprowadzonej zmiany” – dodaje Peter.
Peter nie jest jedynym ekspertem od zapachu w Nissanie – wspóÅ‚pracuje on ze swoimi odpowiednikami w innych oÅ›rodkach technicznych Nissana w Atsugi (Japonia) oraz Farmington Hills (Stany Zjednoczone). Istnienie globalnego standardu „wrażenia zapachowego” Nissana podkreÅ›la szczególne przywiÄ…zanie marki do detali, które gwarantujÄ…, że caÅ‚a gama produktów marki speÅ‚nia najwyższe standardy jakoÅ›ci.
Peter, który doÅ‚Ä…czyÅ‚ do programu Nissana dla absolwentów w 2016 roku, już wtedy żywo interesowaÅ‚ siÄ™ Å›wiatem motoryzacji. Jego olfaktoryczne talenty sprawiÅ‚y, że staÅ‚ siÄ™ naturalnym kandydatem na stanowisko gÅ‚ównego inżyniera ds. wrażeÅ„ zapachowych po objÄ™ciu nowej funkcji przez jego poprzednika.
„ŹródÅ‚em satysfakcji z wykonywanego zawodu jest dla mnie praca z niezwykle inteligentnymi ludźmi, którzy sÄ… ekspertami w swoich dziedzinach. To jest jak dzielenie siÄ™ wiedzÄ… przez osmozÄ™. To dla mnie niezwykle istotne móc czerpać z wiedzy pracujÄ…cych tutaj inżynierów i techników, kiedy wspólnie dopracowujemy najdrobniejsze szczegóÅ‚y. DokÅ‚adamy wszelkich staraÅ„, aby każdy nowy model Nissana byÅ‚ źródÅ‚em dumy, satysfakcji i przyjemnoÅ›ci dla naszych klientów w czasie każdej podróży” – wyjaÅ›niÅ‚.