Dodatkowo, Instytut Euro NCAP ogÅ‚osiÅ‚, iż nagroda Euro NCAP Advanced przyznana Hondzie za opracowanie systemu ograniczajÄ…cego skutki kolizji CMBS dotyczy również nowego modelu Civic.
Nowa Honda Civic uzyskaÅ‚a maksymalnÄ… ocenÄ™ piÄ™ciu gwiazdek. Schemat testów zderzeniowych skupia siÄ™ na ogólnym poziomie bezpieczeÅ„stwa pojazdu, dziÄ™ki czemu użytkownik otrzymuje Å‚atwiejszy do zinterpretowania wynik w postaci pojedynczej oceny. Nowy system uwzglÄ™dnia poziom bezpieczeÅ„stwa kierowcy i pasażerów, poziom ochrony dzieci przewożonych w samochodzie, pieszych, a także dostÄ™pność systemów wspomagajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo. Wszystkie modele Hondy przetestowane wedÅ‚ug nowych zasad (wprowadzonych w lutym 2009 r.) otrzymaÅ‚y 5 gwiazdek.
Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP, powiedziaÅ‚: „DziewiÄ…ta generacja Hondy Civic wywarÅ‚a na nas ogromne wrażenie, osiÄ…gajÄ…c doskonaÅ‚e wyniki we wszystkich testach. Samochód otrzymaÅ‚ wysokie noty w zakresie oferowanych systemów wspomagajÄ…cych kierowcÄ™ i jest dostÄ™pny z opcjonalnym ukÅ‚adem CMBS.”
Instytut Euro NCAP ogÅ‚osiÅ‚ również, iż nagroda Euro NCAP Advanced przyznana Hondzie za opracowanie systemu CMBS uwzglÄ™dnia również nowy model Civic. Wyróżnienie potwierdza najwyższy poziom zaawansowania systemu CMBS, który oferuje wymierne efekty pod wzglÄ™dem bezpieczeÅ„stwa jazdy. Kategoria Euro NCAP Advanced to odpowiedź na gwaÅ‚townie rosnÄ…cÄ… liczbÄ™ nowoczesnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych z zakresu bezpieczeÅ„stwa dostÄ™pnych w nowych pojazdach, które jeszcze nie zostaÅ‚y poddane obiektywnej ocenie.
Nagrodzony system CMBS dziaÅ‚a w oparciu o radar. UkÅ‚ad ma pomagać w unikniÄ™ciu kolizji z pojazdami zaparkowanymi na drodze lub poruszajÄ…cymi siÄ™ po tym samym torze jazdy. System ma ostrzegać kierujÄ…cego o bezpoÅ›rednim zagrożeniu kolizjÄ… przy niskich i wysokich prÄ™dkoÅ›ciach, czyli zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradach. Badania przeprowadzone poczÄ…tkowo na terenie Niemiec, a nastÄ™pnie w innych krajach Wspólnoty Europejskiej wykazaÅ‚y, że wyposażenie wszystkich pojazdów w system CMBS mogÅ‚oby przyczynić siÄ™ do unikniÄ™cia lub istotnego zÅ‚agodzenia skutków 200 000 - 250 000 kolizji i wypadków rocznie.
Najwyższa ocena bezpieczeÅ„stwa, a także wyróżnienie przyznane przez Euro NCAP, jest potwierdzeniem zaangażowania Hondy w prace nad ogólnÄ… poprawÄ… poziomu ochrony w samochodach. W centrum testowym firmy przy oÅ›rodku badawczo-rozwojowym Tochigi przeprowadza siÄ™ testy zderzeniowe z udziaÅ‚em dwóch pojazdów, przy czym badany jest poziom bezpieczeÅ„stwa w modelach o różnych wymiarach i masie. Opracowuje siÄ™ tam również rozwiÄ…zania pozwalajÄ…ce zmniejszyć stopieÅ„ rozlegÅ‚oÅ›ci urazów u pasażerów i pieszych. Uniwersalne centrum testowe zostaÅ‚o otwarte w 2001 roku i jest to pierwsza tego typu jednostka na Å›wiecie (hale testowe w budynku, dostÄ™pne niezależnie od pogody).
Przypis redakcji
Nowa generacja Hondy Civic oferowana jest w wersji 5-cio oraz 4-drzwiowej. Ocena Euro NCAP dotyczy modelu 5-drzwiowego.
Bezpieczeństwo w Hondzie Civic
System kontroli stabilności jazdy VSA
VSA zostaÅ‚ zaprojektowany, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad samochodem w ostrych zakrÄ™tach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwaÅ‚townych manewrów, poprzez przyhamowywanie odpowiednich kóÅ‚ oraz sterowanie mocÄ… silnika.
Struktura nadwozia typu ACE
Zaprojektowana w oÅ›rodku rozwojowo-badawczym Hondy w Tochigi struktura nadwozia Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) jest już dobrze znanym elementem poprawiajÄ…cym bezpieczeÅ„stwo bierne pojazdów Hondy.
Struktura nadwozia ACE zapewnia wyraźnÄ… poprawÄ™ bezpieczeÅ„stwa pasażerów w przypadku kolizji czoÅ‚owych. Tworzy jÄ… sieć poÅ‚Ä…czonych elementów strukturalnych, które równomiernie rozpraszajÄ… siÅ‚y uderzenia na caÅ‚Ä… powierzchniÄ™ przedniej części pojazdu. Taki ukÅ‚ad pozwala zminimalizować ryzyko deformacji kabiny pasażerskiej, a także pomaga ograniczyć siÅ‚y dziaÅ‚ajÄ…ce na drugi pojazd biorÄ…cy udziaÅ‚ w zderzeniu.
Ochrona pieszych
W nowej Hondzie Civic zastosowano również wiele rozwiÄ…zaÅ„ konstrukcyjnych majÄ…cych na celu ochronÄ™ pieszych w razie wypadku. Badania dowodzÄ…, iż zastosowanie tych rozwiÄ…zaÅ„ w znaczÄ…cy sposób zwiÄ™ksza szanse pieszego na przeżycie wypadku. Do elementów tych należą osie ramion wycieraczek Å‚amiÄ…ce siÄ™ w razie kolizji z pieszym, mocowania bÅ‚otników przednich absorbujÄ…ce energiÄ™ uderzenia, Å‚atwo odksztaÅ‚calna konstrukcja zawiasów maski silnika oraz pusta przestrzeÅ„ bezpoÅ›rednio pod powierzchniÄ… maski silnika.
Poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa
Standardem we wszystkich wersjach są czołowe i boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach - te z przodu są dodatkowo wyposażone w dwustopniowe napinacze z ogranicznikami siły napięcia. Mocowania ISOFIX umieszczone na tylnych siedzeniach pozwalają poprawnie zainstalować fotelik dziecięcy.
Więcej o systemie CMBS
Czym jest system CMBS?
CMBS to niezależny ukÅ‚ad ograniczajÄ…cy skutki kolizji. Przy prÄ™dkoÅ›ci powyżej 15 km/h, z odlegÅ‚oÅ›ci 100 metrów, system wykrywa za pomocÄ… radaru samochody zaparkowane przed pojazdem lub jadÄ…ce w tym samym kierunku. Gdy CMBS wykryje ryzyko kolizji, uruchamiana zostaje trójstopniowa procedura. Najpierw, zwykle na okoÅ‚o trzy sekundy przed spodziewanym zderzeniem, kierowca ostrzegany jest przy pomocy sygnaÅ‚ów wizualnych i dźwiÄ™kowych. NastÄ™pnie, gdy system wykryje, iż nadal istnieje poważne ryzyko kolizji (zwykle na okoÅ‚o dwie sekundy przed zderzeniem), pas bezpieczeÅ„stwa kierowcy zostanie trzykrotnie napiÄ™ty, a pojazd rozpocznie manewr ograniczonego, automatycznego wytracania prÄ™dkoÅ›ci. JeÅ›li system uzna, iż kolizji nie da siÄ™ już uniknąć, pasy bezpieczeÅ„stwa przednich foteli zostanÄ… wstÄ™pnie napiÄ™te (przy pomocy napinaczy elektrycznych, których nie należy mylić z pirotechnicznymi napinaczami pasów bezpieczeÅ„stwa aktywowanymi podczas samej kolizji), a pojazd rozpocznie manewr hamowania awaryjnego. SiÅ‚a hamowania może zostać dodatkowo zwiÄ™kszona do maksimum, gdy kierowca zdecydowanie naciÅ›nie pedaÅ‚ hamulca.
Wszystkie dziaÅ‚ania podejmowane przez system CMBS sÄ… w peÅ‚ni odwracalne. JeÅ›li kolizji uda siÄ™ uniknąć (np. w ostatniej chwili pojazd zjedzie z naszego pasa ruchu), napiÄ™cie pasów bezpieczeÅ„stwa zostaje cofniÄ™te i ustajÄ… wszystkie sygnaÅ‚y ostrzegawcze.
Jakie korzyści daje zastosowanie systemu CMBS?
CMBS ma pomagać w unikniÄ™ciu kolizji z pojazdami zaparkowanymi na drodze lub poruszajÄ…cymi siÄ™ po tym samym torze jazdy. Szereg badaÅ„ dowodzi, iż dekoncentracja kierujÄ…cego, bÄ…dź jego nieuwaga, to przyczyna zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci wypadków. System ma ostrzegać kierujÄ…cego o bezpoÅ›rednim zagrożeniu kolizjÄ… przy niskich i wysokich prÄ™dkoÅ›ciach, czyli zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradach. Badania przeprowadzone poczÄ…tkowo na terenie Niemiec, a nastÄ™pnie w innych krajach Wspólnoty Europejskiej wykazaÅ‚y, że wyposażenie wszystkich pojazdów w system CMBS mogÅ‚oby przyczynić siÄ™ do unikniÄ™cia lub istotnego zÅ‚agodzenia skutków 200 000 - 250 000 kolizji i wypadków.
W jaki sposób testowano system CMBS?
Honda sprawdzaÅ‚a efektywność dziaÅ‚ania systemu CMBS w dwóch rodzajach testów. Oba byÅ‚y wiernÄ… symulacjÄ… typowych warunków drogowych. Aby zapewnić wÅ‚aÅ›ciwe dziaÅ‚anie systemu, kierowca testowy jechaÅ‚ w kierunku obiektów ruchomych i nieruchomych. DziÄ™ki temu można byÅ‚o ustalić, czy system zadziaÅ‚a zgodnie z zaÅ‚ożeniami, tzn. czy ostrzegawcze sygnaÅ‚y dźwiÄ™kowe i wizualne zostanÄ… wygenerowane w odpowiednim czasie, podobnie jak sygnaÅ‚y dotykowe (napiÄ™cie pasów bezpieczeÅ„stwa) i wreszcie, czy zostanie uruchomiona procedura automatycznego hamowania. Aby okreÅ›lić reakcjÄ™ kierowców na te sygnaÅ‚y, ochotnicy biorÄ…cy udziaÅ‚ w testach byli celowo rozpraszani w chwili, gdy jadÄ…cy przed nimi pojazd-atrapa gwaÅ‚townie hamowaÅ‚. Ochotnicy nie wiedzieli, iż pojazd-atrapa mógÅ‚ zostać w każdej chwili usuniÄ™ty z ich drogi bez jakiegokolwiek ryzyka kolizji. Każdy ochotnik mógÅ‚ uczestniczyć w testach tylko raz. DziÄ™ki temu udaÅ‚o siÄ™ w każdym teÅ›cie utrzymać element caÅ‚kowitego zaskoczenia krytycznÄ… sytuacjÄ… drogowÄ…. Po porównaniu wyników testu funkcjonalnoÅ›ci i wydajnoÅ›ci, firma mogÅ‚a ocenić i zagwarantować okreÅ›lony stopieÅ„ efektywnoÅ›ci dziaÅ‚ania systemu CMBS w warunkach rzeczywistych.
Dostępność
W modelach Civic, CR-V i Accord system CMBS jest dostÄ™pny jako opcja fabryczna wyposażenia, w bogatszych wersjach modelu. DostÄ™p do wyposażenia dodatkowego może być zależny od specyfiki danego rynku. W niektórych krajach CMBS może wchodzić w skÅ‚ad wiÄ™kszego pakietu. DostÄ™pność systemu na danym rynku należy sprawdzić u lokalnego dilera marki Honda.
O nowej Hondzie Civic
Nowa piÄ™ciodrzwiowa Honda Civic zostaÅ‚a opracowana z myÅ›lÄ… o europejskich klientach. W konstrukcji samochodu wykorzystano najważniejsze cechy poprzednika, wynoszÄ…c je na wyższy poziom technicznego zaawansowania. Civic wyróżnia siÄ™ bardzo niskÄ… emisjÄ… CO2 - jednostka wysokoprężna emituje jedynie 110 g/km.
Nowy Civic będzie dostępny z trzema silnikami: benzynowymi jednostkami o pojemnościach 1,4 l oraz 1,8 l, a także z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 l (w Polsce diesel o tej pojemności nie będzie oferowany). Wszystkie silniki będą dostępne z sześciostopniowymi przekładniami manualnymi, systemem ECO Assist oraz układem automatycznego zatrzymania silnika Idle Stop. Zastosowano także układ wspomagania ruszania na wzniesieniu Hill Start Assist. Dla silnika benzynowego 1,8 l specjalnie opracowano nowoczesną przekładnię automatyczną.
Wszystkie nowe modele Hondy, łącznie z nowym Civikiem, zostały stworzone w oparciu o rygorystyczne normy bezpieczeństwa.
O Euro NCAP
Euro NCAP oferuje klientom branży motoryzacyjnej wiarygodne i niezależne testy poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez najbardziej popularne modele sprzedawane na Starym Kontynencie.
OrganizacjÄ™ powoÅ‚ano do życia w 1997 roku i obecnie dziaÅ‚a ona przy wsparciu siedmiu europejskich rzÄ…dów, Komisji Europejskiej oraz organizacji motoryzacyjnych i konsumenckich w każdym z krajów czÅ‚onkowskich. Euro NCAP jest motorem istotnych zmian w zakresie poprawy poziomu bezpieczeÅ„stwa oferowanego przez nowe modele samochodów.
System oceniania w ramach Euro NCAP polega na podsumowaniu ogólnych wyników w zakresie bezpieczeÅ„stwa, w efekcie czego klienci otrzymujÄ… zrozumiaÅ‚y, pojedynczy rezultat. Ocena jest wypadkowÄ… wyników w zakresie ochrony pasażerów podczas zderzenia czoÅ‚owego, bocznego, uderzenia bokiem w sÅ‚up i najechania od tyÅ‚u, a ponadto ochrony dzieci przewożonych w aucie w odpowiednich fotelikach, ochrony pieszych podczas najechania oraz dostÄ™pnoÅ›ci systemów wspomagajÄ…cych kierowcÄ™.
Obecnie obowiÄ…zujÄ…ca skala, wprowadzona w lutym 2009 roku odzwierciedla starannie opracowany wynik, na który skÅ‚ada siÄ™ wiele aspektów bezpieczeÅ„stwa danego pojazdu: ocena ochrony dorosÅ‚ego podróżnego (50%), dziecka (20%) oraz pieszego (20%), a także dostÄ™pność urzÄ…dzeÅ„ i systemów bezpieczeÅ„stwa wspomagajÄ…cych kierowcÄ™ (10%). Aby system wspomagania kierujÄ…cego zostaÅ‚ wziÄ™ty pod uwagÄ™ w testach, musi on wchodzić w skÅ‚ad wyposażenia standardowego 90% modeli dostÄ™pnych na rynkach 27 paÅ„stw czÅ‚onkowskich UE w 2010 roku.
Więcej informacji na stronie: www.euroncap.com