System Travel Assist jest bardzo Å‚atwy w obsÅ‚udze – na standardowej wielofunkcyjnej kierownicy znajduje siÄ™ przycisk, który uruchamia to rozwiÄ…zanie. Wystarczy go raz wcisnąć, a nowe Polo bÄ™dzie poruszać siÄ™ częściowo automatycznie zarówno w obrÄ™bie pasa ruchu*, jak i do przodu. System Å‚Ä…czy dziaÅ‚anie aktywnego tempomatu (ACC) i systemu Lane Assist, który odpowiada za utrzymanie auta na pasie ruchu. DziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu dziaÅ‚ania obydwu systemów asystujÄ…cych nowemu Polo bliżej do samochodów wyższych klas.
Jak działa Travel Assist?
Aktywny tempomat (ACC) sprawia, że Polo automatycznie utrzymuje dozwolonÄ…, wybranÄ… przez kierowcÄ™ prÄ™dkość. DziÄ™ki systemowi, który korzysta z kamery oraz rozpoznaje i wyÅ›wietla znaki ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci, Polo „wie” z jakÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… może poruszać siÄ™ w danym miejscu. KorzystajÄ…c z radaru wykrywa również, czy jedzie przed nim wolniejszy samochód. JeÅ›li tak jest, Polo zwalnia, aby zawsze utrzymywać bezpiecznÄ… odlegÅ‚ość od poprzedzajÄ…cego auta. Jeżeli nie ma już przed nim wolniejszych samochodów, Polo ponownie przyspiesza. Do nowego Polo bÄ™dzie dostÄ™pny również aktywny tempomat ACC dziaÅ‚ajÄ…cy z wyprzedzeniem, który potrafi dostosować prÄ™dkość do przebiegu drogi i do granic terenu zabudowanego (oferowany w poÅ‚Ä…czeniu z nawigacjÄ… i przekÅ‚adniÄ… dwusprzÄ™gÅ‚owÄ…).
System utrzymania samochodu na pasie ruchu (Lane Assist) monitoruje obszar przed Polo za pomocÄ… tej samej kamery, co system dynamicznego rozpoznawania i wyÅ›wietlania znaków ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci, która jest umieszczona za przedniÄ… szybÄ…. DziÄ™ki niej system asystujÄ…cy wykrywa oznaczenia pasa i odpowiednio steruje autem, gdy tylko wykryje niezamierzony zjazd z pasa ruchu. JeÅ›li system Travel Assist jest wÅ‚Ä…czony, aktywny tempomat ACC i system utrzymania auta na pasie ruchu wspóÅ‚pracujÄ… ze sobÄ…. Innymi sÅ‚owy, w granicach możliwoÅ›ci systemu, Polo automatycznie hamuje, przyspiesza i skrÄ™ca. Kierowca jest zobowiÄ…zany do trzymania rÄ…k na kierownicy, ponieważ to on odpowiada za ocenÄ™ sytuacji na drodze i za kontrolowanie samochodu. System „wie” o tym za poÅ›rednictwem pojemnoÅ›ciowych powierzchni na kierownicy, które sÄ… czuÅ‚e na dotyk.
W wypadku 5- i 6-biegowych przekÅ‚adni mechanicznych system Travel Assist dziaÅ‚a od 30 km/h do prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej (210 km/h). Jeżeli Polo jest wyposażone w 7-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… (DSG), system asystujÄ…cy jest dostÄ™pny już od 0 km/h. IQ.Drive Travel Assist i przekÅ‚adnia DSG umożliwiajÄ… zautomatyzowanÄ… jazdÄ™ w, miÄ™dzy innymi, korku. Kierowcy, którzy nawet w takiej sytuacji wolÄ… sami prowadzić samochód, nie muszÄ… aktywować systemu. Częściowo zautomatyzowana jazda odciąża jednak kierowców, zwÅ‚aszcza na dÅ‚ugich trasach. I wÅ‚aÅ›nie o to chodzi, czyli o wiÄ™kszy komfort. Travel Assist i ACC sÄ… oferowane do Polo jako elementy opcjonalnego pakietu IQ.Drive. Asystent pasa ruchu (Lane Assist) należy do wyposażenia seryjnego nowego Polo.
W miÄ™dzynarodowej skali jazda automatyczna dzieli siÄ™ na sześć poziomów, od 0 do 5. Na poziomie 0 nie ma żadnego wsparcia ze strony systemów asystujÄ…cych. Na poziomie 1 samochód zapewnia jedynie boczne lub wzdÅ‚użne wspomaganie prowadzenia, a za drugie odpowiada kierowca. Travel Assist speÅ‚nia wymagania częściowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie 2, przejmujÄ…c kontrolÄ™ nad prowadzeniem jednoczeÅ›nie bocznym i wzdÅ‚użnym. BiorÄ…c pod uwagÄ™ stan prawny oraz wzglÄ™dy bezpieczeÅ„stwa, poziom 2 jest obecnie uważany za status quo. Ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa kierowca wciąż musi monitorować dziaÅ‚anie systemu. Dopiero gdy nie jest to konieczne, mówi siÄ™ o wysoce zautomatyzowanym poziomie 3, który jest kolejnym wielkim krokiem. Na poziomie 3 kierowca w każdej chwili musi być jednak przygotowany do przejÄ™cia prowadzenia. CaÅ‚kowicie zautomatyzowany poziom 4 oznacza, że – w okreÅ›lonych sytuacjach – kierowca w peÅ‚ni polega na dziaÅ‚aniu systemu. Na przykÅ‚ad, caÅ‚kowicie przekazuje autu odpowiedzialność za jazdÄ™ na autostradzie. Jeżeli samochód, od poczÄ…tku do koÅ„ca, potrafi poruszać siÄ™ bez kierowcy, mówi siÄ™ o poziomie 5. Prawdopodobnie, podzespoÅ‚y oraz oprogramowanie niezbÄ™dne do jazdy automatycznej na poziomie 5 bÄ™dÄ… dostÄ™pne w nastÄ™pnej dekadzie.