Ford Mustang to najlepiej sprzedający się samochód sportowy na świecie. Jest nim dlatego, że oferuje najkorzystniejszy stosunek ceny do jakości, a przede wszystkim do mocy. Poprzedniego Mustanga z ponad 300-konnym silnikiem – można było kupić już za 157 000 zł. Jego następca zdrożał o ponad 13 tys. zł, i w podstawowej wersji ma o 27 KM mniej niż wersja sprzed liftingu (po to, by ograniczyć emisję spalin). Pytanie więc brzmi, czy nowy Ford Mustang dorówna własnej legendzie?
Energooszczędne reflektory Mustanga, światła do jazdy dziennej, kierunkowskazy i kultowe, trójwymiarowe tylne światła w formie trzech pasków, wszystkie w technice LED - są teraz wyposażeniem standardowym każdej wersji Mustanga w Europie. Poza tym, Nowy Mustang z czterocylindrowym silnikiem 2.3 EcoBoost – przyspiesza do setki w dokładnie takim samym czasie jak poprzednik (5.8 s do setki), a jest oszczędniejszy, lżejszy (o 33 kg) oraz lepiej wykończony w środku. Ma także dużo lepszy od poprzednika system multimedialny SYNC 3; kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.
Auto posiada także funkcję kontroli startu (Launch Control), która zapewnia maksymalne wykorzystanie przyczepności kół podczas ruszania. Natomiast „Line Lock”, czyli system blokujący przednie hamulce, a także pozwalającacy na buksowanie w miejscu tylnych kół oraz rozgrzanie opon przed startem - cały czas kusi, by na każdych światłach palić gumę. Dobrze, że teraz wszystkie nowe Mustangi mają go w standardzie!
Co się zmieniło?
Wnętrze Mustanga jest nieźle wykończone (jak na amerykańskie standardy, to nawet więcej niż nieźle). Deska rozdzielcza wygląda dużo lepiej, bo otrzymała nowe ręcznie zszywane, miękkie w dotyku poszycie, wykończone szwami w kontrastowym kolorze, co według mnie dodaje temu wnętrzu smaku. Miękkie w dotyku materiały zastosowano również w tapicerce drzwi, a klamki wewnętrzne wykonano z aluminium. Zastrzeżenia można mieć jedynie do konsoli centralnej, wykończonej dość twardym plastikiem (rodem z Fiesty).
Standardowe siedziska są wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne, ale jeszcze lepsze okazują się kubełkowe fotele firmy Recaro. Kosztują one 7500 zł. Za pięć tysięcy mniej „stołki” mogą być podgrzewane i ochładzane.
Zmienił się także wygląd zewnętrzny amerykańskiego muscle cara. Przód Mustanga wygląda teraz jeszcze bardziej zadziornie, a światła wykonane w technologii LED (zarówno z przodu jak i z tyłu) oraz nowe 19-calowe felgi odświeżają jego atrakcyjną i dynamiczną linię nadwozia.
Zmodyfikowane zostało też zawieszenie; nowo skalibrowane amortyzatory poprawiają stabilność w zakrętach, a tylne zawieszenie usztywniane jest przegubem poprzecznym, który zmniejsza niepożądane ruchy nadwozia względem kół, niwelując w ten sposób ryzyko kołysania się nadwozia. Grubsze stabilizatory zapewniają lepszą kontrolę przechyłów nadwozia, co zapewnia pewniejsze prowadzenie samochodu. Ponadto wprowadzono jeszcze nowy (opcjonalny) system amortyzatorów MagneRide. System potrafi dostosować tłumienie amortyzatorów do warunków drogowych, a czujniki monitorujące warunki zewnętrzne tysiąc razy na sekundę, umożliwiają bardzo precyzyjną regulację tłumienia. Tak to wygląda w teorii... Jednak, moim zdaniem należy się poważnie zastanowić, czy warto jest dopłacić 8500 zł za ten system. Lepiej wydać o 500 zł więcej na nową 10-biegową automatyczną (hydrokinetyczną) skrzynię biegów.
10-stopniowa przekładnia automatyczna Mustanga oferuje większą oszczędność paliwa, dzięki konstrukcji zapewniającej niskie straty tarcia i funkcji Auto Start-Stop. Ta skrzynia biegów naprawdę "robi robotę". Świetnie daje sobie radę z prawie dwutonowym Mustangiem. Potrafi w błyskawiczny sposób zredukować biegi o pięć czy nawet sześć przełożeń, a przy dużych prędkościach, Mustang nie musi być trzymany na wysokich obrotach. Gdy na liczniku mamy nieco ponad 100 km/h, i nie jedziemy w spotrowym trybie jazdy, to nowy automat Forda wrzuca nam już 10 bieg.
Sześciostopniowa manualna skrzynia sportowego Forda została udoskonalona – tak, aby lepiej radzić sobie z mocą 5-litrowego silnika V8 Mustanga. Dwutarczowe sprzęgło oraz dwumasowe koło zamachowe zapewniają większą trwałość i szybszą zmianę biegów. Natomiast silnik V8 jest o 30 koni mocniejszy, ma większy moment obrotowy, dzięki czemu teraz najmocniejsza seryjna wersja Mustanga przyspiesza do setki w zaledwie 4.3 sekundy, czyli prawie o sekundę szybciej od poprzednika.
Tu rządzi kierowca…
Wsiadając do nowego Forda Mustanga już od pierwszych metrów czułem się zespolony z każdym elementem i koniem mechanicznym tego samochodu. Od razu widać, słychać i czuć, że to nie byle jaki koń, tylko Mustang! Muszę przyznać, że to właśnie w nowym Fordzie Mustangu po raz pierwszy poczułem tę słynną „jedność jeźdźca z koniem". Mam nadzieję, że PR-owcy Mazdy nie obrażą się za to stwierdzenie.
Nowego Mustanga w prawie wszystkich trybach jazdy (Normal, Sport, Snow/Wet) prowadzi się bardzo dobrze i przewidywalnie. W słabszej, czterocylindrowej odmianie - nawet przeciętny kierowca Golfa, Fabii czy Fiesty poradzi sobie bez problemu z tym samochodem. Mustanga po liftingu łatwo jest okiełznać. Jedynie w trybie jazdy przeznaczonym na tor wyścigowy, auto może zaskoczyć mało wprawnego i doświadczonego kierowcę (szczególnie w wersji z silnikiem 5.0 V8).
Mustang może być grzeczny oraz potulny lub wściekły i narowisty... Jednak to, jaki on będzie - zależy wyłącznie od kierowcy!
W trybie „tor wyścigowy” wyłączają się niemalże wszystkie systemy bezpieczeństwa. Można wtedy trochę poszaleć… Zrobić parę „bączków”, polatać bokiem, czy po prostu pojechać na tor, i wykorzystać maksimum możliwości tego amerykańskiego wyścigowca. Àpropos systemów bezpieczeństwa... Z dziennikarskiego obowiązku dodam, że Nowy Mustang jest oferowany z:
tempomatem adaptacyjnym,
systemem ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu i zbyt małym odstępie od poprzedzającego samochodu,
asystentem utrzymywania pasa ruchu, który może sprowadzić samochód na środek pasa ruchu, z którego samochód zjedzie,
asystentem ochrony przed kolizjami i funkcją wykrywania pieszych.
Mustang z silnikiem 2.3 EcoBoost mniej pali, jest lżejszy o 127 kg, tańszy, wolniejszy zaledwie o sekundę podczas sprintu do setki (o 1.2 sekundy, jeśli porównamy wersje z automatyczną skrzynią biegów) i łatwiejszy w prowadzeniu od swojego brata z V-ósemką pod maską.
No, ale ten dźwięk widlastej V-ósemki...
Symfonia dla uszu
Mustang z silnikiem 5.0 V8 palił w trakcie jazd testowych o około 40% więcej od swojego słabszego brata bliźniaka. Wynik w okolicach 20 litrów na 100 km w ruchu miejskim nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Co z tego, skoro to właśnie wersja z widlastą V-ósemką jest tym prawdziwym, legendarnym Mustangiem przez duże „M”. Szczególnie dla ogromnej rzeszy fanów tego kultowego modelu. Mustanga z silnkiem 5.0 V8 Ford powinien sprzedawać bez radia... Mimo, że gra ono świetnie (za co odpowiedzialna jest firma Shaker).
Najmocniejsza wersja „GT” z pięciolitrowym V8 pod maską oraz nowym, niesamowicie brzmiącym wydechem to coś, co na pewno spodoba się nie tylko miłośnikom modelu. Nowy, sportowy układ wydechowy - dedykowany specjalnie do tego modelu jest standardem w wersji GT, a opcją w słabszych wersjach. W trybie „tor wyścigowy” pięknie, rasowo ryczy. Niepowtarzalny, nowatorski wydech zamontowany w najnowszym Mustangu ma tak zwany: „Tryb Dobrego Sąsiada”, który ogranicza jego głośność. Ciekawostką jest to, że może on tę czynność robić automatycznie, we wcześniej zaprogramowanych przez użytkownika porach dnia. Mustang w tym trybie jest cichszy od motorynki. Zastanawiam się tylko... Kto tego będzie używał?! Chyba nikt nie będzie chciał wykastrować swojego Mustanga.
Podsumowanie
Ford stworzył samochód sportowy dla każdego. Zarówno dla fanów amerykańskich muscle carów, jak i dla tych, którzy chcą jeździć stosunkowo oszczędnie (jak na tę moc oraz klasę samochodu), albo dopiero rozpocząć swoją przygodę ze sportowym autem. Właśnie dlatego, jestem przekonany, że nowy Ford Mustang będzie po raz kolejny najlepiej sprzedającym się sportowym samochodem na świecie.
Ubezpieczenie Autocasco to nieodłączna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeństwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze...więcej »
Czas wakacji wiąże się z planowaniem krótszych i dłuższych podróży. Wiele osób decyduje się na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzę autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?...więcej »
Dla firmy znanej kiedyś jako quattro GmbH te cztery litery oznaczały jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. Były one zgodne z filozofią podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania...więcej »
Legendarny Ford Mustang podnosi swój prestiż w sportowym świecie dzięki dzisiejszemu oficjalnemu debiutowi Mustanga GT4 w wyścigu CrowdStrike 24 Hours of Spa na słynnym torze Spa-Francorchamps we wschodniej Belgii.
...więcej »
Niedługo po prezentacji Mustanga GT3 na torze Le Mans, która miała miejsce w piątek 9 czerwca, Ford poinformował, że premiera nowego Mustanga GT4 odbędzie się w środę 28 czerwca 2023 r. o godzinie 14:00 czasu środkowoeuropejskiego na kultowym torze ...więcej »
pełni elektryczny, zeroemisyjny model marki Volkswagen Samochody Dostawcze ? ID. Buzz, świetnie sprawdza się w roli samochodu firmowego. Może być nie tylko towarzyszem codziennych operacji w przedsiębiorstwie ? samochodem serwisowym, pojazdem do realiza...więcej »
Ford Performance przygotowuje się do 101. edycji wyścigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiając na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym świecie wydarz...więcej »
Obsługa samochodów z telefonu nie jest już niczym nowym, a we współczesnych pojazdach jest właściwie koniecznością. Mustang Mach-E nie jest wyjątkiem, a Ford zadbał o rozbudowaną listę możliwości. Model od rynkowej premiery zachwyca możliwości...więcej »
Przy okazji zakończenia testów marka Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat kolejnej generacji swojego obecnie najlepiej sprzedającego się modelu: Tiguan nr 3 będzie dostępny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi fun...więcej »
VW Bus Festival 2023, który odbędzie się w dniach od 23 do 25 czerwca w Hanowerze, to nie tylko największe międzynarodowe spotkanie miłośników mikrobusów Volkswagena, ale również największa w historii marki Volkswagen Samochody Dostawcze ekspozycja...więcej »
Ford Performance uczestniczył w większej liczbie wyścigów i zwyciężał w większej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na świecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po Ensenadę w Meksyku. Musi jedna...więcej »
Międzynarodowy VW Bus Festiwal 2023, przez trzy dni (od 23 do 25 czerwca) będzie najjaśniejszą gwiazdą wszechświata mikrobusów marki Volkswagen. Festiwal, w którym weźmie udział 6000 pojazdów, w tym prężna reprezentacja samochodów z Polski, jest ...więcej »
Ford Ranger Raptor został Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Nowa generacja pick-upa Forda wygrała w głównej kategorii konkursu, pokonując aż 31 innych modeli.
...więcej »
Volkswagen ID.7, flagowy model z rodziny elektrycznych samochodów zbudowanych na platformie MEB, do salonów trafi jeszcze w tym roku. Zanim się to stanie, będzie można obejrzeć ten samochód w butikowym salonie w Warszawie ? Volkswagen Home. ID.7 to jede...więcej »
Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpańskiej marki - Tavascana - minął dopiero miesiąc, a design samochodu już cieszy się uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki został doceni...więcej »
Małopolska Joy Ride Festiwal to największa w Polsce impreza rowerowa łącząca najróżniejsze odmiany dwukołowych sportów ektremalnych i goszcząca zawodników rywalizujących w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykłego przedsięwzięcia p...więcej »
Rozpoczynający się sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miłośnikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcę za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spędzać noce ?na dziko?, na łoni...więcej »
Dane ze Strefy Płatnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w Śródmieściu pokazują, przy których ulicach parkuje najwięcej aut z zielonymi tablicami i jaką część wszystkich samochodów stanowią. W ciągu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 proc...więcej »
Audi A6 i Audi A7 oraz ich wersje S, w roku modelowym 2024 zyskują nowy, oszałamiający wygląd. Oprócz nowo zaprojektowanych linii wyposażenia z niezależnymi przednimi i tylnymi elementami stylistycznymi, te modele klasy luksusowej charakteryzują się t...więcej »