Qashqai bÄ™dzie dostÄ™pny nie tylko z silnikiem benzynowym 1,3 DiG-T z technologiÄ… mild hybrid, ale także z debiutujÄ…cym na europejskim rynku nowym ukÅ‚adem napÄ™dowym e-POWER – nowatorskim i wielokrotnie nagradzanym systemem Nissana, w którym wykorzystano technologie znane z pionierskiego elektrycznego Nissana LEAF.
- Dwa nowe układy napędowe dostępne z nowym modelem Qashqai to rozwiązanie mild hybrid 12V oraz jednostka w debiutującej na rynku europejskim technologii e-POWER
- DziÄ™ki innowacyjnemu systemowi e-POWER po raz pierwszy w segmencie crossoverów poÅ‚Ä…czono wysokÄ… kulturÄ™ pracy, wydajność oraz emocje z jazdy samochodem elektrycznym
UkÅ‚ad e-POWER w nowym Nissanie Qashqai zostaÅ‚ zaprojektowany specjalnie z myÅ›lÄ… o tym modelu, aby speÅ‚nić wysokie oczekiwania europejskich kierowców. Qashqai z napÄ™dem e POWER zapewnia nie tylko niskie zużycie paliwa i poziom emisji CO2, ale wyróżnia siÄ™ także dynamicznym i liniowym przyspieszeniem.
Gama ukÅ‚adów napÄ™dowych oferowanych w nowym Nissanie Qashqai obejmuje warianty 2WD i 4WD, 6-biegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ™ biegów i nowÄ… przekÅ‚adniÄ™ Xtronic CVT oraz zapewniajÄ…cy wrażenia jazdy z napÄ™dem w peÅ‚ni elektrycznym system e-POWER, by speÅ‚nić wszystkie oczekiwania klientów i zapewniać radość z jazdy w każdej konfiguracji napÄ™du.
„Klienci oczekujÄ… bardziej wydajnych silników, co jest w peÅ‚ni zrozumiaÅ‚e, i chcÄ… także doÅ›wiadczać przyjemnoÅ›ci z jazdy. Wiemy, że najbardziej zadowoleni z doÅ›wiadczeÅ„ podczas jazdy sÄ… użytkownicy samochodów elektrycznych. DoceniajÄ… bÅ‚yskawicznÄ… dostÄ™pność momentu obrotowego i natychmiastowe przyspieszenie typowe dla pojazdów z napÄ™dem w peÅ‚ni elektrycznym. Nowy, zelektryfikowany Qashqai bÄ™dzie wyposażony w ukÅ‚ad e-POWER, którego elementem jest silnik elektryczny. DziÄ™ki temu klienci mogÄ… doÅ›wiadczać radoÅ›ci z jazdy samochodem napÄ™dzanym silnikiem elektrycznym, nie martwiÄ…c siÄ™ o zasiÄ™g ani dostÄ™p do infrastruktury Å‚adowania” – powiedziaÅ‚ Marco Fioravanti, wiceprezes ds. planowania produktów w Nissan Automotive Europe.
SILNIK BENZYNOWY 140 KM/160 KM 12V ALiS TYPU MILD HYBRID
System mild hybrid 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System), oferowany w nowym Nissanie Qashqai, to bardziej przystÄ™pna cenowo technologia hybrydowa, która zapewnia dodatkowy moment obrotowy, dÅ‚uższe okresy dziaÅ‚ania systemu Stop&Start, szybki rozruch oraz funkcjÄ™ Coasting Stop (jazdy wybiegiem do zatrzymania w wersjach z CVT), z poprawÄ… zarówno w zakresie zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4 g/km).
Zastosowanie systemu zarzÄ…dzajÄ…cego energiÄ… w ukÅ‚adzie napÄ™dowym typu mild hybrid przyczyniÅ‚o siÄ™ do znacznego obniżenia poziomu emisji CO2, a 1,3-litrowy silnik dostarcza wiÄ™cej mocy i momentu obrotowego niż ma to miejsce u kluczowych konkurentów, co sprawia, że wariant ten stanowi atrakcyjnÄ… ofertÄ™. UkÅ‚ad napÄ™dowy ALiS typu mild hybrid zwiÄ™ksza Å‚Ä…cznÄ… masÄ™ pojazdu o zaledwie 22 kilogramy.
Podczas jazdy, kiedy samochód wytraca prÄ™dkość, energia jest odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można jÄ… byÅ‚o wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzyniÄ… CVT) lub Torque Assist.
Po zdjÄ™ciu nogi z pedaÅ‚u przyspieszenia, zmniejszeniu prÄ™dkoÅ›ci poniżej 18 km/h oraz przy wciÅ›niÄ™tym pedale hamulca silnik zostaje wyÅ‚Ä…czony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania ukÅ‚adów elektrycznych samochodu. DziÄ™ki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekÅ‚ada siÄ™ na niższe zużycie paliwa.
Podczas przyspieszania (od 20 do 110 km/h), energia przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym może być wykorzystywana aż przez 20 sekund do wytworzenia dodatkowego momentu obrotowego (+6 Nm). Dzięki temu zmniejsza się zapotrzebowanie na moment obrotowy generowany przez silnik spalinowy, a poprawie ulegają parametry spalania.
UkÅ‚ad zostaÅ‚ sparowany z dopracowanym i cenionym na rynku benzynowym silnikiem 1.3 DiG T, który zadebiutowaÅ‚ w modelu Qashqai w 2018 roku. Montowana w nowym modelu jednostka zostaÅ‚a udoskonalona i speÅ‚nia obecnie wymogi normy Euro6-d Full. Aż 50 znajdujÄ…cych siÄ™ w jej wnÄ™trzu elementów zostaÅ‚o zaprojektowanych od nowa.
Turbosprężarka reaguje szybciej dziÄ™ki nowemu, elektrycznie sterowanemu zaworowi upustowemu, nowe koÅ„cówki usprawniÅ‚y dziaÅ‚anie centralnie umieszczonych wtryskiwaczy, zmniejszone tarcie wielu podzespoÅ‚ów gwarantuje niższy poziom emisji CO2, a filtr czÄ…stek staÅ‚ych jest wyposażony w nowy noÅ›nik oraz podpodÅ‚ogowy katalizator.
1,3-litrowa jednostka ALiS 12V bÄ™dzie dostÄ™pna w dwóch wersjach – o mocy 140 KM i 160 KM – i bÄ™dzie wspóÅ‚pracować z 6-biegowÄ… skrzyniÄ… manualnÄ… lub nowÄ… przekÅ‚adniÄ… Xtronic CVT (tylko jednostki o mocy 160 KM). Maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm przy 1750 obr./min w wersjach 160 KM z manualnÄ… i z bezstopniowÄ… skrzyniÄ… CVT.
Manualna przekÅ‚adnia zostaÅ‚a zaprojektowana tak, aby zapewnić kierowcy wrażenie szybkiej, bezpoÅ›redniej i bardziej sportowej zmiany przeÅ‚ożeÅ„. Z kolei skrzynia Xtronic CVT nowej generacji gwarantuje jeszcze lepsze parametry zużycia paliwa oraz przyspieszenia dziÄ™ki wprowadzonym w jej konstrukcji zmianom, które obejmujÄ… ukÅ‚ad dwóch pomp oleju, którego elementem jest nowa, elektryczna pompa. CVT w nowym Nissanie Qashqai zapewnia to, co najlepsze w dwóch koncepcjach, oferujÄ…c pÅ‚ynnÄ… jazdÄ™ po mieÅ›cie i podczas Å‚agodnego przyspieszania, w poÅ‚Ä…czeniu z odczuciem bezpoÅ›redniego przekazywania napÄ™du jak w przypadku automatycznej skrzyni DCT pracujÄ…cej w trybie D podczas intensywnego przyspieszania. NapÄ™d 2WD jest dostÄ™pny w wersjach o mocy 140 KM i 160 KM, a 4WD jest oferowany wyÅ‚Ä…cznie z jednostkami o mocy 160 KM sparowanymi z przekÅ‚adniÄ… CVT. Zarówno nowy system sterujÄ…cy napÄ™dem 4WD, jak i wybór trybów jazdy sÄ… bardziej „inteligentne” i intuicyjne. W przypadku poÅ›lizgu jednego z kóÅ‚, czas aktywacji ukÅ‚adu 4WD zostaÅ‚ zredukowany piÄ™ciokrotnie, do okoÅ‚o 0,2 sekundy. JeÅ›li chodzi o tryby jazdy, do wyboru jest pięć możliwoÅ›ci: Standard, ECO, Sport, Åšnieg i Off-Road.
e-POWER
Nowy Qashqai jest pierwszym modelem dostÄ™pnym w Europie, który bÄ™dzie wyposażony w innowacyjny ukÅ‚ad napÄ™dowy e POWER. System ten, wykorzystywany wyÅ‚Ä…cznie przez koncern Nissan i odgrywajÄ…cy kluczowÄ… rolÄ™ w realizacji strategii Nissan Intelligent Mobility, odzwierciedla wyjÄ…tkowe podejÅ›cie firmy do elektryfikacji swojej gamy, którego celem jest zapewnienie ekscytujÄ…cych wrażeÅ„ z jazdy.
W skÅ‚ad montowanego w nowym modelu Qashqai ukÅ‚adu e-POWER wchodzi akumulator o dużej pojemnoÅ›ci oraz silnik spalinowy o mocy 157 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prÄ…du, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM, podobny pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci i mocy do jednostek napÄ™dzajÄ…cych w peÅ‚ni elektryczne modele Nissana. Jest to unikatowe rozwiÄ…zanie, które gwarantuje bardzo przyjemne, pÅ‚ynne, liniowe przyspieszenie, typowe dla samochodów elektrycznych, bez potrzeby doÅ‚adowywania akumulatora.
Aby speÅ‚nić oczekiwania europejskich konsumentów i wymogi zwiÄ…zane z codziennym użytkowaniem samochodu, napÄ™d e-POWER, w który wyposażony jest nowy Qashqai, zostaÅ‚ gruntownie zmodyfikowany z porównaniu z wersjÄ… stosowanÄ… dotychczas na rynku japoÅ„skim. Nissan Note, bÄ™dÄ…cy od kilku lat bestsellerem w Japonii, jest wyposażony w 1,2-litrowy silnik benzynowy, który Å‚aduje akumulator trakcyjny, a maksymalna moc takiego pojazdu to 108 KM. Na rynku europejskim jednostka ta zostaÅ‚a zastÄ…piona benzynowym silnikiem o pojemnoÅ›ci 1,5 litra, a moc napÄ™du e-POWER zostaÅ‚a zwiÄ™kszona do 190 KM.
WyjÄ…tkowym elementem systemu e-POWER jest to, że silnik benzynowy jest wykorzystywany wyÅ‚Ä…cznie do wytwarzania energii elektrycznej, a koÅ‚a sÄ… napÄ™dzane wyÅ‚Ä…cznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje z optymalnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… obrotowÄ…, co przekÅ‚ada siÄ™ na bardzo dużą oszczÄ™dność paliwa i niższy poziom emisji CO2 w porównaniu z jednostkami spalinowymi wykorzystywanymi w sposób konwencjonalny.
„UkÅ‚ad e-POWER to najlepsza technologia przejÅ›ciowa pomiÄ™dzy napÄ™dem spalinowym i elektrycznym, która zapewnia użytkownikom prawdziwe emocje typowe dla jazdy samochodem elektrycznym oraz imponujÄ…cÄ… wydajność w przystÄ™pnej cenie. Cieszymy siÄ™, że już niedÅ‚ugo nasi klienci doÅ›wiadczÄ… emocji, jakie zapewniÄ… im wzorcowe osiÄ…gi nowego zelektryfikowanego Nissana Qashqai, które sÄ… doskonaÅ‚Ä… ilustracjÄ… technologii spod znaku Nissan Intelligent Mobility” – powiedziaÅ‚ David Moss, wiceprezes Nissana ds. badaÅ„ i rozwoju w regionie Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii (AMIEO).
Montowany w nowym modelu Qashqai ukÅ‚ad e-POWER wyróżnia siÄ™ niezwykÅ‚Ä… oszczÄ™dnoÅ›ciÄ… w zużyciu paliwa przy niskich, Å›rednich i wysokich prÄ™dkoÅ›ciach. Wyposażony w niego pojazd idealnie nadaje siÄ™ do jazdy po mieÅ›cie, a jego zużycie paliwa w trybie mieszanym jest szacowane na poziomie 5,3 l/100 km*. Bezkonkurencyjnie niższy jest też poziom emisji CO2. W samochodzie napÄ™dzanym silnikiem elektrycznym podczas ruszania kierowca nie odczuwa opóźnienia, charakterystycznego dla silników spalinowych i konwencjonalnych hybryd. Natychmiastowa reakcja jak w samochodach w 100% elektrycznych zapewnia ekscytujÄ…ce odczucia wysokiego momentu obrotowego i gwarantuje optymalne przyspieszenie przy różnych prÄ™dkoÅ›ciach, co nie tylko uÅ‚atwia wyprzedzanie i wÅ‚Ä…czanie siÄ™ do ruchu na autostradzie, ale daje także kierowcy poczucie wiÄ™kszej pewnoÅ›ci za kierownicÄ….
W wersjach z ukÅ‚adem e-POWER kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: standardowy, Sport i Eco. W trybie standardowym samochód zapewnia doskonaÅ‚e przyspieszenie, a odzyskiwanie energii jest dostrojone do symulacji hamowania silnikiem pojazdu z tradycyjnym napÄ™dem benzynowym. W trybie Sport samochód lepiej reaguje przy przyspieszaniu, a okresy wyÅ‚Ä…czania silnika spalinowego zostaÅ‚y skrócone, szczególnie w scenariuszach jazdy sportowej. W trybie Eco samochód przechodzi w tryb oszczÄ™dzania paliwa optymalizujÄ…c sterowanie akumulatorem i umożliwiajÄ…c kierowcy wybór jazdy wybiegiem, co poprawia ekonomiÄ™ jazdy autostradowej. We wszystkich trybach jazdy można wybrać dodatkowÄ… opcjÄ™ B, która zwiÄ™ksza odzyskiwanie energii przy wytracaniu prÄ™dkoÅ›ci, spowalniajÄ…c samochód bardziej efektywnie, bez użycia pedaÅ‚u hamulca.
Nowy Qashqai z ukÅ‚adem e-POWER ma nie tylko lepsze przyspieszenie niż konkurencyjne hybrydy, ale jego silnik wyróżnia siÄ™ przy tym także niższÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… obrotowÄ…. System dziaÅ‚a niemal bezgÅ‚oÅ›nie, podobnie jak napÄ™d samochodu w peÅ‚ni elektrycznego. ZostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o jak najwydajniejszym wyciszeniu oraz zapewnieniu przyjemnych odczuć podczas przyspieszania, gÅ‚ównie dziÄ™ki skupieniu siÄ™ na optymalnej relacji miÄ™dzy prÄ™dkoÅ›ciÄ… obrotowÄ… silnika i prÄ™dkoÅ›ciÄ… jazdy.
Podobnie jak w modelu LEAF, montowany w nowym modelu Qashqai ukÅ‚ad e-POWER jest wyposażony w tryb e-Pedal, dziÄ™ki czemu kierowca może prowadzić pojazd w inny niż dotychczas sposób, korzystajÄ…c tylko z jednego pedaÅ‚u. Ma możliwość ruszania, przyspieszania i zwalniania tylko przez operowanie pedaÅ‚em przyspieszenia, co idealnie siÄ™ sprawdza w 90% sytuacji na drodze.
Podczas jazdy po mieÅ›cie, kiedy na zmianÄ™ przyspieszamy i hamujemy, dziÄ™ki trybowi e-Pedal nie musimy co chwilÄ™ wciskać kolejnych pedaÅ‚ów, ponieważ po zwolnieniu pedaÅ‚u przyspieszenia samochód wytraca prÄ™dkość z siÅ‚Ä… aż do 0,2 g. DziÄ™ki temu kierowanie samochodem staje siÄ™ prostsze i bardziej relaksujÄ…ce. Aby zoptymalizować dziaÅ‚anie systemu e-Pedal przy manewrach parkowania, dodano funkcjÄ™ „peÅ‚zania”, wiÄ™c do caÅ‚kowitego zatrzymania pojazdu trzeba użyć pedaÅ‚u hamulca. Na otwartej i krÄ™tej drodze system e-Pedal umożliwia bardziej dynamicznÄ… jazdÄ™, ograniczajÄ…c potrzebÄ™ wciskania pedaÅ‚u hamulca podczas pokonywania zakrÄ™tów.
Użytkownik może monitorować zużycie energii ukÅ‚adu e-POWER na 12-calowym ekranie TFT, na którym wyÅ›wietlane sÄ… informacje na temat jego aktualnego stanu.
Opracowana przez Nissana technologia e-POWER zostaÅ‚a zastosowana po raz pierwszy w modelach Note i Serena na rynku japoÅ„skim. Wersje z napÄ™dem e-POWER cieszÄ… siÄ™ ogromnym zainteresowaniem klientów – ponad 70% sprzedanych egzemplarzy Nissana Note i niemal poÅ‚owa minivanów Serena to egzemplarze wyposażone w tÄ™ technologiÄ™. Kompaktowy SUV Nissan Kicks, który miaÅ‚ niedawno swojÄ… rynkowÄ… premierÄ™, jest także oferowany z ukÅ‚adem e-POWER. Model ten zostaÅ‚ wyróżniony nagrodÄ… Technologia Roku 2021 przez JapoÅ„skÄ… KonferencjÄ™ Naukowców i Dziennikarzy Branży Samochodowej.
„Qashqai wyznacza nowe standardy od 2007 roku, kiedy po jego rynkowej premierze powstaÅ‚ nowy segment crossoverów. Nowi i przyszli klienci z pewnoÅ›ciÄ… doceniÄ… odnowionÄ… gamÄ™ silnikowÄ…, którÄ… wprowadzamy wraz z trzeciÄ… generacjÄ… tego modelu. Nasza oferta jest prosta i innowacyjna, a obie oszczÄ™dne jednostki zapewniajÄ… radość z jazdy. PostanowiliÅ›my zaprojektować nowego, zelektryfikowanego Nissana Qashqai, nie godzÄ…c siÄ™ na żadne kompromisy, czego najlepszym przykÅ‚adem jest jednostka benzynowa o pojemnoÅ›ci 1,3 litra poÅ‚Ä…czona z technologiÄ… typu mild hybrid oraz wyjÄ…tkowy ukÅ‚ad e-POWER” – podkreÅ›la Matthew Wright, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju silników z oÅ›rodka Nissan Technical Centre Europe.
Nowy Nissan Qashqai wyposażony w układ napędowy e-POWER zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie w 2022 roku.
Dane Techniczne*
NOWY NISSAN QASHQAI
|
Silnik benzynowy 1,3 (HR13)
12V AliS(mild hybrid)
|
e-POWER
(silnik benzynowy 1,5 MR15)
|
140 KM
2WD
|
160 KM
2WD
|
160 KM
2WD/4WD
|
e-POWER
|
Skrzynia biegów
|
6-biegowa manualna
|
6-biegowa manualna
|
Xtronic CVT
|
|
|
140
|
158
|
190
|
Moment obrotowy (Nm)
|
240
|
260
|
270
|
330
|
Rodzaj napędu
|
2WD
|
2WD
|
2WD / 4WD
|
2WD
|
Długość całkowita (mm)
|
4425
|
*Wartości szacunkowe (ostateczne dane zostaną podane po zakończeniu procesu homologacji).