- W Fordzie jesteśmy świadomi konieczności przeciwdziałania zmianom klimatycznym i tego, że w tym procesie mamy do odegrania pewną rolę. Dostarczamy atrakcyjne pojazdy elektryczne dostępne dla wielu, a nie dla nielicznych. A ponieważ przejmujemy przywództwo w rewolucji pojazdów elektrycznych, to naszym celem jest nie tylko produkowanie wysokiej jakości pojazdów na dużą skalę, ale także robienie tego w sposób mający pozytywny wpływ na ludzi i środowisko – powiedziała Cynthia Williams, globalny dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, homologacji i zgodności, Ford Motor Company.
Tworzywa sztuczne z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu
Ford skupia się na zastosowaniu materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkowanych tworzywach sztucznych. Wykorzystując je w projektowaniu pojazdów producent ogranicza ilość odpadów na wysypiskach i zużywa mniej zasobów naturalnych. Zgodnie z Raportem Środowiskowym z 2022 roku, firma planuje do roku 2030 całkowitą eliminację jednorazowych tworzyw sztucznych ze swojej działalności.
W związku ze stale rosnącym wykorzystaniem plastiku w nowych samochodach, Ford skoncentrował się na zwiększeniu trwałości tworzyw sztucznych w konstrukcji swoich pojazdów i dąży do zastosowania 20% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w nowych pojazdach w Ameryce Północnej i Europie do 2025 roku oraz 10% w Chinach i Turcji. Jak zauważa w swoim Raporcie Środowiskowym producent, recykling tworzyw sztucznych ma kluczowe znaczenie dla odpowiedzialnej produkcji. Z jednej strony utrzymuje bowiem odpady z dala od wysypisk, a z drugiej znacznie zmniejsza zużycie zasobów naturalnych oraz energii.
Już dziś w zakładach Forda plastikowe butelki z recyclingu przetwarzane są na wykładziny, osłony podwozia czy tuleje kół. Poużytkowe nylonowe i polipropylenowe wykładziny dywanowe używane są natomiast do osłon głowic cylindrów, wentylatorów, osłon krzywek i karbonowych pojemników. Ponad to Ford jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, użył do produkcji niektórych części samochodowych w 100% przetworzonych oceanicznych tworzyw sztucznych. Mowa o zaciskach do wiązek przewodów zastosowanych w Ford Bronco Sport, które zostały wykonane z plastiku zebranego w Oceanie Indyjskim i Morzu Arabskim.
Innowacyjne podejście
Kolejnym kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju Forda jest korzystanie z odnawialnych materiałów pochodzenia roślinnego. Co ciekawe, począwszy od roku 2007 firma wprowadziła do swoich pojazdów kilkanaście pierwszych w branży materiałów pochodzenia roślinnego zyskując tym samym reputację lidera w tej dziedzinie. Były to m.in. pianka sojowa, słoma pszeniczna, łuski ryżowe, celuloza drzewna, włókno kokosowe i plewy z kawy.
A jak to wygląda w praktyce? Sojowe poduszki, oparcia i zagłówki siedzeń są montowane od ponad dekady w każdym pojeździe produkowanym przez Forda w Ameryce Północnej (ponad 18,5 miliona pojazdów). Bio-pianki stosowane w samochodach producenta obniżyły łącznie emisję gazów cieplarnianych o ponad 108 milionów kg, wykorzystując ponad 730 miliardów nasion soi, zapewniając tym samym dodatkowe dochody rolnikom z USA. Pianka sojowa zmniejsza zależność od ropy naftowej o ponad 2,2 milionów kg rocznie. Warto zauważyć także, że materiały pochodzenia roślinnego są często lżejsze, co zmniejsza zużycie paliwa w trakcie użytkowania pojazdu
Ford był również pierwszym producentem w branży, który wprowadził na rynek schowki wykonane ze słomy pszenicznej, osłony przewodów elektrycznych wypełnione łuskami ryżu oraz wsporniki podłokietników i konsol z celulozy drzewnej. Dzięki współpracy z McDonald’s USA producent wykorzystał nawet plewy kawy czyli wysuszoną skórkę ziaren jako wzmocnienie obudowy reflektorów.
Inżynierowie Forda z grupy ds. materiałów zrównoważonych kontynuują prace nad rozwojem zrównoważonego plastiku, w tym tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem alg i żywic polimerowych wykonanych z surowców odnawialnych. Testują także, czy celuloza drzewna i kompozyty, które zostały wykorzystane w konsoli Lincolna Continental, mogą mieć inne zastosowanie.
Recykling baterii
W ramach ogłoszonej przez Forda strategii elektryfikacji producent rozpoczął współpracę z Redwood Materials w zakresie recyklingu baterii. Stosowana przez firmy technologia pozwala odzyskać średnio ponad 95% materiałów strategicznych, takich jak nikiel, kobalt, lit i miedź. Mogą one być poddane recyklingowi i regeneracji w zamkniętym obiegu, w którym Redwood tworzy miedzianą folię anodową i aktywne materiały katodowe do przyszłej produkcji baterii.
- Nasza współpraca z Redwood z założenia pomoże zapewnić infrastrukturę umożliwiającą opłacalny recykling zużytych akumulatorów Forda, aby stworzyć solidny strumień materiałów gotowych do ponownego wykorzystania i obniżyć koszty pojazdów elektrycznych - powiedziała Lisa Drake, wiceprezes ds. industrializacji pojazdów elektrycznych, Ford Model e.
Strategia Gospodarki o Obiegu Zamkniętym
W ramach innowacyjnych rozwiązań, we współpracy z HP, Ford jako pierwszy w branży, pracuje nad recyklingiem zużytych proszków i części do drukarek 3D, przekształcając je w formowane wtryskowo części samochodowe tj. klipsy do przewodów paliwowych montowanych w pick-upach Super Duty F-250.
- Wiele firm z powodzeniem wykorzystuje innowacyjną technologię druku 3D, ale wraz z HP jako pierwsi odkryliśmy wysokowartościowe zastosowanie dla odpadów proszkowych, które prawdopodobnie trafiłyby na wysypisko, przekształcając je w funkcjonalne i trwałe części samochodowe - powiedziała Debbie Mielewski, pracownik techniczny Forda, ds. zrównoważonego rozwoju.
Podejście Forda do gospodarki w obiegu zamkniętym nie ogranicza się tylko do części wewnątrz pojazdu. Producent jest największą na świecie firmą zajmującą się recyklingiem aluminium w obiegu zamkniętym ściśle współpracując z dostawcami blach aluminiowych, aby stworzyć unikalne stopy przeznaczone wyłącznie do recyklingu w obiegu zamkniętym. System zamkniętej pętli odzyskuje złom aluminiowy podczas tłoczenia części i oddziela różne stopy aluminium, dzięki czemu można je ponownie przetworzyć i zastosować w nowych pojazdach. Zabieg ten pozwala zaoszczędzić 95% energii potrzebnej do wytworzenia nowego aluminium z surowej rudy. Zamknięty system recyklingu jest używany przez Forda m.in. do produkcji pojazdów Serii F i pozwala odzyskiwać do 9 milionów kg wysokowytrzymałego wojskowego stopu aluminium miesięcznie.
- Nasze zaangażowanie w używanie zrównoważonych materiałów jest częścią naszej historii, teraźniejszości i przyszłości. Dlatego Ford nieustannie pracuje nad przyczynianiem się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Mowa m.in. o osiągnięciu neutralności węglowej nie później niż do roku 2050, stosowaniu do produkcji elementów plastikowych w pojazdach wyłącznie z materiałów pochodzących z recyklingu lub odnawialnych, eliminacji jednorazowych tworzyw sztucznych w działalności oraz niedostarczaniu na wysypiska odpadów pochodzących z naszej działalności – powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.