Pięć milionów Audi z napędem quattro
|
Dodano: 2013-03-07
Wyświetlono: 1794 razy
|
Audi AG Å›wiÄ™tuje szczególny jubileusz – wyprodukowanie piÄ™ciu milionów samochodów z napÄ™dem quattro. PiÄ™ciomilionowy egzemplarz, to biaÅ‚e Audi A6 allroad 3.0 TDI, które zjechaÅ‚o z taÅ›my w Neckarsulm.
|
|
Rekord potwierdza wiodÄ…cÄ… rolÄ™ Audi jako pioniera w dziedzinie napÄ™du na cztery koÅ‚a. Å»aden inny producent samochodów segmentu premium nie sprzedaÅ‚ podobnej iloÅ›ci pojazdów z takim rozwiÄ…zaniem i nie ma w palecie modelowej ponad 140 różnych konfiguracji z napÄ™dem quattro.
Technika quattro zadebiutowaÅ‚a w 1984 roku w legendarnym samochodzie Audi quattro. JeÅ›li obecnie uwzglÄ™dnić dostÄ™pne typy karoserii, silniki i skrzynie biegów, to otrzymamy ofertÄ™ ponad 140 różnych konfiguracji wyposażonych w taki napÄ™d. Audi oferuje zdecydowanie najszerszÄ… w segmencie premium paletÄ™ modeli z napÄ™dem na cztery koÅ‚a. Audi Q7, R8, A4 allroad, A6 allroad oraz wszystkie modele S i RS, dostÄ™pne sÄ… wyÅ‚Ä…cznie z napÄ™dem quattro. W innych, Audi oferuje go opcjonalnie.
„Quattro to jeden z najważniejszych filarów marki i decydujÄ…cy czynnik naszego sukcesu“ mówi Rupert Stadler, prezes zarzÄ…du Audi AG. „StaÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro, pozwala w peÅ‚ni odczuć przewagÄ™ dziÄ™ki technice. Rola pioniera nas zobowiÄ…zuje i bÄ™dziemy nadal zwiÄ™kszać przewagÄ™, proponujÄ…c coraz nowsze rozwiÄ…zania.“
Quattro to wiÄ™cej niż samochodowa technika – to już ikona. Oznacza bezpieczeÅ„stwo i sportowÄ… jazdÄ™, wysokie kompetencje techniczne i dynamiczny styl życia, którego nie sÄ… w stanie spowolnić nieprzyjazne warunki drogowe. Szereg pamiÄ™tnych reklam telewizyjnych, poczÄ…wszy od zrealizowanej na skoczni narciarskiej w fiÅ„skiej miejscowoÅ›ci Kaipola, pod którÄ… bez jakiejkolwiek pomocy Audi 100 CS quattro wjechaÅ‚o w 1986, przyczyniÅ‚o siÄ™ do sukcesu tego rozwiÄ…zania w równym stopniu co tryumfy w sportach motorowych i zadowolenie kierowców.
MówiÄ…c quattro, mamy na myÅ›li Audi, a mówiÄ…c Audi, myÅ›limy quattro. W roku 2012, rekordowa ilość ponad 43 procent wszystkich klientów Audi wybraÅ‚o model quattro. Na czele stawki znalazÅ‚o siÄ™ Q5, z blisko 205 600 sprzedanymi egzemplarzami. MiÅ‚oÅ›nikami napÄ™du na cztery koÅ‚a sÄ… nie tylko użytkownicy SUV-ów. PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ innym seriom zauważyć można, że w roku 2012 na zakup modelu z napÄ™dem quattro zdecydowaÅ‚ siÄ™ prawie co czwarty klient. Quattro szczególnie dobrze sprzedajÄ… siÄ™ w USA, Kanadzie, Rosji i na rynkach Bliskiego Wschodu. Także w Niemczech, wg danych statystycznych z 2012 roku, blisko 99 800 nowo zarejestrowanych samochodów marki Audi posiadaÅ‚o napÄ™d na cztery koÅ‚a. Znacznie wiÄ™cej niż w przypadku marek konkurencyjnych.
Dla zakÅ‚adów w Neckarsulm, gdzie z taÅ›my zjechaÅ‚o jubileuszowe Audi, quattro odgrywa szczególnie ważnÄ… rolÄ™. Co drugie produkowane tam auto wyposażane jest w napÄ™d na cztery koÅ‚a.
WyjÄ…tkowej ekskluzywnoÅ›ci samochody marki Audi nabierajÄ… w ofercie quattro GmbH, spóÅ‚ki córki Audi AG, która odpowiada za konstrukcjÄ™ i wdrożenia modeli Audi RS i R8. Quattro GmbH oferuje swoim klientom wysoce zindywidualizowane pojazdy, wyposażone w unikalne dodatki i akcesoria. Popyt roÅ›nie: 800 pracowników quattro GmbH, w trzydziestym roku istnienia firmy symbolizuje jej dynamiczny rozwój.
Audi quattro – technika
Niezależnie od oferowanych w sprzedaży modeli, Audi pracuje nad wieloma nowatorskimi samochodami koncepcyjnymi. Każda koncepcja pociÄ…ga za sobÄ… odpowiednio dopasowane rozwiÄ…zanie napÄ™du quattro. W modelach kompaktowych A3, Q3 i TT z poprzecznie montowanym silnikiem, sercem napÄ™du quattro jest sterowane elektronicznie hydrauliczne sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe. By zoptymalizować rozkÅ‚adu ciężaru w pojeździe, montuje siÄ™ je przy tylnej osi. W warunkach normalnej jazdy, sprzÄ™gÅ‚o przekazuje siÅ‚Ä™ napÄ™dowÄ… prawie wyÅ‚Ä…cznie na koÅ‚a przedniej osi. JeÅ›li jednak któreÅ› z przednich kóÅ‚ wpada w poÅ›lizg, sprzÄ™gÅ‚o może przekierować moment obrotowy na oÅ› tylnÄ…. Najnowsza wersja sprzÄ™gÅ‚a wielopÅ‚ytkowego montowana jest w Audi A3.
SamoblokujÄ…cy, miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy, stosowany w wiÄ™kszoÅ›ci modeli Audi z silnikiem montowanym wzdÅ‚użnie, to czysto mechaniczna, pozbawiona jakichkolwiek opóźnieÅ„ w dziaÅ‚aniu przekÅ‚adnia planetarna. W normalnej sytuacji rozdziela moc momentu obrotowego silnika na oÅ› tylnÄ… i przedniÄ… w stosunku 40:60. JeÅ›li to konieczne, kieruje wiÄ™kszość siÅ‚ na oÅ› z lepszÄ… trakcjÄ….
Selektywny rozkÅ‚ad napÄ™du miÄ™dzy koÅ‚ami, optymalizuje pracÄ™ mechanizmu różnicowego w obszarach granicznych podczas pokonywania zakrÄ™tów, przy pomocy delikatnego, pulsacyjnego przyhamowywania. Audi Q7 zostaÅ‚o wyposażone w specjalnÄ… wersjÄ™ klasycznego napÄ™du quattro. MiÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy zamontowano tu w skrzynce rozdzielczej.
Dynamiczne modele RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Cabriolet, wyposażone sÄ… w najnowszÄ… wersjÄ™ miÄ™dzyosiowego mechanizmu różnicowego. Zastosowany w nich lekki, kompaktowy, niezmiernie szybko i równo pracujÄ…cy ukÅ‚ad z koronowym koÅ‚em zÄ™batym, zawdziÄ™cza nazwÄ™ dwóm zazÄ™bionym koÅ‚om umieszczonym w jego wnÄ™trzu. W zależnoÅ›ci od warunków drogowych, mechanizm może skierować do 85 procent momentu obrotowego na tylnÄ… oÅ› i maksymalnie 70 procent na oÅ› przedniÄ…. Podobnie jak klasyczny miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy, można poÅ‚Ä…czyć go z innym autorskim rozwiÄ…zaniem Audi – sportowym mechanizmem różnicowym, który w aktywny sposób przekazuje moc na koÅ‚a osi tylnej.
W sportowym modelu R8 z jednostkÄ… napÄ™dowÄ… zamontowanÄ… centralnie, napÄ™d quattro zostaÅ‚ skonstruowany inaczej. SprzÄ™gÅ‚o wiskotyczne, które zależnie od warunków jazdy może kierować od 15 do 30 procent momentu obrotowego na przednie koÅ‚a, umieszczono przy przedniej osi. NapÄ™d przekazywany jest przy pomocy waÅ‚u Kardana biegnÄ…cego ze skrzyni biegów, do przodu, przez skrzyniÄ™ korbowÄ… silnika.
Audi quattro - historia
DziÄ™ki quattro, Audi staÅ‚o siÄ™ pionierem stosowania napÄ™du na cztery koÅ‚a w samochodach osobowych. PoczÄ…tki projektu siÄ™gajÄ… zimy 1976/77. Wówczas grupa inżynierów Audi odbywaÅ‚a jazdy testowe w zasypanej Å›niegiem Szwecji. W celach porównawczych, w jazdach braÅ‚ też udziaÅ‚ wojskowy pojazd Iltis. To terenowe auto z wysokim zawieszeniem, mimo że miaÅ‚o moc zaledwie 55 kW (75 KM), byÅ‚o nie do pobicia dla o wiele silniejszych prototypów Audi z napÄ™dem na oÅ› przedniÄ…. Po kilku tygodniach, niewielki zespóÅ‚ inżynierów pod kierownictwem ówczesnego czÅ‚onka zarzÄ…du ds. rozwoju, dr. Ferdinanda Piëcha, rozpoczÄ…Å‚ prace nad napÄ™dem na cztery koÅ‚a.
Genialnym posuniÄ™ciem Audi, które umożliwiÅ‚o rozwój techniki quattro, byÅ‚o wprowadzenie waÅ‚ka drążonego – przewierconego wtórnego waÅ‚ka w skrzyni biegów, za pomocÄ… którego siÅ‚y mogÄ… być przekazywane w dwóch kierunkach. Od strony osi tylnej, waÅ‚ napÄ™dza miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy. Druga poÅ‚owa siÅ‚ napÄ™dowych przekazywana jest na oÅ› przedniÄ…, przy pomocy waÅ‚ka zdawczego. WaÅ‚ drążony umożliwiÅ‚ skonstruowanie napÄ™du na cztery koÅ‚a, który jest pozbawiony ograniczeÅ„, lekki, ma kompaktowÄ… formÄ™, jest bardzo efektywny pod wzglÄ™dem sprawnoÅ›ci i dziaÅ‚a bez ciężkiej skrzyni rozdzielczej lub drugiego waÅ‚u Kardana. Ta zasada dziaÅ‚ania napÄ™du quattro mogÅ‚a z powodzeniem zostać zastosowana w samochodach sportowych, które Audi produkowaÅ‚o w dużych iloÅ›ciach.
Rewolucyjne rozwiÄ…zanie zadebiutowaÅ‚o na MiÄ™dzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, w 1980 roku. Zamontowano je w nowym Audi quattro coupé o mocy 147 kW (200 KM). PoczÄ…tkowo planowano produkcjÄ™ limitowanej serii, ale z uwagi na ogromne zainteresowanie, to ciÄ…gle udoskonalane, przebojowe quattro dostÄ™pne byÅ‚o w gamie modelowej Audi aż do roku 1991. W 1984, marka z Ingolstadt uzupeÅ‚niÅ‚a ofertÄ™ o kompaktowy model Sport quattro o mocy 225 kW (306 KM) i o krótkim rozstawie osi.
W roku 1986, producent wymieniÅ‚ rÄ™cznie blokowany miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji na mechanizm różnicowy TorSen (Torsen: torque sensing - „wyczuwajÄ…cy moment”). Ta przekÅ‚adnia Å›limakowa byÅ‚a w stanie zmiennie rozdzielać moment obrotowy silnika. Kolejny ważny krok – zastosowanie przekÅ‚adni planetarnej umożliwiajÄ…cej z zasady asymetryczno-dynamiczny rozkÅ‚ad siÅ‚, nastÄ…piÅ‚ w 2005 roku.
Równolegle Audi poszerzaÅ‚o ofertÄ™ modeli quattro. Jeszcze w latach osiemdziesiÄ…tych XX w. producent zadecydowaÅ‚, by napÄ™d quattro oferować w każdej serii modelowej. Nowe modele byÅ‚y jak kamienie milowe na drodze Audi ku pozycji wiodÄ…cego producenta samochodów segmentu premium. W roku 1995 pojawiÅ‚o siÄ™ pierwsze Audi z silnikiem TDI i staÅ‚ym napÄ™dem na obie osie, a już po czterech latach technika ta znalazÅ‚a zastosowanie w klasie samochodów kompaktowych.
Audi quattro - sporty motorowe
Na poczÄ…tku roku 1981, Audi z napÄ™dem quattro pojawiÅ‚o siÄ™ na scenie Rajdowych Mistrzostw Åšwiata. Fin Hannu Mikkola, prowadzÄ…c auto z czterema ringami podczas Rajdu Monte Carlo, wygraÅ‚ pierwszych sześć Å›nieżnych odcinków specjalnych. Mimo szeÅ›ciu minut przewagi, w wyniku uderzenia w niewielki murek, niestety utraciÅ‚ zwyciÄ™stwo. W 1982, napÄ™d quattro byÅ‚ praktycznie nie do pobicia. DziÄ™ki zwyciÄ™stwom w siedmiu różnych rajdach, marka z Ingolstadt wprowadziÅ‚a zupeÅ‚nie nowÄ… jakość na trasy rajdowe i zdobyÅ‚a niezaprzeczalnÄ… pozycjÄ™ lidera. Rok później Hannu Mikkola zdobyÅ‚ tytuÅ‚ najlepszego kierowcy.
Również sezon 1984 zaczÄ…Å‚ siÄ™ mocnym uderzeniem. Pozyskany przez Audi dwukrotny mistrz Å›wiata Walter Röhrl, wygraÅ‚ Rajd Monte Carlo wyprzedzajÄ…c swoich kolegów z teamu Audi – Szweda Stiga Blomqvista i Hannu MikkolÄ™. Jeszcze przed koÅ„cem sezonu Audi zdobyÅ‚o po raz pierwszy tytuÅ‚ Mistrza Åšwiata w rajdach, a Stig Blomqvist wygraÅ‚ w klasyfikacji kierowców. ZwyciÄ™skim samochodem byÅ‚o wtedy Sport quattro S1, które swój najwiÄ™kszy tryumf odniosÅ‚o w 1987 roku. Za kierownicÄ… tego auta o mocy 440 kW (ok. 600 KM), Walter Röhrl pokonaÅ‚ wówczas 156 zakrÄ™tów Pikes Peak w amerykaÅ„skim stanie Colorado, w absolutnie rekordowym czasie.
W kolejnych latach Audi zaczęło siÄ™ Å›cigać w klasie samochodów turystycznych. Od 1988 roku marka startowaÅ‚a w amerykaÅ„skiej serii TransAm i niespodziewanie już w pierwszym sezonie zdobyÅ‚a tytuÅ‚ mistrzowski. W roku 1990, Audi przeszÅ‚o do serii DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Hans Stuck za kierownicÄ… V8 quattro zwyciężyÅ‚ tam również w pierwszym sezonie. W 1996, do gry wkroczyÅ‚o A4 quattro Supertouring wyposażone w czterocylindrowy silnik o pojemnoÅ›ci dwóch litrów. Samochód wystartowaÅ‚ w siedmiu narodowych mistrzostwach na trzech kontynentach i wygraÅ‚ wszystkie.
W 1998 roku, europejscy organizatorzy wyÅ›cigów, mocÄ… nowych uregulowaÅ„, w dużym stopniu wyeliminowali napÄ™d na cztery koÅ‚a z wyÅ›cigów samochodów turystycznych. Bilans Audi wyglÄ…daÅ‚ wówczas nastÄ™pujÄ…co: cztery tytuÅ‚y w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata, trzy zwyciÄ™stwa w Pikes Peak, jedno mistrzostwo w TransAm, dwa tytuÅ‚u w DTM, jedenaÅ›cie zwyciÄ™stw w mistrzostwach narodowych samochodów superturystycznych i jeden puchar Å›wiata w wyÅ›cigach samochodów turystycznych.
Po raz pierwszy od tego czasu, samochód wyÅ›cigowy z napÄ™dem na cztery koÅ‚a pojawiÅ‚ siÄ™ ponownie na torze wyÅ›cigowym w 2012 roku. Audi R18 e-tron quattro z napÄ™dem hybrydowym, dziÄ™ki zastosowanemu w nim pakietowi zupeÅ‚nie nowych, stworzonych od podstaw rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, od razu zapisaÅ‚o na swym koncie Å›wietne, podwójne zwyciÄ™stwo.
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|