TriumfujÄ…c w niedzielÄ™ na sÅ‚ynnym torze Monza, kierowca wspieranej przez HondÄ™, wÅ‚oskiej ekipy Scuderia AlphaTauri, odniósÅ‚ swoje pierwsze w karierze zwyciÄ™stwo w Formule 1. Grand Prix WÅ‚och byÅ‚o jubileuszowym, pięćdziesiÄ…tym wyÅ›cigiem, w którym zespóÅ‚ z Faenzy wystartowaÅ‚ korzystajÄ…c z jednostek napÄ™dowych Hondy.
Gasly poradziÅ‚ sobie z ogromnÄ… presjÄ… siÄ™gajÄ…c nie tylko po pierwszÄ… wygranÄ… w swojej karierze, ale także po pierwsze – od 2014 roku i od poczÄ…tku ery hybrydowych jednostek napÄ™dowych w F1 – zwyciÄ™stwo dla zespoÅ‚u spoza tzw. „wielkiej trójki”.
Honda, która w dwóch ostatnich sezonach triumfowaÅ‚a także czterokrotnie razem z ekipÄ… Aston Martin Red Bull Racing, zostaÅ‚a jednoczeÅ›nie pierwszym i jedynym producentem jednostek napÄ™dowych, który wygraÅ‚ w erze hybrydowej z dwoma różnymi zespoÅ‚ami.
Po starcie Max Verstappen znalazÅ‚ siÄ™ na siódmej pozycji i naciskaÅ‚ jadÄ…cego przed nim Vallteriego Bottasa, podczas gdy Pierre jechaÅ‚ na dziesiÄ…tym miejscu, przed zespoÅ‚owym kolegÄ…, DaniiÅ‚em Kwiatem. Pechowo zmagania rozpoczÄ…Å‚ z kolei Alex Albon, który po delikatnym kontrakcie z Pierre'em w pierwszym zakrÄ™cie spadÅ‚ na koniec stawki.
Podczas gdy trzech pozostaÅ‚ych kierowców wspieranych przez HondÄ™ rozpoczęło wyÅ›cig na miÄ™kkich oponach, DaniiÅ‚ wystartowaÅ‚ na twardej mieszance.
Gdy na torze zatrzymaÅ‚ siÄ™ Kevin Magnussen, ekipa Scuderia AlphaTauri popisaÅ‚a siÄ™ Å›wietnÄ… strategiÄ…, przewidujÄ…c rozwój wydarzeÅ„ i Å›ciÄ…gajÄ…c Pierre'a po twarde opony. Francuz wróciÅ‚ na tor przed wyjazdem samochodu bezpieczeÅ„stwa i zamkniÄ™ciem alei serwisowej.
Gasly awansowaÅ‚ w ten sposób na trzecie miejsce, po czym wyÅ›cig zostaÅ‚ zatrzymany z powodu uszkodzenia bandy po wypadku Charlesa Leclerca w ostatnim zakrÄ™cie.
Gdy samochody zjechały do alei serwisowej ekipy mogły zmienić w nich ogumienie, dlatego Pierre otrzymał komplet nowych opon o miękkiej mieszance, podczas gdy Max i Daniił założyli używane opony pośrednie, a Alex twardą mieszankę.
Po restarcie Pierre wyprzedziÅ‚ Lance'a Strolla i awansowaÅ‚ na drugie miejsce. Wtedy z toru zjechaÅ‚ lider, Lewis Hamilton, który otrzymaÅ‚ karÄ™ „stop & go” za wczeÅ›niejszy wjazd do zamkniÄ™tej alei serwisowej. Tym sposobem Gasly awansowaÅ‚ na prowadzenie.
Na 26 okrążeÅ„ przed metÄ… Pierre rozpoczÄ…Å‚ ucieczkÄ™, podczas gdy Max musiaÅ‚ siÄ™ niestety wycofać z powodu problemu z jednostkÄ… napÄ™dowÄ…. JadÄ…cy uszkodzonym – po wczeÅ›niejszym kontakcie – autem, Alex utknÄ…Å‚ z kolei za rywalami pod koniec stawki, podczas gdy DaniiÅ‚ walczyÅ‚ o miejsce w pierwszej dziesiÄ…tce.
Na ostatnich piÄ™tnastu okrążeniach, do Pierre'a zaczÄ…Å‚ zbliżać siÄ™ Carlos Sainz, który na samym finiszu mógÅ‚ uruchomić DRS. Pierre perfekcyjnie kontrolowaÅ‚ jednak sytuacjÄ™, mijajÄ…c liniÄ™ mety z przewagÄ… czterech dziesiÄ…tych sekundy i siÄ™gajÄ…c po wzruszajÄ…ce, pierwsze zwyciÄ™stwo.
Na punktowanej, dziewiątej pozycji wyścig zakończył Daniił, podczas gdy Alex finiszował na piętnastym miejscu, tracąc ok. sekundy na okrążeniu z powodu uszkodzeń auta.
„Pierre Gasly i Scuderia AlphaTauri siÄ™gnÄ™li po fantastyczne zwyciÄ™stwo, które jest dla nas wyjÄ…tkowe, bo Å›wiÄ™tujemy dzisiaj także nasz pięćdziesiÄ…ty wspólny wyÅ›cig – powiedziaÅ‚ Toyoharu Tanabe, Dyrektor Techniczny projektu Honda Racing F1. - Jakby tego byÅ‚o maÅ‚o, wygraliÅ›my w domowym wyÅ›cigu dla ekipy AlphaTauri. Pierre pojechaÅ‚ szybko i równo, a zespóÅ‚ popisaÅ‚ siÄ™ perfekcyjnÄ… strategiÄ…. Gratulacje dla Pierre'a i caÅ‚ej ekipy. Honda jest dumna ze wspóÅ‚pracy, która przez ostatnie dwa i póÅ‚ roku, z wyÅ›cigu na wyÅ›cig, stawaÅ‚a siÄ™ coraz lepsza. Mamy nadziejÄ™, że nasi kibice na caÅ‚ym Å›wiecie bawili siÄ™ dzisiaj równie dobrze. DziÄ™kujemy Wam za Wasze wsparcie. Dzisiejszy wyÅ›cig byÅ‚ pierwszym po wprowadzeniu ograniczeÅ„ trybu pracy jednostek napÄ™dowych, dlatego bardzo wiele siÄ™ w ten weekend nauczyliÅ›my. ZebraliÅ›my mnóstwo danych, które wykorzystamy za tydzieÅ„, podczas kolejnego wyÅ›cigu na torze Mugello. Choć wygraliÅ›my, to byÅ‚ trudny weekend, ponieważ mieliÅ›my problemy z jednostkÄ… napÄ™dowÄ… Maxa. Przeanalizujemy ich przyczyny i mamy nadziejÄ™, że za tydzieÅ„ caÅ‚a czwórka naszych kierowców zaliczy udany wyÅ›cig.”
„To niesamowite – powiedziaÅ‚ Pierre Gasly. - Brak mi sÅ‚ów. Przez ostatnie 18 miesiÄ™cy sporo przeszedÅ‚em, dlatego to wspaniaÅ‚a chwila. Gdy wróciÅ‚em do ekipy Scuderia AlphaTauri, byÅ‚em bardzo skupiony. Z każdym wyÅ›cigiem robiliÅ›my postÄ™py, a rok temu w Brazylii zespóÅ‚ daÅ‚ mi moje pierwsze podium. Dzisiaj dali mi pierwsze zwyciÄ™stwo w Formule 1, i to jeszcze w ich domowym wyÅ›cigu. Nigdy siÄ™ nie poddajÄ™. Zawsze walczÄ™ do koÅ„ca i tak samo byÅ‚o dzisiaj. WiedziaÅ‚em, jak zaÅ‚amany byÅ‚bym, gdyby przegraÅ‚. DaÅ‚em z siebie wszystko, choć byÅ‚o bardzo trudno. StaraÅ‚em siÄ™ odskoczyć po restarcie, a na ostatnich piÄ™ciu okrążeniach kilka razy byÅ‚o gorÄ…co. Moje opony miaÅ‚y już dość, ale bardzo chciaÅ‚em wygrać. Nadal czujÄ™ siÄ™ dziwnie jako zwyciÄ™stwa wyÅ›cigu F1. Bardzo dziÄ™kujÄ™ caÅ‚ej ekipie zarówno na torze, jak i w Faenzie i Bicester. ZwyciÄ™stwo we WÅ‚oszech, we wÅ‚oskim zespole, to coÅ› niesamowitego. DziÄ™kujÄ™ wszystkim!”
„To byÅ‚ bardzo emocjonujÄ…cy wyÅ›cig – dodaÅ‚ DaniiÅ‚ Kwiat. - Ciesze siÄ™ ze zwyciÄ™stwa Pierre'a. Gratulacje dla niego i caÅ‚ej ekipy. To dla nas wspaniaÅ‚y dzieÅ„. JeÅ›li chodzi o mnie, dziewiÄ…te miejsce to wszystko, co mogliÅ›my dziÅ› wywalczyć, biorÄ…c pod uwagÄ™ moment, w którym wyjechaÅ‚ samochód bezpieczeÅ„stwa i nasz dobór opon. Niestety wszystko poszÅ‚o nie tak jeÅ›li chodzi o strategiÄ™, ale na szczęście w przypadku Pierre'a byÅ‚o dokÅ‚adnie odwrotnie. CieszÄ™ siÄ™, że wykorzystaÅ‚ tÄ™ szansÄ™. Szkoda, że nie miaÅ‚em podobnej, ale jestem zadowolony ze swojego wyÅ›cigu.”
„To nie byÅ‚ dla mnie udany wyÅ›cig, a piÄ™tnasta pozycja nie odzwierciedla naszego tempa – przyznaÅ‚ Alex Albon. - Mocno uszkodziÅ‚em podÅ‚ogÄ™ po lewej stronie, po kolizji w pierwszym zakrÄ™cie, a później byÅ‚o już dla mnie po wyÅ›cigu z uwagi na karÄ™ czasowÄ…. Nie miaÅ‚em przyczepnoÅ›ci i docisku, wiÄ™c staraÅ‚em siÄ™ po prostu dojechać do mety. To byÅ‚ dla nas trudny weekend, ale cieszymy siÄ™ ze zwyciÄ™stwa AlphaTauri. Teraz musimy już jednak skupić siÄ™ na Mugello.”
„Dzisiaj wszystko poszÅ‚o nie po naszej myÅ›li – zakoÅ„czyÅ‚ Max Verstappen. - Źle wystartowaÅ‚em i utknÄ…Å‚em w korku samochodów korzystajÄ…cych z DRS, co czyniÅ‚o wyprzedzanie praktycznie niemożliwym. Po restarcie miaÅ‚em problem z silnikiem i musiaÅ‚em siÄ™ wycofać. To bardzo rozczarowujÄ…ce. Musimy teraz jak najszybciej zapomnieć o tym wyÅ›cigu i skupić siÄ™ na kolejnym. To nie byÅ‚ nasz weekend, ale cieszÄ™ siÄ™ z wygranej Pierre'a i AlphaTauri w domowym wyÅ›cigu dla zespoÅ‚u. To wspaniali ludzie, dlatego mam nadziejÄ™, że bÄ™dÄ… dziÅ› to zasÅ‚użone zwyciÄ™stwo adekwatnie Å›wiÄ™tować.”