Narodowy Fundusz Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej (NFOÅšiGW) uruchomiÅ‚ w tym roku program „Mój Elektryk”. Jego cel jest bardzo konkretny. Na stronie internetowej programu sformuÅ‚owano go krótko: „wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych”. Dotacje NFOÅšiGW obejmujÄ… zarówno przedsiÄ™biorców, jak i osoby fizyczne. PrzewidujÄ… wsparcie w zakupie auta, a także przy różnych formach finansowania (kredyt, leasing, wynajem).
WedÅ‚ug ekspertów szczególnie istotnym aspektem programu „Mój Elektryk” jest dofinansowanie różnych form korzystania z pojazdów elektrycznych dla przedsiÄ™biorców. To oni, a nie osoby fizyczne, odpowiadajÄ… za zdecydowanÄ… wiÄ™kszość rejestracji nowych samochodów w Polsce. Dlatego marka Volkswagen i InsightOut Lab najnowsze badanie poÅ›wiÄ™cili opiniom Polaków na temat dofinansowania do leasingu i wynajmu dÅ‚ugoterminowego aut elektrycznych.
GÅ‚oÅ›ny program „Mój Elektryk”
Uruchomienie dotacji do leasingu i wynajmu aut elektrycznych z programu „Mój Elektryk” byÅ‚o dosyć szeroko komentowane przez media, zwÅ‚aszcza branżowe. Jednak, czy zainteresowanie dziennikarzy przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na znajomość tematu wÅ›ród Polaków? Okazuje siÄ™, że tak. Z badania marki Volkswagen i InsightOut Lab wynika, że o programie „Mój Elektryk” sÅ‚yszaÅ‚a okoÅ‚o 1/3 ankietowanych.
Warto podkreÅ›lić, że – zgodnie z intuicjÄ… – osoby, które deklarujÄ… rozważanie zakupu auta elektrycznego wyraźnie częściej sÅ‚yszaÅ‚y o dotacjach niż osoby nierozważajÄ…ce takiej inwestycji. W pierwszej grupie o programie „Mój Elektryk” sÅ‚yszaÅ‚o 53%, a w drugiej – 33% badanych.
Na dotacji można zaoszczędzić więcej niż się badanym wydaje
Wiedza o tym, że program „Mój Elektryk” zostaÅ‚ uruchomiony, niekoniecznie musi iść w parze ze Å›wiadomoÅ›ciÄ…, ile dziÄ™ki niemu można zaoszczÄ™dzić na miesiÄ™cznym koszcie użytkowania auta. Dlatego pytanie o oszczÄ™dnoÅ›ci, wynikajÄ…ce z dotacji NFOÅšiGW, zostaÅ‚o zadane wszystkich ankietowanym, a nie tylko tym, którzy sÅ‚yszeli o programie. Celem byÅ‚o sprawdzenie, jak Polacy wyobrażajÄ… sobie wysokość dotacji, a nie, czy wiedzÄ…, ile ona dokÅ‚adnie wynosi (w przeliczeniu na miesiÄ™czne oszczÄ™dnoÅ›ci). StÄ…d też niestandardowe przedziaÅ‚y w możliwych odpowiedziach. Warto przy tym zwrócić uwagÄ™, że w oficjalnym komunikacie przy uruchomieniu programu ten temat nie byÅ‚ zbyt eksponowany.
Z badania wynika, że wyobrażenia Polaków o tym, ile można zaoszczÄ™dzić dziÄ™ki dotacji majÄ… siÄ™ nijak do rzeczywistych korzyÅ›ci. MówiÄ…c dokÅ‚adniej, faktyczne korzyÅ›ci, wynikajÄ…ce z dotacji, wyraźnie przewyższajÄ… oczekiwania respondentów. Niemal poÅ‚owa ankietowanych sÄ…dzi, że dotacja przeÅ‚oży siÄ™ na miesiÄ™czne oszczÄ™dnoÅ›ci rzÄ™du 100-200 zÅ‚. Kolejna pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci grupa, 37%, stawia tÄ™ poprzeczkÄ™ nieco wyżej, wybierajÄ…c przedziaÅ‚ 200-400 zÅ‚. Jedynie 13% badanych wskazuje rzÄ…d wielkoÅ›ci, o którym byÅ‚a mowa w komunikacie prasowym po uruchomieniu programu. WedÅ‚ug leasingodawców, dotacje z NFOÅšiGW, przeÅ‚ożą siÄ™ na miesiÄ™czne oszczÄ™dnoÅ›ci rzÄ™du 300-800 zÅ‚ w zależnoÅ›ci od wartoÅ›ci auta i parametrów leasingu lub wynajmu. Volkswagen szacuje, że zarówno przy modelu ID.3, jak i ID.4, oszczÄ™dnoÅ›ci mogÄ… wynieść 829 zÅ‚ netto (w zależnoÅ›ci od parametrów leasingu i sposobów rozliczania podatków przez leasingobiorcÄ™).
Wysokość dotacji zachęca do wyboru BEV
W kolejnym pytaniu ankietowani dowiadywali siÄ™, ile mogliby miesiÄ™cznie zaoszczÄ™dzić na użytkowaniu auta elektrycznego dziÄ™ki dotacji z NFOÅšiGW. Wówczas okazywaÅ‚o siÄ™, że kwota rzÄ™du 300-800 zÅ‚ zachÄ™ciÅ‚aby część z nich do wyboru auta typu BEV zamiast samochodu z silnikiem spalinowym. Konkretnie, zachÄ™ciÅ‚aby 36% badanych. Jednak dla tak samo licznej grupy ten argument finansowy byÅ‚by niewystarczajÄ…cy. Nieco mniej, bo 29% respondentów wahaÅ‚o siÄ™ z odpowiedziÄ….
Pozytywne odpowiedzi na omawiane pytanie warto zestawić z innymi danymi na temat zainteresowania autami elektrycznymi. InsightOut Lab i Volkswagen w badaniach nad elektromobilnoÅ›ciÄ… regularnie pytajÄ… Polaków, czy ci rozważajÄ… zakup auta elektrycznego. Zwykle pozytywnej odpowiedzi na to pytanie udziela okoÅ‚o 20% ankietowanych. Dlatego wynik 36% z najnowszego badania należy uznać za wysoki i przypisać go wpÅ‚ywowi dotacji NFOÅšiGW. OczywiÅ›cie nie oznacza to, że teraz ponad 1/3 badanych zacznie rozważać zakup samochodu elektrycznego. Natomiast można powiedzieć, że Å›wiadomość oszczÄ™dnoÅ›ci, które wynikajÄ… z dotacji przekÅ‚ada siÄ™ na bardziej pozytywne nastawienie do „elektryka”.
„Elektryk” taÅ„szy od „spalinówki”? BiorÄ™!
Z badania InsightOut Lab i Volkswagena z sierpnia 2020 r. wynika, że auta elektryczne dosyć zgodnie kojarzone sÄ… przez Polaków z wysokÄ… cenÄ… zakupu. W czasie, gdy przeprowadzana byÅ‚a cytowana ankieta, rzeczywiÅ›cie samochody typu BEV byÅ‚y wyraźnie droższe od aut z silnikiem spalinowym. Obecnie, po wprowadzeniu dotacji NFOÅšiGW, ta sytuacja zaczyna siÄ™ zmieniać. WedÅ‚ug producentów, a także firm, które zajmujÄ… siÄ™ leasingiem i wynajmem aut – po uwzglÄ™dnieniu dopÅ‚at – koszty obu rodzajów samochodów zbliżajÄ… siÄ™ do siebie, a w niektórych przypadkach sÄ… nawet niższe dla aut elektrycznych.
JeÅ›li koszty użytkowania auta elektrycznego sÄ… zbliżone do kosztów użytkowania samochodu z silnikiem spalinowym, stanowi to dla Polaków istotny argument na rzecz aut typu BEV. Przemawia on nawet bardziej niż wysoka oszczÄ™dność, która wynika z dofinansowania w programie „Mój Elektryk”. Aż 41% ankietowanych deklaruje, że jeÅ›li miesiÄ™czne koszty użytkowania auta elektrycznego byÅ‚yby porównywalne lub niższe od kosztów użytkowania samochodu z silnikiem spalinowym, to wybraliby auto elektryczne. Tylko 24% wskazuje na samochód z silnikiem spalinowym. Natomiast aż 35% wstrzymuje siÄ™ od wiążącej odpowiedzi.