Przekonanie o elektrycznej przyszłości, ale i obawy dotyczące teraźniejszości
Ford zaprezentowaÅ‚ wÅ‚aÅ›nie najnowszy raport „Go Electric. Climate Countdown”, z którego wynika, że Polacy nie sÄ… jeszcze w peÅ‚ni gotowi na rozwój elektromobilnoÅ›ci. Przy czym mimo to badanie wykazaÅ‚o, iż duża część (aż 41%) respondentów uważa, że pojazdy elektryczne sÄ… przyszÅ‚oÅ›ciÄ… motoryzacji. WskazujÄ… oni jednoczeÅ›nie, że nadal w Polsce istnieje wiele problemów dotyczÄ…cych m.in. infrastruktury, które należy rozwiÄ…zać. NajwiÄ™ksze obawy wÅ›ród Polaków budzÄ…: dostÄ™pność punktów Å‚adowania samochodów elektrycznych (44%) oraz koszt Å‚adowania pojazdów elektrycznych (40%). Jedna czwarta badanych uważa natomiast, że technologia pojazdów elektrycznych musi jeszcze zostać ulepszona, zanim rozważą zakup jednego z nich.
Obawy dotyczÄ…ce samego zakupu nowego pojazdu elektrycznego skupiajÄ… siÄ™ wokóÅ‚ ceny oraz infrastruktury Å‚adowania. Aż 43% respondentów stwierdziÅ‚o, że nie stać ich na zakup pojazdu elektrycznego. Niewielu mniej jako powód braku zainteresowania elektrykami wskazaÅ‚o niewystarczajÄ…cÄ… iloÅ›ci Å‚adowarek w okolicy (35%) oraz brak dostÄ™pu do Å‚adowarek pojazdów elektrycznych (27%). Jedna czwarta badanych obawia siÄ™ wyczerpania akumulatora i używania takiego pojazdu na dÅ‚uższych trasach. Zaledwie 5% badanych stwierdziÅ‚o, że nie rozumie tej technologii, natomiast 8% uważa, że zwyczajnie woli samochody z silnikiem benzynowym/wysokoprężnym.
WedÅ‚ug respondentów koszt pojazdów elektrycznych musi siÄ™ zmniejszyć – uważa tak bowiem aż 48% badanych. Niewiele mniej (43%) stwierdziÅ‚o, że przeciÄ™tna osoba nie jest gotowa na zmianÄ™ pojazdu na samochód elektrycznych. W kontekÅ›cie transformacji na wyÅ‚Ä…cznie samochody elektryczne do 2030 roku 30% uważa, że nie jest to wedÅ‚ug nich realne w naszej rzeczywistoÅ›ci. Warto zwrócić uwagÄ™, że w badaniu wzięło udziaÅ‚ 47% osób, które posiadajÄ… samochód z silnikiem benzynowym i 24% osób z samochodem z silnikiem Diesla. Te posiadajÄ…ce samochód elektryczny stanowiÅ‚y zaledwie 4% respondentów.
W spoÅ‚eczeÅ„stwie dominuje także poglÄ…d, że caÅ‚kowity koszt utrzymania pojazdów elektrycznych jest wyższy niż koszt utrzymania pojazdów z silnikiem benzynowym/Diesla. StwierdziÅ‚o tak bowiem 49% badanych, a 16% uważa, że jest on taki sam. Natomiast zaledwie 4% jest zdania, że jest on dużo niższy. Tyle samo respondentów nie ma żadnych obaw co do możliwego wzrostu kosztów utrzymania pojazdów elektrycznych, gdy stanÄ… siÄ™ bardziej popularne. Aż 73% jest jednak zaniepokojonych takÄ… możliwoÅ›ciÄ….
Polacy oczekują odpowiedzialnego działania firm
Badanie dotyczyÅ‚o także kwestii ekologicznych zwiÄ…zanych z pojazdami elektrycznymi. WedÅ‚ug 85% badanych Polaków ważne jest, aby producenci takich pojazdów opracowali plany dotyczÄ…ce recyklingu pojazdów elektrycznych i akumulatorów po zakoÅ„czeniu ich eksploatacji. 90% stwierdziÅ‚o także, że to ludzie sÄ… odpowiedzialni za zmiany klimatyczne. 22% respondentów uważa, że jest w dużym stopniu odpowiedzialne za walkÄ™ ze zmianami klimatycznymi, podczas gdy 9% stwierdziÅ‚o, że w ogóle. Badani najczęściej (49%) uważajÄ…, że sÄ… odpowiedzialni w umiarkowanym stopniu.
W kontekÅ›cie podejmowania osobistych wyrzeczeÅ„ respondentów, najwiÄ™cej osób (53%) stwierdziÅ‚o, że mogÅ‚oby zmniejszyć zużycie energii, aby przyczynić siÄ™ do walki z kryzysem klimatycznym. Niewiele mniej (47%) jest skÅ‚onne do nieużywania tworzyw sztucznych lub używania wyÅ‚Ä…cznie takich nadajÄ…cych siÄ™ do recyklingu. WÅ›ród najpopularniejszych odpowiedzi znalazÅ‚y siÄ™ także: ograniczenie zakupu nowych ubraÅ„ (38%), kupowanie gÅ‚ównie towarów produkowanych lokalnie (33%) oraz rzadsze używanie samochodu (30%).
Polacy oczekujÄ… też wsparcia rzÄ…du i dużych firm w walce z najgorszymi skutkami zmian klimatycznych. Dla 39% badanych jest to bowiem bardzo ważna kwestia. Badani uważajÄ…, że najgorsze skutki dla klimatu wywoÅ‚ujÄ…: zasilanie energetyczne przedsiÄ™biorstw (28%), przemysÅ‚ samochodowy (23%) oraz lotnictwo (13%). 14% respondentów stwierdziÅ‚o, że najważniejszym argumentem przy zakupie przez nich produktów jest pozytywny albo neutralny wpÅ‚yw danej firmy na Å›rodowisko, a kolejne 10% uważa, że to dla nich bardzo ważne. NajwiÄ™cej (39%) osób jest zdania, że jest to dla nich bardzo ważne, ale nie jest czynnikiem decydujÄ…cym przy zakupach.
Sam problem zmian klimatycznych jednak nie jest wedÅ‚ug badanych najważniejszÄ… sprawÄ… bieżącÄ… do rozwiÄ…zania (26%). Dla Polaków ważniejsze sÄ… bowiem: przywrócenie równowagi gospodarczej (28%), odbudowa gospodarki po stratach spowodowanych pandemiÄ… COVID-19 (42%) oraz zwalczanie pandemii COVID-19 (42%).
- Polacy podobnie jak Europejczycy widzÄ… w samochodach elektrycznych przyszÅ‚ość, ale majÄ… sporo obaw zwiÄ…zanych gÅ‚ównie z cenÄ… pojazdów oraz dostÄ™pnoÅ›ciÄ… infrastruktury Å‚adowania. Naszym zdaniem konieczne sÄ… wiÄ™c: dynamiczny rozwój sieci stacji Å‚adowania oraz systemowe wsparcie elektromobilnoÅ›ci w Polsce. Przy czym nie mam tu na myÅ›li jedynie wsparcia finansowego przy zakupie pojazdu, ale także uÅ‚atwienia w poruszaniu siÄ™ po strefach z ograniczonym dostÄ™pem, ulgi w opÅ‚atach autostradowych oraz parkowaniu, możliwość korzystania z buspasów czy bonifikata przy zakupie prÄ…du do Å‚adowania pojazdu – powiedziaÅ‚ Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Ford Polska.
Badania do raportu „Go Electric. Climate Countdown” przeprowadzono w oÅ›miu krajach
Na potrzeby raportu Ford zbadaÅ‚ osiem rynków europejskich (Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Hiszpania, WÅ‚ochy, Polska, Norwegia i Holandia). W każdym z tych krajów 2 000 dorosÅ‚ych respondentów zadano zestaw tych samych pytaÅ„, aby nastÄ™pnie móc porównać wyniki. Ankiety przeprowadzone przez niezależnÄ… agencjÄ™ badawczÄ… OnePoll obejmowaÅ‚y szeroki zakres tematów dotyczÄ…cych zmian klimatu. Próba dla każdego paÅ„stwa byÅ‚a reprezentatywna w skali kraju.
W porównaniu z innymi nacjami Polacy nadal nie czujÄ… siÄ™ osobiÅ›cie odpowiedzialni za zmiany klimatyczne. Podczas gdy w Hiszpanii aż 38% badanych czuje siÄ™ w dużym stopniu odpowiedzialnymi za zmiany klimatyczne, w Polsce jest to tylko 22%. Znacznie bardziej odpowiedzialni od Polaków czujÄ… siÄ™ także WÅ‚osi (33%) i Brytyjczycy (31%). Gorzej wypadli tylko Francuzi (21%) oraz Niemcy (17%).