42-letni Mark Webber (Australia) poprowadziÅ‚ 919 Evo o mocy systemowej 1160 KM – ostateczne stadium rozwojowe prototypu 919. To za jego kierownicÄ… Neel Jani pobiÅ‚ w kwietniu 2018 r. rekord kwalifikacji FormuÅ‚y 1 na torze Spa-Francorchamps, a zaledwie kilka tygodni później, w czerwcu, Timo Bernhard ustanowiÅ‚ nim absolutny rekord okrążenia póÅ‚nocnej pÄ™tli Nürburgringu. Webber, dziewiÄ™ciokrotny zwyciÄ™zca Grand Prix FormuÅ‚y 1 oraz dÅ‚ugodystansowy mistrz Å›wiata z 2015 r., gdy Å›cigaÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie 919 Hybrid, powiedziaÅ‚: „To byÅ‚o coÅ› szalonego, ale i przyjemnego – jechać takÄ… bestiÄ… po otwartych niemieckich drogach. Porsche od zawsze próbuje jednak robić takie fajne numery. 919 oraz lata rywalizacji w DÅ‚ugodystansowych Mistrzostwach Åšwiata FIA wiele dla mnie znaczÄ…. To zaszczyt, że mogÅ‚em odprowadzić 919 Evo do domu”.
Godny finał 919 Hybrid
38-letni Marc Lieb zajÄ…Å‚ miejsce w kokpicie drugiego Porsche 919 Hybrid, w specyfikacji wykorzystywanej w wyÅ›cigach DÅ‚ugodystansowych Mistrzostw Åšwiata FIA (w skrócie WEC – World Endurance Championship). „Dzisiejsza przejażdżka to bardzo przyjemne podsumowanie – dla Porsche, dla 919 i dla mnie osobiÅ›cie” – skomentowaÅ‚ z uÅ›miechem kierowca. Urodzony w Stuttgarcie, w 2016 r. wygraÅ‚ 24-godzinny wyÅ›cig Le Mans i zdobyÅ‚ mistrzostwo Å›wiata wraz z 919. „Przejeżdżam tÄ™dy każdego dnia, jadÄ…c z domu w Ludwigsburgu do biura w Weissach. Od teraz za kierownicÄ… swojego Cayenne zawsze już bÄ™dÄ™ wspominać, jak to wyglÄ…daÅ‚o z perspektywy kierowcy 919, gdy siedziaÅ‚em znacznie, znacznie niżej”.
Fritz Enzinger, wiceprezes ds. LMP1, przekazaÅ‚ samochody Achimowi Stejskalowi, dyrektorowi Porsche Museum. „ChciaÅ‚bym gorÄ…co podziÄ™kować wÅ‚adzom za wydanie pozwolenia na finaÅ‚owÄ… podróż sÅ‚użbowÄ… 919” – podkreÅ›liÅ‚ Enzinger. „Wprowadzenie siÄ™ do muzeum to dla caÅ‚ego zespoÅ‚u koniec bardzo szczególnej epoki. Trzy zwyciÄ™stwa w Le Mans i sześć tytuÅ‚ów mistrzostw Å›wiata, w latach 2015-2017, a w tym roku, jako wisienka na torcie, udane próby pobicia rekordów na Spa i póÅ‚nocnej pÄ™tli – po prostu nie można chcieć wiÄ™cej. ZespóÅ‚ i ja chcielibyÅ›my bardzo podziÄ™kować zarzÄ…dowi oraz rodzinom Porsche i Piëch za ich ogromne wsparcie. Nowa książka »Legendary« oraz wydany z niÄ… album opowiadajÄ… o doÅ›wiadczeniach i prezentujÄ… osiÄ…gniÄ™cia ekipy LMP1. To dla mnie wiele znaczy”.
Pożegnalne tournée „Tribute Tour 2018”
Także szef zespoÅ‚u Andreas Seidl mówiÅ‚ z zadowoleniem: „Wraz z projektem 919 Hybrid mogliÅ›my odkryć dla Porsche nowe pola techniki i pokazać, jakÄ… wydajność majÄ… nowoczesne ukÅ‚ady hybrydowe – czego ostatecznym potwierdzeniem byÅ‚y rekordy okrążeÅ„ 919 Evo w czasie tegorocznej pożegnalnej trasy »Tribute Tour«. W tym miejscu chcÄ™ skierować specjalne podziÄ™kowania do naszych partnerów. Bez nich nie moglibyÅ›my sfinansować programu. Ostatnie kilometry po publicznych drogach stanowiÄ… dla nas domkniÄ™cie rozdziaÅ‚u LMP1. Teraz czas przerzucić stronÄ™: Porsche mierzy siÄ™ z nowymi wyzwaniami elektromobilnoÅ›ci, zarówno w segmencie aut cywilnych, jak i wyÅ›cigowych. Nasz debiut w Formule E pod koniec 2019 r. spotyka siÄ™ z bardzo pozytywnymi reakcjami. To dodatkowa motywacja, by po raz kolejny próbować przekraczać granice”.
Historia
ByÅ‚ 2011 r., gdy po rewolucyjnej zmianie przepisów zarzÄ…d Porsche postanowiÅ‚ o powrocie do rywalizacji w WEC oraz Le Mans wraz z prototypem 1. klasy. Nowe regulacje nakÅ‚adaÅ‚y wymóg stosowania od 2014 r. hybrydowego zespoÅ‚u napÄ™dowego, a jednoczeÅ›nie dawaÅ‚y inżynierom ogromnÄ… swobodÄ™ w zakresie projektowania. W rezultacie zyskaÅ‚y kontekst powiÄ…zany z innowacjami – czyli coÅ›, co zawsze inspirowaÅ‚o producenta sportowych samochodów. Ferry Porsche wierzyÅ‚, że presja pochodzÄ…ca ze Å›wiata wyÅ›cigów stanowi najlepszy akcelerator rozwoju. Porsche jest zresztÄ… zwiÄ…zane z legendÄ… Le Mans silniej niż którykolwiek inny producent. Od 1998 r. nie odniosÅ‚o tam jednak generalnego zwyciÄ™stwa i sÅ‚awa marki sÅ‚abÅ‚a.
Na czystej kartce papieru powstaÅ‚ samochód, który nie miaÅ‚ żadnego wzorca. Porsche konkurowaÅ‚o z Audi i ToyotÄ…, a obaj ci producenci dysponowali wiÄ™kszym doÅ›wiadczeniem we wprowadzaniu prototypów. W 2011 r. w Weissach nie istniaÅ‚ jeszcze ani zespóÅ‚, ani odpowiednia infrastruktura do realizacji programu. Rozwój techniczny, budynki, rekrutacja – wszystko dziaÅ‚o siÄ™ w tym samym czasie. Nie brakowaÅ‚o wÄ…tpliwoÅ›ci i problemów – wÅ‚Ä…cznie z dotkliwym wypadkiem i pierwszym zwyciÄ™stwem w odstÄ™pie liczonym w minutach.
Porsche 919 Hybrid powstawaÅ‚o w trudnych warunkach, ale nie przeszkodziÅ‚o mu to w zdobyciu statusu seryjnego zwyciÄ™zcy. Po trzecim z rzÄ™du sukcesie w 2017 r. Porsche ma na koncie Å‚Ä…cznie 19 triumfów w generalnej klasyfikacji Le Mans – plus po trzy tytuÅ‚y w mistrzostwach Å›wiata kierowców oraz producentów. Tegoroczne tournée i pobite rekordy uczyniÅ‚y 919 prawdziwÄ… legendÄ…. Wideo na YouTubie z przejazdu Timo Bernharda po póÅ‚nocnej pÄ™tli ma 3 miliony wyÅ›wietleÅ„.
Technika
Porsche 919 Hybrid byÅ‚o jeżdżącym laboratorium przyszÅ‚oÅ›ciowych rozwiÄ…zaÅ„. W specyfikacji WEC prototyp osiÄ…gaÅ‚ moc okoÅ‚o 900 KM (662 kW), pochodzÄ…cÄ… z 2-litrowego benzynowego silnika V4 turbo (blisko 500 KM/368 kW) oraz dwóch różnych systemów odzyskiwania energii – podczas hamowania, z przedniej osi, oraz ze spalin. Podczas gdy jednostka spalinowa napÄ™dzaÅ‚a tylne koÅ‚a, przednie wprawiaÅ‚ w ruch motor elektryczny. Generowana energia tymczasowo trafiaÅ‚a do chÅ‚odzonego cieczÄ… akumulatora litowo-jonowego. Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚uguje technika 800 V – okazaÅ‚a siÄ™ pionierskim rozwiÄ…zaniem dla caÅ‚kowicie elektrycznych samochodów sportowych Porsche, które trafiÄ… na rynek w 2019 r.
W przypadku stworzonej z myÅ›lÄ… o biciu rekordów wersji Evo osprzÄ™t ukÅ‚adu napÄ™dowego zostaÅ‚ nietkniÄ™ty. Jej projektanci pozbyli siÄ™ jednak ograniczeÅ„ wynikajÄ…cych z przepisów WEC: w rezultacie, bez limitowania energii przypadajÄ…cej na jedno okrążenie i pochodzÄ…cej z systemów odzyskiwania, 919 mogÅ‚o wreszcie uwolnić swój peÅ‚en potencjaÅ‚. Po aktualizacji oprogramowania, przy zastosowaniu tego samego paliwa (zawierajÄ…cego 20% bioetanolu), moc systemowa prototypu wzrosÅ‚a do 1160 KM. Z samochodu zniknęło wszystko, co nie byÅ‚o potrzebne do pokonania jednego szybkiego okrążenia – w ten sposób jego masa wÅ‚asna spadÅ‚a o 39 kg, do 849 kg. W podniesieniu osiÄ…gów pomogÅ‚y też elementy aktywnej aerodynamiki, ukÅ‚ad hamulcowy wszystkich kóÅ‚ typu by-wire (sterowany elektronicznie) oraz – biorÄ…c pod uwagÄ™ wiÄ™kszy docisk aerodynamiczny – zmodyfikowane zawieszenie i specjalnie opracowane opony Michelin.
„Legendary – The Porsche 919 Hybrid Project”
Książka liczy 272 strony, a album – 340. Od grudnia 2018 r. oba tytuÅ‚y (w jÄ™zyku angielskim lub niemieckim) bÄ™dzie można kupić w zestawie w ksiÄ™garniach lub w Porsche Museum, w cenie 68 euro.