Silvia jest samochodem jedynym w swoim rodzaju. To rzadki model, którego premiera miaÅ‚a miejsce na targach motoryzacyjnych w Tokio w 1964 roku. O jego unikatowoÅ›ci Å›wiadczyć może fakt, że nawet niektórzy z wieloletnich pracowników Nissana nie mieli okazji zobaczyć go na wÅ‚asne oczy.
Matthew wyjaÅ›nia: „Silvia wyprzedzaÅ‚a swoje czasy, pozostajÄ…c przy tym samochodem stonowanym i subtelnym. Mimo wieku nadal wyglÄ…da bardzo dobrze i dziÅ› nadal bezproblemowo odnalazÅ‚aby swoje miejsce na drogach. To także doskonaÅ‚y przykÅ‚ad cech, których oczekuje siÄ™ od produktu globalnego: wysokiej jakoÅ›ci i uniwersalnie atrakcyjnego wyglÄ…du. PrzeprojektowujÄ…c ten samochód z myÅ›lÄ… o przyszÅ‚oÅ›ci, chcieliÅ›my zÅ‚ożyć hoÅ‚d jego dziedzictwu. JednÄ… z najbardziej wyróżniajÄ…cych go cech jest pojedyncza prosta linia Å‚Ä…czÄ…ca górnÄ… i dolnÄ… część nadwozia. W nowej wersji pojazdu jeszcze bardziej zaakcentowaliÅ›my jej obecność prowadzÄ…c jÄ… tak, aby wcinaÅ‚a siÄ™ w górnÄ… część nadkoli. MajÄ…c na uwadze Å›wiat przyszÅ‚oÅ›ci czuliÅ›my, że takie wzornictwo bÄ™dzie w naturalny sposób pasowaÅ‚o do pojazdu elektrycznego”.
„Fakt, iż jest to samochód elektryczny, daÅ‚ nam możliwość zastosowania jednolitych powierzchni również z przodu, gdyż bezemisyjny zespóÅ‚ napÄ™dowy jest znacznie mniej wymagajÄ…cy pod wzglÄ™dem chÅ‚odzenia, przez co nie ma potrzeby stosowania osÅ‚ony w miejscu, gdzie zazwyczaj znajduje siÄ™ chÅ‚odnica” – dodaje Weaver.
Matthew i jego zespóÅ‚ wprowadzili wiele ważnych zmian, aby zaprojektowany przez nich samochód mógÅ‚ wkroczyć w erÄ™ wspóÅ‚czesnoÅ›ci. Dopracowali jego wyglÄ…d stosujÄ…c proste pÅ‚aszczyzny i linie. Najważniejsza pozostaÅ‚a jednak elektryfikacja pojazdu, która pozwoliÅ‚a poÅ‚Ä…czyć w projekcie wspóÅ‚czesne innowacje z klasycznymi aspektami wzornictwa.
Nowe wyzwania
PostÄ™pujÄ…ca elektryfikacja mobilnoÅ›ci stawia przed wiÄ™kszoÅ›ciÄ… projektantów samochodów wyzwanie, jakim jest utrzymanie klasycznych cech swoich marek przy jednoczesnym zupeÅ‚nie nowym podejÅ›ciu do tego, czym może i powinien być samochód. Każdy projekt zaczyna siÄ™ od czystej kartki papieru. Kolejnym krokiem sÄ… szkice i liczne projekty dwuwymiarowe, a nastÄ™pnie prototypy cyfrowe i trójwymiarowe modele gliniane. TworzÄ…c nowe pomysÅ‚y w dobie samochodów elektrycznych projektanci mogÄ… stosować te same techniki, lecz grajÄ…c wedÅ‚ug zupeÅ‚nie nowych reguÅ‚.
Dawniej musieli oni Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracować z inżynierami, aby znaleźć sposób na odpowiednie rozmieszczenie m.in. silnika spalinowego, chÅ‚odnicy i elementów ukÅ‚adu wydechowego. Komponenty te byÅ‚y do tej pory niezbÄ™dne, lecz obecnie zostaÅ‚y zastÄ…pione przez zestawy akumulatorów, falowniki i niewielkie silniki elektryczne. Oznacza to duże zmiany w codziennej pracy projektanta, jak również pozwala na zupeÅ‚nie inne podejÅ›cie do samej sztuki projektowania i umożliwia zapewnienie kierowcom nowych doznaÅ„.
„Kluczowe komponenty pojazdu elektrycznego sÄ… zupeÅ‚nie inne i mogÄ… być skonfigurowane inaczej niż w samochodzie z silnikiem spalinowym. W zwiÄ…zku z tym zaprojektowana przez nas na nowo Silvia może mieć wiÄ™cej przestrzeni wewnÄ…trz, niż sugerowaÅ‚yby jej wymiary zewnÄ™trzne. Analogicznie – użytkownicy elektrycznego crossovera Nissana Ariya zauważą, jak bardzo przestronne i wygodne jest jego wnÄ™trze dziÄ™ki bardziej efektywnemu uÅ‚ożeniu podzespoÅ‚ów” – wyjaÅ›nia Matthew.
DziÅ› projektanci muszÄ… mieć na uwadze nowe funkcjonalnoÅ›ci, a także elementy osprzÄ™tu, które umożliwiajÄ… ich dziaÅ‚anie, takie jak radary, kamery czy czujniki. Ale to nie wszystko. Do zadaÅ„ zespoÅ‚u projektowego należy również znajdowanie nowych sposobów na osiÄ…gniÄ™cie tego, co zawsze byÅ‚o ich celem: wywoÅ‚ania emocjonalnej reakcji i stworzenia trwaÅ‚ej wiÄ™zi z klientami.
PÅ‚ynniejsza jazda
JeÅ›li chodzi o przewidywanie trendów motoryzacyjnych, nikt nie zna siÄ™ na tym lepiej niż Marco Fioravanti, wiceprezes ds. planowania produktów w Nissan Europe. Zadaniem jego zespoÅ‚u jest badanie tego, czego klienci bÄ™dÄ… chcieli i potrzebowali za 20 lat. Zdaniem Marco, w przyszÅ‚oÅ›ci podejÅ›cie do projektowania samochodów bÄ™dzie inne, a kluczowym wymogiem stanie siÄ™ efektywność. „Celem jest poprawa wydajnoÅ›ci. W przypadku pojazdów elektrycznych jest to jeszcze ważniejsze, ponieważ odpowiednia aerodynamika może zminimalizować negatywny wpÅ‚yw oporu powietrza na zasiÄ™g pojazdu podczas jazdy z dużymi prÄ™dkoÅ›ciami” – zauważa Marco.
„Widzimy wiÄ™c nowÄ… generacjÄ™ elektrycznych crossoverów, które sÄ… nieco niższe, szersze i dÅ‚uższe w celu poprawy parametrów aerodynamicznych, przy jednoczesnym zachowaniu podobnej przestrzeni wewnÄ…trz i wyższej pozycji za kierownicÄ… jak w tradycyjnym sedanie czy hatchbacku. Jest to możliwe dziÄ™ki ulepszeniom, które możemy wprowadzić, jeÅ›li chodzi o uÅ‚ożenie podzespoÅ‚ów pojazdu elektrycznego, stanowiÄ…cych rozwiÄ…zania technologiczne najnowszej generacji” – dodaje.
SiÄ™gajÄ…c dalej w przyszÅ‚ość – kto wie, w jaki sposób wymagania klientów, postÄ™p technologiczny i przepisy wpÅ‚ynÄ… na to, jak bÄ™dzie siÄ™ projektowaÅ‚o samochody? Jedno jest pewne: motoryzacja siÄ™ zmienia. Pojazdy bÄ™dÄ… wyglÄ…dać i dziaÅ‚ać inaczej, stanowiÄ…c bardziej przyjazny dla użytkownika, energooszczÄ™dny i praktyczny Å›rodek transportu. Projektowanie na nowo klasycznych samochodów pod kÄ…tem wspóÅ‚czesnego, zelektryfikowanego Å›wiata – nawet jeÅ›li zaczyna siÄ™ od zwykÅ‚ego szkicu – dowodzi, że w przyszÅ‚oÅ›ci możliwoÅ›ci bÄ™dÄ… nieograniczone.
WiÄ™cej informacji na temat naszych produktów, usÅ‚ug i zaangażowania na rzecz zrównoważonej mobilnoÅ›ci znajdziesz na stronie www.nissan.pl. Zapraszamy także na nasze konta na Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn oraz do oglÄ…dania najnowszych materiaÅ‚ów wideo na YouTube.