Kiedy porównywany jest wpÅ‚yw na Å›rodowisko samochodów, najczęściej bierze siÄ™ pod uwagÄ™ emisjÄ™ CO2 podczas jazdy. Na tej podstawie zostaÅ‚o skonstruowane prawo w krajach Europy, które zaowocowaÅ‚o nieznanÄ… w innych częściach Å›wiata popularnoÅ›ciÄ… diesli na kontynencie. Jak wynika z raportu organizacji Transport & Environment, gdyby regulacje Unii Europejskiej braÅ‚y pod uwagÄ™ caÅ‚y cykl życia samochodu, od produkcji przez użytkowanie po utylizacjÄ™, a nie tylko emisjÄ™ w czasie jazdy, producenci nie inwestowaliby tak intensywnie w rozwój tej technologii, która wedÅ‚ug autorów raportu w ogólnym rozrachunku jest mniej ekologiczna od samochodów benzynowych.
WiÄ™kszy wpÅ‚yw na Å›rodowisko diesli wynika w pierwszej kolejnoÅ›ci z tego, że produkcja oleju napÄ™dowego pochÅ‚ania wiÄ™cej energii niż benzyny. Biodiesel mieszany z olejem napÄ™dowym pochodzÄ…cym z ropy powoduje znacznie wiÄ™kszÄ… emisjÄ™ niż bioestry dodawane do benzyny. Po drugie, samochód z silnikiem Diesla jest bardziej skomplikowany i wymaga użycia wiÄ™kszej iloÅ›ci surowców. Nie bez znaczenia jest także to, że niższy koszt paliwa zachÄ™ca do czÄ™stszego korzystania z pojazdu. Autorzy podkreÅ›lajÄ… przy tym, że alternatywne rozwiÄ…zania, takie jak hybrydy, powodujÄ… okoÅ‚o 20-25 procent mniejszÄ… emisjÄ™ CO2, a ich ceny sÄ… porównywalne z cenami diesli.
WedÅ‚ug wyliczeÅ„ T&E samochody z silnikiem Diesla wyemitujÄ… w ciÄ…gu caÅ‚ego cyklu życia Å›rednio 34,8 ton CO2, zaÅ› benzynowy 33,2 ton. Regulacje prawne i podatkowe, sztucznie preferujÄ…ce diesle, skutkujÄ… tendencjÄ… do zakupu wiÄ™kszych i wyższych samochodów oraz czÄ™stszego korzystania z pojazdu. Jak obliczyli analitycy T&E, skÅ‚onność kierowców diesli do czÄ™stszego siadania za kierownicÄ… tylko w 4 procentach jest wynikiem niższych kosztów produkcji samego paliwa. Dlatego w analizie wziÄ™to pod uwagÄ™ Å›redni przebieg diesli na poziomie 182 000 km, zaÅ› aut benzynowych 175 000 km. Korzystanie z oleju napÄ™dowego z domieszkÄ… biopaliwa jest źródÅ‚em emisji 2,6 tony CO2, w porównaniu do 0,8 tony w przypadku benzyny. Produkcja ON powoduje emisjÄ™ 5,25 ton dwutlenku wÄ™gla, zaÅ› benzyny 5 ton.
W ostatnich latach silniki benzynowe staÅ‚y siÄ™ znacznie wydajniejsze, niemal dorównujÄ…c silnikom wysokoprężnym. NajnowoczeÅ›niejsze jednostki benzynowe osiÄ…gajÄ… wydajność rzÄ™du 40 procent. Åšrednia emisja silników benzynowych nowej generacji wyniosÅ‚a w 2015 roku 123 g/km, diesli – 119 g/km, zaÅ› hybryd zaledwie 89 g/km, czyli o 25 procent mniej w stosunku do konwencjonalnych samochodów spalinowych. Porównanie jednostek benzynowych i wysokoprężnych o podobnej mocy daje różnicÄ™ zaledwie 2-3 g/km.
JednoczeÅ›nie do samochodu z silnikiem Diesla trzeba dopÅ‚acić kilka tys. euro. Obecnie taka sama lub mniejsza dopÅ‚ata wystarczy, aby zamiast auta z jednostkÄ… wysokoprężnÄ… kupić samochód hybrydowy. W mieÅ›cie samochody z peÅ‚nym napÄ™dem hybrydowym korzystajÄ… z samego silnika elektrycznego przez 50-70 procent czasu jazdy – wynik ten jest uzyskiwany bez Å‚adowania z zewnÄ™trznej sieci energetycznej. Z czasem hybrydy bÄ™dÄ… nadal taniaÅ‚y, natomiast ceny diesli bÄ™dÄ… rosÅ‚y ze wzglÄ™du na lawinowy wzrost kosztów opracowywania kolejnych sposobów na zwiÄ™kszanie wydajnoÅ›ci silników wysokoprężnych i obniżanie ich wpÅ‚ywu na Å›rodowisko. Hybrydy plug-in oraz samochody bezemisyjne także bÄ™dÄ… coraz taÅ„sze, przyspieszajÄ…c redukcjÄ™ CO2 emitowanego przez park samochodów w Europie.
„W ostatnich latach staÅ‚o siÄ™ jasne, że silniki wysokoprężne sÄ… gÅ‚ównym źródÅ‚em zanieczyszczenia europejskich miast tlenkami azotu, przyczyniajÄ…c siÄ™ do przedwczesnej Å›mierci 68 000 Europejczyków rocznie. PrzekonaliÅ›my siÄ™ także dziÄ™ki naszym badaniom, że wbrew deklaracjom producentów diesle sÄ… bardziej szkodliwe dla klimatu niż auta benzynowe i nie przyczyniajÄ… siÄ™ do speÅ‚nienia celów redukcji emisji CO2. Europa musi patrzeć w przyszÅ‚ość i przyspieszyć elektryfikacjÄ™ samochodów” – podsumowaÅ‚a Julia Poliscanova, manager ds. ekologicznych samochodów w Transport & Environment.
W Europie trwa dyskusja na temat faktycznego wpÅ‚ywu silników wysokoprężnych na Å›rodowisko. JednoczeÅ›nie niektóre koncerny motoryzacyjne lobbujÄ… na rzecz utrzymania regulacji, które szczodrze wspierajÄ… diesle kosztem innych napÄ™dów. Producenci samochodów widzÄ… w dieslach Å‚atwy sposób na – przynajmniej na papierze – speÅ‚nianie norm Euro 6. Zdaniem analityków fundacji, istniejÄ… skuteczniejsze sposoby na dalszÄ… redukcjÄ™ emisji dwutlenku wÄ™gla i zanieczyszczeÅ„ przez park samochodów w Europie, obejmujÄ…ce napÄ™dy hybrydowe i samochody bezemisyjne.