Takie byÅ‚o gÅ‚ówne przesÅ‚anie wypowiedzi prezesa Jima Farleya oraz dyrektora finansowego Johna Lawlera i pozostaÅ‚ych liderów Forda, skierowane do setek inwestorów, analityków i osób uczestniczÄ…cych osobiÅ›cie, a także wirtualnie na spotkaniu poÅ›wiÄ™conym dziaÅ‚aniom kapitaÅ‚owym firmy.
„Czasy bycia dobrym we wszystkim i dla wszystkich dobiegÅ‚y w firmie Ford koÅ„ca” – powiedziaÅ‚ Jim Farley. „Opracowujemy i dostarczamy skomunikowane, cyfrowe produkty, które dajÄ… klientom odczucie zaspokojenia ich potrzeb, wynikajÄ…cych z posiadania – co obecnie otwiera przed nami zróżnicowane źródÅ‚a przychodów i bezprecedensowy wzrost, bez koniecznoÅ›ci konkurowania o niewielkie udziaÅ‚y w rynku, na którym oferowane byÅ‚y dotychczas skomplikowane mechanicznie produkty w przeÅ‚adowanych segmentach pojazdów.”
Jim Farley dodaÅ‚, że w każdym z trzech skoncentrowanych na kliencie sektorach firmy Ford „konkuruje na wszelakie sposoby" i obstawia „wysokie stawki”:
Ford Blue – dysponuje portfolio kultowych pojazdów z napÄ™dem benzynowym i hybrydowym, wÅ›ród których sÄ… atrakcyjne nowe odsÅ‚ony takich znanych modeli jak pickup F-150, Ranger, czy SUV Bronco. W każdej z kategorii Ford Blue gwarantuje wysokÄ… i wciąż podwyższanÄ… jakość produktów.
Ford Model e – startup w ramach Forda, który szybko opracowuje innowacyjne, Å‚atwo poddajÄ…ce siÄ™ aktualizacji pojazdy elektryczne nowej generacji, a także przeÅ‚omowe platformy cyfrowe i oprogramowanie, takie jak najwyżej oceniany zaawansowany system wspomagania kierowcy BlueCruise, który może być wdrożony we wszystkich produktach firmy.
Ford Pro – nazywany przez Farleya «tajnÄ… broniÄ… Forda», która ma pomóc klientom komercyjnym obniżyć koszty posiadania samochodu i przeksztaÅ‚cić ich przedsiÄ™biorstwa. Ma siÄ™ to stać za sprawÄ… wszechstronnej gamie specjalistycznych pojazdów benzynowych, hybrydowych i elektrycznych Forda oraz usÅ‚ug zwiÄ™kszajÄ…cych produktywność, takich jak prognostyka i telematyka, odnotowujÄ…cych rosnÄ…cÄ… liczbÄ™ włączonych do usÅ‚ug sieciowych klientów.
W prezentacjach uczestniczyli także Kumar Galhotra z Ford Blue, Doug Field i Lisa Drake z Ford Model e oraz Ted Cannis z Ford Pro, referujÄ…cy metody, jakimi firma podnosi swojÄ… pozycjÄ™ wÅ›ród milionów wiernych od lat klientów na caÅ‚ym Å›wiecie i tworzy atrakcyjnÄ… ofertÄ™ dla nowych, którzy czÄ™sto sÄ… mÅ‚odsi, majÄ… bardziej zróżnicowane potrzeby i wczeÅ›niej nie brali pod uwagÄ™ samochodów Forda.
John Lawler skupiÅ‚ siÄ™ na przestawieniu dróg, jakimi Ford dąży do osiÄ…gania celów w obszarach wytwarzania wartoÅ›ci, co firma po raz pierwszy okreÅ›liÅ‚a dwa lata temu w planie Ford+:
- Poprawa asortymentu, bazujÄ…cego na znanych i wysoko cenionych modelach
- Pozycja lidera w rozwoju i produkcji pojazdów elektrycznych na dużą skalÄ™
- Wykorzystanie poprzez Ford Pro istniejÄ…cych i przyszÅ‚ych atutów firmy w sektorze klientów komercyjnych i rozszerzanie rynku produktów adresowanych do klientów specjalnych
- Zrewolucjonizowanie modelu odczuć wszystkich typów klientów, dziÄ™ki pojazdom skomunikowanym. Wykorzystanie możliwoÅ›ci zwiÄ…zanych z oferowanym oprogramowaniem i usÅ‚ugami, które z czasem poszerzajÄ… źródÅ‚a przychodów firmy i czyniÄ… jÄ… bardziej stabilnÄ….
„DziÄ™ki w peÅ‚ni skoncentrowanym na kliencie trzem segmentom dziaÅ‚alnoÅ›ci robimy ogromny krok naprzód, co ma ogromny wpÅ‚yw na sposób, w jaki konkurujemy i tworzymy wartość w dÅ‚uższej perspektywie" – podsumowaÅ‚ John Lawler.
Lawler przedstawiÅ‚ też drogÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia skorygowanego zysku firmy przed odliczeniem odsetek i podatków (EBIT) na poziomie 10% w 2026 r., co ma być „punktem” na drodze do wyższej rentownoÅ›ci w kolejnych latach. PrzedstawiÅ‚ również docelowe marże EBIT do 2026 r. dla Forda Blue i Forda Pro, a do koÅ„ca 2026 r. dla Forda Model e.
„DziÄ™ki tego rodzaju informacjom na poziomie segmentów naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci inwestorzy mogÄ… Å›ledzić każdy kwartaÅ‚ i przypisywać wartość postÄ™pom, jakie robimy w przeksztaÅ‚caniu Forda i branży. To przejrzystość, której nie można dziÅ› uzyskać nigdzie indziej” – dodaÅ‚.
WedÅ‚ug Lawlera, zdyscyplinowana alokacja kapitaÅ‚u ma fundamentalne znaczenie dla planu Ford+. Jest ona możliwa dziÄ™ki ogromnej elastycznoÅ›ci, która jest skutkiem poprawy dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej, generowania wolnych przepÅ‚ywów pieniężnych i silnych podstaw ekonomicznych. Jak powiedziaÅ‚, intencjÄ… firmy pozostaje osiÄ…gniÄ™cie skorygowanego zwrotu z zainwestowanego kapitaÅ‚u na poziomie okoÅ‚o 20% w okresie objÄ™tym planem i dystrybucja od 40% do 50% skorygowanych wolnych przepÅ‚ywów pieniężnych do akcjonariuszy poprzez dywidendy i odkup akcji zapobiegajÄ…cy procesom rozwadniania zysków.
W ciągu ostatnich kilku lat wykorzystanie kapitału stopniowo zmieniło się z restrukturyzacji globalnych działań w finansowanie wzrostu, w tym inwestycji w:
- Atrakcyjne nowe odsłony znanych modeli dla Ford Blue
- WiÄ™kszÄ… integracjÄ™ fabryk akumulatorów i pozyskiwanie surowców, a także nowy model dystrybucji w ramach Ford Model e,
- Nowe, wiodÄ…ce w branży super ciężkie ciężarówki i samochody dostawcze E-Transit opracowywane przez Ford Pro, a także możliwoÅ›ci oprogramowania i usÅ‚ug, które pomagajÄ… klientom zwiÄ™kszyć produktywność.
Ford ponownie potwierdziÅ‚ swoje oczekiwania dotyczÄ…ce skorygowanego zysku EBIT za caÅ‚y rok 2023 w wysokoÅ›ci od 9 do 11 mld USD oraz skorygowanego przepÅ‚ywu wolnych Å›rodków pieniężnych w wysokoÅ›ci okoÅ‚o 6 mld USD. Firma nadal spodziewa siÄ™ zysku EBIT w wysokoÅ›ci okoÅ‚o 7 miliardów dolarów dla Ford Blue (nieco wiÄ™cej niż w 2022 roku) i zbliża siÄ™ do 6 miliardów dolarów dla Forda Pro (prawie dwukrotnie wiÄ™cej niż w zeszÅ‚ym roku), a także rocznej straty w wysokoÅ›ci okoÅ‚o 3 miliardów dolarów dla Ford Model e.