Szeroka gama dostÄ™pnych systemów napÄ™dowych stanowi odpowiedź na coraz wiÄ™ksze zróżnicowanie potrzeb użytkowników. Każdy z nich sprawia, że najnowszy SEAT Leon Å‚Ä…czy w sobie wydajność, wysokie osiÄ…gi i niskoemisyjność. Kierowcy mogÄ… korzystać także z czterech zaprogramowanych trybów jazdy – Eco, Normal, Comfort i Sport. Możliwe jest również dostosowanie parametrów do indywidualnych potrzeb za pomocÄ… nowego menu adaptacyjnego zawieszenia (DCC).
Siniki benzynowe
Wszystkie silniki benzynowe dostÄ™pne w najnowszym modelu SEAT-a Leona sÄ… wyposażone w bezpoÅ›redni wtrysk paliwa i turbodoÅ‚adowanie, zapewniając moc na poziomie od 90 KM do 140 190 KM. GamÄ™ otwierajÄ… 1-litrowe trzycylindrowe jednostki o mocy 90 KM (przy 5500 obrotach na minutÄ™) i 110 KM (przy 5500 obr./min). Pierwsza z nich zapewnia maksymalny moment obrotowy na poziomie 175 Nm pomiÄ™dzy 1500 i 4000 obr./min, druga – na poziomie 200 Nm pomiÄ™dzy 1500 i 4000 obr./min.
Oba 1-litrowe silniki TSI oraz 1.5-litrowa jednostka TSI o mocy 130 KM z manualnymi skrzyniami biegów dziaÅ‚ajÄ… w oparciu o cykl Millera i turbosprężarkÄ™ o zmiennej geometrii, aby zagwarantować spalanie na poziomie rzadko spotykanym w silnikach o tej pojemności skokowej. Cykl Millera optymalizuje sterowanie ukÅ‚adem rozrządu poprzez wcześniejsze zamykanie zaworów dolotowych, co wraz z wyższym stopniem sprężania oraz zastosowaniem turbosprężarki dla lepszej kontroli mieszanki powietrzno-paliwowej. Pozwala to na poprawę wydajności nawet o 10%. DziÄ™ki tej technologii dwie 1-litrowe jednostki TSI zużywajÄ… od 5,1 do 6,1 l paliwa na 100 km i emitujÄ… od 114 do 137 g CO2/km (wedÅ‚ug WLTP).
Jednostki 1.5-litrowe o mocy 130 KM i 150 KM wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ… z szeÅ›ciostopniowÄ…, manualnÄ… skrzyniÄ… biegów. Silniki wykorzystujÄ… system aktywnego zarzÄ…dzania pracÄ… cylindrów (ACT), który potrafi dezaktywować dwa z czterech cylindrów podczas jazdy w okreÅ›lonych warunkach, co przekÅ‚ada siÄ™ na mniejsze zużycie paliwa.
Zgodnie z WLTP zużycie paliwa 1.5-litrowej jednostki TSI o mocy wyjÅ›ciowej 130 KM wynosi od 5,4 do 5,8 l/100 km, a emisja CO2 – miÄ™dzy 123 a 132 g/km. W przypadku pojazdu z 1.5-litrowym silnikiem TSI o mocy 150 KM zużycie wynosi od 5,7 do 6,1 l/100 km w (od 5,6 do 6,4 l/100 km w wersji Sportstourer), a emisja CO2 – miÄ™dzy 125 a 143 g/km (miÄ™dzy 127 a 145 g/km w wersji Sportstourer). Najlepsze osiÄ…gi oferuje 2-litrowy silnik TSI o mocy 190 KM, wspierany przez siedmiostopniowÄ… dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ™ biegów (DSG).
Silniki Diesla
Jednostki TDI nowego SEAT-a zostaÅ‚y wyposażone w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z podwójnym dozowaniem, który obejmuje podwójny wtrysk pÅ‚ynu AdBlue, co znacznie ogranicza poziom emisji NOx w porównaniu do silników Diesla oferowanych w poprzedniej generacji Leona. Dzięki temu oferowana gama silników Diesla speÅ‚nia surowe normy dotyczące emisji.
Najnowszy SEAT Leon Sportstourer jest dostÄ™pny z dwiema jednostkami napędowymi Diesla o pojemności 2 litrów TDI. Podstawowy wariant o mocy 115 KM jest dostÄ™pny z manualną skrzyniÄ… biegów, z kolei pojazdy z jednostkami o mocy 150 KM mogą być wyposażone w manualną albo automatyczną dwusprzęgÅ‚ową skrzyniÄ™ biegów (DSG). Zużycie paliwa w ostatnim wariancie wynosi od 4,7 do 4,9 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie od 122 do 128 g/km. Wersja 150 KM ze skrzynią biegów DSG jest dostÄ™pna także z napędem na cztery koÅ‚a 4Drive. Wersja hatchback nie jest oferowana z silnikiem wysokoprężnym.
Napędy hybrydowe
HiszpaÅ„ski producent przyjÄ…Å‚ w 2019 roku ambitnÄ… strategiÄ™ elektryfikacji. SEAT Leon to pierwszy samochód marki dostÄ™pny z napÄ™dem hybrydowym. Użytkownicy mogÄ… wybrać spoÅ›ród dwóch technologii: mild hybrid (eTSI) oraz plug-in hybrid (eHybrid).
UkÅ‚ad napędowy oparty na technologii „miÄ™kkej” hybrydy (eTSI) sprawia, że kompaktowy samochód staje się jeszcze bardziej wydajny. System jest dostępny w poÅ‚ączeniu z jednym z dwóch silników spalinowych – 1-litrową jednostką TSI o mocy 110 KM lub 1.5-litrową jednostką o mocy 150 KM. Silnik spalinowy sparowany z dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów DSG i 48-woltowym elektrycznym ukÅ‚adem hybrydowym, co przekÅ‚ada się na większą ekonomię spalania. Zużycie paliwa SEAT-a Leona w wersji mHEV z 1.5-litrowym silnikiem TSI o mocy 150 KM wynosi miÄ™dzy 5,7 a 6,2 l/100 km (wedÅ‚ug WLTP). Emisja CO2 utrzymuje siÄ™ na poziomie od 131 do 140 g/km.
Kultowy SEAT Leon po raz pierwszy dostÄ™pny jest również z zaawansowanym ukÅ‚adem hybrydowym typu plug-in. Dzięki poÅ‚ączeniu 1.4-litrowego silnika spalinowego TSI, silnika elektrycznego, akumulatora litowo-jonowego o mocy 13 kWh i sześciobiegowej przekÅ‚adni typu DSG, ukÅ‚ad napędowy generuje 204 KM mocy. Tym samym auto w wersji hybrydowej oferuje najlepsze osiÄ…gi ze wszystkich wariantów.
NapÄ™d typu plug-in hybrid pozwala kierowcom korzystać z trybu elektrycznego. Po jego uruchomieniu pojazd korzysta jedynie z energii zgromadzonej w akumulatorze pojazdu, zapewniajÄ…c nawet 60 km zasiÄ™gu (wedÅ‚ug WLTP). Rozwiązanie nie tylko pozwala oszczędzać paliwo, lecz również przydaje siÄ™ do jazdy w miastach, gdzie czÄ™sto obowiązują surowsze przepisy dotyczące jakości powietrza. Wersja plug-in hybrid będzie oferowana zarówno w wersji 5-drzwiowej, jak i Sportstourer.
Wersje benzynowe (TSI)
1.0 TSI 90 KM 5-stopniowa manualna skrzynia biegów
1.0 TSI 110 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów
1.5 TSI 130 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów
1.5 TSI 150 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów
2.0 TSI 190 KM 7-stopniowa skrzynia biegów DSG
Diesel (tylko Leon Sportstourer)
2.0 TDI 115 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów
2.0 TDI 150 KM 6-stopniowa manualna skrzynia biegów
2.0 TDI 150 KM 7-stopniowa skrzynia biegów DSG
2.0 TDI 150 KM 7-stopniowa skrzynia biegów DSG 4Drive
mHEV
1.0 eTSI 110 KM mHEV 7-stopniowa skrzynia biegów DSG
1.5 eTSI 150 KM mHEV 7-stopniowa skrzynia biegów DSG
PHEV
1.4 eHybrid 204 KM PHEV 6-stopniowa skrzynia biegów DSG
Dane techniczne
Wersje benzynowe (TSI)
Silnik
|
1.5 TSI
|
Maksymalna moc
|
96 kW/130 KM / 5,000 – 6,000 obr./min
|
Skrzynia biegów
|
manualna
|
Cylindry/tłoki
|
4 cylindry/16 tÅ‚oków
|
Pojemność skokowa
|
1 498 cm3
|
Åšrednica i skok
|
74.5 x 85.9
|
Stopień sprężenia
|
12.5
|
Maksymalny moment obrotowy
|
200 Nm / 1,400 – 4,000 obr./min
|
Przyspieszenie (0-100km/h)
|
9.4 sekundy
|
Maksymalna prędkość
|
213 km/h
|
Zużycie paliwa (l/100km)
|
WLTP: 5,4 – 5,8
|
Emisje CO2 (g/km)
|
WLTP: 123-132
|
Silnik
|
1.5 TSI
|
Maksymalna moc
|
110 kW/150 KM / 5,000 – 6,000 obr./min
|
Skrzynia biegów
|
manualna
|
Cylindry/tłoki
|
4 cylindry/16 tÅ‚oków
|
Pojemność skokowa
|
1 498 cm3
|
Åšrednica i skok
|
74.5 x 85.9
|
Stopień sprężenia
|
10.5
|
Maksymalny moment obrotowy
|
250 Nm / 1,500 – 3,500 obr./min
|
Przyspieszenie (0-100km/h)
|
8.4 sekundy
|
Maksymalna prędkość
|
221 km/h
|
Zużycie paliwa (l/100km)
|
WLTP: 5,7-6,1
|
Emisje CO2 (g/km)
|
WLTP: 129-139
|
Miękka hybryda (eTSI)
Silnik
|
1.5 TSI mHEV
|
Maksymalna moc
|
110 kW/150 KM / 5,000 – 6,000 obr./min
|
Skrzynia biegów
|
DSG
|
Cylindry/tłoki
|
4 cylindry/16 tÅ‚oków
|
Pojemność skokowa
|
1 498 cm3
|
Åšrednica i skok
|
74.5 x 85.9
|
Stopień sprężenia
|
10.5
|
Maksymalny moment obrotowy
|
250 Nm / 1,500 – 3,500 obr./min
|
Przyspieszenie (0-100km/h)
|
8.4 sekundy
|
Maksymalna prędkość
|
221 km/h
|
Zużycie paliwa (l/100km)
|
WLTP: 5,7-6,2
|
Emisje CO2 (g/km)
|
WLTP: 131-140
|
Diesel
Silnik
|
2.0 TDI
|
Maksymalna moc
|
110 kW/150 KM / 3,000 – 4,200 obr./min
|
Skrzynia biegów
|
DSG
|
Cylindry/tłoki
|
4 cylindry/16 tÅ‚oków
|
Pojemność skokowa
|
1 968 cm3
|
Åšrednica i skok
|
81.0 x 95.5
|
Stopień sprężenia
|
16
|
Maksymalny moment obrotowy
|
360 Nm / 1,500 – 3,500 obr./min
|
Przyspieszenie (0-100km/h)
|
8.6 sekundy
|
Maksymalna prędkość
|
218 km/h
|
Zużycie paliwa (l/100km)
|
WLTP: 4,7-4,9
|
Emisje CO2 (g/km)
|
WLTP: 122-128
|
Ceny nowego Leona w Polsce nie sÄ… jeszcze znane.