W roku 1913 wspóÅ‚zaÅ‚ożyciel Chevroleta, William C. Durant, po raz pierwszy umieÅ›ciÅ‚ symbol w ksztaÅ‚cie charakterystycznej muszki na Å›rodku przedniego pasa modeli Chevrolet H-2 Royal Mail i H-4 Baby Grand z roku modelowego 1914.
W ciÄ…gu ostatnich 100 lat sÅ‚ynne logo ozdobiÅ‚o 215 milionów egzemplarzy modeli Chevroleta, z czego aż 60 milionów wciąż jeździ po drogach. Nowy samochód osobowy, użytkowy lub crossover wyprodukowany przez Chevroleta znajduje kolejnego nabywcÄ™ co 6,39 sekundy w jednym ze 140 krajów, a w pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ…cach tego roku marka sprzedaÅ‚a 2,5 miliona aut, ustanawiajÄ…c tym samym nowy rekord. W setnÄ… rocznicÄ™ istnienia muszki Chevrolet wprowadzi na rynek nowe modele, jak kompaktowy sedan Cruze Clean Turbo Diesel w Stanach Zjednoczonych oraz niewielki SUV-a o nazwie Trax na 40 rynkach na caÅ‚ym Å›wiecie.
„Znana na caÅ‚ym Å›wiecie muszka Chevroleta staÅ‚a siÄ™ symbolem amerykaÅ„skiego inwencji”, powiedziaÅ‚ Tim Mahoney, dyrektor dziaÅ‚u marketingu Chevroleta. „Nie ważne, czy holujesz ciężkÄ… przyczepÄ™ pickupem Silverado górskimi drogami czy dojeżdżasz do pracy elektrycznym Sparkiem EV, muszka Chevroleta zawsze bÄ™dzie wyznaczać Ci drogÄ™ do celu”.
Muszka Chevroleta ma już 100 lat, jednak szczegóÅ‚y dotyczÄ…ce poczÄ…tków jej istnienia wciąż nie sÄ… do koÅ„ca jasne. Przyjmuje siÄ™, że tworzÄ…c logo Durant zainspirowaÅ‚ siÄ™ wzorem tapety ozdabiajÄ…cej Å›cianÄ™ jednego z paryskich hoteli. WedÅ‚ug innego źródÅ‚a, inspiracjÄ… byÅ‚a reklama w gazecie, którÄ… Durant zobaczyÅ‚ podczas wakacji w Hot Springs w stanie Wirginia.
Zarówno wdowa po Durancie, jak i jego córka podajÄ… różne wersje tej historii.
W 1929 roku Margery Durant opublikowaÅ‚a książkÄ™ zatytuÅ‚owanÄ… Mój ojciec. W książce tej opisaÅ‚a, jak czasami ojciec, siedzÄ…c przy stole, na kawaÅ‚ku papieru rysowaÅ‚ wzory logo. „MyÅ›lÄ™, że wykorzystywane do dziÅ› w samochodach Chevroleta logo naszkicowaÅ‚ on któregoÅ› wieczora gdzieÅ› miÄ™dzy zupÄ… a pieczonym kurczakiem” – tak brzmiaÅ‚a jej wersja narodzin muszki.
Ale w wywiadzie z 1968 roku żona Duranta, Catherine, stwierdziÅ‚a, że wzór logo mąż dostrzegÅ‚ w czasie wakacji w Hot Springs w 1912 roku. CzytajÄ…c gazetÄ™ w hotelowym pokoju, William dostrzegÅ‚ wzór i wykrzyknÄ…Å‚: „MyÅ›lÄ™, że byÅ‚by to bardzo dobry symbol Chevroleta”. Niestety nie wyjaÅ›niÅ‚a ona dokÅ‚adnie, jak wyglÄ…daÅ‚ ten motyw ani w jaki sposób zostaÅ‚ on wykorzystany.
Informacja ta zainspirowaÅ‚a Kena Kaufmanna, historyka i wydawcÄ™ The Chevrolet Review, do rozpoczÄ™cia badaÅ„ nad jej prawdziwoÅ›ciÄ…. To, co udaÅ‚o mu siÄ™ ustalić, byÅ‚o fascynujÄ…ce. W opublikowanym 12 listopada 1911 roku wydaniu publikowanej w stanie Georgia gazety The Constitution natknÄ…Å‚ siÄ™ on na ogÅ‚oszenie zamieszczone przez firmÄ™ Southern Compressed Coal Company, reklamujÄ…ce wytwarzane przez nie brykiety do kominków o nazwie Coalette. Logo Coalette stanowiÅ‚a pochylona muszka, bardzo podobna ksztaÅ‚tem do symbolu, który wkrótce stać siÄ™ miaÅ‚ ikonÄ… Chevroleta.
Czy to wÅ‚aÅ›nie tÄ™, a może podobnÄ… reklamÄ™ dostrzegli William Durant i jego żona, przebywajÄ…c kilka stanów na póÅ‚noc? Data wydania gazety poprzedza zaledwie o 9 dni oficjalnÄ… datÄ™ zaÅ‚ożenia firmy Chevrolet Motor Company. Logo Chevroleta po raz pierwszy pojawiÅ‚o siÄ™ w reklamie 2 października 1913 roku w The Washington Post. „Szukajcie takiej tabliczki” – gÅ‚osi napis nad emblematem.