Ford opracowaÅ‚ nowe rozwiÄ…zanie „RoadSafe”, które pozwoli ostrzegać kierowców przed miejscami o podwyższonym ryzyku, a przy okazji przekaże lokalnym wÅ‚adzom informacje, pomocne w udoskonalaniu infrastruktury komunikacyjnej.
System Forda „RoadSafe” korzysta z inteligentnego algorytmu, przetwarzajÄ…cego anonimowe dane z pojazdów skomunikowanych, sieci przydrożnych detektorów i raportów z wypadków, aby wskazać miejsca, w których istnieje wiÄ™ksze ryzyko kolizji. Informacje te mogÄ… być przedstawione na mapie, gdzie okreÅ›lany jest ich stopieÅ„ zagrożenia, a nastÄ™pnie użyte do ostrzegania kierowców o niebezpiecznych punktach drogowych.
– W każdym mieÅ›cie sÄ… obszary, w których prawdopodobieÅ„stwo wypadku jest wyższe, czy to z powodu źle ustawionego znaku, nienaprawionej wyrwy w jezdni, czy skrzyżowaÅ„ zbudowanych z myÅ›lÄ… o znacznie mniejszym ruchu. Ford może wskazać newralgiczne strefy, dziÄ™ki czemu kierowcy bÄ™dÄ… o nich lepiej poinformowani, a wÅ‚adze bÄ™dÄ… mogÅ‚y siÄ™ nimi zająć – powiedziaÅ‚ Jon Scott, kierownik projektu City Insights, Ford Mobility w Europie.
Bezpieczniejsze drogi dla wszystkich
Cyfrowe narzÄ™dzie „RoadSafe” jest zwieÅ„czeniem prowadzonych przez Forda czteroletnich badaÅ„, m.in. 20‑miesiÄ™cznego projektu, finansowanego przez brytyjski rzÄ…d, realizowanego wspólnie z RadÄ… Hrabstwa Oxfordshire, Uniwersytetem Loughborough i ekspertami w dziedzinie detektorów i sztucznej inteligencji, firmÄ… Vivacity Labs, przy wsparciu Transport for London oraz Innovate UK.
Badania, których celem byÅ‚o wskazanie newralgicznych punktów na drogach oraz okreÅ›lenie przyczyn zagrożeÅ„ i Å›rodków zaradczych, rozpoczÄ™to od analiz obszaru Wielkiego Londynu. W ciÄ…gu ostatnich 15 miesiÄ™cy badania rozszerzono na hrabstwo Oxfordshire, a liczba skomunikowanych z sieciÄ… za zgodÄ… wÅ‚aÅ›cicieli pojazdów osobowych i dostawczych z Londynu i Oxfordshire przekroczyÅ‚a 200. Dane te umożliwiÅ‚y zespoÅ‚owi opracowanie „Mapy ocen stopnia zagrożenia odcinków dróg”, która pozwala zidentyfikować odcinki dróg stanowiÄ…ce najwiÄ™kszy problem.
Aktywna tablica gromadzi różne warstwy danych dla każdego odcinka drogi, miÄ™dzy innymi dane historyczne o odnotowanych tam wypadkach oraz algorytmy ocen „prognozowanego ryzyka”, które opierajÄ… siÄ™ na wprowadzonych informacjach i sÄ… obliczane przy użyciu zaawansowanych technik analizy danych. ¹ „Prognoza ryzyka na odcinku drogi” przedstawia skalÄ™ prawdopodobieÅ„stwa incydentów w kolorach – przyjÄ™to, że kolor czerwony oznacza najwyższy stopieÅ„ ryzyka, a żóÅ‚ty najniższy.
Aby zgromadzić niezbÄ™dne dane, pojazdy skomunikowane z sieciÄ… rejestrujÄ… zdarzenia drogowe, m.in. dane z ukÅ‚adu kierowniczego, informacje dotyczÄ…ce hamowania i przyspieszania, natomiast sieć detektorów Vivacity Å›ledzi na drogach aktywność różnych Å›rodków transportu. Detektory wykorzystujÄ… algorytmy uczenia maszynowego do wykrywania zdarzeÅ„ o charakterze i przebiegu zbliżonym do wypadków i sÄ… w stanie analizować wzorce ruchu użytkowników dróg szczególnie narażonych na kolizje, takich jak rowerzyÅ›ci i piesi, a także pojazdy nieskomunikowane. Wszystkie dane udostÄ™pniane przez detektory drogowe sÄ… anonimowe, a transmisje wideo sÄ… blokowane w poczÄ…tkowym etapie, dziÄ™ki czemu drogi stajÄ… siÄ™ bezpieczniejsze bez naruszania prywatnoÅ›ci.
PoÅ‚Ä…czenie danych pochodzÄ…cych z pojazdów i detektorów może pomóc w zidentyfikowaniu wielu zagrożeÅ„, na przykÅ‚ad miejsc, w których pojazdy przejeżdżajÄ… zbyt blisko rowerzystów, źle zlokalizowanych przystanków autobusowych powodujÄ…cych zatory w ruchu oraz źle zaprojektowanej infrastruktury – rond i skrzyżowaÅ„, powodujÄ…cych dezorientacjÄ™ i prowokujÄ…cych sytuacje wypadkowe.
W przypadku firm i flot samochodowych, algorytm „RoadSafe” mógÅ‚by być wykorzystywany do ustalania tras objazdów, umożliwiajÄ…cych omijanie newralgicznych obszarów, lub do ostrzegania kierowców o zbliżaniu siÄ™ do miejsc o podwyższonym ryzyku, co skróciÅ‚oby czas przestojów zwiÄ…zanych z wypadkami na trasie. System „RoadSafe” ma uniwersalne zastosowanie zarówno w skali dużych miast jak i maÅ‚ych miejscowoÅ›ci, może wiÄ™c wpÅ‚ywać znaczÄ…co na liczbÄ™ wypadków drogowych.
W przyszÅ‚oÅ›ci z rozwiÄ…zaÅ„ takich mogliby korzystać również pasażerowie pojazdów autonomicznych. Wykorzystanie kombinacji czujników pokÅ‚adowych pojazdu z cyfrowym narzÄ™dziem mogÅ‚oby pomóc takim pojazdom jeszcze wczeÅ›niej przewidywać niebezpieczne sytuacje, a tym samym odpowiednio dostosowywać dziaÅ‚ania.
Ford zaprezentowaÅ‚ „RoadSafe” 22 wrzeÅ›nia podczas imprezy Cenex LCV w centrum Millbrook Proving Ground, w Bedford, w Wielkiej Brytanii.