Prius Plug-in jest rozwiniÄ™ciem koncepcji samochodu hybrydowego, które Toyota produkuje od 1997 roku. DziÄ™ki innowacyjnym rozwiÄ…zaniom technicznym, najnowsze dziecko koncernu Å‚Ä…czy zalety samochodu elektrycznego (cisza, brak zużycia paliwa) z zaletami napÄ™du hybrydowego (zasiÄ™g nieograniczony pojemnoÅ›ciÄ… akumulatorów, peÅ‚na funkcjonalność i komfort).
Wzbogacenie Priusa w możliwość Å‚adowania baterii z gniazdka elektrycznego (Plug-in) nie wymagaÅ‚o tworzenia zupeÅ‚nie nowej konstrukcji, ponieważ jednostkÄ™ Hybrid Synergy Drive zaprojektowano jako moduÅ‚owÄ…. DziÄ™ki temu może ona posÅ‚użyć do zbudowania nie tylko pojazdów hybrydowych i Plug-in, ale i czysto elektrycznych lub zasilanych np. wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Zasadniczym elementem jednostki napÄ™dowej HSD jest przekÅ‚adnia planetarna, zmontowana we wspólnej obudowie z silnikiem elektrycznym i generatorem. Jej zadaniem jest stosowne do potrzeb przekazywanie mocy i momentu obrotowego miÄ™dzy poszczególnymi elementami ukÅ‚adu – silnikiem spalinowym, generatorem, silnikiem elektrycznym i koÅ‚ami samochodu. W ten sposób, dziÄ™ki inteligentnemu sterowaniu przez wyrafinowany ukÅ‚ad mikroprocesorowy, zespóÅ‚ ten peÅ‚ni rolÄ™ bezstopniowej, elektrycznej skrzyni biegów, która zapewnia optymalne warunki pracy silnikowi spalinowemu. WykorzystujÄ…c energiÄ™ zmagazynowanÄ… w akumulatorze, silnik elektryczny może wspomagać silnik spalinowy, gdy potrzebna jest wiÄ™ksza prÄ™dkość lub moment obrotowy, zaÅ› nadmiar mocy silnika spalinowego wykorzystywany jest do Å‚adowania akumulatora. Silnik elektryczny peÅ‚ni też rolÄ™ rozrusznika, umożliwia także jazdÄ™ w trybie elektrycznym, przy wyÅ‚Ä…czonym silniku spalinowym. ZasiÄ™g w tym trybie ograniczony jest tylko pojemnoÅ›ciÄ… akumulatora.
Dopasowany do potrzeb
Prace rozwojowe nad technologiÄ… Plug In obejmowaÅ‚y piÄ™cioletnie testy eksploatacyjne z udziaÅ‚em użytkowników z caÅ‚ego Å›wiata.
Pierwsza faza prób, w której uczestniczyÅ‚o 20 pojazdów, rozpoczęła siÄ™ w lipcu 2007 r., 10 lat po premierze pierwszej generacji Priusa. W grudniu 2009 ruszyÅ‚a druga faza z udziaÅ‚em ok. 600 prototypów, w tym 200 udostÄ™pnionych wybranym partnerom i klientom w 18 krajach. Wreszcie w kwietniu 2010 rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ trzyletni projekt, w ramach którego 100 prototypowych Priusów Plug-in trafiÅ‚o do eksploatacji w firmach prywatnych i instytucjach publicznych we francuskim Strasburgu; kolejnych 20 w Wielkiej Brytanii, kilkanaÅ›cie w Niemczech, a także w Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii, Japonii i USA. Umieszczone na ich pokÅ‚adach rejestratory zbieraÅ‚y dane o rzeczywistej eksploatacji pojazdów – pokonywanej odlegÅ‚oÅ›ci, stopniu rozÅ‚adowania akumulatorów, pory i czasu Å‚adowania, wykorzystaniu trybu elektrycznego.
W ramach testów każdy samochód objÄ™ty badaniem przejechaÅ‚ Å›rednio 13 180 km rocznie. OkazaÅ‚o siÄ™, że ponad 70% podróży odbywaÅ‚o siÄ™ na dystansie poniżej 25 km, który można pokonać w trybie elektrycznym bez jakichkolwiek emisji i zużycia paliwa. 42% użytkowników co najmniej raz w tygodniu odbywaÅ‚o podróż na trasie o dÅ‚ugoÅ›ci powyżej 100 km. Testy wykazaÅ‚y, że Prius Plug-in zużywa o 36% mniej paliwa niż najbardziej oszczÄ™dny samochód z silnikiem Diesla i niemal o 50% mniej niż najoszczÄ™dniejszy samochód z silnikiem benzynowym. Użytkownicy korzystajÄ…cy z miejskiej infrastruktury Å‚adowania osiÄ…gali zużycie paliwa poniżej 2 l na 100 km!
Prius Plug-in Hybrid – nowy okrÄ™t flagowy
W efekcie tych prac powstaÅ‚ nowy Prius Plug-in. ZewnÄ™trznie pojazd jest bardzo podobny do Priusa trzeciej generacji – lekkie, wykonane z wysokowytrzymaÅ‚ej stali i stopów aluminium nadwozie o charakterystycznym, klinowatym ksztaÅ‚cie ma wspóÅ‚czynnik oporu aerodynamicznego Cd 0,25. Samochód ma masÄ™ 1425 kg, o 55 kg wiÄ™cej od standardowego Priusa; zastosowany akumulator litowo-jonowy waży 80 kg, o poÅ‚owÄ™ mniej niż w prototypach i o 38 kg wiÄ™cej, niż standardowy akumulator niklowo wodorkowy.
Przód nadwozia utrzymany jest w stylistyce Under Priority z niewielkim, aerodynamicznym górnym wlotem powietrza i powiÄ™kszonym dolnym grillem. Z tyÅ‚u wyróżniajÄ… siÄ™ lampy zespolone LED przykryte przezroczystymi kloszami.
Od standardowego Priusa wersja Plug-in różni siÄ™ przede wszystkim klapkÄ… zÅ‚Ä…cza Å‚adowania na tylnym bÅ‚otniku po przeciwnej stronie pokrywy wlewu paliwa oraz oznaczeniami Plug-in Hybrid na przednich bÅ‚otnikach i logotypie HSD.
ZwiÄ™kszenie pojemnoÅ›ci akumulatorów, zapewniajÄ…ce wiÄ™kszy zasiÄ™g, nie zmniejszyÅ‚o przestronnoÅ›ci wnÄ™trza ani pojemnoÅ›ci bagażnika. Kabina zapewnia komfortowÄ… jazdÄ™ piÄ™ciu osobom, a bagażnik ma pojemność 443 l – tylko o 2 l mniej, niż w standardowym Priusie. Po zÅ‚ożeniu oparć tylnej kanapy otrzymujemy przestrzeÅ„ Å‚adunkowÄ… o objÄ™toÅ›ci 1120 litrów.
ZespóÅ‚ napÄ™dowy Hybrid Synergy Drive z akumulatorem litowo jonowym o zwiÄ™kszonej pojemnoÅ›ci zapewnia zasiÄ™g 25 km w trybie elektrycznym do codziennej jazdy po mieÅ›cie z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 85 km/h, oraz ponad 1 200 km w trybie hybrydowym, który uruchamia siÄ™ samoczynnie po wyczerpaniu akumulatora.
Całkowita moc zespołu napędowego to 136 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,4 s i prędkość maksymalną 180 km/h.
DziÄ™ki trybowi EV (electric vehicle) Å›rednie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg norm europejskich to zaledwie 2,1 l / 100 km, co oznacza zużycie paliwa o 45% mniejsze od zwykÅ‚ego Priusa. Emisja CO2 to tylko 49 g/km, zaÅ› emisja tlenków azotu i czÄ…stek staÅ‚ych jest znacznie mniejsza od Diesla o porównywalnych osiÄ…gach. NaÅ‚adowanie akumulatora ze zwykÅ‚ego gniazda 230 V zajmuje tylko 1,5 godziny.
Kierowca ma do wyboru jeden z trzech trybów jazdy – EV (electric vehicle), HV (hybrid vehicle) i EV-City. W pierwszym, preferowanym trybie źródÅ‚em energii jest akumulator, a silnik spalinowy uruchamiany jest w razie zwiÄ™kszonego zapotrzebowania na moc. W trybie HV zespóÅ‚ napÄ™dowy funkcjonuje tak, jak w zwykÅ‚ym Priusie, natomiast w trybie EV-City silnik spalinowy pozostaje wyÅ‚Ä…czony tak dÅ‚ugo, jak to tylko możliwe. Dodatkowy tryb Eco umożliwia zwiÄ™kszonÄ… oszczÄ™dność energii. Odpowiednie wskaźniki informujÄ… kierowcÄ™ o trybie pracy zespoÅ‚y napÄ™dowego, zużyciu paliwa lub energii i stanie akumulatora, podajÄ… też np. miesiÄ™czne zużycie paliwa.
Zaawansowane funkcje i parametry zespołu napędowego zapewniają użytkownikowi Priusa Plug-in korzystanie z ekologicznego trybu elektrycznego bez obaw związanych z ograniczoną pojemnością akumulatora.
Nowatorskie wyposażenie
Prius Plug-in wyposażony jest w szereg nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„ zwiÄ™kszajÄ…cych komfort i przyjemność podróżowania.
Zdalnie sterowana, elektryczna klimatyzacja pozwala zapewnić optymalne warunki w kabinie bez uruchamiania silnika. Wyświetlacz refleksyjny HUD (Head-up Display) prezentuje dane o prędkości jazdy i pracy napędu u dołu przedniej szyby, a umieszczony na kierownicy przełącznik Touch Tracer pozwala sterować systemem audio czy klimatyzacją bez odrywania rąk od kierownicy.
Radarowy system zapobiegania kolizjom PCS (Pre-Crash Safety) ostrzega kierowcÄ™ przed niebezpiecznymi obiektami, a w razie koniecznoÅ›ci wspomaga hamowanie i napina pasy. WspóÅ‚pracujÄ…cy z nim aktywny tempomat potrafi utrzymywać bezpiecznÄ… odlegÅ‚ość od znajdujÄ…cych siÄ™ z przodu pojazdów.
RozrywkÄ™ podczas podróży zapewnia wyposażony w dotykowy wyÅ›wietlacz multimedialny system Toyota Touch; dla bardziej wymagajÄ…cych przeznaczony jest wyposażony m.in. w nawigacjÄ™ system Toyota Touch & Go Plus, a dla klientów o najwyższych wymaganiach – jeszcze bardziej rozbudowany Toyota Touch Pro. Bogatsze wersje wyposażone sÄ… w oÅ›miogÅ‚oÅ›nikowy zestaw JBL GreenEdge Premium.
Prius Plug In jest dostÄ™pny w Polsce od wrzeÅ›nia 2012 roku. Cena startowa, za kompletnie wyposażony samochód, wynosi 155 000 zÅ‚.
Rodzina Priusa
Toyota Prius, pionier technologii napÄ™du hybrydowego, od 15 lat jest rynkowym liderem – w chwili obecnej Priusy to 80% Å›wiatowej sprzedaży pojazdów hybrydowych. Od rynkowej premiery do klientów trafiÅ‚o już ponad 2,6 mln Priusów, a wszystkich hybrydowych samochodów marek Toyota i Lexus wyprodukowano ponad 4 mln. W ofercie Toyoty do Priusa doÅ‚Ä…czyÅ‚y Auris Hybrid, Yaris Hybrid i Prius+, pierwszy w Europie siedmiomiejscowy samochód z napÄ™dem hybrydowym.
Od chwili wprowadzenia na rynek, technologia Toyota Hybrid Synergy Drive pozwoliła uniknąć emisji 26 mln ton dwutlenku węgla.