-
Podwójna wygrana czterech pierÅ›cieni w najważniejszym na Å›wiecie wyÅ›cigu dÅ‚ugodystansowym
-
Trzynaste zwyciÄ™stwo na szesnaÅ›cie startów Audi w Le Mans
-
Rupert Stadler podkreÅ›la: „WspaniaÅ‚y sukces caÅ‚ej drużyny“
Le Mans/Ingolstadt, 15 czerwca 2014 r. Na oczach prawie 300 tysiÄ™cy widzów, Audi odniosÅ‚o kolejne zwyciÄ™stwo w 24-godzinnym wyÅ›cigu w Le Mans. W osiemdziesiÄ…tej drugiej edycji najważniejszego na Å›wiecie wyÅ›cigu dÅ‚ugodystansowego, zaÅ‚ogi: Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer i Lucas di Grassi/Marc Gené/Tom Kristensen, wywalczyÅ‚y dla Audi dwa najwyższe miejsca na podium.
To trzynasty już – na szesnaÅ›cie startów - tryumf marki Audi w Le Mans. Być może jak dotÄ…d najcenniejszy, a zarazem najtrudniejszy. Audi Sport Team Joest musiaÅ‚ bowiem stoczyć ostry pojedynek z powracajÄ…cÄ… do Le Mans markÄ… Porsche oraz
z Toyotą, a wynik tego pojedynku pozostawał długo nierozstrzygnięty. Dopiero w końcowej fazie wyścigu szala zwycięstwa przeważyła się na korzyść obu egzemplarzy Audi R18 e-tron quattro.
„W Le Mans przeżyliÅ›my już wiele emocjonujÄ…cych wyÅ›cigów i wielkie wygrane, ale ten sukces ma wyjÄ…tkowÄ… wartość“ – tak podsumowaÅ‚ zmagania prof. Rupert Stadler, prezes zarzÄ…du Audi AG, po tryumfalnym przejechaniu przez liniÄ™ mety obu Audi R18 e-tron quattro. „Nie rozpoczynaliÅ›my jako faworyci, a w Porsche i w Toyocie mieliÅ›my dwóch bardzo silnych przeciwników. To, że mimo mocnej konkurencji i tym razem udaÅ‚o nam siÄ™ wygrać wyÅ›cig w Le Mans, jest zasÅ‚ugÄ… caÅ‚ej ekipy Audi. Ogromnie siÄ™ cieszymy. ChciaÅ‚bym podziÄ™kować wszystkim, którzy przyczynili siÄ™ do wygranej.“
„W nowym regulaminie Le Mans, jeszcze bardziej niż dotychczas, podkreÅ›lono kwestiÄ™ efektywnoÅ›ci pojazdów“ – wyjaÅ›niÅ‚ prof. dr Ulrich Hackenberg, który jako czÅ‚onek zarzÄ…du ds. rozwoju technicznego odpowiada w koncernie Audi także za program sportów motorowych. „Wraz z TDI, w Le Mans po raz kolejny zwyciężyÅ‚a najbardziej efektywna technika napÄ™du na Å›wiecie. Zastosowanie Å›wiateÅ‚ laserowych to również ogromny sukces, potwierdzajÄ…cy prawidÅ‚owy kierunek rozwoju naszych pionierskich osiÄ…gnięć. ChciaÅ‚bym podziÄ™kować wszystkim, którzy pracowali na tÄ… wygranÄ…. Przede wszystkim caÅ‚ej drużynie Audi Sport.“
WyÅ›cig 24 h Le Mans przebiegaÅ‚ dla Audi pod hasÅ‚em „Welcome Challenges“. I wyzwaÅ„ wÅ‚aÅ›nie podczas 82. edycji sÅ‚ynnej, klasycznej już imprezy, byÅ‚o dla Audi wystarczajÄ…co dużo. Po ciężkim wypadku Loïca Duvala podczas Å›rodowego treningu, Audi Sport Team Joest musiaÅ‚ w rekordowo krótkim czasie odbudować Audi R18 e-tron quattro z numerem startowym „1“ i zastÄ…pić Loïca Markiem Gené. Fakt, że zarówno samochód, jak i jego kierowcy już w niedzielny poranek byli prawie zwyciÄ™zcami, mówi wszystko o doskonaÅ‚oÅ›ci mechaników. Niestety, zjazd do alei serwisowej, wymiana zaworu wtryskowego i turbiny na krótko przed koÅ„cem zmagaÅ„, nie pozwoliÅ‚y na ziszczenie siÄ™ tego niemal bajkowego scenariusza o tryumfie mimo ogromu przeciwnoÅ›ci. Z trzema okrążeniami straty Lucas di Grassi, Marc Gené i Tom Kristensen zajÄ™li ostatecznie drugie miejsce.
W niedzielÄ™, okoÅ‚o godz. 5.00 rano, Marcel Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer przejÄ™li po raz pierwszy prowadzenie. Poprzedzone to byÅ‚o ogromnym, caÅ‚onocnym wysiÅ‚kiem, kiedy to nieprzerwanie wywierali olbrzymiÄ… presjÄ™ na prowadzÄ…cÄ… przez dÅ‚ugi czas ToyotÄ™. Ponieważ także w ich Audi R18 konieczna byÅ‚a wymiana turbiny, bolid z numerem startowym „2“ spadÅ‚ w tym czasie na trzeciÄ… pozycjÄ™. Jednak kierowcy nie dali za wygranÄ…. Ponownie wysunÄ™li „dwójkÄ™” na prowadzenie w widowiskowym poÅ›cigu, podczas którego André Lotterer pobiÅ‚ rekord najszybszego w tej edycji okrążenia toru: 3 minuty, 22 sekundy i 567 setnych.
Ogromy pech przeÅ›ladowaÅ‚ trzecie Audi R18 e-tron quattro, którym jechali Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi i Oliver Jarvis. Po dobrym etapie poczÄ…tkowym, w tyÅ‚ pojazdu z numerem startowym „3“, podczas jazdy za samochodem bezpieczeÅ„stwa w strugach deszczu na Prostej Hunaudières, z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ… uderzyÅ‚o GT Ferrari. NapÄ™d R18 zostaÅ‚ tak bardzo uszkodzony, że Marco Bonanomi po póÅ‚torej godzinie musiaÅ‚ wycofać siÄ™ z wyÅ›cigu.
Od poczÄ…tku, od pierwszych gorÄ…czkowych godzin, widzowie mogli podziwiać w Le Mans zapierajÄ…ce dech w piersi pojedynki Audi, Porsche i Toyoty. MaÅ‚o kto jednak zdawaÅ‚ sobie wtedy sprawÄ™, że do niedzieli fani przeżyjÄ… jeden z bardziej fascynujÄ…cych wyÅ›cigów w caÅ‚ej historii imprezy i że szala zwyciÄ™stwa przeważy siÄ™ na stronÄ™ Audi dopiero w finaÅ‚owej fazie rywalizacji.
„To byÅ‚y zmagania, jakich Å›wiadkiem można być tylko w Le Mans“ - powiedziaÅ‚ dr Wolfgang Ullrich, szef Audi-Motorsport. „ByÅ‚o wiele incydentów, które dotknęły każdy z bolidów. DecydujÄ…cym czynnikiem wygranej byÅ‚o jednak to, że nasze Audi R18 e-tron quattro mogÅ‚y przez caÅ‚e 24 godziny zachować dużą prÄ™dkość, nasi kierowcy nie popeÅ‚nili żadnych bÅ‚Ä™dów, a zespóÅ‚ techniczny szybko i wÅ‚aÅ›ciwie reagowaÅ‚ na zaistniaÅ‚e problemy. W Porsche i Toyocie mieliÅ›my dwóch naprawdÄ™ poważnych przeciwników, którzy zgodnie z oczekiwaniami nie uÅ‚atwiali nam zadania. Zawsze wierzyÅ‚em, że mimo szczególnie trudnych dla nas tegorocznych zasad, podoÅ‚amy wyzwaniu i w to, że nasze samochody sÄ… najbardziej efektywne. Fakt, że znowu odnieÅ›liÅ›my sukces napawa mnie dumÄ…. Także ja mówiÄ™ caÅ‚ej drużynie „dziÄ™kujÄ™“, ale nie tylko jej – również naszemu zarzÄ…dowi i caÅ‚emu koncernowi, bo dziÄ™ki nim, co roku w Le Mans możemy prezentować kolejne odsÅ‚ony ‚przewagi dziÄ™ki technice’. Jestem też peÅ‚en podziwu dla wyników Porsche, które powróciÅ‚o do Le Mans.“
Dla Audi to już trzynaste zwyciÄ™stwo w „24 Heures“, ósme z napÄ™dem TDI i trzecie z wyÅ›cigowÄ… hybrydÄ…. Team Reinholda Joesta Å›wiÄ™towaÅ‚ swój piÄ™tnasty sukces w najznamienitszym dÅ‚ugodystansowym wyÅ›cigu na Å›wiecie. To również trzecia wygrana - po tryumfach w latach 2011 i 2012 – zespoÅ‚u kierowców w skÅ‚adzie Marcel Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer.
Koncern Audi w roku 2013 dostarczyÅ‚ klientom okoÅ‚o 1 575 500 samochodów marki Audi. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki, Audi A3, zostaÅ‚ wyróżniony nadawanym przez jury zÅ‚ożone z dziennikarzy z caÅ‚ego Å›wiata tytuÅ‚em „World Car of the Year 2014” (Å›rednie, Å‚Ä…czne zużycie paliwa: 7,1 – 3,2 l/100 km, Å›rednia emisja CO2: 165 – 85 g/km). W caÅ‚ym roku przedsiÄ™biorstwo osiÄ…gnęło przychody w wysokoÅ›ci 49,9 miliardów Euro, a jego wynik operacyjny wyniósÅ‚ 5,03 miliardów Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata, a produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun (Chiny) i w Dżakarcie (Indonezja). W grudniu 2013, cztery ringi rozpoczęły również produkcjÄ™ samochodów w Foshan (Chiny). W roku 2015 produkcja ruszy w São José dos Pinhais (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/ WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 73 500 pracowników, z czego 52 500 w Niemczech.
W latach 2014 - 2018 koncern planuje inwestycje rzÄ™du 22 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie. Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.