„Jednostka 1.5 TSI jest jednym z filarów gamy silników Volkswagena, ponieważ jest stosowana w wielu modelach, produkowanych na caÅ‚ym Å›wiecie, od T-Crossa aż do Passata Varianta. Stale ulepszany, kompaktowy czterocylindrowy silnik zapewnia niższe zużycie paliwa oraz szybszÄ… reakcjÄ™ na gaz” – mówi Thomas Ulbrich, czÅ‚onek zarzÄ…du marki Volkswagen, odpowiedzialny za rozwój techniczny. „Najważniejsze cechy najnowszej wersji to aktywne zarzÄ…dzanie pracÄ… cylindrów ACTplus, moduÅ‚ kontroli emisji umieszczony blisko silnika i nowoczesny proces spalania TSI-Evo” – dodaje.
NowoÅ›ci w silniku 1.5 TSI evo2 w skrócie. W najnowszym etapie ewolucji jednostki 1.5 TSI EA 211, inżynierowie ds. rozwoju przenieÅ›li trójdrożny katalizator oraz filtr czÄ…stek staÅ‚ych do jednego moduÅ‚u kontroli emisji umieszczonego blisko silnika, co pozwoliÅ‚o poprawić jego wydajność. Ze wzglÄ™du na zmniejszone zapotrzebowanie na metale szlachetne to kolejny krok na drodze zrównoważonego rozwoju. UÅ‚atwi także speÅ‚nienie przyszÅ‚ych standardów emisji.
KluczowÄ… cechÄ… technologicznÄ… zmniejszajÄ…cÄ… zużycie paliwa w 1,5 l evo2 jest ulepszony system zarzÄ…dzania pracÄ… cylindrów ACTplus – wspólne dzieÅ‚o inżynierów z Wolfsburga i Salzgitter. Usprawniono proces aktywacji i dezaktywacji dwóch cylindrów, by praca silnika byÅ‚a możliwie jak najbardziej pÅ‚ynna. Proces spalania w trybie pracy dwucylindrowej zostaÅ‚ zoptymalizowany, co pozwoliÅ‚o na rozszerzenie zakresu roboczego systemu. Z ACTplus drugi i trzeci cylinder nie pracujÄ…, gdy silnik nie jest mocno obciążony. Dla kierowcy oba tryby sÄ… wÅ‚aÅ›ciwie nie do odróżnienia. Gdy Å›rodkowe cylindry sÄ… wyÅ‚Ä…czone zwiÄ™kszana jest wydajność cylindrów aktywnych, a straty spowodowane tarciem sÄ… minimalne. Wystarczy wcisnąć pedaÅ‚ gazu, by aktywować wszystkie cylindry.
Oprócz turbosprężarki o zmiennej geometrii, w 1.5 TSI znajdziemy również inne zaawansowane technologicznie podzespoÅ‚y: ukÅ‚ad wtryskowy wytwarzajÄ…cy ciÅ›nienie dochodzÄ…ce do 350 barów, Å›ciany cylindrów z powÅ‚okÄ… zmniejszajÄ…cÄ… tarcie, a tÅ‚oki z kanaÅ‚ami chÅ‚odzÄ…cymi umożliwiajÄ… optymalizacjÄ™ spalania i zwiÄ™kszenie wydajnoÅ›ci.
Koncepcja zorientowana na przyszÅ‚ość. Silniki TSI evo2 zostaÅ‚y zaprojektowane z myÅ›lÄ… o pracy z paliwami z dodatkiem biokomponentów – to również zapewnia gotowość do speÅ‚nienia przyszÅ‚ych wymagaÅ„. Ponadto sÄ… odpowiednie dla różnych poziomów hybrydyzacji: na przykÅ‚ad w koncepcji plug-in moc systemu może dochodzić do 272 KM.
Silnik uzupeÅ‚nia strategiÄ™ elektryfikacji. Volkswagen w ramach strategii ACCELERATE prowadzi ofensywÄ™ elektrycznÄ… w bardzo szybkim tempie. Do 2030 roku Volkswagen chce, by samochody elektryczne stanowiÅ‚y ok. 70 procent sprzedaży. Równolegle silniki spalinowe bÄ™dÄ… wciąż ulepszane. SÄ… ku temu dwa powody: po pierwsze, bÄ™dzie to pozwalaÅ‚o im na speÅ‚nienie przyszÅ‚ych Å›wiatowych norm emisji, takich jak Euro 7, a po drugie, na wielu rynkach, nadal popularne sÄ… samochody Volkswagena z silnikami spalinowymi.
Silnik Å›wiatowy – najnowoczeÅ›niejszy od dziesiÄ™ciu lat. Kompaktowe silniki TSI z rodziny EA 211 sÄ… globalnymi bestsellerami od 2012 roku. Każdego roku Volkswagen produkuje ich ponad cztery miliony w jedenastu lokalizacjach na trzech kontynentach. W momencie debiutu, w 2012 roku, trzy wprowadzone wówczas wersje pojemnoÅ›ci byÅ‚y wyposażone w wiele zaawansowanych technologicznie funkcji, a szerokie wykorzystanie lekkich stopów pozwoliÅ‚o zmniejszyć ich masÄ™ nawet o 21 kilogramów w porównaniu z ich poprzednikami.
Proces spalania TSI-evo. W nowej generacji TSI evo2 stosowany jest proces spalania znany już z 1.5 TSI evo1, a wraz z optymalizacjÄ… chÅ‚odzenia komory spalania, decydujÄ…cym czynnikiem jest po raz kolejny symbioza cyklu Millera (wczesne zamykanie zaworów wlotowych przy wysokiej kompresji) oraz technologia turbodoÅ‚adowania VTG (zmienna geometria turbosprężarki).