Każdego roku okoÅ‚o 1,35 miliona ludzi ginie w wypadkach drogowych. Już sama ta liczba podkreÅ›la potrzebÄ™ dziaÅ‚ania, ale dane Åšwiatowej Organizacji Zdrowia (WHO) pokazujÄ… również, że ryzyko Å›mierci w ruchu drogowym jest ponad trzy razy wyższe w krajach rozwijajÄ…cych siÄ™ niż w krajach rozwiniÄ™tych.
Aby poprawić globalne bezpieczeÅ„stwo na drodze, Volvo Cars uważa, że kraje powinny promować stosowanie pasów bezpieczeÅ„stwa poprzez wprowadzenie i egzekwowanie przepisów dotyczÄ…cych tego zagadnienia, obejmujÄ…cych zarówno przednie, jak i tylne siedzenia. Podstawowa kwestia powinna także, dotyczyć infrastruktury drogowej – oddzielenie ruchu pieszych od ruchu pojazdów.
Wniosek Volvo Cars do dziaÅ‚ania pojawia siÄ™, gdy trzecia Å›wiatowa konferencja ministerialna na temat bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego, której gospodarzem sÄ… Szwecja i WHO, rozpocznie siÄ™ w tym tygodniu w Sztokholmie. Na konferencji delegaci z ponad 80 paÅ„stw czÅ‚onkowskich ONZ omówiÄ… przyszÅ‚y strategiczny kierunek globalnego bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego do 2030 r.
Dane globalne pokazujÄ…, że istnieje znaczna nierówność w zakresie bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego – powiedziaÅ‚a Malin Ekholm, szefowa Centrum BezpieczeÅ„stwa Volvo Cars. Luki w bezpieczeÅ„stwie należy rozwiÄ…zać za pomocÄ… technologii, ale także poprzez stworzenie i wzmocnienie globalnej kultury bezpieczeÅ„stwa. Musimy zrozumieć i zająć siÄ™ różnorodnoÅ›ciÄ… użycia pasów bezpieczeÅ„stwa, podczas gdy infrastruktura powinna koncentrować siÄ™ na poprawie bezpieczeÅ„stwa niechronionych użytkowników dróg, pieszych i rowerzystów.
Volvo Cars chÄ™tnie uczestniczy w globalnych inicjatywach w zakresie bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego dziÄ™ki bogatym zasobom wiedzy na temat bezpieczeÅ„stwa, tak jak to robiÅ‚o przez wiele dziesiÄ™cioleci we wspóÅ‚pracy z rzÄ…dami, Å›rodowiskiem akademickim i organami regulacyjnymi. Na przykÅ‚ad w ubiegÅ‚ym roku uruchomiono otwartÄ… bazÄ™ danych zawierajÄ…cÄ… dziesiÄ™ciolecia badaÅ„ zwiÄ…zanych z bezpieczeÅ„stwem.
Volvo Cars ma dÅ‚ugÄ… tradycjÄ™ w zwiÄ™kszaniu bezpieczeÅ„stwa poprzez wspóÅ‚pracÄ™, która jest kluczowym czynnikiem sukcesu dla bycia liderem w dziedzinie bezpieczeÅ„stwa – dodaÅ‚a Malin Ekholm. Kluczowe znaczenie ma lepsze zrozumienie wartoÅ›ci i potrzeba odpowiedniej podstawowej ochrony, a my potrzebujemy pomocy ONZ i krajowych ustawodawców, aby rozwiÄ…zać ten problem poprzez ustawodawstwo i informacje. W Volvo Cars z niecierpliwoÅ›ciÄ… oczekujemy, że bÄ™dziemy w tym uczestniczyć.
Nowoczesny trzypunktowy pas bezpieczeÅ„stwa, po raz pierwszy wprowadzony przez Volvo Cars w 1959 r., Jest najważniejszÄ… funkcjÄ… bezpieczeÅ„stwa w samochodzie. Bez tego inne zaawansowane funkcje bezpieczeÅ„stwa technologicznego stajÄ… siÄ™ w dużej mierze nieskuteczne; funkcja automatycznego hamowania jest znacznie mniej skuteczna, jeÅ›li ludzie w samochodzie nie majÄ… zapiÄ™tych pasów bezpieczeÅ„stwa, które utrzymujÄ… ich w fotelach. To samo dotyczy urzÄ…dzeÅ„ przytrzymujÄ…cych dla dzieci, które pomagajÄ… chronić dzieci o różnych rozmiarach.
Jednak tylko w 105 krajach na Å›wiecie obowiÄ…zujÄ… przepisy dotyczÄ…ce pasów bezpieczeÅ„stwa, które dotyczÄ… zarówno pasażerów siedzÄ…cych z przodu, jak i z tyÅ‚u, zgodnie z najlepszymi praktykami. Dlatego Volvo Cars wnioskuje w ONZ do wezwania prawodawców na caÅ‚ym Å›wiecie do dostosowania i egzekwowania przepisów dotyczÄ…cych pasów bezpieczeÅ„stwa, aby objąć wszystkich pasażerów we wszystkich pojazdach.
Ponieważ rowerzyÅ›ci, piesi i użytkownicy motocykli stanowiÄ… ponad poÅ‚owÄ™ globalnych ofiar Å›miertelnych na drogach, Volvo Cars zaleca również, aby paÅ„stwa czÅ‚onkowskie ONZ skupiÅ‚y wydatki na bezpieczeÅ„stwo drogowe, na wyraźnie wytyczonych pasach dla pieszych i rowerzystów z barierami chroniÄ…cymi najbardziej narażonych użytkowników dróg. PromujÄ…c takie niedrogie i Å‚atwe do zrealizowania zmiany infrastruktury, które oddzielajÄ… pojazdy silnikowe od pieszych i rowerzystów, Volvo Cars wierzy, że można ocalić wiele istnieÅ„ ludzkich.
Od lat 60. i 70. XX wieku dane z prawdziwych badaÅ„ zderzeniowych przeprowadzonych przez Volvo Cars pomogÅ‚y szwedzkim wÅ‚adzom drogowym wprowadzić nowe funkcje bezpieczeÅ„stwa, takie jak odksztaÅ‚calne latarnie, bezpieczniejsze konstrukcje porÄ™czy ochronnych i chodniki oddzielone od dróg.