Bez wzglÄ™du na to, co napÄ™dza nasz samochód, czy silnik elektryczny, czy spalinowy, Volvo musi być bezpieczne – mówi Malin Ekholm, szef ds. BezpieczeÅ„stwa w Volvo Cars. W peÅ‚ni elektryczny XC40 bÄ™dzie jednym z najbezpieczniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowaliÅ›my.
OpierajÄ…c siÄ™ na najwyższych standardach bezpieczeÅ„stwa bazowego modelu XC40, inżynierowie bezpieczeÅ„stwa Volvo Cars musieli caÅ‚kowicie przeprojektować i wzmocnić przedniÄ… część nadwozia, w której nie ma silnika spalinowego. Nie ma zatem elementu, który by jÄ… usztywniaÅ‚. Samochód elektryczny w ofercie Volvo nie ma żadnej taryfy ulgowej w zakresie bezpieczeÅ„stwa.
Podstawy bezpieczeÅ„stwa sÄ… takie same w przypadku tego samochodu, jak w każdym innym Volvo. Ludzie sÄ… w Å›rodku, a samochód musi być zaprojektowany tak, aby byÅ‚ dla nich bezpieczny – mówi Malin Ekholm.
W porównaniu do standardowego modelu XC40, nadwozie wersji elektrycznej zostaÅ‚o wzmocnione klatkÄ… bezpieczeÅ„stwa chroniÄ…cÄ… zarówno przestrzeÅ„ pasażerskÄ…, jak i akumulatory auta. Elementy klatki wykonano z wytÅ‚oczanego aluminium. Tworzy ona kontrolowanÄ… strefÄ™ zgniotu wokóÅ‚ akumulatora i jest caÅ‚kowicie zintegrowana z karoseriÄ….
Podwozie XC40 od początku było projektowane z myślą o napędzie elektrycznym. Dlatego duże akumulatory zostały zintegrowane z podłogą karoserii. Taką ich lokalizację założono na samym początku projektowania. Ten zabieg obniża środek ciężkości auta, poprawia jego prowadzenie i zmniejsza ryzyko dachowania.
Tył nadwozia usztywniono elementami elektrycznego układu napędowego ściśle zintegrowanego z konstrukcją karoserii. W razie wypadku jego elementy działają jako wzmocnienie struktury nadwozia i rozpraszają energię uderzenia, chroniąc tylną część przedziału pasażerskiego.
Wraz z premierÄ… elektrycznego XC40 debiutujÄ… kolejne systemy bezpieczeÅ„stwa aktywnego. Jest to pierwszy model Volvo wyposażony w nowÄ… platformÄ™ czujników Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) z oprogramowaniem opracowanym przez Zenuity, spóÅ‚kÄ™ joint venture należącÄ… do Volvo Cars i Veoneer.
Nowa platforma ADAS to nowoczesny system bezpieczeÅ„stwa czynnego, który skÅ‚ada siÄ™ z szeregu radarów, kamer i czujników ultradźwiÄ™kowych. Zaprojektowano go tak, by można go byÅ‚o Å‚atwo przeszczepić do różnych modeli. W przyszÅ‚oÅ›ci może też posÅ‚użyć do wprowadzenia technologii jazdy autonomicznej.
Całkowicie elektryczne Volvo zostanie zaprezentowane publicznie już 16 października br.