Spowoduje to w kolejnej dekadzie wzrost liczby pojazdów elektrycznych produkowanych w oparciu o platformy przeznaczone specjalnie do tego rodzaju aut – z 15 do 22 milionów sztuk. Rozwój mobilnoÅ›ci elektrycznej to ważny krok na drodze do neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla. Volkswagen wprowadza szeroki program odchodzenia od wÄ™gla, a jego celem jest caÅ‚kowita neutralność pojazdów pod wzglÄ™dem emisji CO2 do 2050 roku. Volkswagen realizuje w ten sposób cele okreÅ›lone podczas szczytu klimatycznego w Paryżu.
Dr Herbert Diess, Prezes ZarzÄ…du Volkswagen AG, stwierdziÅ‚: „Volkswagen caÅ‚kowicie siÄ™ zmieni. Koncern przejmuje odpowiedzialność w kwestii zagadnieÅ„ ważnych dla przyszÅ‚oÅ›ci – zwÅ‚aszcza w dziedzinie ochrony klimatu. Ich wyznacznikiem sÄ… cele okreÅ›lone w umowie klimatycznej w Paryżu. W najbliższych latach produkcjÄ™ oraz kolejne ogniwa w Å‚aÅ„cuchu dostaw bÄ™dziemy krok po kroku organizować w taki sposób, by byÅ‚y neutralne pod wzglÄ™dem emisji CO2. W ten sposób wniesiemy wkÅ‚ad w ograniczenie ocieplania siÄ™ klimatu. Indywidualne Å›rodki transportu również w przyszÅ‚oÅ›ci powinny być dostÄ™pne dla milionów ludzi – bezpieczne, takie które nie zanieczyszczajÄ… powietrza i sÄ… skomunikowane z otoczenie. Å»eby podoÅ‚ać inwestycjom zwiÄ…zanym z ofensywÄ… w dziedzinie samochodów elektrycznych musimy zwiÄ™kszyć naszÄ… efektywność i wyniki we wszystkich dziedzinach”.
We wszystkich obszarach koncern poczyniÅ‚ ogromne postÄ™py na drodze ku caÅ‚kowitej rezygnacji z wÄ™gla do 2050 roku. Kroki te sÄ… zgodne z trzema zasadami: po pierwsze chodzi o skutecznÄ… i trwaÅ‚Ä… redukcjÄ™ emisji CO2, po drugie – o przejÅ›cie na energiÄ™ ze źródeÅ‚ odnawialnych i po trzecie – o zrównoważenie tej emisji, której nie da siÄ™ uniknąć. PoprawÄ™ bilansu CO2 floty samochodowej podczas caÅ‚ego cyklu życia produktu Volkswagen zaczyna już na etapie dostawców. W tym celu opracowuje szczegóÅ‚owy plan dziaÅ‚ania. Duży potencjaÅ‚ widać przede wszystkim w wypadku dostaw stali i aluminium.
Do 2025 roku Å›lad CO2 pojazdów koncernu Volkswagen podczas ich cyklu życia ma zostać zmniejszony o 30 procent w porównaniu ze stanem z 2015 roku. Dlatego koncern przestawi siÄ™ na samochody elektryczne i tylko do 2023 roku zainwestuje w nie ponad 30 miliardów euro. UdziaÅ‚ aut z napÄ™dem elektrycznym ma wzrosnąć do 2030 roku co najmniej do 40 procent. Pierwsze samochody nowej generacji wejdÄ… do produkcji już w 2019 roku: po Audi e-tron1) do klientów trafi Porsche Taycan2). Na każdy z tych modeli zebrano po 20.000 zamówieÅ„. Wraz z rozpoczÄ™ciem produkcji modelu ID. samochody elektryczne stanÄ… siÄ™ dostÄ™pne dla bardzo wielu ludzi. Wkrótce na rynek trafiÄ… także ID. CROZZ2), SEAT el-born2), SKODA Vision E2), ID. BUZZ2) oraz ID. VIZZION2).
Aby ofensywa w dziedzinie pojazdów elektrycznych mogÅ‚a odnieść sukces zawarto strategiczne porozumienia z firmami produkujÄ…cymi akumulatory – SKI, CATL, LG Chem oraz z Samsungiem. Z uwagi na rosnÄ…ce zapotrzebowanie Volkswagen rozważa możliwość wÅ‚asnej produkcji akumulatorów w Europie. Duże szanse w dalszej perspektywie dajÄ… również akumulatory ze staÅ‚ym elektrolitem; celem jest ich przemysÅ‚owa produkcja wspólnie z partnerem QuantumScape.
JednoczeÅ›nie do 2025 roku ma zostać zmniejszona o 50 procent w porównaniu z rokiem 2010 emisja dwutlenku wÄ™gla we wszystkich fabrykach koncernu. Na przykÅ‚ad przejÅ›cie elektrowni w Wolfsburgu z zasilania wÄ™glowego na gazowe ma od 2023 roku powodować ograniczenie emisji CO2 o 1,5 miliona ton rocznie. Produkcja Audi w fabryce w Brukseli już dzisiaj odbywa siÄ™ w caÅ‚oÅ›ci w sposób neutralny pod wzglÄ™dem CO2. Fabryka w Zwickau bÄ™dzie nie tylko gÅ‚ównym zakÅ‚adem wytwarzajÄ…cym auta oparte na platformie MEB, ale produkowany w przyszÅ‚oÅ›ci tam model ID. bÄ™dzie powstawaÅ‚ w sposób neutralny pod wzglÄ™dem CO2.
GÅ‚ównym elementem ofensywy Volkswagena w dziedzinie samochodów elektrycznych jest platforma MEB. DziÄ™ki partnerstwom, czyli poprzez jak najszersze zastosowanie tej platformy i dziÄ™ki efektowi skali można znacznie zmniejszyć koszty produkcji samochodów z napÄ™dem elektrycznym. Sprawi to, że e-auta bÄ™dÄ… dostÄ™pne dla wielu ludzi. Pierwszym przykÅ‚adem takiej partnerskiej kooperacji może być zapowiedziana podczas salonu w Genewie wspóÅ‚praca z firmÄ… e.GO Mobile AG z Akwizgranu.
Aby wzmocnić rynkowy sukces samochodów elektrycznych Volkswagen wraz z partnerami skupionymi w spóÅ‚ce IONITY zbuduje do 2020 roku w caÅ‚ej Europie przy drogach szybkiego ruchu 400 stacji Å‚adowania; 100 z nich powstanie w Niemczech. Oznacza to, że co 120 kilometrów znajdzie siÄ™ taka stacja. Za poÅ›rednictwem nowej firmy Elli (Electric Life) Volkswagen zaoferuje klientom prywatnym różne wallboxy do zasilania aut energiÄ… elektrycznÄ…, a do nich – najpierw w Niemczech – prÄ…d ze źródeÅ‚ odnawialnych. Dodatkowo we wszystkich fabrykach koncernu na parkingach dla pracowników zostanie wybudowanych 3.500 punktów Å‚adowania aut elektrycznych; kolejne powstanÄ… w punktach dealerskich.
1) – AUDI e-tron: zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym w kWh/100 km*: 26,2 - 22,6 (WLTP); 24,6 - 23,7 (NEDC), emisja CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 0. * – dane zależne od wybranego wyposażenia.
2) – Porsche Taycan, SKODA Vision E, ID. CROZZ, ID. BUZZ, ID. VIZZION – modele studyjne zbliżone do wersji seryjnych.