-
Cyfrowe technologie coraz bardziej ułatwiają międzynarodową logistykę
-
Poszukiwani eksperci z ugruntowanÄ… wiedzÄ… w zakresie IT
W fabryce Audi w wÄ™gierskiej miejscowoÅ›ci GyÅ‘r, w ubiegÅ‚ym roku po raz pierwszy testowane byÅ‚y cyfrowe oznaczenia regaÅ‚ów. Ta nowa technologia z tzw. elektronicznym atramentem (e-ink) używanym również w czytnikach e-booków, stanowi znaczne uÅ‚atwienie. W razie zmiany nazw, numerów czy sposobu uporzÄ…dkowania przedmiotów na regale, logistycy nie muszÄ… ich już aktualizować rÄ™cznie. Szybko można także wgrać tymczasowe informacje – na przykÅ‚ad w przypadku skoÅ„czenia siÄ™ zapasów danego komponentu i zastÄ…pienia go innym. Obecnie niemiecko-wÄ™gierski zespóÅ‚ zajmujÄ…cy siÄ™ tym projektem udoskonala tÄ™ technologiÄ™. Celem jest m.in. caÅ‚kowicie automatyczna aktualizacja. Zastosowanie tego rozwiÄ…zania na szerokÄ… skalÄ™ – także w innych zakÅ‚adach Audi – możliwe bÄ™dzie już w niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci. Już dzisiaj pracownicy Audi wybierajÄ…c podzespoÅ‚y z póÅ‚ek, najczęściej korzystajÄ… z tabletów i rÄ™cznych skanerów.
Cyfrowe pomoce takie jak te, sÄ… tylko przykÅ‚adem inteligentnych technologii wykorzystywanych przez cztery pierÅ›cienie w logistyce. „W naszych zakÅ‚adach na caÅ‚ym Å›wiecie cyfryzacjÄ™ wykorzystujemy w konkretny sposób” – mówi Dieter Braun, kierownik ds. Å‚aÅ„cucha dostaw. Kolejnym przykÅ‚adem sÄ… pojazdy transportowe bez operatorów (FTF), od wielu lat pracujÄ…ce w zakÅ‚adach Audi. Samoczynnie transportujÄ… one części do stacji przeznaczenia – np. w procesie produkcji silników elektrycznych w GyÅ‘r, gdzie nie ma tradycyjnej taÅ›my produkcyjnej. SzukajÄ…c optymalnej drogi, orientujÄ… siÄ™ w otoczeniu hali przy pomocy laserowych czujników. Tak bardzo elastyczny proces jest możliwy dziÄ™ki algorytmom i uczeniu siÄ™ maszyn (machine learning), sterowanym przez inteligentny system informatyczny. W ten sposób rozwiÄ…zania informatyczne, nawet bez staÅ‚ej kolejnoÅ›ci czynnoÅ›ci przy stanowisku pracy, pozwalajÄ… zachować kontrolÄ™ nad wszystkimi maszynami, FTF i produktem.
Z kolei w dziale logistyki przedseryjnej w Ingolstadt, Audi jako pierwszy producent samochodów na Å›wiecie testuje obecnie nowatorski system FTF podążajÄ…cy za czÅ‚owiekiem. Ten „Effibot”, przy pomocy laserowych czujników rozpoznaje nogi pracowników i automatycznie podąża za nimi, jadÄ…c z niskÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…. Wystarcza naciÅ›niÄ™cie przycisku – system nie potrzebuje ani żmudnego ustawiania, dostrajania, ani specjalnej infrastruktury. Ponadto „Effibot” posiada funkcjÄ™ jazdy autonomicznej - sam może podjeżdżać do zdefiniowanych celów. Pracownicy dobrze przyjÄ™li ten pilotażowy projekt: wspiera on ich w pracy i nie muszÄ… już rÄ™cznie pchać wózków i przywozić poszczególne podzespoÅ‚y i części.
Kolejne inteligentne rozwiÄ…zanie pozwala na wspóÅ‚pracÄ™ pracowników Audi z caÅ‚ego Å›wiata: przy pomocy wirtualnej rzeczywistoÅ›ci (ang. Virtual Reality – VR) pracownicy mogÄ… wspóÅ‚pracować w obrÄ™bie danego zakÅ‚adu, a nawet caÅ‚ego koncernu – w wirtualnej rzeczywistoÅ›ci. PrzykÅ‚adowo w dziale pakowania, pracownicy od kilku lat szkolÄ… siÄ™ z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistoÅ›ci. Trening ma formÄ™ podobnÄ… do gry wideo i można go użyć także do innych czynnoÅ›ci - bez koniecznoÅ›ci znajomoÅ›ci programowania. Koncern stawia na technologiÄ™ wirtualnej rzeczywistoÅ›ci także w produkcji Audi e-tron GT, które poczÄ…wszy od tego roku razem z Audi R8 zjeżdża z taÅ›my w Böllinger Höfen. PlaniÅ›ci dziaÅ‚u logistyki w Neckarsulm prowadzÄ… obecnie pilotażowe testy, jak projektować i wypróbowywać specjalne pojemniki wyÅ‚Ä…cznie w wirtualnej rzeczywistoÅ›ci, bez fizycznych prototypów. Pojemniki te stosuje siÄ™ w przypadku transportowania wyjÄ…tkowo wrażliwych części, takich jak komponenty elektryczne, reflektory czy przednie szyby. W tym celu sÄ… one „skrojone na miarÄ™”, a ich projektowanie – odpowiednio zÅ‚ożone. Projektowanie specjalnych pojemników z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistoÅ›ci jest taÅ„sze i dodatkowo przyjazne dla Å›rodowiska.
Jeszcze bardziej zÅ‚ożonymi procesami planistycznymi zajmuje siÄ™ w Audi tzw. zespóÅ‚ ds. inteligentnych decyzji – „Smart Decisions”. SpecjaliÅ›ci „przekÅ‚adajÄ…” różnorodne kwestie na jÄ™zyk modeli matematycznych i bazujÄ…c na nich, przy pomocy komputerów o wysokiej mocy obliczeniowej, znajdujÄ… rozwiÄ…zania problemów logistycznych – przykÅ‚adowo prognozowania stanów zewnÄ™trznych magazynów. W procesie wysyÅ‚ki dostaw może siÄ™ zdarzyć, że okreÅ›lone modele trzeba przez krótki czas zmagazynować. Ale który magazyn bÄ™dzie odpowiedni? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników – na przykÅ‚ad od odlegÅ‚oÅ›ci parkingu, od miejsca przeznaczenia, od kosztów transportu miÄ™dzy tymi stacjami, czy też od liczby miejsc na danym parkingu. Matematyczny model zespoÅ‚u ds. inteligentnych decyzji „Smart Decisions” pozwala optymalnie rozmieÅ›cić samochody na powierzchni magazynowej. Prototyp jest już gotów, trwa jego udoskonalanie – podobnie jak w przypadku wielu innych obiecujÄ…cych projektów w logistyce Audi.