Spotkanie pasjonatów
Marcin Scheffler, wÅ‚aÅ›ciciel warsztatu Forge Racing, poznaÅ‚ kierowcÄ™ GT86 na wyÅ›cigach track day na torze w Poznaniu w kwietniu 2015 roku. Szeffer byÅ‚ instruktorem wyÅ›cigowej jazdy, a Piotr jednym z kursantów w grupie, który stanÄ…Å‚ na torze po raz pierwszy w życiu. W czasie treningu pojawiÅ‚y siÄ™ w samochodzie pewne problemy techniczne, które Szeffer naprawiÅ‚ w swoim warsztacie. Wtedy wÅ‚aÅ›ciciel auta zaczÄ…Å‚ siÄ™ interesować możliwoÅ›ciami tuningu. Jego zaangażowanie zaowocowaÅ‚o nawiÄ…zaniem Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy z Marcinem Schefflerem, który staÅ‚ siÄ™ zarówno trenerem mÅ‚odego kierowcy, jak i tunerem jego samochodu.
PoczÄ…tki tuningu
BazÄ… wyÅ›cigowej Toyoty jest seryjne GT86 z 2013 roku. PierwszÄ… modyfikacjÄ… byÅ‚y wyÅ›cigowe hamulce (big brake kit), opracowane przez Szeffera na bazie hamulców z Subaru STI z 2008 roku. Auto otrzymaÅ‚o tarcze o Å›rednicy 315 mm, czterotÅ‚oczkowe zaciski Brembo z przodu i dwutÅ‚oczkowe z tyÅ‚u. Na kolejnym track day widać byÅ‚o wiÄ™ksze możliwoÅ›ci auta, ale wÅ‚aÅ›ciciel nie zamierzaÅ‚ na tym poprzestać. Na drugi ogieÅ„ poszÅ‚a zmiana amortyzatorów na Ohlins Road and Track. RozwiÄ…zanie to jest kompromisem pomiÄ™dzy jazdÄ… wyczynowÄ… a drogowÄ…, pozwala jednak na regulacjÄ™ twardoÅ›ci, wysokoÅ›ci i pochylenia kÄ…ta koÅ‚a. Samochód otrzymaÅ‚ także dedykowane, grubsze stabilizatory Whiteline, torowe opony i zostaÅ‚ wyważony na wagach samochodowych.
Te zmiany pozwoliÅ‚y zapalonemu kierowcy ponownie poprawić osiÄ…gi i daÅ‚y mu nowÄ… motywacjÄ™ do intensywnych treningów. Czas jednego okrążenia na torze w Poznaniu Piotr zredukowaÅ‚ z 2:02 do 1:54.
Rasowa wyÅ›cigówka
NajwiÄ™ksze modyfikacje warsztat Forge Racing przeprowadziÅ‚ w 2016 roku. Po kilkutygodniowych analizach zapadÅ‚a decyzja o zamontowaniu turbosprężarki. Jest to popularna modyfikacja w USA, ale sÅ‚abo znana w Polsce. Dlatego Marcin Szeffer zamówiÅ‚ wiÄ™kszość części do przeróbki w amerykaÅ„skiej firmie zajmujÄ…cej siÄ™ tuningiem Sciona FR-S, bliźniaczego modelu GT86. Zza oceanu przyleciaÅ‚ ukÅ‚ad dolotowy, ukÅ‚ad wydechowy, turbosprężarka i wtryskiwacze. Część elementów zostaÅ‚o dobranych w Polsce. Silnik dostaÅ‚ kute korbowody i tÅ‚oki, intercooler i wiÄ™kszÄ… miskÄ™ olejowÄ…. Podczas pierwszych testów na hamowni udaÅ‚o siÄ™ wygenerować 400 KM – o ponad 100% wiÄ™cej mocy niż uzyskuje fabryczny silnik wolnossÄ…cy.
WiÄ™ksza moc wymagaÅ‚a zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczeÅ„ kierowcy. We wnÄ™trzu znalazÅ‚a siÄ™ klatka bezpieczeÅ„stwa Szeffer Safety Cages, opracowana przez Marcina Schefflera. Pod niÄ… fotele kubeÅ‚kowe OMP, 6-punktowe pasy Sparco i kierownica OMP. Samochód zostaÅ‚ dostrojony na komputerze seryjnym z ekumasterem.
Toyota GT86 to elegancki samochód, dlatego jego wÅ‚aÅ›cicielowi zależaÅ‚o na tym, aby auto dobrze wyglÄ…daÅ‚o także po przeróbkach. Sportowe fotele, boczki i deska rozdzielcza zostaÅ‚y obszyte alcantarÄ…. Z zewnÄ…trz pojawiÅ‚y siÄ™ elementy z wÅ‚ókna wÄ™glowego – przedni spojler (splitter), duży tylny spojler, maska silnika i lusterka. Samochód zmieniÅ‚ także kolor – zostaÅ‚ oklejony na ciemnoszary mat. Ponadto gumowe tuleje na wahaczach zostaÅ‚y wymienione na poliuretanowe.
W tej postaci Toyota GT86 pojawiÅ‚a siÄ™ na torze na poczÄ…tku 2016 roku na pierwszym track day. MożliwoÅ›ci auta jako pierwszy sprawdziÅ‚ Marcin Szeffer, uzyskujÄ…c czas okrążenia 1:45 – o 9 sekund poprawiajÄ…c rekord samochodu. Najlepszy wynik wÅ‚aÅ›ciciela auta do tej pory to 1:46. Już wiadomo jednak, że na tym nie poprzestanie i samochód przejdzie kolejne modyfikacje.
Sportowa Toyota z tylnym napędem
Toyota GT86 to lekkie, dynamiczne coupé z silnikiem umieszczonym z przodu i tylnym napÄ™dem, które czerpie inspiracje z legendarnych sportowych modeli Toyoty, przede wszystkim Corolli AE86 i 2000GT. Pod maskÄ… pracuje rzadko spotykany silnik typu bokser z bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa, który pozwoliÅ‚ dodatkowo obniżyć Å›rodek ciężkoÅ›ci pojazdu. W 2017 roku auto przeszÅ‚o facelifting, którego najwiÄ™kszÄ… nowoÅ›ciÄ… jest tryb jazdy sportowej Track. Pozwala on kierowcy uzyskiwać maksymalne osiÄ…gi auta przy ograniczonej do minimum interwencji elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy (VSC) oraz kontroli trakcji (TCS).
Wyczynowe wersje GT86
Toyota Motorsport GmbH (TMG) to firmowa stajnia Toyoty zajmujÄ…ca siÄ™ sportami motorowymi – aktualnie siedziba zespoÅ‚ów TOYOTA GAZOO Racing startujÄ…cych w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata (WRC) i Mistrzostwach Åšwiata WyÅ›cigów DÅ‚ugodystansowych (WEC). JednoczeÅ›nie TMG zajmuje siÄ™ produkcjÄ… części do tuningu oraz opracowywaniem wyczynowych wersji sportowych samochodów Toyoty. W jej ofercie znajdujÄ… siÄ™ obecnie dwa modele, którymi prywatne zespoÅ‚y walczÄ… o trofea w rajdach i wyÅ›cigach na caÅ‚ym Å›wiecie.
Toyota GT86 CS-R3 ma homologacjÄ™ FIA Rajdowych Mistrzostw Åšwiata. Model ten jest pierwszym nowym samochodem rajdowym z napÄ™dem na tylnÄ… oÅ›, który otrzymaÅ‚ homologacjÄ™ FIA w XXI wieku. Kategoria R3 jest zdominowana przez samochody z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›, dlatego speÅ‚nienie wymogów FIA wymagaÅ‚o sporo pracy. Moc wolnossÄ…cego boksera zostaÅ‚a zwiÄ™kszona do 232 KM, a moment obrotowy do 235 Nm. Sportowe wrażenia zwiÄ™ksza szeÅ›ciostopniowa sekwencyjna skrzynia biegów firmy Drenth, przeznaczona specjalnie do samochodów z tylnym napÄ™dem. Auto otrzymaÅ‚o również mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu, wzmocnione zawieszenie, hamulce i ukÅ‚ad wydechowy oraz klatkÄ™ bezpieczeÅ„stwa w standardzie. GT86 CS-R3 można zobaczyć w akcji m.in. w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec.
Dla fanów Å›cigania na torze TMG przygotowaÅ‚a model GT86 CS-Cup. Samochód powstaÅ‚ z myÅ›lÄ… o serii GT86 Cup rozgrywanej na torze Nürburgring w ramach niemieckiej serii wyÅ›cigów dÅ‚ugodystansowych VLN. Puchar daje możliwość prywatnym kierowcom spróbowania swoich siÅ‚ w profesjonalnych wyÅ›cigach, stajÄ…c na legendarnym torze Nürburgring Nordschleife nie tylko w roli widza. GT86 CS-Cup jest wyposażony m.in. w system flat-foot gear shifting, który umożliwia zmianÄ™ biegu bez zdjÄ™cia nogi z pedaÅ‚u gazu.