Niecierpliwie wyczekiwane wydarzenie uÅ›wietnia obchody 50. rocznicy Rajdowych Mistrzostw Åšwiata FIA. Również Rajd Portugalii, obecny w rajdowym kalendarzu od inauguracyjnego sezonu mistrzostw, w tym roku Å›wiÄ™tuje 50-lecie i z tej okazji przygotowano wiele atrakcji m.in. z zabytkowymi samochodami i historycznymi postaciami pojawiajÄ…cymi siÄ™ w ciÄ…gu weekendu.
To również niezwykÅ‚e wydarzenie dla M-Sport Ford WRT, który zapisuje siÄ™ na kartach historii jako pierwszy zespóÅ‚, który wystawiÅ‚ do rywalizacji podczas jednej imprezy aż pięć samochodów nowej, hybrydowej klasy Rally1 WRC.
Rajd Portugalii jest znany jako szczególnie trudny i wymagajÄ…cy fizycznie zarówno dla zaÅ‚óg, jak i samochodów. Pomimo tego zespóÅ‚ M-Sport przez lata osiÄ…gaÅ‚ tu dobre wyniki, odnoszÄ…c zwyciÄ™stwo w klasyfikacji generalnej rajdu w 2017 roku i podwójne podium w roku nastÄ™pnym.
Powrót Loeba do zespoÅ‚u wnosi ze sobÄ… jeszcze wiÄ™cej doÅ›wiadczeÅ„ z Rajdu Portugalii – to dwa zwyciÄ™stwa w klasyfikacji generalnej oraz kolejne dwa miejsca na podium od czasu jego debiutu w tej imprezie w 2007 roku. Na prawym fotelu zasiÄ…dzie ponownie pilotka Isabelle Galmiche, która poprowadziÅ‚a Loeba do rekordowego 80. zwyciÄ™stwa w styczniowym Rajdzie Monte Carlo.
Impreza obejmuje jedne z najsÅ‚ynniejszych odcinków specjalnych, w tym kultowy superoes Lousada w piÄ…tek oraz niedzielny 11-kilometrowy Power Stage Fafe, na którym znajduje siÄ™ jeden z najbardziej spektakularnych skoków spoÅ›ród wszystkich rund WRC.
Sebastien Loeb powiedział:
„Podczas naszych testów pierwsze odczucia w Pumie na szutrze byÅ‚y caÅ‚kiem dobre. SkupiliÅ›my siÄ™ przede wszystkim na pracy nad zawieszeniem i ustawieniami dyferencjaÅ‚u. Pomimo tylko jednego dnia testów – a jest to niewiele, gdy po raz pierwszy prowadzisz samochód po szutrze - na koniec byÅ‚em zadowolony z uzyskanego efektu.”
„Moim celem bÄ™dzie jak najszybsze odnalezienie wÅ‚aÅ›ciwego rytmu. Mam nadziejÄ™, że bÄ™dÄ™ w stanie rywalizować o czoÅ‚owe miejsca i finaÅ‚ w okolicy podium bÄ™dzie dla mnie satysfakcjonujÄ…cy. Dla mnie wyzwaniem podczas Rajdu Portugalii bÄ™dzie to, że startujÄ™ jako czwarty zawodnik. A jeÅ›li bÄ™dzie sucho, to czyszczenie drogi jest zawsze wyzwaniem podczas tego typu imprezy. NaprawdÄ™ nie wiem, czego siÄ™ spodziewać, skupimy siÄ™ na jak najlepszym wystÄ™pie pierwszego dnia, a później zobaczymy, gdzie jesteÅ›my”.
Craig Breen powiedział:
„Nie mogÄ™ siÄ™ już doczekać startu w Portugalii, to rajd, w którym nie wystÄ™powaÅ‚em od kilku lat. Ostatni raz rywalizowaÅ‚em tu w 2018 roku. Każdy z pierwszych trzech rajdów w tym roku byÅ‚ na swój sposób inny, wiÄ™c nie możemy siÄ™ doczekać, aby zobaczyć, jakie tempo zaprezentuje Puma podczas imprezy w Portugalii.”
„MieliÅ›my dobre testy i wÅ‚ożyliÅ›my sporo pracy w przygotowanie auta, a moje odczucia sÄ… bardzo dobre. Od mojego ostatniego startu trasa rajdu siÄ™ zmieniÅ‚a, wiÄ™c nie mogÄ™ siÄ™ doczekać odkrycia nowych odcinków specjalnych. ChciaÅ‚bym mieć nieco wiÄ™kszÄ… prÄ™dkość niż ta, z którÄ… pokonywaliÅ›my oesy w Chorwacji, wiÄ™c przed nami ciężka praca by to osiÄ…gnąć.”
Gus Greensmith powiedział:
„NaprawdÄ™ nie mogÄ™ siÄ™ doczekać startu w Portugalii, to bez wÄ…tpienia mój ulubiony rajd i pierwszy poza WielkÄ… BrytaniÄ…, w którym rywalizowaÅ‚em. Podczas siedmiu wystÄ™pów w tej imprezie zdobyÅ‚em spore doÅ›wiadczenie i mam wiele miÅ‚ych wspomnieÅ„ z tego rajdu.”
„CzujÄ™, że jestem we wÅ‚aÅ›ciwym miejscu i we wÅ‚aÅ›ciwym czasie, z samochodem, pilotem i wszystkim co istotne. W ten weekend startujÄ™ bez nadmiernej presji, ponieważ nie zdobywam punktów w klasyfikacji producentów. Jestem wiÄ™c tutaj, aby dobrze siÄ™ zaprezentować. Zwykle, kiedy dobrze siÄ™ bawiÄ™, to wszystko idzie jak należy, taki jest wiÄ™c plan”.
Adrien Fourmaux powiedział:
„To bÄ™dzie mój drugi start w Portugalii. UbiegÅ‚oroczna rywalizacja w aucie WRC pozostawiÅ‚a dobre wspomnienia, wiÄ™c nie mogÄ™ siÄ™ doczekać wystÄ™pu w Pumie. To naprawdÄ™ fajna impreza, ze wspaniaÅ‚ymi widzami i fantastycznÄ… atmosferÄ….”
„Przed nami sporo szutrowych rajdów, wiÄ™c jesteÅ›my naprawdÄ™ podekscytowani startem w Portugalii i liczymy na dobry wynik zespoÅ‚u”.
Pierre-Louis Loubet powiedział:
„Portugalia zawsze byÅ‚a moim ulubionym rajdem, tam osiÄ…gnÄ…Å‚em jedne z moich najlepszych wyników. To byÅ‚a pierwsza impreza WRC, w której wystartowaÅ‚em gdy miaÅ‚em zaledwie 18 lat. Nie mogÄ™ siÄ™ już doczekać nadchodzÄ…cej rywalizacji i mam nadziejÄ™, że bÄ™dzie to dla nas mocna druga impreza w tym sezonie.”
„ByÅ‚em zadowolony z naszego tempa w Chorwacji i mam nadziejÄ™, jeÅ›li tylko uda nam siÄ™ je utrzymać oraz unikniemy przebitych opon, to możemy osiÄ…gnąć dobry wynik”.
Richard Millener, szef zespołu, powiedział:
„Rajd Portugalii jest zawsze trudny, a biorÄ…c pod uwagÄ™ fakt, że jest to nasz pierwszy prawdziwy rajd szutrowy z nowym samochodem, spodziewamy siÄ™ sporego wyzwania. Od zakoÅ„czenia Rajdu Chorwacji pracowaliÅ›my w wyjÄ…tkowych okolicznoÅ›ciach i obecnie możemy być dumni z wystawienia - jako pierwszy producent - piÄ™ciu samochodów klasy Hybrid Rally1 podczas jednej imprezy.”
„Na podstawie naszego ubiegÅ‚orocznego programu testów i rozwoju oraz informacji zwrotnych z odcinków testowych przed rajdami, myÅ›lÄ™, że Puma Hybrid bÄ™dzie dobrze spisywać siÄ™ na szutrze, ponieważ nasi kierowcy czujÄ… siÄ™ komfortowo i pewnie w samochodzie.”
„Jednym z powodów do szczególnej radoÅ›ci w zespole jest powrót Sebastiena i Isabelle do rywalizacji po tym, jak poprowadzili nas do zwyciÄ™stwa podczas Rajdu Monte Carlo na poczÄ…tku roku. To dziwne, ale od tego czasu mieliÅ›my tylko dwa starty i jesteÅ›my naprawdÄ™ podekscytowani, że wracamy z nimi na pierwszy szutrowy rajd w sezonie. Szczególnie ważne jest posiadanie w zespole takiej ikony tego sportu w tym czasie, gdy Å›wiÄ™tujemy 50-lecie WRC; wyczucie momentu jest po prostu idealne.”