„Nasze jasno okreÅ›lone cele zapisane sÄ… w strategii 'Vorsprung 2030' - wszystkie nowe modele, które bÄ™dziemy wprowadzać na Å›wiatowe rynki od roku 2026, bÄ™dÄ… wyÅ‚Ä…cznie elektryczne. W ten sposób wnosimy istotny wkÅ‚ad na drodze do mobilnoÅ›ci neutralnej pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla” - mówi Oliver Hoffmann, szef rozwoju AUDI AG. „RównoczeÅ›nie optymalizujemy naszÄ… ofertÄ™ silników spalinowych pod kÄ…tem zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci i obniżenia emisji. Jednym ze sposobów w jaki to czynimy, jest stworzenie niezbÄ™dnych podstaw technicznych do stosowania paliw odnawialnych, takich jak HVO.”
Paliwa odnawialne, lub jak siÄ™ je czasem okreÅ›la - reFuels, umożliwiajÄ… eksploatacjÄ™ silników spalinowych w sposób bardziej przyjazny dla klimatu. SÄ… one skutecznym sposobem na odchodzenie od paliw kopalnych - zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i po roku 2033, kiedy to z taÅ›my produkcyjnej w Europie zjedzie ostatnie Audi z silnikiem spalinowym.
Modele Audi z silnikami wysokoprężnymi V6 o mocy do 210 kW (286 KM) wÅ‚Ä…cznie, opuszczajÄ…ce fabryki koncernu od poÅ‚owy lutego, mogÄ… być tankowane paliwem HVO zgodnym z europejskÄ… normÄ… EN 15940. Hydrorafinowany olej roÅ›linny (HVO) jest paliwem ekologicznym, które umożliwia redukcjÄ™ emisji CO2 o 70-95% w porównaniu z olejem napÄ™dowym produkowanym z kopalnej ropy naftowej. KolejnÄ… zaletÄ… HVO jest jego znacznie wyższa wartość liczby cetanowej, co oznacza bardziej wydajne i czystsze spalanie w porównaniu z konwencjonalnym olejem napÄ™dowym. „Ponieważ wartość liczby cetanowej HVO jest wyższa o okoÅ‚o 30 procent, poprawia siÄ™ jakość spalania w silnikach wysokoprężnych. Pozytywne efekty tego zjawiska sÄ… szczególnie widoczne podczas rozruchu zimnego silnika. Przed udzieleniem homologacji sprawdziliÅ›my wpÅ‚yw HVO na poszczególne komponenty, osiÄ…gi i emisjÄ™ spalin w okreÅ›lonych seriach walidacyjnych” - mówi Matthias Schober, szef dziaÅ‚u rozwoju ukÅ‚adów napÄ™dowych V-TFSI, TDI i PHEV w Audi. Najpopularniejsze warianty silników zostaÅ‚y potraktowane priorytetowo, tak by dać jak najwiÄ™kszej liczbie klientów możliwość korzystania z paliw odnawialnych.
HVO produkowane z pozostaÅ‚oÅ›ci i odpadów biologicznych
Do produkcji HVO wykorzystuje siÄ™ materiaÅ‚y odpadowe, takie jak odpadowy olej spożywczy lub pozostaÅ‚oÅ›ci z rolnictwa. Poprzez dodanie wodoru (uwodornienie) oleje te sÄ… przeksztaÅ‚cane w wÄ™glowodory alifatyczne. W ten sposób zmienia siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci olejów roÅ›linnych, dziÄ™ki czemu nadajÄ… siÄ™ one do stosowania w silnikach wysokoprężnych. Można je dodawać do konwencjonalnego oleju napÄ™dowego, zastÄ™pujÄ…c skÅ‚adniki kopalne, lub stosować w postaci niezmieszanej jako stuprocentowo czyste paliwo.
HVO nazywane jest również paliwem BTL (ang. biomass-to-liquid). Oprócz BTL istniejÄ… jeszcze inne metody wytwarzania syntetycznych paliw do silników wysokoprężnych, takie jak GTL (ang. gas-to-liquid) i PTL (ang. power-to-liquid). Te ostatnie mogÄ… być uzyskiwane w sposób zrównoważony z odnawialnej energii elektrycznej, wody i CO2 z atmosfery. Jako rzeczownik zbiorczy dla tych paliw, podlegajÄ…cych normie EN 15940, stosuje siÄ™ termin XTL (ang. X-to-liquid), gdzie "X" oznacza oryginalny komponent. Dystrybutory zawierajÄ…ce te paliwa sÄ… odpowiednio oznaczone tym symbolem. Zatwierdzone modele Audi majÄ… naklejkÄ™ XTL w korku zbiornika paliwa.
HVO zatwierdzone w konkretnych modelach
Wszystkie silniki wysokoprężne V6 o mocy do 210 kW (286 KM) włącznie, w seriach modelowych A4, A5, A6, A7, A8, Q7 i Q8, produkowane od połowy lutego 2022 r., będą mogły być zasilane paliwem HVO. Na początku marca do oferty HVO wejdzie model Q5, a latem A6 allroad w wersji rozwijającej moc do 180 kW (245 KM).
Ponadto, HVO zostaÅ‚o zatwierdzone w Europie dla czterocylindrowych silników wysokoprężnych w Audi A3, Q2 i Q3, które sÄ… budowane od czerwca 2021 roku. W modelach bazujÄ…cych na moduÅ‚owej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym wzdÅ‚użnie, silniki R4 TDI w seriach A4, A5, A6, A7 i Q5 sÄ… w Szwecji, Danii i we WÅ‚oszech przystosowane do HVO od poÅ‚owy ubiegÅ‚ego roku, ponieważ w tych krajach zapotrzebowanie rynku byÅ‚o do tej pory najwiÄ™ksze.
Olej napÄ™dowy HVO jest już dostÄ™pny na ponad 600 stacjach paliw w Europie - wiÄ™kszość z nich znajduje siÄ™ w Skandynawii, gdzie wymagania Å›rodowiskowe sÄ… szczególnie surowe. W Niemczech obecnie tylko kilka stacji oferuje olej napÄ™dowy HVO, choć trend ten zmierza w dobrym kierunku. Powodem tego jest fakt, że norma paliwowa EN 15940 nie zostaÅ‚a jeszcze - w przeciwieÅ„stwie do prawie wszystkich innych krajów UE - wÅ‚Ä…czona do niemieckich przepisów dotyczÄ…cych jakoÅ›ci paliw (Verordnung über die Beschaffenheit und die Auszeichnung der Qualitäten von Kraft- und Brennstoffen - 10. BImSchV)
Kompatybilność silników spalinowych z paliwami odnawialnymi (reFuels)
DziÄ™ki różnym projektom pilotażowym, takim jak zakÅ‚ad produkcji energii elektrycznej z gazu w Werlte, Audi zdobyÅ‚o cenne doÅ›wiadczenia w zakresie produkcji zrównoważonych paliw, które sÄ… wykorzystywane w caÅ‚ej Grupie Volkswagen. DoÅ›wiadczenia te stanowiÄ… również ważnÄ… podstawÄ™ do opracowania koncepcji ogólnego, zrównoważonego systemu energetycznego. Grupa VW wspóÅ‚pracuje z producentami olejów mineralnych i innymi dostawcami energii oraz wnosi swojÄ… wiedzÄ™ technicznÄ…, tak by zapewnić kompatybilność istniejÄ…cych silników z paliwami reFuels.
Na przykÅ‚ad, od marca 2021 roku na stacjach paliwowych zakÅ‚adów Audi w Ingolstadt i w Neckarsulm, dostÄ™pny jest przyjazny dla Å›rodowiska R33 Blue Diesel. Ten olej napÄ™dowy zawiera do 33 procent skÅ‚adników odnawialnych, bazujÄ…cych wyÅ‚Ä…cznie na materiaÅ‚ach resztkowych i odpadowych. R33 ma dwie gÅ‚ówne zalety: po pierwsze w analizie "well-to-wheel" (od szybu do koÅ‚a) zmniejsza emisjÄ™ CO2 o co najmniej 20 procent w porównaniu z olejem napÄ™dowym z paliw kopalnych. Po drugie, jest to paliwo premium, które dziÄ™ki specjalnym dodatkom pozytywnie wpÅ‚ywa na zużycie i żywotność silnika. R33 Blue Diesel speÅ‚nia najbardziej rozpowszechnionÄ… obecnie normÄ™ EN 590 i dlatego jest certyfikowany dla wszystkich pojazdów z silnikiem wysokoprężnym - nawet tych starszych. Grupa Volkswagen odegraÅ‚a znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w opracowaniu tego paliwa, a jej wiedza i doÅ›wiadczenie pomogÅ‚y w przygotowaniu go do wprowadzenia na rynek. Oprócz zakÅ‚adowych stacji paliw w Audi i VW, paliwo jest już dostÄ™pne na niektórych publicznych stacjach paliw. Jednak w Niemczech, ale również i w Polsce, nadal normÄ… jest stosowanie oleju napÄ™dowego o zawartoÅ›ci biodiesla do 7 procent. Na stacjach paliw paliwo to oznaczone jest symbolem B7. Wkrótce dostÄ™pny bÄ™dzie również R33 Blue Gasoline do silników benzynowych - benzynowy odpowiednik R33 Blue Diesel. Podobnie jak przyjazny dla Å›rodowiska olej napÄ™dowy, może być on stosowany w caÅ‚ej istniejÄ…cej flocie pojazdów.
W przyszÅ‚oÅ›ci Audi i caÅ‚a Grupa Volkswagen planujÄ… zmianÄ™ sposobu pracy kolejnych silników spalinowych na odnawialne paliwa syntetyczne, wnoszÄ…c w ten sposób cenny wkÅ‚ad w odchodzenie od paliw kopalnych.